Bergen Lydlaug Klubbkveld 15

interman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2002
Innlegg
481
Antall liker
1
I går hadde vi nok en klubbkveld, og takket være meget bra vær kunne vi kombinere god lyd, god mat, og god drikke. Skal godt gjøres å finne noe som passer bedre.

Vi har vært på besøk hos Ole Martin flere ganger, og det er vel av flere grunner. Det har alltid spilt veldig bra der, og med antall bokser som går inn/ut er det mange som blir nysgjerrige. Denne gangen er helt klart en høydare, da vi ikke bare kunne høre på Overkill Audios største og beste (for øvrig verdenspremiere), men også treffe konstruktøren. Jeg var ikke der da det ble spilt på de mindre Encore høyttalerne, så dette ble mitt første møte med merket, og Manger-elementer generelt.




Både her.


Og der.


Vi begynner i en ende.


Sjekker andre siden.


Og zoomer ut.





Det vi spiller på har en tendens til å få folk til å smile.





Til venstre: Overkill Audio Finale (3-veis, aktiv deling), og i racket 2 x DP A1S, Crown K2 (PA trinn 2 x 600W), BASE drivverk, Overkill Audio Conductor (Oppgradert DEQX), Overkill Audio End game (6 kanals DA konverter/volumkontroll), og hjemmelaget strømdings.


Lars i sweetspot.





Konstruktør Derek Wilson snurrer plater og underholder.





Mens Ole Martin redder kjøttet


og forklarer om oppsettet.














Det var vistnok kun ett element som kunne klare å holde koken med Manger-elementet. Det beveger seg så og seg ikke under spilling.


Men det gjør basselementet, noe man delvis ser her.
















Og hvordan spiller det? Nå skal det sies at mye av utstyret kun hadde vært i huset i en veldig kort periode. Utstyret var ikke innspilt, romkorreksjon hadde ikke blitt gjort, og tweaking av plassering og akustikk hadde nesten ikke blitt gjort. Med det sagt så spiller det i min ører veldig, veldig bra. I sweetspot er det bare å lukke ørene og slappe av. Musikken bare er der - på mange måter som en elektrostat kan gjøre. Bassen har nå et skikkelig fundament, uten å være treg i det hele tatt. Dynamikk? JEPP, plenty of it. Etter hvert som anlegget får litt mer tid på seg regner jeg med at litt smårusk i toppen vil forsvinne, og at lydbildet blir noe mer nøyaktig m.t.p. bredde og dybde. På mange parametre er det veldig langt på vei, og jeg tror en del av oss konkluderte med at dette oppsettet har større potensiale enn det forrige, og da kan hamle opp stort sett med det meste.

Takk til verten for god mat og drikke, og nok en trivelig kveld!
 
R

Rolf_Da!

Gjest
Takk for flott rapport og helsikes flotte bilder! ! !

R
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.446
Antall liker
2.630
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Morro rapport og bra bilder :) Misunner dere litt for å ha en slik aften INKL konstruktør av det spillende oppsettet... Litt skjelden kost for de fleste vil jeg anta!
Hadde vært skøy å fått hørt et helt annet oppsett, "basert" på Manger.. som jeg selv sverger til... Maybe one day!

mvh Kai
 

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Innlegg
630
Antall liker
26
Sted
Bergen
Ja dette var flotte greier, artig med anderledes oppsett enn det vanlige. Hele frekvensområdet gjengies meget bra, særlig bunnen som er ekstremt god. Basselementet er helt spesielt med 2 membraner innenfor hverandre der det fremste ikke har kurv. Mellombassen er kun et "fill in" element som går fra 200 till 400Hz. Manger elementene er gode, men de beamer en god del slik at lyden forandrer seg endel når man forlater sweet spot. Men pytt, det er jo der en skal være. Litt smårusk i øvre mellomtone men det kan jo også være DP'ene som man hører, i den svært oppløste lyden. litt mer innspilling og finjustering så har man her et av de beste transistorbaserte systemene som kan oppleves, meget bra. Også tusen takk til vertskapet for deilig grillmat attpåtil.

Mvh

Samleren
 

Peter

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2002
Innlegg
883
Antall liker
214
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Tusen takk for en hyggelig kveld.

Det er ikke tvil om at OMF har et oppsett som er virkelig bra. Og potensialet er ikke fullt ut realisert. Litt smårusk her og der (holografi, ro i lydbildet) som påpekt tidligere, men ettersom jeg mener at OMF hadde bedre lyd i forrige hus med Encore, er jeg ikke tvil om at innspilling + bedre innstilling av Conductor vil gjøre susen slik at det nye oppsettet blir bedre! Finale spiller jo en oktav eller to lenger ned.

Dette er virkelig et full range system, med en fantastisk bass. Det beste som faller meg inn når det skal beskrives er: DYNAMISK!

Dynamikken er utrolig, og må oppleves.

I går ble det spillt utrolig høyt. Tror nok renheten og mangel på forvrengning bidro til at de fleste justerte volumet slikt. Oppdaget det en gang ut på kvelden da jeg måtte rope til Derek under en konversasjon, og han klarte ikke å høre meg... og vi sto på kjøkkenet.

Gratulerer OMF med et fantastisk anlegg!
 
O

omholt

Gjest
OMF's anlegg!

Tusen takk til OMF for glimrende gjesfrihet. Ikke verst og stille opp som kokk i tillegg. God mat var det også. ;)
Likte veldig godt innredningen i rommet. Dette var stilfult. Løsningen med en egen TV krok på siden synes jeg også var genial, selv om jeg nok selv hadde blitt veldig fristet til å slå to fluer i en smekk her med film og lyd.

Høyttalerne har flott utseendet og nydelig finish. Ikke så ruvende som jeg hadde trodd på forhånd. Syntes også den runde "kuppelen" ble mindre framtredende på The Finale enn på Encore og mer etter min smak.

Når det gjaldt lyden var min opplevelse litt blandet. Først og fremst følte jeg vi fikk høre et anlegg med veldig stort potensiale. I forhold til hva jeg er vant med for tiden (stativ høyttalere), så er lydbildet mye større og det er et helt annet bassfundament. Men jeg tror det er veldig mye å gå på her med mer tuning, jobbing med plassering, akustiske tiltak osv. Blir spennende å følge utviklingen. Det vil nok etter hvert spille grisebra. I forhold til Encore som jeg fikk en liten lytt til, så er det her et større potensiale i dypbassområde.
Encore som bakhøyttalere og et stort lerret må vel friste OMF? ;D
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4
Det ble en lang kveld og natt. Var først hjemme kl 0430.
Som bildene viser er dette et temmelig spektakulært utseende oppsett.

Når man setter seg ned for å lytte slapper man umiddelbart av. Ingen antydninger til slitsomme lyder for ørene. Lyden er veldig oppløst og musikken spilles uanstrengt selv ved svært høye lydtrykk.
Overgangen mellom elementene er helt sømløs. Elementene er svært hurtige, og spesielt imponerende er det at bass og mellomtoneelementene klarer å holde følge med det lynkjappe Mangerelementet. Spesielt i store og komplekse partier med stort orkester er det helt utrolig hvor uanstrengt musikken gjengis. Full kontroll!

Bassabsorbentene som stod bak høytalerne fjernet vi litt ut på kvelden (eller var det blitt natt da...?), uten at jeg hørte de store forskjellene. Dog var vel bevissthetsnivået jevnt fallende... ::)
Bassen er kjellerdyp og velartikulert og gir et veldig flott fundament til musikken.

Rommet er foreløpig kun sparsomt akustikkbehandlet, men på tross av dette er det ingen plagsomme resonanser.
Om man skulle fått til like gode resultater uten aktiv deling i dette rommet tror jeg at man måtte ha fylt på med ganske mye akustikkprodukter, og spesielt de lavere frekvensene ville vel kanskje blitt vanskelig å få kontroll over.

Til slutt vil jeg nevne det som var mest imponerende med dette anlegget. Det er dynamikken, som er helt ut av denne verden. Spor 10 på Himmelskip med Kleive og Reiersud er et nummer som er bra for å teste et anleggs dynamiske evner. Dette nummeret på dette anlegget er det råeste jeg har hørt noensinne.

Det er sikkert en del å gå på også. Greiene er jo satt opp i en fei og jeg ser frem til å høre dette systemet igjen når Ole Martin har fått jobbet mer med det.

Forøvrig en veldig hyggelig kveld med glimrende bevertning!

:)
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.799
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Takk for besøket!

En liten korreksjon til Intermann - det er høytalerkorreksjon som ikke er benyttet - romkorreksjonen er i bruk.
Ellers delte vel Predator/Volt på 110 Hz mens delingen mellom Manger og Volt varierte på de ulike profilene...250Hz på bypass (som i teorien skal spille best) og 500Hz på profil 3 som ble benyttet på bla Rammstein.

Har ikke satt på plass abosrbentene i dag, og kan vel ikke si at det er noe savn foreløpig....Nå blir det uansett andre forsømte gjøremål som må få førsteprioritet en stund fremover!

Det ligger forøvrig igjen et par CDer her....

Mvh
OMF
 

Vinnie

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2004
Innlegg
103
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Føyer meg pent inn i rekken av gratulanter og takksigelser for en flott lyttekveld hos OMF.
Som eneste (?) utskremte Oslo-representant for anledningen fikk jeg rikelig med valuta for togturen og hotelloppholdet.

Anlegget var visuelt meget elegant og tåler vel å plasseres i de fleste stuer og burde i tillegg ha en akseptabel WAF, eller hur OMF?

Lydmessig var det lett å bli imponert over både dybden i bassen og renheten og sømløsheten i mellomtonen og diskanten. Jeg tror likevel som flere har nevnt, at det er mer å gå på i det oppsettet enn vi fikk høre på lørdagen. Det er nok mer å jobbe med på rommet og plassering av høyttalere, demping av bak- og sidevegger, innstilling av høyttalerkorreksjon og fintuning av Conductoren på delefrekvenser og romkorreksjon, for å nevne noe.

Også takk for en behendig skyss til sentrum med tilhørende selskap over en Bayer eller to på Naboens pub :).

Hvis du finner Demo-CD en min OMF så bare kos deg med Rammstein og Dream Theater !

Øyvind H.
 

larsfs123@mail.com

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.07.2003
Innlegg
228
Antall liker
1
Må også få takke for ein svært trivelig kveld!
Slik sjenerøsitet Ole Martin fremviser er det lenge sidan eg har møtt på.

Hadde ein topp kveld med nokre artige samtalar og fekk lært litt nye saker. Alltid positivt.
Ang lyden har eg igrunn ikkje så mykje å tilføye. Dette låter knall!
Dynamikken er enda bedre enn Encore, men eg er temmelig sikker på at dette systemet har eit enda større potensiale. Skal bli interessant å sjå kva Snickers-is kan finne på.
Når dette oppsettet er ferdig fintuna trur eg det skal svært mykje til for å overgå dei musikalske kvalitetane dette anlegget innehar, om noko gjer?
 

oyvindk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
360
Antall liker
109
Sted
Trondheim
Veldig hyggelig kveld med lauget, og absolutt interessant anlegg. I likhet med det mange andre har kommentert, synes jeg at det var spesielt dynamikken (både makro og mikro) som skilte seg mest ut fra mange andre anlegg. Det spilte uanstrengt på svært høyt lydnivå. Ble imponert over lydbildets dimensjoner da jeg hørte Belafonte fra sweetspot. Bra referanseplate der, Audiot. :)


Takk til verten for kvelden, et særdeles godt initiativ.
 

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Innlegg
900
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Takker for en hyggelig kveld med god lyd, god mat og godt selskap. Var gøy å få høre et anlegg i den klassen.. Derek var også en trivelig og kunnskapsrik fyr som det var interessant å diskutere med. Spennende å høre hans meninger om nedlasting, samt hans mening om at strømforsyninger (switch mode power supply mener jeg det var..) var roten til alt ondt... Trodde det var kvinner, jeg...

Lydmessig var det først og fremst dynamikken som slo meg, sammen med en kjellerdyp bass som var stram og fast. Takk til OMF for en strålende kveld.
 

Overkill Audio

Fersking
Ble medlem
08.05.2008
Innlegg
2
Antall liker
0
Hello everyone!

First of all a big thank you to Ole Martin for laying on a great spread of food and wine (and beer, cider, cognac, whisky, vodka etc ....!) last weekend, I am already looking forward to my next visit!
Also thanks to all the members for spending their time (some until 3am!) listening to the Overkill Finale speakers with the matching Conductor and End Game digital crossover and DAC's. From classical, (The Gladiator was awesome!), jazz, choral, swing, male and female vocal, drum and bass, test tracks and even heavy metal at 112dB to 115dB, everyone seemed to be happy and enjoying the music.

It would really be a big help to me if all the guys who heard the system would email me at derek@overkillaudio.com to describe what you thought of the system and how it compares to other high-end systems you have recently listened to. The comparisons are very important as people don't believe what manufacturers say but they do believe independent opinions from fellow music lovers. Don't worry if your English is not perfect, the truth is all that counts!

I am happy to try and answer any questions about Hi Fi, acoustics and musical reproduction in general. Please be aware that I am regarded as a bit of a maverick in audio design as I disagree with almost all other designers on most audio and acoustic related subjects! At the end of the day the only thing that counts is how real the music sounds when the system reproduces it. Maybe that's why some people are beginning to believe I might be right after all!

I hope I will be able to contribute some good stuff to your already superb forum and all I ask is please be patient as I have very little spare time (7 month old twin boys!) so my post response time is not as fast as my speakers settling time!!

All the best

Derek Wilson.

Overkill Audio.
 

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Innlegg
788
Antall liker
22
Takkar så mykkje for ein hyggeleg kveld.

Eg tykkjer me fekk høyre eit allsidig anlegg som reproduserte det meste med innleving og trøkk. Eg blei imponert over fråveret av støy og forvrengning. I eit rom der det er ekko når ein pratar var dette forbløffande bra. Med litt finjustering og innspeling kan dette bli eksepsjonelt, no mangla det kaskje m.a. litt djupn?

Kjetil
 
Topp Bunn