Beresford DAC`s venner

mwt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2007
Innlegg
294
Antall liker
14
Sted
vestfold
ser ut som caiman eller 7220 er veldig lett å skifte icer i? ellers i 7210 er mase muligheter for forbedring og de opampene nær vol pot meteren hører til reg utg + høre tlf utg. den smd ic er til fast utg og den kan med stor fordel byttes ut med noe bedre, regulatoren til analog delen kan også forbedres :)
 

Fugazi

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.05.2009
Innlegg
917
Antall liker
259
Sted
Bærum
Torget vurderinger
13
Kjøpte meg nylig AKG K701. Mange mener Beresford DAC ikke klarer å drive disse klokkene.
Min erfaring er at de låter helt fantastisk med Caiman.
Andre som har samme erfaring?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er vel 7510 som ikke greier det. Det låter iallefall skrekkelig, med skurr og vreng allerede fra lavt volum.
 

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Innlegg
4.992
Antall liker
1.935
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Må vel melde meg inn her jeg også, har en 7510 som har stått der i over ett år nå, men er litt nysjerrig på å teste ut endel andre dacer, blant annet Caiman.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Fugazi skrev:
Kjøpte meg nylig AKG K701. Mange mener Beresford DAC ikke klarer å drive disse klokkene.
Min erfaring er at de låter helt fantastisk med Caiman.
Andre som har samme erfaring?
Nei, dessverre. Jeg fikk min Caiman i hus i går kveld. Håpløs med K701.
Funker litt bedre med Beyer DT770 Pro.
Var heller ikke meningen fra min side at Caimanen skulle brukes som headamp.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Er det samme driveproblemer som med 7510, dvs tiltakende vreng og uren lyd med økende volum?
Jeg har bare hørt comboen sporadisk (7520/K701) og kjente ikke igjen mine K701 iallefall. De hadde mistet all godlyden jeg var vant til med Naim Headline/Napsc.
 

Fugazi

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.05.2009
Innlegg
917
Antall liker
259
Sted
Bærum
Torget vurderinger
13
emotikon skrev:
Fugazi skrev:
Kjøpte meg nylig AKG K701. Mange mener Beresford DAC ikke klarer å drive disse klokkene.
Min erfaring er at de låter helt fantastisk med Caiman.
Andre som har samme erfaring?
Nei, dessverre. Jeg fikk min Caiman i hus i går kveld. Håpløs med K701.
Funker litt bedre med Beyer DT770 Pro.
Var heller ikke meningen fra min side at Caimanen skulle brukes som headamp.
Merkelig. Har ikke mye erfaring, Men jeg har testet mot en Musical Fidelity X-can V3 og Caiman var betydelig bedre på alle områder.
Samme testen gjorde jeg med Sennheiser 555. Samme resultat. MF X-Can V3 har jo fått mye fin omtale og skal jo drive det meste av hodetelfoner.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
Er det samme driveproblemer som med 7510, dvs tiltakende vreng og uren lyd med økende volum?
Jeg har bare hørt comboen sporadisk (7520/K701) og kjente ikke igjen mine K701 iallefall. De hadde mistet all godlyden jeg var vant til med Naim Headline/Napsc.
Ikke så mye vreng, men rett og slett pistrete tynn lyd uten pondus. Volum må opp mot kl 02 for at det skal bli litt guffe. Og jeg er ikke av dem som spiller høyt med hodetelefoner. Så jeg anbefaler ikke denne som hodetelefonforsterker i det hele tatt rett og slett. Utgangen på min gamle Sony DVP- NS900V fungerer mye bedre.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Fugazi skrev:
emotikon skrev:
Fugazi skrev:
Kjøpte meg nylig AKG K701. Mange mener Beresford DAC ikke klarer å drive disse klokkene.
Min erfaring er at de låter helt fantastisk med Caiman.
Andre som har samme erfaring?
Nei, dessverre. Jeg fikk min Caiman i hus i går kveld. Håpløs med K701.
Funker litt bedre med Beyer DT770 Pro.
Var heller ikke meningen fra min side at Caimanen skulle brukes som headamp.
MF X-Can V3 har jo fått mye fin omtale og skal jo drive det meste av hodetelfoner.
Dette er ikke min erfaring. Men med en kraftig moddet ekstern strømforsyning, ble det noe annet.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
emotikon skrev:
Vidar P skrev:
Er det samme driveproblemer som med 7510, dvs tiltakende vreng og uren lyd med økende volum?
Jeg har bare hørt comboen sporadisk (7520/K701) og kjente ikke igjen mine K701 iallefall. De hadde mistet all godlyden jeg var vant til med Naim Headline/Napsc.
Ikke så mye vreng, men rett og slett pistrete tynn lyd uten pondus. Volum må opp mot kl 02 for at det skal bli litt guffe. Og jeg er ikke av dem som spiller høyt med hodetelefoner. Så jeg anbefaler ikke denne som hodetelefonforsterker i det hele tatt rett og slett. Utgangen på min gamle Sony DVP- NS900V fungerer mye bedre.
Høres ut som jeg kjenner meg igjen ja, og K701 er og blir vanskelige. Fikk akkurat samme pistrete lyd med min 7510, noe bedre med 7520 og bedre driveevne.

Og selv om man forsåvidt kunne tilgis å synes vel om lyden dersom man ikke visste potensialet til K701, så varte akkurat den begeistringen helt til man hørte de på en virkelig god headamp. Det ble andre boller. Det er faktisk bedre hodetelefonutgang i min bærbare B&O BeoSound 3 enn i 7510 iallefall.

Nå virker jo dette negativt, men dessverre så er erfaringene mine med Beresford som headamp negative, iallefall sammenliknet med andre dedikerte headamper. Så jeg tar sjansen på å dele de i all vennskapelighet. Dac'en er jo riktig fornøyelig og god.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
emotikon skrev:
Vidar P skrev:
Er det samme driveproblemer som med 7510, dvs tiltakende vreng og uren lyd med økende volum?
Jeg har bare hørt comboen sporadisk (7520/K701) og kjente ikke igjen mine K701 iallefall. De hadde mistet all godlyden jeg var vant til med Naim Headline/Napsc.
Ikke så mye vreng, men rett og slett pistrete tynn lyd uten pondus. Volum må opp mot kl 02 for at det skal bli litt guffe. Og jeg er ikke av dem som spiller høyt med hodetelefoner. Så jeg anbefaler ikke denne som hodetelefonforsterker i det hele tatt rett og slett. Utgangen på min gamle Sony DVP- NS900V fungerer mye bedre.
Høres ut som jeg kjenner meg igjen ja, og K701 er og blir vanskelige. Fikk akkurat samme pistrete lyd med min 7510, noe bedre med 7520 og bedre driveevne.

Og selv om man forsåvidt kunne tilgis å synes vel om lyden dersom man ikke visste potensialet til K701, så varte akkurat den begeistringen helt til man hørte de på en virkelig god headamp. Det ble andre boller. Det er faktisk bedre hodetelefonutgang i min bærbare B&O BeoSound 3 enn i 7510 iallefall.

Nå virker jo dette negativt, men dessverre så er erfaringene mine med Beresford som headamp negative, iallefall sammenliknet med andre dedikerte headamper. Så jeg tar sjansen på å dele de i all vennskapelighet. Dac'en er jo riktig fornøyelig og god.

Dac`en er gulle god som omformer av digitalis- ingen tvil om det.
Og til prisen noen av oss får tilgang til slike ("brukt"-uåpnet)...bare smil herfra.
 

Fugazi

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.05.2009
Innlegg
917
Antall liker
259
Sted
Bærum
Torget vurderinger
13
emotikon skrev:
Vidar P skrev:
Er det samme driveproblemer som med 7510, dvs tiltakende vreng og uren lyd med økende volum?
Jeg har bare hørt comboen sporadisk (7520/K701) og kjente ikke igjen mine K701 iallefall. De hadde mistet all godlyden jeg var vant til med Naim Headline/Napsc.
Ikke så mye vreng, men rett og slett pistrete tynn lyd uten pondus. Volum må opp mot kl 02 for at det skal bli litt guffe. Og jeg er ikke av dem som spiller høyt med hodetelefoner. Så jeg anbefaler ikke denne som hodetelefonforsterker i det hele tatt rett og slett. Utgangen på min gamle Sony DVP- NS900V fungerer mye bedre.
Hvis jeg skrur opp volumet på kl 02 er det altfor høyt og ikke mulig å sitte å lytte til musikk. Sammenlignet med MF er det ca like høyt volum kl 12 på begge. Konklusjonen må jo være at man har forskjellig oppfattning av god lyd. hehe. MF blir ivertfall solgt. Den matcher ikke Caiman. Så får jeg se etterhvert om jeg finner noe bedre. I mellomtiden får jeg kose meg med oppsettet.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg tror det er litt hipp-som-happ med komponenter i disse, dvs at man kan ikke være sikker på at den ene Beresford-boksen har samme komponentverdier overalt som den andre.
Stanley snakket noe om det der dengang jeg hadde litt kontakt med ham. Det kan forklare noe forskjellige egenskaper i tilsynelatende samme bokser, f.eks slike ting som hvor mye man må vri opp volumet.
 

Fugazi

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.05.2009
Innlegg
917
Antall liker
259
Sted
Bærum
Torget vurderinger
13
Vidar P skrev:
Jeg tror det er litt hipp-som-happ med komponenter i disse, dvs at man kan ikke være sikker på at den ene Beresford-boksen har samme komponentverdier overalt som den andre.
Stanley snakket noe om det der dengang jeg hadde litt kontakt med ham. Det kan forklare noe forskjellige egenskaper i tilsynelatende samme bokser, f.eks slike ting som hvor mye man må vri opp volumet.
Ja det kan du jo ha rett i. Mistenker at det kan være forskjeller på lydkvalitet på de forskjellige boksene rett og slett. Jeg får det liksom ikke til å stemme at den er pistrete og dårlig. I såfall er er det på tide at jeg tar meg en tur til ørelege. Hehe
Var foresten på hugget for å kjøpe Naim head amp på brukten forrige uke, men den ble jo solgt rett foran nesa mi. Gjelder å følge med i timen gitt.
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Hei
Har en TC-7510. Bruker den ikke som head-amp, men som ren dac. Det jeg lurer på er:

- Vil en oppgradering til 7520 eller Caiman (er det stor forskjell på disse) gi meg en løft i ytelse kvalitet? Og hva er de bedre på?

- Kan de brukes som pre-amp? Jeg vet de kan, men er det godt nok?

Vil muligens skaffe meg en Kingrex til. Vil da helst unngå enda et ledd i linjen. Er fornøyd med anlegget i dag, men vil bare ha det enda litt bedre ;D
Nye (brukte) Klipsch RF/Heresey vil også komme etter hver. Men alt til sin tid.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Utsiden ser iallefall ut til å stamme fra samme genetiske materiale. Ja nærmest enegget.
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Torsen skrev:
Hei
Har en TC-7510. Bruker den ikke som head-amp, men som ren dac. Det jeg lurer på er:

- Vil en oppgradering til 7520 eller Caiman (er det stor forskjell på disse) gi meg en løft i ytelse kvalitet? Og hva er de bedre på?

- Kan de brukes som pre-amp? Jeg vet de kan, men er det godt nok?

Vil muligens skaffe meg en Kingrex til. Vil da helst unngå enda et ledd i linjen. Er fornøyd med anlegget i dag, men vil bare ha det enda litt bedre ;D
Nye (brukte) Klipsch RF/Heresey vil også komme etter hver. Men alt til sin tid.
Er det ingen her som kjenner Beresford godt nok? (ble uansett skeptisk når jeg så denne kina-varianten)
 

Fugazi

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.05.2009
Innlegg
917
Antall liker
259
Sted
Bærum
Torget vurderinger
13
Hei. Denne kina varianten trenger jo ikke være noe dårlig? Idag blir vel det meste av hi-fi produsert der så det trenger ikke være negativt. Det kan jo også være slik at boksen er lik men innmaten forskjellig. Du finner masse informasjon og mange fornøyde Beresford eiere på diverse forumer hvis du googler litt. ;)
 

hroekk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
213
Antall liker
12
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Ja her var det liv! :)
Noen her som har prøvd Beresford Caiman oppgraderingen med det klingende navnet Gator?

http://www.homehifi.co.uk/products/TC-7400.html

Hvis ikke blir jeg vel førstemann ut her på forumet, skal være en på vei fra UK nå. 8)
Har hatt mye glede av Beresford Caiman DAC'en min, men har aldri brukt den noe særlig med hodetelefoner da jeg ikke synes den spilte noe særlig bra på mine Sennheiser HD555. Men kanskje det endrer seg nå.
 

Todd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.06.2009
Innlegg
1.220
Antall liker
46
hroekk skrev:
Ja her var det liv! :)
Noen her som har prøvd Beresford Caiman oppgraderingen med det klingende navnet Gator?

http://www.homehifi.co.uk/products/TC-7400.html

Hvis ikke blir jeg vel førstemann ut her på forumet, skal være en på vei fra UK nå. 8)
Har hatt mye glede av Beresford Caiman DAC'en min, men har aldri brukt den noe særlig med hodetelefoner da jeg ikke synes den spilte noe særlig bra på mine Sennheiser HD555. Men kanskje det endrer seg nå.
Beresford tilhengerne virker å være svært fornøyde med Beresford Gatorized, blir spennede å lese dine inntrykk. Hvor mye måtte du betale?

Ellers ryktes det at Stanley har ting på gang ift en ny DAC. Han er ambisiøs som vanlig og har lovet å lage nok et killer product i budsjett DAC klassen.
 

hroekk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
213
Antall liker
12
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Todd skrev:
hroekk skrev:
Ja her var det liv! :)
Noen her som har prøvd Beresford Caiman oppgraderingen med det klingende navnet Gator?

http://www.homehifi.co.uk/products/TC-7400.html

Hvis ikke blir jeg vel førstemann ut her på forumet, skal være en på vei fra UK nå. 8)
Har hatt mye glede av Beresford Caiman DAC'en min, men har aldri brukt den noe særlig med hodetelefoner da jeg ikke synes den spilte noe særlig bra på mine Sennheiser HD555. Men kanskje det endrer seg nå.
Beresford tilhengerne virker å være svært fornøyde med Beresford Gatorized, blir spennede å lese dine inntrykk. Hvor mye måtte du betale?

Ellers ryktes det at Stanley har ting på gang ift en ny DAC. Han er ambisiøs som vanlig og har lovet å lage nok et killer product i budsjett DAC klassen.
Da har jeg fått kjørt Caiman DAC'en med Gator oppgradering i overkant av ei uke og dette må vel kalles en no-brainer. Jeg betalte 300kr+ for denne med frakt og AD826 op-amp installert og det er egentlig ikke vits i å si noe mer enn det som står på Beresford sine sider/forum:

"Speaker output is far more extended, with a more energetic and punchy bass. Treble is also less edgy and more natural. Soundstage is wider and open, with no hint of a veil."​

Bedre kan det ikke sies, og så er det jo morsomt at man for så lite penger kan få en så hørbar forskjell. Hadde jo en langt dyrere DAC tidligere men den ble solgt fordi jeg syntes Beresford'en passet bedre til rock og metall. Men selvsagt forsvant andre gode egenskaper ut vinduet med det byttet, og i den senere tid har jeg tenkt litt på å prøve en av Hegel sine DAC'er for å se om det finnes mulighet for å få både i pose og sekk. Og det var vel også grunnen til at jeg kikka innom Beresford sine sider for å se om det var noe nytt på gang.
Jeg kunne fortsatt tenke meg å prøve en Hegel DAC men behovet er definitivt borte, jeg har allerede fått i pose og sekk og det for en brøkdel av prisen.
 
U

utgatt60135

Gjest
hroekk skrev:
Jeg kunne fortsatt tenke meg å prøve en Hegel DAC men behovet er definitivt borte, jeg har allerede fått i pose og sekk og det for en brøkdel av prisen.
Jeg gikk fra Beresford 7510 til Hegel H10. Hegelen er naturlignok bedre, men noe kjempeforskjeller er det ikke. Mer oppløst er den klare forskjellen.
 

Todd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.06.2009
Innlegg
1.220
Antall liker
46
@hroekk: spennende lesning. Skal vurdere denne oppgraderingen jeg også.

Har sammenlignet Beresford TC-7520 med Rega DAC i helgen og Rega'n låter bedre, ingen tvil. Mer oppløst, klarere, finere klang og strammere, mer presis bass.

Har du testet ut headphone ampen etter oppgraderingen? Hvordan låter den?
 
U

utgatt60135

Gjest
Testet headphone utgangen på 7510 nylig og ble veldig skuffa. Det var bare for dårlig til å kunne brukes. iPod låter mye, mye bedre.
 

Todd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.06.2009
Innlegg
1.220
Antall liker
46
Lyngen skrev:
Testet headphone utgangen på 7510 nylig og ble veldig skuffa. Det var bare for dårlig til å kunne brukes. iPod låter mye, mye bedre.
Hodetlf utgangen i 7510 er visst svak ja (har ikke hørt den dog), men den er blitt vesentlig bedre på senere modeller. På min egen 7520 låter det meget bra synes jeg.
 

hroekk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
213
Antall liker
12
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Todd skrev:
@hroekk: spennende lesning. Skal vurdere denne oppgraderingen jeg også.

Har sammenlignet Beresford TC-7520 med Rega DAC i helgen og Rega'n låter bedre, ingen tvil. Mer oppløst, klarere, finere klang og strammere, mer presis bass.

Har du testet ut headphone ampen etter oppgraderingen? Hvordan låter den?
Hodetelefon utgangen har jeg ikke testet noe særlig nei. Den har egentlig aldri vært i bruk før heller, så sammenligningsgrunnlaget mitt er uansett meget svakt på det punktet. Ikke har jeg noe erfaring med dedikerte hodetelefon forsterkere heller, så jeg føler ikke at jeg er "kvalifisert" til å uttale meg. :-\
 
O

Ole I

Gjest
Todd skrev:
På min egen 7520 låter det meget bra synes jeg.
Enig - og jeg bruker nå de mye omtalte Fostex T50RP (uten mod.) på TC-7520.
Svært behagelig lyd.
 

hroekk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
213
Antall liker
12
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Når man først har begynt å flikke, hva med oppgradert strømforsyning til Beresford DAC? Nå har jo jeg Caiman PSU'en da, men det er jo fortsatt "bare" ett swithced-mode PSU.

Man kunne jo prøvd en standard DIY lineær regulert PSU ala denne
http://www.twistedpearaudio.com/power/lcdps.aspx

Eller kanskje en dyrere og mer avansert SuperTeddyReg
http://www.teddypardo.com/DIY/SuperTeddyReg.html

Eller en enda dyrere Paul Haynes
http://www.paulhynesdesign.com/page7.html

Kan det være verdt pengene eller er det bare tull og tøys mon tro?
 

Todd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.06.2009
Innlegg
1.220
Antall liker
46
Ellers så er det jo spennende å se hva som kommer med den nye Beresford Bushmaster. Mye buzz rundt denne på hifi fora i UK.
 

mwt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2007
Innlegg
294
Antall liker
14
Sted
vestfold
hroekk skrev:
Når man først har begynt å flikke, hva med oppgradert strømforsyning til Beresford DAC? Nå har jo jeg Caiman PSU'en da, men det er jo fortsatt "bare" ett swithced-mode PSU.

Man kunne jo prøvd en standard DIY lineær regulert PSU ala denne
http://www.twistedpearaudio.com/power/lcdps.aspx

Eller kanskje en dyrere og mer avansert SuperTeddyReg
http://www.teddypardo.com/DIY/SuperTeddyReg.html

Eller en enda dyrere Paul Haynes
http://www.paulhynesdesign.com/page7.html

Kan det være verdt pengene eller er det bare tull og tøys mon tro?
Synes mye av dette blir "tull og tøys" så lenge de indre spennigs regulatorene IKKE er av bedre kvalitet -der vile jeg heller lagt mer arbeid -brukte en 7510 og der endret jeg en del rundt regulatørene og skiftet utg. ic -og ble mye bedre. deretter prøvde jeg en linear power supply (lab. strømsforsyning) og ingen "forbedring" å spore faktisk... koble helt av hele den justerbare delen og hør.tlf utgangen -da den gikk fra D/A ic til potemeter også tilbake til utg. ic :)

Har tidligere spørt om få se innmat bilder av nyere modeller men fikk aldri noe respons ::) hva med å ta noen bilder, slik at man kan gjøre seg en formening om hvor er mest/best å gjøre endringer? -psu er siste sted synes jeg... -det er brukt 78xx regulatorer innvendig apropos....
 

hroekk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
213
Antall liker
12
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
mwt skrev:
hroekk skrev:
Når man først har begynt å flikke, hva med oppgradert strømforsyning til Beresford DAC? Nå har jo jeg Caiman PSU'en da, men det er jo fortsatt "bare" ett swithced-mode PSU.

Man kunne jo prøvd en standard DIY lineær regulert PSU ala denne
http://www.twistedpearaudio.com/power/lcdps.aspx

Eller kanskje en dyrere og mer avansert SuperTeddyReg
http://www.teddypardo.com/DIY/SuperTeddyReg.html

Eller en enda dyrere Paul Haynes
http://www.paulhynesdesign.com/page7.html

Kan det være verdt pengene eller er det bare tull og tøys mon tro?
Synes mye av dette blir "tull og tøys" så lenge de indre spennigs regulatorene IKKE er av bedre kvalitet -der vile jeg heller lagt mer arbeid -brukte en 7510 og der endret jeg en del rundt regulatørene og skiftet utg. ic -og ble mye bedre. deretter prøvde jeg en linear power supply (lab. strømsforsyning) og ingen "forbedring" å spore faktisk... koble helt av hele den justerbare delen og hør.tlf utgangen -da den gikk fra D/A ic til potemeter også tilbake til utg. ic :)

Har tidligere spørt om få se innmat bilder av nyere modeller men fikk aldri noe respons ::) hva med å ta noen bilder, slik at man kan gjøre seg en formening om hvor er mest/best å gjøre endringer? -psu er siste sted synes jeg... -det er brukt 78xx regulatorer innvendig apropos....
Bilder ja, skal se om jeg får tatt ett bilde eller to etter hvert da. :)
Ellers ser jeg at mange oppgraderer regulatorene inne i selve DAC'en ja, og det vil nok jeg også gjøre uansett om jeg setter i gang med min egen strømforsyning. Regulatorene som står i Caiman nå er 7810A (10V) og L7805CV (5V).

Men bare for å ha nevnt det også da, jeg har tenkt på dette med strømforsyning i lengre tid fordi jeg har så mange sånne veggvorter som tar opp både 1 og 2 kontakter i strømuttaket bak anlegget. så jeg tenkte faktisk å bygge inn 5-6 lineære strømforsyninger i 9-16V/0.5-1A området i ett kabinett istedet. Gjør man det sånn halvveis skikkelig så blir det i alle fall ikke dårligere enn disse små switced mode veggvortene vil jeg tro. 8)
 

mwt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2007
Innlegg
294
Antall liker
14
Sted
vestfold
hroekk skrev:
Bilder ja, skal se om jeg får tatt ett bilde eller to etter hvert da. :)
Ellers ser jeg at mange oppgraderer regulatorene inne i selve DAC'en ja, og det vil nok jeg også gjøre uansett om jeg setter i gang med min egen strømforsyning. Regulatorene som står i Caiman nå er 7810A (10V) og L7805CV (5V).

Men bare for å ha nevnt det også da, jeg har tenkt på dette med strømforsyning i lengre tid fordi jeg har så mange sånne veggvorter som tar opp både 1 og 2 kontakter i strømuttaket bak anlegget. så jeg tenkte faktisk å bygge inn 5-6 lineære strømforsyninger i 9-16V/0.5-1A området i ett kabinett istedet. Gjør man det sånn halvveis skikkelig så blir det i alle fall ikke dårligere enn disse små switced mode veggvortene vil jeg tro. 8)

Nemlig.... ;D begynn med å forbedre dem eller skifte de ut og øk kondis banken på innsiden, dekoble icene også :) men bilder takk :) ja, ikke så dum ide å ha en egen boks med diverse spenninger -bare sorg for å ha litt "unike" utganger så det ikke blir mulig og koble på feil kilde spenning ;) men ellers heljper det veldig mye også å sette ferrit kjerner/spoler i sp. inngangene til dacen/komponenten ;) er det symetrisk spenning til utgangs ic forresten? på den jeg hadde var ikke det.


min gamle 7510mk2 eller noe sånt het den


regulatorene ble ganske varme -med litt kjøling ble de mye bedre og :) lyden ble mye bedre spesielt i nedre register, siftet utgs. ic til en med bedre slew rate og diskanten ble straks mer gjennomsiktig og riktig med sortere bakgrunn. spolene i serie med forsyningen er i motfase og kjernene rett over hverandre :)





glemte å ta bilder på hvordan den så ut FØR modifiseringen.... :D
 

JensL

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2003
Innlegg
222
Antall liker
8
Sted
Akershus
Beresford har kommet med en ny DAC - Beresford Bushmaster. Noen som har fått lyttet til denne?

Beresford TC-7530DC Bushmaster
Ja, fikk låne en slik av en kompis i noen dager.

Kortversjonen er at Beresford fortsatt leverer utrolig mye for pengene. :)

Jeg sammenliknet den med min modifiserte Lite DAC60 (rør), som låter like bra som en CD-spiller til nesten 30.000,-.
Anlegget mitt er neppe det mest avslørende, men høyttalerne koster tross alt ca.30.000,- (T+A TA25 transmisjonslinje med ringradiatorer).
Funker bedre enn mye annet jeg har testet.

Bushmaster'n mangler litt punch helt nederst, men det er nok mest fordi DAC60'en har spesielt mye trøkk der.
Man kan vel si at Beresford'en er noe slankere, uten at det mangler noen frekvenser. Fin balanse, rett og slett.

Ellers er mellomtonen oppløst, detaljert og fin, men en tanke mer grovkornet enn min rør-DAC. Forskjellen er overraskende liten, dog.
Ikke mye å utsette her, egentlig.

Som DAC + hodetelefonforsterker er Bushmaster helt kurrant. Bra med trøkk og dynamikk.
Den faller litt igjennom sammenliknet med mitt faste oppsett, men det er ikke så rart siden det er Meier Audio Concerto + StageDAC, som koster nærmere 8.000,-.
Den gjør ingenting galt, lydbildet blir bare litt mindre og sammentrykket. Hadde jeg ikke hatt noe å sammenlikne med, hadde jeg ikke hatt mye å utsette på denne dingsen til under 2.000,-.
Den største ulempen er at volumpotmeteret er litt for lett/følsomt og det blir noe ubalanse når du skrur volumet veldig lavt.
Hodetelefonene jeg testet med var Beyerdynamic DT990 (32 ohm) og T70 (250 ohm).

Ellers vil jeg si at det estetiske har tatt seg opp fra de forrige Beresford-modellene.
Kassa er penere og føles solid og fin.
Bushmaster har også fått en auto-funksjon på inngangene, slik at den låser seg på den første inngangen med signal.
Slår man av denne kilden og starter en ny, skal den automatisk gå over til denne. Tror jeg, da jeg bare prøvde med en kilde.
Lysene slår seg automatisk av noen sekunder etter den får lås på en signalkilde. Ganske så praktisk.

Den kan ikke brukes som forforsterker.

Alt i alt synes jeg Beresford leverer utrolig mye godlyd for pengene.
Mitt testeksemplar var helt nytt, så det kan godt hende lyden blir enda bedre etterhvert.

Artig at man kan få såpass oppegående hifi-saker til under 2.000,-.
Får å si det sånn; jeg hadde heller kjøpt en Bushmaster og lagt 8000,- ekstra i høyttalere, enn en DAC til 10.000,-.
 

hroekk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
213
Antall liker
12
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Men, men, men, hvor har det blitt av USB inngangen? For oss nerder med en Raspberry Pi hengende bak TV'n så må det jo være USB på DAC'en.
Bruker forøvrig en Hegel DAC nå da, men håper å gi Beresford Caiman DAC'en min ett nytt liv i oppsett nr.2 etter hvert. :)
 

Todd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.06.2009
Innlegg
1.220
Antall liker
46
Da har jeg hatt den nye Beresford TC-7530 Bushmaster i hus en måneds tid. Denne erstattet en Rega DAC og før det hadde jeg forgjengeren TC-7520. Som DAC er jeg meget godt fornøyd med TC-7530 Bushmaster, kan ikke si jeg savner Rega'n som jeg også likte godt. I mitt oppsett er den også en klar forbedring ift. TC-7520.

Hodetelefonforsterkern er også merkart bedre og har mer kraft en forgjengeren. Har på vei inn et sett HD650 og er spent på denne kombinasjonen.

Finnes det flere Bushmaster eiere her på HFS og hva er deres erfaringer? Til en pris av 1700,- så er det for meg ingen tvil om at dette er et svært godt kjøp.
 

Skikongen

Medlem
Ble medlem
21.05.2007
Innlegg
11
Antall liker
3
Hvor mange volt kjører Bushman på? Bestilte en i forige uke og vurerer å la den drives av et 12V batteri evt et 6V batteri jeg har liggende for å sikre jevn spenning.
 
Topp Bunn