Beregning av magnetisk flux

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
340
Jeg skal lage en elektromagnet, uten jernkjerne. Denne skal vikles på en treramme på 0,5cm dyp x 30cm bred x 40cm lang. Spolen skal vikles med 0,75 kvadrat kobbertråd, ett lag, der hver vikling ligger 1mm fra hverandre - altså totalt 150 viklinger, eller 200 viklinger avhengig om jeg velger å vikle i hhv. lengde eller bredderetning.

Hvilke alternativ gir høyest magnetisk tetthet midt inni ramma ved samme tilført strøm?

Hvor stor strøm må tilføres spolen for å oppnå 1 tesla midt inni ramma?

Noen som vet?

(Jeg har jo satt igang et prosjekt - igjen - og vil jo gjerne ha svar på sp.målene)

På forhånd mange takk :)

Mvh.

Vidar
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.225
Sted
Østfold
Skal du ha nøyaktig 1T eller bare minst 1T?

BxL=N/A bør jo kunne hjelpe deg.
 

ha_ha

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
120
Antall liker
0
Hva skal du bruke en slik elektromagnet til?  Og trenger du virkelig 1 T i midten? Skal du ha et felt over hele platen eller er det feltet i et punkt i midten som er viktig?

Et raskt overslag gir omtrent 0.001 Tesla/ampere i midten, enten du vikler langs langsiden eller kortsiden.

Så lenge det bare er feltet i midtpunktet som er viktig, trenger du ikke å vikle rundt hele platen. De første 30 viklingene rundt midten gir deg ca 90% av det du kan oppnå med å vikle rundt hele platen.

Du kan jo selv regne ut effekttapet i en slik elektromagnet ved 1T.....

- Harald
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
340
1000 ampere er jo en del ja. Da blir det lyst og fint i stua i alle fall...

Tror jeg skrinlegger prosjektet, og finner en annen måte å lage "dingsen" på.

Det er forøvrig et poeng at magnetisk flux er tilnærmet lik over hele arealet. 1 tesla er vel litt i overkant av hva jeg trenger når jeg tenker meg om. Magnetfeltet skal brukes til å flytte en spesiell membran på ca. 5gram A4 størrelse. Ja, et egenprodusert fullfrekvens høyttalerelement....

Takk for
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.225
Sted
Østfold
Aha!

Jeg er redd du må lage en form for magnetgap ut av det om du skal få det til å funke.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
340
En simpel prototyp fungerer den. Da har jeg laget en avlang spole på x turn, og montert en rillet frysefolie vinkelrett på feltlinjene midt inni spolen - øøh...vinkelrett med spoletråden er riktigere forklart. Benyttet et 7,2 volt Nikkel cadmium batteri - spolen ble veldig varm...
Ulempen med denne spolen er refleksjoner og hinder for lyden fra folien. Derfor tenkte jeg å lage spolen som et akustisk gjennomsiktig panel, og bruke større areal på membranet enn de 2cm x 40cm jeg har på prototypen.

Ellers så lagde jeg et selvinduksjonselement for å se om en kortsluttet spole ville reagere med å vibrere i takt med et varierende magnetfelt. Det funker det også, men problemet er da at lyden blir liksom modulert med seg selv, og det låter fryktelig stygt...det burde jeg forutsett, men nå er det prøvd :p

Vidar
 

ha_ha

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
120
Antall liker
0
Kraftige elektromagneter er ikke trivielle å lage, men husk at 1 T er et veldig kraftig felt. Hvis du skal flytte membranet ditt ved å sende støm gjennom det, kan du jo vurdere å lage et kraftig konstant felt ved hjelp av permanentmagneter. Det er vel det som gjøres i vanlige magnetostatelementer?

- Harald
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
340
Kraftige elektromagneter er ikke trivielle å lage, men husk at 1 T er et veldig kraftig felt. Hvis du skal flytte membranet ditt ved å sende støm gjennom det, kan du jo vurdere å lage et kraftig konstant felt ved hjelp av permanentmagneter. Det er vel det som gjøres i vanlige magnetostatelementer?

- Harald
Problemet er at ved bruk av permanentmagneter blir ikke feltstyrken uniform over hele membranet, men blir konsentrert i smale felt som aktiverer bare deler av membranet. Jeg gjør et forsøk til, og går ned på feltstyrken. Det skal vel ikke så mye feltstyrke til for å flytte en A4 størrelse membran på mindre enn 5 gram. Hvis jeg gidder, og det blir "suksess" poster jeg en byggetråd...

Takk for innspill folkens :)

Mvh.

Vidar
 
Topp Bunn