BeoSound 3

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Tenkte jeg måtte fortelle brukere av transistorradioer om min favoritt til tittelen "Tidenes bærbare radio".

Som mangeårig bruker av både Tivoli Model 1 og PAL, så har jeg liksom vent meg til at 4-500kr kjøper noe plastikk fra østen (no offense), 1500,- kjøper noe som er så mye bedre at prisdifferansen synes forsvinnende liten.

BeoSound 3 er en bærbar FM-radio av høyeste kvalitet, med oppladbart batteri (som PAL) og i tillegg støtte for musikk på MP3-format fra SD-kort, via sin innebygde kortleser. Den har et solid aluminium chassis, virker stødig som en murstein, har et stort lukket høyttalerkabinett og imponerende lydkvalitet og SPL-evne. Den fyller et stort rom med en lyd av imponerende utstrekning i topp og bunn... ja, man kan faktisk med letthet følge basslinjer fra orkestre såvel som fra moderne band.
Kona reagerer positivt på det hun kaller "power-sound"; det er en uvirkelig dynamikk fra denne lille radioen, og den spiller på en og samme tid frempå og engasjerende, og nøytralt, velbalansert og ørevennlig.

http://www.bang-olufsen.com/page.asp?id=32

Avstanden opp til 5.000,- for en BeoSound 3 synes noe større, men er den rettferdiggjort i ytelse?
Ja, så definitivt! For å ta et eksempel; i fjor var vi på 5 ukers ferie med campingvogna til Gotland; så og si hver eneste formiddag satt jeg i godstolen utenfor og hørte på klassisk morgensending på radioen en time hver dag. I tillegg hørte jeg på radio på ettermiddag, og det blir sikkert 1-2 timer hver eneste dag i ferien med aktiv radiolytting, i tillegg til bakgrunnslytting. Det er simpelthen slik at billige plastapparater fra østen IKKE inviterer til dette. For en hifielsker så er det en fryd å kunne ha med seg hifilyd på ferie!

Jeg har eid og brukt B&O-produkter med stor glede i mange år, særlig er jeg imponert over deres BeoCom telefoner (bruker nå BeoCom 6000-system hjemme). Det er derfor ikke urimelig å si at jeg er blant de som har en "hang" til deres produkter, og jeg er sikkert farget av det.

BeoSound 3 låter mye bedre enn Tivoli PAL. Den begynner ikke å brumle når den står i hjørner og mot vegger, den har en mye større skala på lydbildet, den er åpnere og gir bedre innsikt inn i orkestre og lydbilder, og den har en mer medrivende dynamikk og timing, alle disse tingene er områder hvor Tivoli Model 1 og PAL ikke scorer fullt.

I tillegg har den en minnebrikke, som man fyller på datamaskinen via klikk-dra-og-dropp i "Min Datamaskin"; og bruker man 2GB-brikken i MP3-format, så kan man lagre kanskje rundt 30-50 cd-plater på en enkelt brikke! Snakker meg ferievennlig! Det er selvsagt ikke noe i veien for å ha med seg så mange brikker man vil, og de fins også i 4GB... og 8GB er på vei.

Lydkvaliteten på SD-kortet er helt fint (om enn ikke hirez highend audio); jeg satt senest igår og hørte på Elgars Sea Pictures ("In Haven" med Janet Baker er jaggu flott!) fra SD-kortet, og kan ikke si annet enn at det gir en fullverdig musikalsk opplevelse via BeoSound 3.

For de som vil ha en oppladbar FM-radio til feriebruk og evt til annet bruk, som vil ha høyere lydkvalitet enn PAL, bedre design og byggekvalitet, og ikke har noe imot at man også kan avspille lagret musikk og i tillegg ha stereo fra headsettet, så må jeg bare si; 5000,- kroner synes veldig billig for hva man får igjen av hardware og av gledelige timer foran radioen!

Mvh Vidar P

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
1
Den ser fabelaktig ut!

Hvordan er batteriet? Varer lenge? Opprettholder kapasitet over tid og etter mange oppladinger?

Tåler den vær? Støv? Vann? Uegnet ved stranden?

Grunnen til at jeg spør om batteriet er at batteriet på min PAL tapte seg etter relativt kort tid og ble til slutt ubrukelig. Jeg går ut ifra at batteriet kan skiftes på en relativt enkel måte?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Den ser fabelaktig ut!

Hvordan er batteriet? Varer lenge? Opprettholder kapasitet over tid og etter mange oppladinger?

Tåler den vær? Støv? Vann? Uegnet ved stranden?

Grunnen til at jeg spør om batteriet er at batteriet på min PAL tapte seg etter relativt kort tid og ble til slutt ubrukelig. Jeg går ut ifra at batteriet kan skiftes på en relativt enkel måte?
Batteriet oppgis til å vare i 10 timer etter lading; det virker å være en underdrivelse. Oppladbare B&O-produkter har generelt veldig stabile batterier som holder sine kvaliteter i mange år (og man kan enkelt bytte batteripakke) og jeg forventer ikke problemer med denne heller.

Dette er ikke en radio for stranda og for regnvær. Da må man i så fall kle den inn i et eller annet...

Mvh Vidar P

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.717
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
...
I tillegg har den en minnebrikke, som man fyller på datamaskinen via klikk-dra-og-dropp i "Min Datamaskin"; og bruker man 2GB-brikken i MP3-format, så kan man lagre kanskje rundt 30-50 cd-plater på en enkelt brikke! Snakker meg ferievennlig! Det er selvsagt ikke noe i veien for å ha med seg så mange brikker man vil, og de fins også i 4GB... og 8GB er på vei.
...
En liten korreksjon: BeoSound 3 kan kun benytte SD-kort som er maks 2GB. De nye kortene du refererer til (4,8 og snart 16GB) er såkalte "SDHC"-kort. Disse er ikke bakoverkompatible med SD og kan ikke benyttes av BeoSound3.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
En liten korreksjon: BeoSound 3 kan kun benytte SD-kort som er maks 2GB. De nye kortene du refererer til (4,8 og snart 16GB) er såkalte "SDHC"-kort. Disse er ikke bakoverkompatible med SD og kan ikke benyttes av BeoSound3.
Det er nok sikkert riktig, og jeg har ikke greie på det tekniske; men på prelaunchen sier B&O's produktmanager Brian Laursen at [klipp]

"..Brian Laursen, Product Manager, Bang & Olufsen [9/23/2005 3:20:00 AMCET]
[#997] We will initially support up to 2 GB SD cards.
...
We have not limited our selves in the size of SD cards for the future.."

Dette på et spørsmål om det vil bli tilgjengelig oppgraderinger som støtter SD-kort med høyere kapasitet.

Hele prelaunch-chat'en kan du lese her;

http://www.bang-olufsen.com/servicechat/message_window_bs3_allmessages.asp

Uansett; 2GB skulle gi plass til nokså store deler av platesamlinga for de fleste; og er det ikke nok så kan man enten få oppgradert sin BeoSound til nye SD-formater, eller simpelthen kjøpe ekstra kort. 4 kort a 2GB får fortsatt plass i en fyrstikkeske, og gir 16GB kapasitet. Eller hur? :)

Mvh Vidar P

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
4 kort a 2GB får fortsatt plass i en fyrstikkeske, og gir 16GB kapasitet. Eller hur? :)

Mvh Vidar P
8 GB vel... kremt, kremt... ;)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
8 GB vel... kremt, kremt... ;)
Hehe... en liten glipp :)

Coolbiz; radioen går på oppladbart batteri eller nett. Ikke mulighet for disposables nei :)
Men levetiden på batteriet er så langt at jeg ikke har noe problem med det til mitt bruk; imidlertid er den ikke egnet for langvarige opphold i f.eks en hytte uten strøm, teltturer eller plasser hvor man ikke har tilgang til strøm... i likhet med f.eks PAL, mobiltelefoner etc.

Mvh Vidar P

Topp Bunn