Høyttalere Beolab 90

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Frekvensmålinger av Beolab 90 (høyre og venstre kanal) i et relativt lite rom ifølge vedkommende som har målt.

frekvensrespons.jpg

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.474
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hva tenker du om dette, Orso?

Er ikke dette målt ved ganske lavt volum?

8

8x12_TOM

Gjest
    Frekvensmålinger av Beolab 90 (høyre og venstre kanal) i et relativt lite rom ifølge vedkommende som har målt.

Vis vedlegget 416935
    Reprensenter de to målingene, som nesten ligger 100% oppå hverandre, høyre og venstre kanal hver for seg, ja, da er jeg imponert.

Edit: Den ene er vel bare en litt glatte utgave av den andre - blir sånn når det tas måling av forvrengning.

Sist redigert:
    8

8x12_TOM

Gjest
    Ja, det er vel fallet fra 180 til 190 hz er er kjennmerket

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hva tenker du om dette, Orso?

Er ikke dette målt ved ganske lavt volum?
    Tviler på micen var kalibrert for riktig volum. Det har uansett ingenting å si i forhold til en frekvensrespons.

Det er ikke imponerende og da tenker jeg ikke på det store løftet i bassen, det kan man tross alt endre enkelt. At det er noe ujevnt nedover i frekvens er ikke uvanlig i små rom selv med bra høyttalere, men at der såpass ujevnt oppover i frekvens over spesielt 1-2KHz er svakt. Alt er relativt selvsagt, men man ser sjelden det så ujevnt fra en virkelig godt konstruert høyttaler med uniform spredning. Og her må vi legge listen høyt da vi tross alt snakker om en høyttaler til 600K og hvor det nettopp er lagt ned arbeid i å få en konstant direktivitet.

Jeg tror dette bekrefter at vertikalt så har høyttaleren klare faseproblemer. Det kan jeg ikke se at de har klart å unngå i designet, tvert imot øker problemet med alle elementene. De har heller ikke publisert en vertikal polarrespons, noe som jeg antar er helt bevisst.

Her er måling av hver kanal i testen til Stereophile. Med romkorreksjon og 1/6 oktav glatting.
    Stereophile Beo90fig3.jpg

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    4.162
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Det var ikke spesielt imponerende, vil tro det er mulig å få det mye bedre. Når jeg klarer å få til dette med mine små monitorer og Audiolense:)
    Med al.jpg

8

8x12_TOM

Gjest
    Det var ikke spesielt imponerende, vil tro det er mulig å få det mye bedre. Når jeg klarer å få til dette med mine små monitorer og Audiolense:)
    Vis vedlegget 417022
    Der var det lite å sette fingeren på:) Gleder meg til du tar en tur. Folk med så godt kalibrerte ører har en evne til å gi meg tilbakemeldinger jeg kan bruke til noe.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Vis vedlegget 417022
    Nåvel. Ved å endre på en respons med EQ/korreksjon som ikke er minimum fase, så forverrer du bare tidsdomenet og det er svært godt hørbart. Det er en stor feil å bare fokusere blindt på frekvensrespons. Det sier ikke nødvendigvis noe om hvordan lyden er. Slike sterkt korrigerte oppsett låter så snodig at jeg any day tar heller en høyttaler som måler bra tidsmessig med en del svakheter i frekvensresponsen.

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    4.162
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Dette blir litt off topic, men dette låter definitivt ikke snodig, men svært naturlig og "riktig" i mine ører. Du får stikke innom hvis du er i nærheten av Lørenskog:)

8

8x12_TOM

Gjest
    Med riktig og møysommelig bruk av Audiolense, tar programmet veldig godt vare på det tidsmessige i en TTD- kalibrering.

nait$

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Dette blir litt off topic, men dette låter definitivt ikke snodig, men svært naturlig og "riktig" i mine ører. Du får stikke innom hvis du er i nærheten av Lørenskog:)
    I AL har man valget mellom lineær og minimum fase, hvor sistnevnte er default/standard. Så mao er korreksjonene dine i minimum fase, med mindre du har endret på det og benytter deg av TTD korreksjon.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.177
    Torget vurderinger
    0

Vis vedlegget 416935
    Den fra Stereophile ser glattere ut; hvorfor?

Med andre ord ser det ut til at BO90 ikke en gang klarer å få frekvensresponsen riktig?

Artanis

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2016
    Antall liker
    127
    Det fremstår usannsynlig at målingen i innlegg 41 er en separate målinger av høyre og venstre kanal. Bassen imponerer.

8

8x12_TOM

Gjest
    1/24 vs 1/6 glatting
    Det er vel ikke bare det som gjør at de ser forskjellig ut. To forskjellige måleprogram og to forskjellige rom gjør at dette aldri vil bli likt. Det eneste som går igjen som en generell likhet er mye hevning i bassen.

Målingen Orso la ut er en enkel måling. Om det er av en høyttaler eller to høyttalere samtidig vet jeg ikke, men det er altså ikke to separate målinger som er lagt oppå hverandre

Sist redigert:

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    4.162
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Du har helt rett 8x. Noen som vet hvor mye lytteren selv kan bestemme? Er det bare noen forhånds programmerte instillinger eller kan man feks legge inn egen targetkurve? Hvilken type filtre brukes IIR/FIR?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Til dere som har kjøpt Beolab 90 eller hørt de inngående. Ender dere opp med å bare bruke narrow modus etter en tid eller brukes også wide og evt. omni?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Godt spørsmål, Orso. Teoretisk vet jeg at jeg ville vekslet alt etter hva jeg holder på med utover å høre musikk, eller om jeg kun lytter. Men det er teoretisk, i praksis kan det godt hende at jeg hadde vært all over fornøyd med en av innstillingene.

8

8x12_TOM

Gjest
    Min nysgjerrighet er såpass stor det nå snart er på tide å få hørt disse skapningene. Er det noen som vet hvor det er mulighet å høre disse med det fulle potensiale inne?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Harman under merke Lexicon kommer også med en høyttalere hvor spredningen kan endres. Tror designeren, Ulrich Horbach, nevnte at den kunne reduseres til 30 grader. Men ta det med en klype salt. Jeg fikk dessverre ikke hørt den på CES messen.
    SoundSteer Technology from Lexicon | Stereophile.com

Men jeg sitter med et bedre design enn begge disse :)
    Spørsmålet er om det egentlig er noe poeng. Jeg er litt usikker. Kanskje det blir et "leketøy" for en periode, så ender man egentlig opp med et modus.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1

Vedlegg

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.666
    Torget vurderinger
    1
    Siegfried Linkwitz skrev en mini-anmeldelse på siden sin nylig:
    "Yesterday, late afternoon, I had the opportunity to listen to these speakers for about half an hour using excerpts from a wide variety of my own demo material, which I had brought with me on a thumb drive. My conclusion: Excellent performance in aspects of neutrality of timbre, of dynamic range, of resolution at all levels, of attack and decay, of spatial rendering in width, depth and focus !!!

The BeoLab90 tops what I have heard from any commercial loudspeaker!
    My slight reservations are with the bottom end. Bass is tight, explosive but lacks in spaciousness, which I hear rendered from a dipole bass like in the LX521.4. In fairness, though, I must say that the speakers were set up about 9 feet apart, against a long wall and firing across a narrow (15 feet wide?) store room in Stanford Shopping Center. So plenty of open space to the left and right of the speakers, but little room left behind a listener in the equilateral triangle sweet spot. I prefer a setup where the speaker fires along the long direction of the room."

Hvis man først skal tillegge individuelle subjektive lytteinntrykk vekt, er nok Linkwitz sine vurderinger blant dem jeg legger mest vekt på.

Men er også enig med Orso: Spørsmålet er om alt det andre i tillegg til narrow (wide, omni) virkelig trengs? Har følelsen av at det som gjør denne høyttaleren unik, er at man kan få til samme snevre spredning som med hornhøyttalere, uten å ha verken store horn eller evt. kombinasjonen dynamiske høyttalere og dedikerte lytterom med massiv akustikkbehandling og refleksjonsdemping. Det er snarveien til superbra imaging, rett og slett. Men hvis det bred spredning man vil ha, tror jeg nok andre høyttalerkonstruksjoner spiller bedre.

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    4.162
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hørte dem på BO senteret i Lillestrøm, men ikke under optimale betingelser. Jeg tror de har mye mer å by på enn det jeg hørte. Dessuten var ikke programvaren ferdig på det tidspunktet, jeg tror det bare var narrow instillingen som virket som den skulle. Du kan jo ringe dem å spørre.
    Mulig denne har vært linket til tidligere, men her var det mye nytt for meg i alle fall under "whitepaper":) BeoLab 90 - Bang & Olufsen's High End Floor Loudspeaker | Bang & Olufsen

Min nysgjerrighet er såpass stor det nå snart er på tide å få hørt disse skapningene. Er det noen som vet hvor det er mulighet å høre disse med det fulle potensiale inne?

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    6.213
    Sted
    oslo
    å kunne endre spredningskarakteristikken høres jo veldig bra ut i sosiale sammenhenger, når folk befinner seg over alt i rommet, og ikke bare i sweetspot.
    omni når man bare vil ha bakgrunnsmusikk, og kontrollert spredning når man skal lytte aktivt.

selvfølgelig totalt udugelig om man her eget lytterom med kun en godstol, men disse er vel laget for stuebruk?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn