Beogram 4002

bthoem

Medlem
Ble medlem
09.08.2012
Antall liker
1
Hei - jeg har lyst på en Beogram og har funnet en Beogram 4002 modell, som ser bra ut -og til en overkommelig pris.

Men selger skriver til meg: "PickUp armen løfter seg ikke så høyt som tidligere (mulig det kan justeres), så jeg "hjelper til" litt når den går inn til platen, og når den går tilbake."

Hva tror dere - kan dette lett justeres, eller bør jeg heller avvente og finne en annen spiller?

Bjørn Tore

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Det lar seg gjøre å fikse om du kan finne noen som sitter på kompetansen, men det er ganske dyrt. Min far hadde en maken spiller en gang, og opplevde det samme. Jeg mener han betalte 2000,- for reparasjonen, og det er vel tjue år siden, omtrent. Da den begynte med det samme tjafset etter tre nye år, gav han opp og kasserte vidunderet.
Om du kaster deg uti det, kan jeg anbefale deg å kontakte Wennerød&Dahl i Bygdøy allé. Der sitter det en mann som jeg tror kan ordne den biffen.

Sist redigert:
V

vredensgnag

Gjest
Nja - dette kan muligens fikses ganske lett. Det er pneumatisk styring av armen, og noen ganger har mekanismen som kontrollerer dette godt av å bli smurt. Det er enkelt gjort, etter at man har tatt av platetallerken og metallplatene rundt. Instrukser for spilleren kan man finne på nettet.

Den messingfargede stempelholderen under ordet TRACKING i dette bildet er enheten du må smøre. Når du åpner, bør du også smøre tangentialstangen (som driver enheten som armene er montert på). I tillegg kan det være du må justere skruen som regulerer hvor hurtig luften slipper ut.

Videre er det garantert at bruker ikke har justert vektbelastningen rett på tonearmen, om spilleren ikke er ettersett på mange år. Jeg lærte meg å gjøre dette via innlegg på Beoworld, samt å lese meg gjennom servicemanualen.

http://archivedforum.beoworld.org/c...achments/00.00.33.66.98/99K-Interior-Orig.jpg

Skjermbilde 2013-12-03 kl. 11.01.42.jpg

Sist redigert:
V

vredensgnag

Gjest
Du finner servicemanual her: Bang and Olufsen Beogram 4002 Owners Manual, Service Manual, Schematics, Free Download | Vinyl Engine

Så kan du vurdere å gjøre service selv.

mvh
KJ
Som nevnt i forrige innlegg er det greit gjort. Man kan også bestille ny drivreim for tangentialstyringen, og ev. også for platetallerken. Det er en avansert platespiller, som man kan se av bildet - men om elektronikken fungerer, så er det ganske kurant å ordne det mekaniske.

http://archivedforum.beoworld.org/c...achments/00.00.33.66.98/99K-Interior-Orig.jpg

1. Justere bladopphenget, så tallerken, etc. svever fritt
2. Justere tracking og armstyring
3. Justere armstempel som nevnt
4. Bruke førsteklasses grease på utvalgte steder
5. Ev. bytte lampe

Dillen på BeoWorld er en god kilde for eventuelle reservedeler, til en gunstig pris.

OG - kjør og hent spilleren. Det kan lønne seg å ta av platetallerken før transport. I det minste må du låse transportskruene under. Og ta av PU (du holder armen og trekker PU rett ut, i armens lengderetning). Lås opphenget med transportskruene under.

Sist redigert:

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
2.173
Hei Bjørn Tore
Det meste er allerede sagt, og det er mye god hjelp å få på Beoworld. Mekanikken i disse spillerne er herlig (enkel ??) og kan ikke sammenlignes med noe annet. Elektronikken derimot er ikke så herlig. Etter 40 år er mange an cap'sene så som så, så regn med at du kanskje må få tak i et rep. sett fra Dillen.
Hvilken PU sitter på spilleren?

bthoem

Medlem
Ble medlem
09.08.2012
Antall liker
1
Takk for hjelpen alle sammen. Jeg var for treg i avtrekkeren på akkurat denne spilleren, men med dette i bakhodet kan jeg være kjappere når anledningen forhåpentligvis byr seg igjen.
Noen som tilfeldivis har en Beogram stående å støve....?:)

Bjørn

Topp Bunn