Beogram 1000

esynnes

Fersking
Ble medlem
10.06.2020
Innlegg
4
Antall liker
0
Sted
Oslo
Hei!

Jeg har en Beogram 1000 som jeg koblet opp på Tandberg-anlegget mitt (1010+1210), og den virket ikke. Det var ikke overraskende, da jeg kjøpte den veldig billig på finn.
Jeg kan selv ingenting om platespillere eller hi-fi for den slags skyld, så jeg hadde satt veldig pris på litt hjelp fra noen dyktige personer her inne!

Litt mer presis info:
- motoren snurret, men ganske ujevnt
- jeg fikk såvidt lyd, men det var veldig lavt og veldig vrengt.

Så, det jeg lurer på:
- er dette noe jeg kan fikse selv? Jeg regner vel med at jeg burde kjøpe ny stift
- hvor stramt bør jeg ha fjæra på armen? (legger ved bilde)
- hvor/til hvem burde jeg sende denne inn til, dersom dette ikke er noe jeg kan fikse selv?
Blir veldig glad for svar!:)Ha en strålende dag!
20200910_124809.jpg
20200910_124742.jpg
20200910_124843.jpg 20200910_124857.jpg
20200910_124951.jpg
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.988
Antall liker
8.153
Torget vurderinger
1
Har du koblet den til phonoinngangen på forsterkeren?
 

esynnes

Fersking
Ble medlem
10.06.2020
Innlegg
4
Antall liker
0
Sted
Oslo
Ja. Det største problemet er tempoet på motoren, den går enten alt for fort eller så slår den seg av.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.855
Antall liker
19.586
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Den skal serviceres. Motoren skal skilles ad, og de to bronzebøsninger i top og bund af ankeret skal renses op for gammelt fedt og støv, som har gnavet sig ind i bronzen. Fjederen til nåletryk står HELT forkert. Du skubber den helt tilbage, til fjederen er helt slap. Så balancerer du med kontravægt til armen "svæver" vandret.
Derefter trækker du ringen med fjederen frem, til den står mellem 1 og 2, og fjederen skal sidde helt lige med armen på undersiden og ikke drejet til siden, som på billedet. Hvis nålen er ok spiller det. Hvis den er slidt, søger du på nettet efter ny nål (SP 6-7) :)
 

esynnes

Fersking
Ble medlem
10.06.2020
Innlegg
4
Antall liker
0
Sted
Oslo
Takk for svar!
Er dette noe jeg kan klare selv? Noe spesielt middel jeg bør bruke for å rense fett og støv?
Hvem bør jeg evnt kontakte for service? :)
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.855
Antall liker
19.586
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Hvis du ikke har supergodt mekanisk flair, vil jeg ikke anbefale det. Bøsningerne skal ofte slibes også. For meget, så er de ødelagt.
Der er nok nogle Nordmenn fra lokalområdet, der bedre kan fortælle, hvor du går hen m.h.t. service...... Men helt ærligt,
det er faktisk ikke pengene værd. Skal du til og med ha´ ny nålekappe på pickuppen, er pengene bedre givet ud på en Japansk "plastk"-pladespiller til
500,- på Finn. Bedre er den Beogram 1000 altså ikke. Husk, den er næsten 60 år gammel ;)

https://beocentral.com/beogram1000

https://www.beoworld.org/prod_details.asp?pid=264
 
Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.678
Antall liker
7.920
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Dette er ein spelar som eg ikkje ville brukt tid på, dersom det ikkje var spesielle grunnar til det. Det vert ein stor jobb. Dei gode Beogrammane har nummer 4000, og tangentialarm. Elles vil du nok måtte bruke eit par tusenlappar, som er meir fornuftig å bruke på ein annan, fungerande spelar.
 

esynnes

Fersking
Ble medlem
10.06.2020
Innlegg
4
Antall liker
0
Sted
Oslo
Takk for gode svar! :)
Hvis noen har et navn eller to som jeg kan kontakte for å forhøre meg om pris på service, blir jeg glad for det! Dette er bestefars gamle platespiller, så av nostalgiske grunner hadde det vært veldig stas å få den opp å gå! :) Jeg bor i Oslo sentrum.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.678
Antall liker
7.920
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Nostalgi er ein god nok grunn til å ta vare på ting. No er eg ikkje så godt kjent i Oslo sitt platespelarreparasjonsmiljø, men det kan tenkjast at ELEKTRONISK BUREAU tek slike jobbar, sjølv om dei helst jobbar med restaurering av meir legendariske platespelarar.
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.916
Antall liker
27.439
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Enig med Arve, lar den seg restaurere, er Elektronisk Bureau stedet for å få det gjort.
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
597
Antall liker
696
Sted
Bodø
At du ikke har lyd ut av spilleren vil jeg mistenke skyldes dårlig kontakt på "Kortsluttningskortet" i den.
Som vises på det ene bildet her.
og på side 7 i service manualen som du finner her.

At den går ugjevnt og for fort etc. er nok ikke pga feil med motoren,
men har nok noe å gjøre med overføringen fra motor og til tallerken.
Du kan jo sjekke om alt ser ok ut mekanisk.
At ikke noe sitter fast i gammel grease, eller har løsnet osv.
Det bruker ikke å være så komplisert å få slikt til å virke igjen :)
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.855
Antall liker
19.586
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
At den går ugjevnt og for fort etc. er nok ikke pga feil med motoren,
Det var da noget af en påstand. Nu har jeg siden 70´erne reparet nok mere en 100 af beogram1000 og tilsvarende, og i næsten alle tilfælde
er det lejerne i motoren,der er årsag til at den kører for langsomt.

Det bruker ikke å være så komplisert å få slikt til å virke igjen
Da synes jeg, du skal tilbyde trådstarter at reparere den for ham, da du åbenbart ved bedre :LOL:
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
597
Antall liker
696
Sted
Bodø
Det skal jeg da mer enn gjerne gjøre om han er villig til å betale (og risikere) frakt frem og tilbake. :)
Jeg prøvde nå bare å ha en mer positiv holdning til hans ønske om å få den reparert,
fremfor å bare si at det ikke er verd å fikse eller for komplisert.

Når han sier den
går alt for fort
så har jeg vanskelig for å tro at det kan skyldes at lagrene i motoren er inntørket.
Men du har kanskje en god forklaring på det?
 
Sist redigert:

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.855
Antall liker
19.586
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Ja da......
Velgeren, hvor du skifter hastighed, har en plastikindsats, som sikkert er knækket. Derved står den sikkert på 45rpm selv om den viser 33.
Det er en merkelig hybridkonstruktion med synkronmotor, mellemhjul og remdrift af tallerkenen. Mellemhjulet flyttes op og ned på en trappeaksel direkte på motoren, mellemhjulet er forbundet til et remhjul, som så trækker tallerkenen via rem. Den sorte "knot" midten af hastighedsvelgeren er til finjustering af hastigheden, som virker ved, at når du drejer den, klemmer den nogle filtpuder ned på en skive som svag bremse. Det som sandsynligvis er galt, er som først sagt, plastik knækket, derved står mellemhjulet måske på kanten mellem 45 og 33 trappen og fiser lidt op og ned p.g.a. slør (alder). Når alt det bli´r fixet og den står korrekt på 33 trappen, så lur mig, om ikke den kører bare en lille smule for langsomt, når finjusteringen er skruet helt i + (plus). Som sagt, jeg har repareret i massevis af disse Beograms og kender dem til hudløshed, også uden manual ;)
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.855
Antall liker
19.586
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Jeg prøvde nå bare å ha en mer positiv holdning til hans ønske om å få den reparert,
Det forstår jeg så udemærket og også nostalgien m.h.t. bedstefars gamle spiller.
Men nu skriver jeg af erfaring, og mener ikke, at man gør trådstarter en tjeneste ved at foregøgle ham, at det er en lett opgave.
Hellere den anden vej: Det koster 5000 og så la´ ham blive glad over, at det "kun" blev 4200.
Ingen timeløn er altid billigt, men der finder du sjældent nogen, som er villig.
Beogram 1000 er et helvede at repare i, tilsvarende at få den samlet igen så motor ikke skraber på og larmer. Alene at få tallerkenen på til sidst
uden at remmen falder af er tidskrævende. Og så har jeg ikke taget højde for, at fjederen der holder mellemhulet på plads, ikke er blevet slap, at den aksel hele mellemhjusaggregatet sidder på sandlyligvis er groet fast i gammel fedt, der skal adskilles, renses af og smøres op på ny, og jeg er kun lige begyndt.
Skal jeg blive ved??:D
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Det forstår jeg så udemærket og også nostalgien m.h.t. bedstefars gamle spiller.
Men nu skriver jeg af erfaring, og mener ikke, at man gør trådstarter en tjeneste ved at foregøgle ham, at det er en lett opgave.
Hellere den anden vej: Det koster 5000 og så la´ ham blive glad over, at det "kun" blev 4200.
Ingen timeløn er altid billigt, men der finder du sjældent nogen, som er villig.
Beogram 1000 er et helvede at repare i, tilsvarende at få den samlet igen så motor ikke skraber på og larmer. Alene at få tallerkenen på til sidst
uden at remmen falder af er tidskrævende. Og så har jeg ikke taget højde for, at fjederen der holder mellemhulet på plads, ikke er blevet slap, at den aksel hele mellemhjusaggregatet sidder på sandlyligvis er groet fast i gammel fedt, der skal adskilles, renses af og smøres op på ny, og jeg er kun lige begyndt.
Skal jeg blive ved??:D
Dette er ein spelar som eg ikkje ville brukt tid på, dersom det ikkje var spesielle grunnar til det. Det vert ein stor jobb. Dei gode Beogrammane har nummer 4000, og tangentialarm. Elles vil du nok måtte bruke eit par tusenlappar, som er meir fornuftig å bruke på ein annan, fungerande spelar.
geirendre la ut en utmerket servicemanual. Ser rimelig enkelt ut å kjøre service på den. La nå trådstarter kikke igjennom manualen og se om han ikke klarer å fikse spilleren. Påstander som at Beogram 1000 er et "helvede at reparere" og at de eneste brukbare B&O-spillerne har nummer 4000 og tangentialarm er subjektive tulleutsagn som dessverre hifisentralen druknes i. Akkurat nå spiller jeg Kaizers på en 1202 Det låter aldels glimrende! Min broder har en 1000. Har aldri likt den. Men det er ikke det samme som at den ikke kan spille plater, er et helvede at reparere og er ingenting å bruke penger på😎
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.590
Antall liker
1.443
Sted
Sunndalsøra
Har hatt både Beogram 1000 og 3000. Det eneste jeg ha villet satse på er en Beogram 4000, hvis all elektronikken fungerer. Den er jo flott å se på:), med sin tidløse design!
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.855
Antall liker
19.586
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
@mitchell .......Nu var det ikke jeg, som skrev 4000.......
At kalde Arve´s udsagn (og mit for så vel) for subjektivt tulleudsagn, er vel lidt af en påstand,
eftersom jeg har brugt over halvdelen af mit liv på at reparere den slags. Derimod kan din lille svada vel kaldes tulleudsagn med rette?? ;)
Se nøgtern på det. @esynnes har en grammo1000 som ikke virker. Han spø´r efter et sted at indlevere den til service. Det lyder for mig, som
at han ikke selv har evner/lyst. Han ved ikke om pickuppen virker, hvilket er uheldigt, da det kun er B&O SP6-7-10-14 som passer på, og disse
er nærmest unobtanium i go´ stand. Men det er selvfølgelig @esynnes, der bestemmer, hvor mange penge han vil ofre på projektet.
Jeg skrev ikke blindt, bare for at ta´ modet fra ham. Jeg skrev i bedste objektive mening for at advare om, at dette kan bli´ dyrere end forventet, og ikke
indfri forventningerne til en velfungerende pladespiller alligevel. Om du mener, det er "tullprat", så fint med det.
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
@mitchell .......Nu var det ikke jeg, som skrev 4000.......
At kalde Arve´s udsagn (og mit for så vel) for subjektivt tulleudsagn, er vel lidt af en påstand,
eftersom jeg har brugt over halvdelen af mit liv på at reparere den slags. Derimod kan din lille svada vel kaldes tulleudsagn med rette?? ;)
Se nøgtern på det. @esynnes har en grammo1000 som ikke virker. Han spø´r efter et sted at indlevere den til service. Det lyder for mig, som
at han ikke selv har evner/lyst. Han ved ikke om pickuppen virker, hvilket er uheldigt, da det kun er B&O SP6-7-10-14 som passer på, og disse
er nærmest unobtanium i go´ stand. Men det er selvfølgelig @esynnes, der bestemmer, hvor mange penge han vil ofre på projektet.
Jeg skrev ikke blindt, bare for at ta´ modet fra ham. Jeg skrev i bedste objektive mening for at advare om, at dette kan bli´ dyrere end forventet, og ikke
indfri forventningerne til en velfungerende pladespiller alligevel. Om du mener, det er "tullprat", så fint med det.
Jeg står ved det utsagnet! geierendre har møtt trådstarter på en posistiv måte. Hva vet vel du og Arve om trådstarters evner til å fikse den spilleren?
Absolutt ingenting!
Og deres bidrag er å fortelle trådstarter at B&O 1000 er en spiller fra helvete(n)(n):devilish:
Det er jo ikke sant!
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Takk for svar!
Er dette noe jeg kan klare selv? Noe spesielt middel jeg bør bruke for å rense fett og støv?
Hvem bør jeg evnt kontakte for service? :)
Dette fikser du greit selv med servicemanuallinkene du fikk fra geirendre. Det kan hende at nålen har satt seg. Slik den var på min 1202. Det ordner du med å massere den med en PU-børste dynket i 60%;)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.678
Antall liker
7.920
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
geirendre la ut en utmerket servicemanual. Ser rimelig enkelt ut å kjøre service på den. La nå trådstarter kikke igjennom manualen og se om han ikke klarer å fikse spilleren. Påstander som at Beogram 1000 er et "helvede at reparere" og at de eneste brukbare B&O-spillerne har nummer 4000 og tangentialarm er subjektive tulleutsagn som dessverre hifisentralen druknes i. Akkurat nå spiller jeg Kaizers på en 1202 Det låter aldels glimrende! Min broder har en 1000. Har aldri likt den. Men det er ikke det samme som at den ikke kan spille plater, er et helvede at reparere og er ingenting å bruke penger på😎
Dersom du synest at ein Beogram 1000 er lett å reparere, og i tillegg er (minst) like god som ein 4000, er det interessant. Spesielt når du ser kva sluttrekninga vert for dei to samanlikna med kva dei kosta då dei var nye....
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Dersom du synest at ein Beogram 1000 er lett å reparere, og i tillegg er (minst) like god som ein 4000, er det interessant. Spesielt når du ser kva sluttrekninga vert for dei to samanlikna med kva dei kosta då dei var nye....
Eg skreiv vel ikkje akkurat dét. B&O 1000 er ingen stjernespelar.1202 og 4000 er bra spelarar. Servicemanualen såg ikkje avskrekkande ut. Men om den er lett eller vanskeleg å fiksa veit eg ikkje sidan eg aldri har reparert ein😊
 
Topp Bunn