Benz Ruby 2 vs Lyra Dorian i enten Mørch DP-6 eller Michell Technoarm?

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Har imorgen en techoarm fra Michell og en Lyra Dorian, i tillegg til Mørch DP-6 og en Benz Ruby2 som fra før sitter i min LP 12.

For og få montert på ny arm må spiller inn til kontrapunkt for justering og montering av nytt armbord.

Er det noen her inne som har testet begge disse, eller en av de som kan ymte frempå sin mening?

Først ut er Dorian i Mørch, men jeg tror også Technoarmen vil fungere godt med denne og Benz.

All informasjon vedrørend disse prodktene er jeg takknemlig for.

Har forøvrig Technoarm vanlig rega armbase?

McLaren

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.858
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Du ber om ei meiningsytring: Fyrst må eg seie gratulerer med å vere i ein slik valsituasjon mellom pickupar. Begge har eit potensiale som skulle sikre deg eit langt og lukkeleg musikklytteliv. Skilnaden mellom kan kanskje uttrykkjast gjennom at Benz er meir blomstrande, svært musiksk, og legg meir vekt på det vakre enn Lyra, som på si side er tydeleg med både detaljar og det totale, og understrekar på ein annan måte. Så alt etter kva du skal spele, anlegget elles, og ikkje minst kor godt dei passar i armane må avgjere ditt val, naturlegvis i tillegg til din personlege smak.
Eg har ikkje prøvd dei aktuelle konstellasjonane, men ser ikkje bort frå at alle fire vil fungere. Det bør du eigentleg prøve ut i praksis, noko som alltid er ei stor utfordring.
Kos deg, og lat oss få høyre kva du endar opp med etter kvart.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.547
Torget vurderinger
1
Technoarmen kan monteres i std Rega-armbase ex den «nye» tre-punktmont eringen, men antagelig uten mekanismen for VTA-justering, da denne krever et litt større hull i armbasen enn et «trangt» hull til std. rega armbase (ca 23-24 mm).

jf. http://www.michell-engineering.co.uk/tonearm.html

mvh
KJ

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Arm og pick up er avhentet og det så bra ut.

I manualen til Lyra står det at den foretrekker konvensjonell radialarm med faste pivoter (ikke Mørch) så vi får se hvordan det går.

Nå får jeg ikke koblet opp platespiller igjen før jeg har anskaffet meg ett større rack, muligens iløpet av neste uke ettersom jeg har snudd om rommet og spiller nå på kortveggen til Merlin TSM-MME's glede. Virker som om REL Strata 5 også liker dette.

Lyra har skikkelig helgrdert seg med tanke på anbefaling av belastning i riaa.

Det står noget slikt:

Prøv ett sted mellom 100ohm og 47k ohm.

Benz tror jeg må på retipping da jeg er eier nr 3 og den sporer ikke slik jeg vil lenger. Mulig det er en justeringsfeil, men en retipping hadde uansett vært på sin plass.

Hva vil dette koste ca?

Det er vel Hifi Guiden som tar seg av dette og sender den til Sveits?

Er det bare cantilever som byttes eller diamanten eller oppeng ved en slik operasjon?

Mvh. McLaren

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.346
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Audiophile-Arve skrev:
Du ber om ei meiningsytring: Fyrst må eg seie gratulerer med å vere i ein slik valsituasjon mellom pickupar. Begge har eit potensiale som skulle sikre deg eit langt og lukkeleg musikklytteliv.
Nå er riktignok jeg fortsatt fersk i faget, men et langt og lykkelig liv??
Er det ikke slik at PUer slites og må byttes? ::)

R

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Disse PU'ene trenger du ikke bytte.

De sendes tilbake til produsent for re-tipping og de blir da som nye.

Straks jeg har funnet frem boksen til Ruby II wood så skal den på spa.

McLaren

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.346
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Aha!
Takk for info, still learning 8)

R

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Nå sitter jeg med plateside nr.2 med oppsett bestående av Linn LP 12 fullt oppdatert og nylig satt opp, Lingo 2, Mørch DP-6 og en Lyra Dorian koblet inn i Aragon 47K riaa.

Må si Lyra'en var hinsides god!

Godt mulig Benz'en min har gått sine timer.

Dette rundespiller digitalriggen min så til de grader og det er helt greit sånn det spiller nå.

Om noen dager/uker når dette får satt seg skikkelig så får jeg skrive ned noe mer detaljerte beskrivelser.

McLaren

Topp Bunn