Benz pu og Lukascheck RIIA

Morty

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Antall liker
92
Torget vurderinger
7
Hei.
Benytter i dag en Benz Wood Body L04 på Luka RIIAen.
Benzen har en nom. utspenning på 0,4mV

Mitt spørsmål:
Kan en Benz Ebony H med utspenning på 2,5mV benyttes med godt resultat på samme RIIA?

Takknemlig for råd.

Morty

btolli

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2005
Antall liker
179
Torget vurderinger
2
Ja, det går. Selv har jeg brukt denne kombinasjonen med godt resultat. Tor på Lyric mente alle benz-puer går sammen med PP-1, men jeg vet ikke om det stemmer. Jeg har forøvrig byttet til ARC, og den er nok hakket bedre enn PP-1 etter min mening.

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Antall liker
749
Sted
Haslum
Torget vurderinger
4
Hei, Morty

Du skulle prøvd en pu fra ZYX.

Hvis du vil ha mer futt og fart (dynamik), vel å merke ;)

Morty

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Antall liker
92
Torget vurderinger
7
EiK skrev:
Hei, Morty

Du skulle prøvd en pu fra ZYX.

Hvis du vil ha mer futt og fart (dynamik), vel å merke ;)
Hei Eik.
Ja, jeg sitter vel med et inntrykk av at Benz' pu i det prisleiet vi her snakker om, har en litt laidback og varm karakter. Forskjellen opp til CD er ihvertfall stor, når det gjelder parametere som dynamikk og luft.
Har hørt noen si at Benz L04 - som er en ganske gammel og utgått modell - er en av de mest "analoge av de analoge".
Sikkert ment positivt, men jeg liker nok bedre en mer usminket lyd. "Ohne Filter" for å si det sånn.

Spørsmålet jeg stillet innledningsvis var forøvrig på vegne av en potensiell kjøper av mitt RIIA trinn. (Som nå er solgt)
Jeg har lyst til å eksperimentere litt med forskjellige pu, og da trenger jeg et RIIA med mer justeringsmuligheter enn hva Lukascheck byr på.
Merker meg at du anbefaler ZYX Eik. Forståelig. Hørte jo School hos deg for kort tid siden. Nettopp den plata fikk meg i tenkeboksen. Samme plate snurrer og går hjemme, men avrundet - pent og pyntelig og .....litt kjedelig.
Tror hovedskylda ligger på pu'n ?
Hørte også en rimelig Dynavector (DV10X-5 ?) ute hos ToDaNi her om dagen. På DP 2.2 RIIA. Trass i en meget hyggelig pris var også her lyden viril, med bra attack, luft og det hele.

Kan tenke meg Fosse har noen anbefalinger å komme med i denne sammenheng.

Men så spørs det da. Hva klarer arm (OL Silver MkII) og spiller (Opera Ref. 2.0) å takle.
Dette er jo relativt "enkle greier", selvom spilleren er stabil og fin. - liker den egentlig godt.

Vi får se hva som kommer ut av dette.
- Titter også litt på bruktbørsen.

Morty

btolli

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2005
Antall liker
179
Torget vurderinger
2
Jeg tror det det kan være for enkelt å tro at pu-en er for utslagsgivende for lydgjengivelsen! For et år siden spilte jeg med Hegel P4A forforsterker,
ARC riia og Benz Ebony H/Zyx R100FS pu-er. Det var selvølgelig forskjell på Benz og ZYX i retning av at Benz var varm og fyldig, mens Zyx var slankere og mer detaljert, analytisk. PÅ noen innspillinger var forskjellen virkelig stor! Jeg byttet så fra Hegel P4A til ARC LS 26. Det gjorde faktisk lydsignaturen til Benz og Zyx
ble mer lik, det hørtes plutselig som begge satte på "turboen". Mer liv, dynamikk, rom. Hos meg låter Benz absolutt ikke kjedelig,
jeg mener den er fullt på høyde med Zyx i alle parametre og i tillegg overgår den Zyx i fylde og varme. Den er mao. en mer komplett lydformidler i mitt oppsett. Det er selvsagt ikke dermed sagt at Zyx ikke holder mål. Det er også en forrykende god pu! Men at et bytte av en forforsterker kunne endre lydbildet så drastisk i etter min mening positiv retning, var en stor overraskelse! Det er som mange andre har erfart: I et oppsett kan en pu virke tam og kjedelig, mens den i et annet virkelig kan få fart på seg! Er det ikke nettopp slike opplevelser som gjør det utfordrende, noen ganger frustrerende, men likevel gøy å drive med dette?

Morty

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Antall liker
92
Torget vurderinger
7
Vel, nå er terningen kastet.
Jeg har solgt RIIAen og er i ferd med å kjøpe en DPR 2.2 RIIA.

Jeg får da muligheten til å prøve litt forskjellige pu's - så får vi se om det er noe mer å hente.

- Kanskje er det spilleren eller armen som ikke holder mål?

Som btolli sier så kan en pu virke slapp i ett oppsett og mer viril i et annet.
Da er det vel bare prøve ut skikkelig, før en kjøper.
Kanskje ikke like lett alltid, med disse sarte pick ups.
Morty

Morty

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Antall liker
92
Torget vurderinger
7
btolli skrev:
Ja, det går. Selv har jeg brukt denne kombinasjonen med godt resultat. Tor på Lyric mente alle benz-puer går sammen med PP-1, men jeg vet ikke om det stemmer. Jeg har forøvrig byttet til ARC, og den er nok hakket bedre enn PP-1 etter min mening.
Det bør den være...For når jeg hører hva jeg får ut av rillene fra DP RRIen, begynner jeg og undre om Luka'n er heller middelmådig, selv med Svalander power?

Etter å ha justert meg ferdig med DP RIIAen, spiller jeg vinyl med smil rundt munnen igjen.
Før var CD lyden flere klasser over Vinyl i eget anlegg.
Nå tror jeg Vinylen på flere felt har overtaket.

Den nye DP RIIAen representerte et meget stort løft i lyden her. Det ble med ett trøkk i bassen og den virker å gå dypt, mellomtonen er flott med stor realisme på stemmer og dynamikken er helt topp over hele frekvensspekteret. Og en grad av 3D jeg ikke er vant med i eget anlegg. Toppen er luftig og fin uten p være påtrengende. SSer er ikke noe problem, whatsoever.
Jeg har jo bare en middelmådig spiller/arm/pick up, så jeg tenker; Hvordan ville dette bli, om hele vinyldelen av anlegget stod i stil med DP RIIAen?

- Snuser litt på en Benz LP....

Morty

Topp Bunn