Bent Audio MU / S&B TX103

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.496
Torget vurderinger
28
Noen her på sentralen som har erfaring med disse? Eller hjemmelagede konstellasjoner med S&B TX103? Noen som kan si litt om forskjellen på sølv og kobbervarianten?

Har vel tatt dette opp i andre tråder, men ønsker å dedikere egen tråd til dette. Tipper dette blir neste oppgradering/skifte når bare mine nye ht-kabler er i hus og sjekket ut.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.496
Torget vurderinger
28
Dersom jeg går for denne step-upen har jeg vært litt i tvil om det vil være lønnsomt å gå for 10 eller 20 ganger forsterkning. Har spurt Hovland som mente at begge forsterkninger skulle kunne kle Hovland sitt riaa-trinn, men de mente 10 ganger forsterkning var å anbefale for min Ruby3 med ca 0,3mV utnivå.

Men, jeg har noen tanker. Har lest i omtalen at Bent sin trafo bør belastes litt ned, dette er da også svært enkelt i og med terminalene for montasje av ekstern motstand.

I utgangspunktet vil jeg tro at Hovland sitt svar baserte seg på en løsning uten parallell motstand (jeg nevnte ikke hvilken step-up jeg tenkte kjøpe).

Ubelastet skulle da pu-en se R= 1000 000/(20X20)= 2500 ohm. Riaa-trinnet har 1megaohm impedanse, ikke standard 47kohm

Men: Dersom jeg velger å sette inn en motstand parallelt med riaa-trinnet, i step-up-trafoen, så skulle, om jeg ikke husker feil fra gymnasets fysikktime:

1/Rtot = 1/Ra + 1/Rb.
1/Rtot = 1/2500 + 1/2500 gi en samlet belastning på 1250 ohm for puen. Men samtidig så ser vel riaa-trinnet 0,15mV og ikke 0,3?

Dette må da bety at jeg i mitt tilfelle fort vil fore riaa-trinnet med kun halvparten av signalet (og kanskje endatil mindre)? Da vil vel 20 gangers forsterkning være å foretrekke fremfor 10 gangers forsterkning? Noen kyndige som har tanker eller kan mene noe om mitt resonnement?

(Bent leverer også trafo med bryter for å velge, men jeg har lyst til å holde meg uten dette for så små signaler).

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.589
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
om du går for 10X og det blir for lite er det bare å koble den om.
den har ledninger som dekker 3 gain-nivåer;det er bare snakk om forskjellige måter å kombinere viklingene på
Mvh
Leif

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.354
Torget vurderinger
1
...
Men: Dersom jeg velger å sette inn en motstand parallelt med riaa-trinnet, i step-up-trafoen, så skulle, om jeg ikke husker feil fra gymnasets fysikktime:

1/Rtot = 1/Ra + 1/Rb.
1/Rtot = 1/2500 + 1/2500 gi en samlet belastning på 1250 ohm for puen. Men samtidig så ser vel riaa-trinnet 0,15mV og ikke 0,3?

Dette må da bety at jeg i mitt tilfelle fort vil fore riaa-trinnet med kun halvparten av signalet (og kanskje endatil mindre)? Da vil vel 20 gangers forsterkning være å foretrekke fremfor 10 gangers forsterkning? Noen kyndige som har tanker eller kan mene noe om mitt resonnement?

(Bent leverer også trafo med bryter for å velge, men jeg har lyst til å holde meg uten dette for så små signaler).
Så lenge step-up-trafoen oppfører seg pent og puntelig i lavere impedanser, så er det ingen problemer knyttet til å øke belastningen på sekundær siden av trafoen. Inntill du nærmer deg en belastningsimpedans som er lik eller lavere enn PUs kildeimpedans (Benz har ikke vært flnke til å gi opplysninger om dette), så er det ikke mye signal tap å regne på. «Maksimal» kildeimpedans for en PU med 0,3 mV ut vil jeg tro ligger opp mot ca 100 ohm, og mer normalt fra ca 50 ohm og lavere. I og med at en trafo egentlig er en effekt-omformer, og den mest effektive overføringen skjer med kildeimpedans lik belastningsimpedans, så er det enkelte som sverger til å ha en effektiv impedans på primærsiden av stepup tilnærmet lik kildeimpedansen til PU.

mvh
KJ

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.496
Torget vurderinger
28
Takker for svar. I min uvitenhet KJ, konklusjonen er at jeg ikke har resonert riktig?
Det safest vil da være å gå for 10X forsterkning. Bruker idag en Lundahl med 12X og det funker fint.

Godt å høre at dette er enkel operasjon LMC.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.354
Torget vurderinger
1
Takker for svar. I min uvitenhet KJ, konklusjonen er at jeg ikke har resonert riktig?
Det safest vil da være å gå for 10X forsterkning. Bruker idag en Lundahl med 12X og det funker fint.

Godt å høre at dette er enkel operasjon LMC.
Resonementet ditt er litt feil ja. Du regner på paralell impedans (som i og for seg er riktig nok), mens en spenningsdeler er en serie av minimum to resistanser/impedanser, dvs du glemmer å regne med utgangsimpedansen fra PU/trafo. Men som nevnt, så lenge belastningsimpedansen er vesentlig høyere enn kildeimpedansen så er det ikke vits i å regne på spenningsdeling.

Hovland selv ser ut til å benytte en trafo med ca 7X forsterkning (17 dB), og er specet til en maks signal inn ved 1 Khz på 1 mV, ): når en trafo med 12X fungerer fint i dag, så bør det være uproblematisk å bruke en trafo med 10X.

mvh
KJ

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.496
Torget vurderinger
28
Takker for svar KJ.

Ja, det vil uansett bli mer enn det som Hovland benytter som standard. Jeg valgte å ikke gå for denne løsningen da jeg ønsket litt mer fleksibilitet. Hovland sitt MC-trinn er også beregnet på pu-er med litt høyere utgangsnivå. Men, 12 ganger forsterkning fungerer som nevnt fint idag, og den store forskjellen er det jo ikke på 10 og 12 uansett. Per idag er vel faktisk lydstyrken litt høyere på vinyl enn på A5-cd-spiller ved samme innstilling på volumkontrollen. Tipper jeg kommer ganske likt ut ved 10 ganger forsterkning.

Men det var egentlig ditt tekniske svar som gjorde dette klart, for hadde det vært slik jeg tenkte så hadde dette vært en helt annen sak....

Igjen, mange takk for hjelpen.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.354
Torget vurderinger
1
Takker for svar KJ.

...

Men det var egentlig ditt tekniske svar som gjorde dette klart, for hadde det vært slik jeg tenkte så hadde dette vært en helt annen sak....

Igjen, mange takk for hjelpen.
Bare hyggelig.

mvh
KJ

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Re: Bent Audio MU / S&B TX103

...................I og med at en trafo egentlig er en effekt-omformer, og den mest effektive overføringen skjer med kildeimpedans lik belastningsimpedans, så er det enkelte som sverger til å ha en effektiv impedans på primærsiden av stepup tilnærmet lik kildeimpedansen til PU.

mvh
KJ
Mer vanlig hevdes det vel at effektiv impedans på primærsiden bør være minst 10 X spoleimpedansen?
Ref f.eks. tråd om belastning på Lyra Titan PU hvor det i de fleste oppsett synes å være optimalt med forhold på 50 - 100 X.

Mvh

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.496
Torget vurderinger
28
Noen kjennskap til hva dette vil ha av betydning i tilfellet Benz Ruby 3 og Bent Mu?

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Re: Bent Audio MU / S&B TX103

Snublet over denne:
http://www.ariaaudio.com/PreampNews.html

Fra avsnittet "December 2005" har jeg klippet ut denne biten:
-- Two transformers stood apart from the others in how good they sounded. Of the top two, the Sowter 8055 is the winner, but not by a large margin over the second-best. Both this transformer and the Lundahl LL9206 (below) not only had great sound, but unlike the rest of the pack, only these two had focus and pacing and emotional involvement. The Sowter 8055 was the most fun to listen to, had the best soundstaging, the best pacing and slam. The Lundahl LL9206 trailed the Sowter 8055 by only a small margin. If the 8055 is a "100" then the LL9205 is a "90." I would personally be quite happy with either transformer, but in a direct comparison, the 8055 surpasses the Lundahl in every respect.
The rest of the transformers were not as good. None of them had any rhythm or pacing, or the emotionality of the 8055 or the LL9206. In this grouping were the Jensen JT-44K-DX, which sounds a bit coarser than the two best units; the Stevens & Billington TX-103, which has a bland unexciting sound; the Sowter 9570, which presented the tiredest-sounding rhythm sections; and the Bartolucci GIBA68, which is notable for having an odd rising frequency response being tilted up .5dB at 10kHz compared to 100Hz -- and it sounded that way, offering a lightweight, faster but thinner sound.
-- I did learn an interesting fact about loading MC cartridges when using MC transformers. There is a good-sounding way, and a great-sounding way to do it. I'm not going to write about it here, preferring to keep it as a trade secret, but I will use it in the WV preamps.
-- Another interesting tid-bit is that MC transformers, despite how complex they are, sound more alike than tubes, resistors, capacitors and wire. With those other parts, I expect to hear changes in tonal balance shifts, graininess, presence, bass artifacts, and edginess. But with the sole exception of the Bartolucci, which possesses a measurable and very audible frequency response aberration, these transformers sounded very, very alike in those areas. Where MC transformers differ seems to be primarily in terms of emotional involvement, presence, rhythm and pacing.

Forsterker mine inntrykk om LL9206 vs S&B TX-103, hørt i hhv CARY PH-302 og COLE (fra www.diyhifisupply.com). Sistnevnte riktignok med høyere gain og langt lavere støygulv enn CARY, men dette er jo et resultat av konstruksjonen forøvrig.

Mvh OP

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.496
Torget vurderinger
28
Takker for tilbakemelding Olaps. Ikke lett å bli klok på.....

http://www.high-endaudio.com/RC-Step-ups.html

Her mener de Mu er beste step-up trafoen på kloden. Du kjenner ikke til noen som har gjort sammenligning direkte? I og med at du har benyttet ene med Cary og andre med COLE så blir sammenligningen litt vanskelig. Bruker forresten Lundahl selv, men hadde vært morsomt å vite om det var noe å hente på S&B103. Ellers har jeg sansen for impedansetilpassingen deres.

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Helt enig, S&B får mye skryt, men det er vel med den som med TVC'ene: Veldig nakent og gjennomsiktig. Man må ha et anlegg som "tåler det", og du får kanskje ikke svar før du har prøvd i eget oppsett.
Mht Cole lurer jeg litt på å bestille toppmodellen men med Lundahl SU, om det er mulig...............
Blir i såfall et 2007-prosjekt, har ikke gitt opp CARY enda, den har en del kvaliteter svært få andre har.

Mvh

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
PS
Siden du referer til, er jo skrevet av Arthur Salavatore. Han er bl.a. svært begeistret for ZYX pick-up'er. Disse blir av mange ansett å være analytiske.
Mulig Arthur S's lydideal heller mot den siden....??

Mvh

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.496
Torget vurderinger
28
Han nevner akkurat det du sier om sølvmodellen, men poengterer at riktig belastning er viktig. Om lydidealet hans er analytisk er vanskelig å si, han holder VPI sine større platespillere høyt, og de faller vel stort sett utenfor den kategorien.

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Han nevner akkurat det du sier om sølvmodellen, men poengterer at riktig belastning er viktig. Om lydidealet hans er analytisk er vanskelig å si, han holder VPI sine større platespillere høyt, og de faller vel stort sett utenfor den kategorien.
Jepp, det har du nok rett i.
Balanserer ZYX kanskje? :)
Mvh

Topp Bunn