Bendix

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.933
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Hei

Hva er det som gjør Bendix 6900 så forbanna dyre? Lyder de bra?
Ser de går for 300$ (deromkring) på ebay, heftig pris for ett signalrør.
Kom gjerne med andre tips til billige 5687 rør som lyder nesten like bra ;)

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Vel, de var ultradyre som nye også...
De har faktisk sunket drastisk i pris...

Det egentlige navnet til produsenten var Bendix Aerospace Systems/Aviation Corporation - Red Bank Division (Ca...)
Eller Bendix Red Bank Division, Eatontown.

Her er noe INFO man kan få kjøpt om disse røra/produsenten.

mvh

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.933
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Imperial skrev:
Vel, de var ultradyre som nye også...
De har faktisk sunket drastisk i pris...

mvh
En pekepinn i retning av at de egentlig ikke er gode nok til og forsvare prisen?

R

Rojoh

Gjest
De er dyre fordi de (orginale) ble fremstilt til bruk i USAs atombomber. ;D

Mvh. Johan

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Du hadde "Lockheed Skunkworks" og du hadde "Red Banks Division.." :p
Legg merke til f.eks Blackbird SR 71 ... og her da at bestillingsnummere for historien om Red Banks er "ITEM# BKAA71" ...
Tilfeldig? Ja... ::)
Red Banks hadde faktisk en annsatt ved navn James Kirk... (James T Kirk anyone - Star Trek kaptein..) ;D

mvh

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Bortsett fra noen Vidicon rør i kamerasystemet til SR-71 var det ikke mange rør der...

Noe morsomt er jo at Habu, som var det interne kallenavnet og ikke "BlackBird" er en slange på "5 feet - Mach 5...".
Jeg tror man mente at designet kunne gå 5200km/t og ikke bare mach 3.6 som det "offisielt" er klokket i...

mvh

R

Rojoh

Gjest
" Red Bank tubes may be the ideal devices for the guitarist who loves music enough to buy only the very best. They were created to help destroy the "Red Menace", and represent Pentagon spending excess reminiscent of those $700 toilet seats, in 1950s electronic form".

Mer info HER.

Mvh. Johan

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
Tung-Sol har vel noen knallbra 5687 har jeg hørte rykter om :)
Gamle TS,ikke de nye "reissue".

/jan

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
I min Mastersound reference 845 og Consonance Cyber 211 kan ikke 50talls Tung Sol måle seg med Bendix. Men som du påpeker JanR så er TS et av de bedre 5687rørene.

Lf

PX4

Bransjeaktør
Ble medlem
04.10.2005
Antall liker
1
Pussige greier at det er dei aller mest sjeldne og vanvittig dyre røra som det er best lyd i???

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
Enig i dette, PX4.

Rørene var etter det jeg har lest "billige" for 8-9 år siden, men har steget til ubetalelige summer. Jeg må nevne at i enkelte konstruksjoner gir Bendix dårlig lyd, så det kan fort bli en dyr erfaring. Men bor man i Stavanger området så er det selvsagt mulig å teste mine.

Lf

PX4 skrev:
Pussige greier at det er dei aller mest sjeldne og vanvittig dyre røra som det er best lyd i???

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
13.591
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Vet at (lest meg frem til) at Bendix rørene er uovertrufne i noen kretser, men passer dårligere inn i andre kretser. Da står stort sett TungSol NOS 5687 igjen som et flott rør.

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
Dette er også min erfaring, bambadoo.
Har ikke testet 5687rør som blir produsert i dag, har du noen typer du kan anbefale, PX4?

Lf

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.933
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Jeg har både Tung Sol, Raytheon og Phillips fra før. Lusket bare rundt etter noe nytt, så kom jeg over disse her. Virket veldig interessante frem til prisen ble med i bildet. Men fint om du tar med dine en gang du besøker "fannabyen" LF så kan vi evt. se at det ikke gå maksimalt på trynet. Og du må gjerne låne noen av mine typer viss du vil prøve

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
Ja Arnold,nå får du komme med forslag til "bra" nye 5687 :)

/jan

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
Klart jeg tar Bendixene med meg til Norges nye HIFI hovedstad. Hva skal du bruke dem i, Nec? Kan med en gang advare deg om at Bendixene ikke gir instrumenter og stemmer mer kroppslighet, om det er det du er ute etter. Rørene gir derimot stramlyd, detaljrikdom og en klarhet og gjennomsiktighet i mellomtonen som er klart bedre enn andre rør jeg har hørt på min forsterker.

Beklager at vi av forskjellige årsaker ikke kom oss til Egersund som vi hadde avtalt, Nec.
Lf

Necroth skrev:
Jeg har både Tung Sol, Raytheon og Phillips fra før. Lusket bare rundt etter noe nytt, så kom jeg over disse her. Virket veldig interessante frem til prisen ble med i bildet. Men fint om du tar med dine en gang du besøker "fannabyen" LF så kan vi evt. se at det ikke gå maksimalt på trynet. Og du må gjerne låne noen av mine typer viss du vil prøve

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.933
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
De skal i Audio Note dacen, den har nok av kroppslighet og fylde i seg allerede. Så noe stramt og detaljfokusert hadde kanskje passet bra?
Skal invitere deg over nyåret, da er det best du dukker opp 8) ;D

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
;D Dukker nok opp etter nyttår.
Hmmmm...... Tror jeg leste en tilbakemelding fra en AN (mis)bruker at Bendix ikke er en alt for god match, men det tror jeg ikke før det evt er bevist :)

Lf

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.933
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
ELEL6200 skrev:
;D Dukker nok opp etter nyttår.
Hmmmm...... Tror jeg leste en tilbakemelding fra en AN (mis)bruker at Bendix ikke er en alt for god match, men det tror jeg ikke før det evt er bevist :)

Lf
Hva vet vel de hvordan det funker hos meg ;) Vi får se, itt no anna og gjørra enn å prøvva.
BTW: pøs gjerne på med andre gode tips til 5687 rør, For meg funker Tung-Sol best her nå, Men de har stått i så lenge at jeg vil prøve noe nytt 8)

Topp Bunn