Benchmark DAC1

teo72

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2002
Innlegg
103
Antall liker
0
Har bare hatt den i et døgn, og "Cable Guy" har sagt til meg at den trenger 500 timer å spilles inn, men HERREGUD så bra den låter allerede nå. Et enormt lydbilde og med et trøkk som er helt utrolig.

Å kjøpe den var det smarteste jeg har gjordt på lenge 8)
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.941
Antall liker
1.279
Sted
Nadadouro, Portugal
Tenkte jeg skulle få denne også jeg, sammen med en Mac Mini burde det dekke mitt behov for musikk og film. Tiden for "stereo anlegg" er forbi.............
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
Gratulerer, teo!

Hvis du har muligheten, så prøv også å koble den rett i effekt-trinnet.
Virkelig gode preamper koster (dessverre) ofte mye penger, så noen ganger er det (både ålreit og) bedre uten. ;)

Mvh
Rolf-Inge
 
N

nb

Gjest
Gratulerer med ny DAC, har den samme selv og er godt fornøyd. Det med 500 timer innspilling tror jeg dog ikke er noen gjengs oppfatning... Kos deg med musikken, og gi blanke i hvor mange timer den har på baken. Som påpekt overfor, den interne preamp delen gjør en god jobb, verdt å teste ut. Samt at jeg synes den er veldig fin som hodetelefonforsterker.
 

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Innlegg
721
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
Min benchmark var merkbart skarpere i starten. så noe skjer enten i mitt hode eller med dacen etter noen dager.
 

teo72

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2002
Innlegg
103
Antall liker
0
Benchmark som forforsterker er noe jeg går og tenker på. Problemet mitt foreløpig er at jeg bruker en modifisert integrert Christiansand Lydfabrik CL200 (Les DOXA med 5AT sikringer i ren finsølv) som forsterker. Den er råsterk, spesielt etter at jeg fikk satt i sølvsikringene til hifi-tuning, hifi-tuning sine gold 3 kabler (med sølv/rodhium støpsel samt wattgate 350i, som jeg forøvrig bruker i hele anlegget) og Isotek Mini-sub G2. Jeg har også hele anlegget på pulsar points med helt flate steiner under (tro meg, det funker)

Uansett, jeg vurderer å skifte forsterker. Jeg har slik jeg ser det flere spennende valg. T+A PULSAR PA 1530 R,  Hegel HS200 eller gå for en effekt forsterker. Hva synes dere? Har planer om å kjøpe meg System Audio Explorer  :)

Skal også snart skifte signalkabel. Vurderer å kjøpe Nordost TYR, hva synes dere folkens. Den eller SEL-600 (s eller II utgavene) kabelen til stereovox
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Gratulerer, teo!

Hvis du har muligheten, så prøv også å koble den rett i effekt-trinnet.
Virkelig gode preamper koster (dessverre) ofte mye penger, så noen ganger er det (både ålreit og) bedre uten.  ;)

Mvh
Rolf-Inge

Da må man bruke den middelmådige "preampen" i dac1.... forforsterker må man ha uansett, og som du skriver, koster det alt for mye penger
 
K

kbwh

Gjest
Det hersker delte meninger om hvor "middelmådig" preampen (dvs. utgangen med volumregulering) i DAC1 er.
 

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Innlegg
376
Antall liker
0
Da må man bruke den middelmådige "preampen" i dac1.... forforsterker må man ha uansett, og som du skriver, koster det alt for mye penger
Jag har jämfört att köra min DAC-1 dirket till mina Bryston 7B-ST med att köra via BP-25 och kan konstatera att försteg i DAC-1:an håller mycket god kvalitet.
 

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Innlegg
316
Antall liker
1
Jag har jämfört att köra min DAC-1 dirket till mina Bryston 7B-ST med att köra via BP-25 och kan konstatera att försteg i DAC-1:an håller mycket god kvalitet.
Må si meg enig her - DAC1 har en meget kompetent preamp-del. Som altid når en kommer opp på et visst kvalitetsnivå er vel også dette et spørsmål om matching, både ift impedans og klangkarakter. Ettersom du allerede har en integrert amp har du uansett gode muligheter for å teste ut om preampen i Benchmarken er brukandes... ;)
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
Har kjørt noen sammenligninger på hva pre eller ei gjør i forhold til DAC-1.

Det er klart du f.eks med en EC 4.7 får en annen klangbalanse, og Ming Da MC-7R spiller "tøffere" og varmere.

Men ved å slippe unna ett sett signalkabler og et (i alle fall i forbindelse med Doxa) unødvendig ledd i form av en annen forsterkerkrets enn den innebygde i DAC-1, så sparer du mange kroner som kan brukes på f.eks høyttalere?

Utgangsimpendansen ved å bruke rca-kontaktene er dessuten på lave 30 Ohm ;)

Mvh
Rolf-Inge
 

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Innlegg
376
Antall liker
0
Utgangsimpendansen ved å bruke rca-kontaktene er dessuten på lave 30 Ohm ;)
Ställer man dämpningssatsen på de balanserade utgångarna till 0 dB så har även de låg utimpedans 8)

 
R

Rojoh

Gjest
...med et potensiometer (antageligvis). Mulig at man kan tyne enda litt mer godlyd ved å bytte det ut med noe bedre?

Mvh. Johan
 
C

cosmos

Gjest
Cl200 Doxa?

kjenner en del som bygde CL på grunnkurs for 4-5år siden. god til prisen (2-2500kr) og veldig strømsterk i prisklassen under 5k.
fin fyldig klang og sjeldent hard. ellers blir den nok forbigått av de nye billige rotel, marantz cambridge.
 
N

nb

Gjest
Med Benchmark har man to valg, enten kan man kjøre utgangene som variable, da regulerer man volum med rattet på fronten. Det fungerer uansett også som volumregulering til de to hodetelefonutgangene. Andre alternativ er "calibrated", da setter man utgangsnivået ved hjelp av to mikroskopiske skruer på baksiden, og der blir nivået. Rattet på fronten regulerer da kun volum på hodetelefonutgangene.
 
R

Rojoh

Gjest
...og en velger i signalveien man kan skjære bort? ;)

...men jeg har jo ikke vært like heldig med alle beskjæringene jeg har foretatt... :-X

Moro er det likevel! ;D

Mvh. Johan
 
N

nb

Gjest
Om du bruker litt google, så finner du nok litt tips til modifikasjoner som er gjort, har ikke lest det så nøye, da jeg uansett ikke har tenkt å tukle med min.
 

teo72

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2002
Innlegg
103
Antall liker
0
Noen som har disablet inngangsvelgeren på Dac1. Har hørt at det vil forbedre lyden. Noen erfaringer?
 
N

nb

Gjest
Noen som har disablet inngangsvelgeren på Dac1. Har hørt at det vil forbedre lyden. Noen erfaringer?
Dvs den digitale inngangsvelgeren? Har svært vanskelig å se hvorfor det skulle ha noe for seg... man er da fortsatt i det digitale domene, og eventuelle cock-ups her burde vise seg ganske greit på ytelsen til DACen, og ifølge specsene er ytelsen utmerket. Hva oppnår man etter sigende ved å gjøre denne modifikasjonen?
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
Noen som har disablet inngangsvelgeren på Dac1. Har hørt at det vil forbedre lyden. Noen erfaringer?
Ja, har gjort det.
Men nei, jeg kan ikke si jeg oppfattet noen endringer i lyden som følge av det.

Mvh
Rolf-Inge
 

afsaft

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
57
Antall liker
0
Hei,

jeg har i dag et xindak-anlegg bestående av cd-spiller og forsterker.

Så har det seg sånn at jeg har lest mye om B-DAC1, og kjøpte den her om dagen. Selvsagt tenkte jeg at det skulle gjøre susen og at jeg kanskje kunne kvitte meg med cd-spilleren i det minste og bruke en denon-1920 som drivverk som jeg har stående her.

Håpet om større lydbilde, mer stillhet, mer trykk og i det store og det hele en større lydopplevelse var enorm. Nedturen ble derfor stor da dette oppsettet ikke var i nærheten av å spille like godt (luftig, romfølelse m.m) som cd-spiller og forsterkeren jeg innledet innlegget med.

Av åpenbare grunner inviterte jeg noen venner hjem for å dobbeltsjekke mine egne erfaringer. Alle som en (fire i tallet) var helt enig i mine synspunkter, og at det var STOR forskjell på disse oppsettene.

Kan noen forklare meg hvorfor jeg, og mine venner, ikke har samme erfaringer som nesten alle andre her inne? Saken er at jeg nemlig vil at DAC-1 skal låte best:)

Hil
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
Hvilken Xindak-cd har du?
Dersom det er rør eller klasse-A, så er sjansen stor for at det ikke låter like innsmigrende og flott med DAC-1 som signal-leverandør.

DAC-1 er tvers igjennom blottet for "sjel" og "musikalitet". Den leverer deg hva du har på cd-ene og er (dessverre?) ikke mye romantisk.

En ting som er viktig, og det gjelder spesielt XLR-utgangene, er at nivået er lavt. Dvs at det meste annet høres bedre ut siden det er høyere. Sørg for at både Xindak og DAC-1 spiller like høyt når du/dere tester.

DAC-1 er tvers igjennom ærlig (kanskje litt for?) og nøktern i lyden. Men legg merke til stramheten, oppløsningen (spesielt i diskanten) og utklinging av toner. Den fjerner mye grums som kan være med til å lage mer gøy-faktor, men spill over litt tid på DAC-1 og prøv så å gå tilbake.

Selv liker jeg å ha det "ærlig" i starten av kjeden, så kan jeg heller smake det til utover med forsterker, høyttalere eller (gud forby) kabler.

Et spor jeg synes er bra til å teste med er "When did you leave heaven" med Lisa Ekdal. Legg merke til trommevispene, og hvordan tangentene får klinge ut.

Det aller viktigste er å være ærlig med seg selv. Liker du ikke lyden av DAC-1, så spiller du videre med Xindak og koser deg. ;) Velg det som gjør at du synes det er morro å spille musikken du liker.

R
 

olav_larsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.01.2004
Innlegg
538
Antall liker
84
Hvilken Xindak-cd har du?
Dersom det er rør eller klasse-A, så er sjansen stor for at det ikke låter like innsmigrende og flott med DAC-1 som signal-leverandør.

DAC-1 er tvers igjennom blottet for "sjel" og "musikalitet". Den leverer deg hva du har på cd-ene og er (dessverre?) ikke mye romantisk.

En ting som er viktig, og det gjelder spesielt XLR-utgangene, er at nivået er lavt. Dvs at det meste annet høres bedre ut siden det er høyere. Sørg for at både Xindak og DAC-1 spiller like høyt når du/dere tester.

DAC-1 er tvers igjennom ærlig (kanskje litt for?) og nøktern i lyden. Men legg merke til stramheten, oppløsningen (spesielt i diskanten) og utklinging av toner. Den fjerner mye grums som kan være med til å lage mer gøy-faktor, men spill over litt tid på DAC-1 og prøv så å gå tilbake.

Selv liker jeg å ha det "ærlig" i starten av kjeden, så kan jeg heller smake det til utover med forsterker, høyttalere eller (gud forby) kabler.

Et spor jeg synes er bra til å teste med er "When did you leave heaven" med Lisa Ekdal. Legg merke til trommevispene, og hvordan tangentene får klinge ut.

Det aller viktigste er å være ærlig med seg selv. Liker du ikke lyden av DAC-1, så spiller du videre med Xindak og koser deg. ;) Velg det som gjør at du synes det er morro å spille musikken du liker.

R
Hørtes rett og slett jævlig fornuftig ut:)
Kan du ikke skrive et lignende innlegg i den ICE tråden som er så populær for tiden?

Hilsen
Olav
 

afsaft

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
57
Antall liker
0
Hei,

det er en xidak 1.0 muse.

Ja, enig i det du sier, men jeg spiller en del live musikk og også ekdahl som du referer til. Det som er problemet er at lyder som finnes med cd-spilleren, gitarklipring feks, er fraværende med på dac-1.

Det med volum er jeg selvsagt klar over, og justert etter det.

Problemet mitt er at det er STOR forskjell på lyden på dag'en og cd-spilleren. Det er som det finnes litt bomull inne i dac'en.

Jaja, jeg ville jo helst få subjektiv bedre lyd med dac'en, men får nøye med xindak'en.

Om noen skulle ha noe fornuftig ellers å komme med så setter jeg pris på det.

Hilsen
Rune
 

teo72

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2002
Innlegg
103
Antall liker
0
Husk at xindak cd-spilleren din er helt innspillt. Det er ikke Dac1 om du nettopp har fått den, og dersom du bruker den kjipe strømkabelen som følger med, så gjør ikke det saken noe bedre. Dersom du kjører balancert så kan du flytte noen jumpere inni og fjerne dempingen på -20db som er standard.

Mitt råd, gi den litt tid. Bruke samme type strømkabel (eller berdre) som du bruker på xindak'en din. Dac1 blir bare spillit inn når den får signal. Å ha den på hjelper visst lite ifølge firmaet Deko som jeg kjøpte den av. Har hatt min i 8 dager og den har forandre seg en del.

Lykke til :)
 

afsaft

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
57
Antall liker
0
Hei,

takker for det.

Skal gi den en fair sjanse.

Ellers så kan det jo hende at xindak'en rett og slett er ganske så bra:)

Ellers så bruker jeg lfd kabler og VA grand bethoveen høyttalere, vet ikke om det kan ha noe å si for matchingen.

Hilsen
Rune
 
K

kbwh

Gjest
Det som er felles for DAC1 og ICEpower er at de begge er dønn kjedelige. Man hører dem (nesten) ikke, men de gir deg et svært ærlig inntrykk av hva som ligger på platen.
RoDa er en klok synser ;-)
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.226
Antall liker
267
Hvilken Xindak-cd har du?
Dersom det er rør eller klasse-A, så er sjansen stor for at det ikke låter like innsmigrende og flott med DAC-1 som signal-leverandør.

DAC-1 er tvers igjennom blottet for "sjel" og "musikalitet". Den leverer deg hva du har på cd-ene og er (dessverre?) ikke mye romantisk.

En ting som er viktig, og det gjelder spesielt XLR-utgangene, er at nivået er lavt. Dvs at det meste annet høres bedre ut siden det er høyere. Sørg for at både Xindak og DAC-1 spiller like høyt når du/dere tester.

DAC-1 er tvers igjennom ærlig (kanskje litt for?) og nøktern i lyden. Men legg merke til stramheten, oppløsningen (spesielt i diskanten) og utklinging av toner. Den fjerner mye grums som kan være med til å lage mer gøy-faktor, men spill over litt tid på DAC-1 og prøv så å gå tilbake.

Selv liker jeg å ha det "ærlig" i starten av kjeden, så kan jeg heller smake det til utover med forsterker, høyttalere eller (gud forby) kabler.

Et spor jeg synes er bra til å teste med er "When did you leave heaven" med Lisa Ekdal. Legg merke til trommevispene, og hvordan tangentene får klinge ut.

Det aller viktigste er å være ærlig med seg selv. Liker du ikke lyden av DAC-1, så spiller du videre med Xindak og koser deg.  ;) Velg det som gjør at du synes det er morro å spille musikken du liker.

R
Skal benchmarken levere musikk med "sjel", så er en vel avhengig at denne finnes på den enkelte cd, da vil denne sjelen koste max 200. Hvis denne "sjelen" eller musikaliteten skal hentes andre steder, så har nok dette en betydelig høyere prislapp.
 

olav_larsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.01.2004
Innlegg
538
Antall liker
84
Skal benchmarken levere musikk med "sjel", så er en vel avhengig at denne finnes på den enkelte cd, da vil denne sjelen koste max 200. Hvis denne "sjelen" eller musikaliteten skal hentes andre steder, så har nok dette en betydelig høyere prislapp.
Og vel verdt prislappen:)
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
Skal benchmarken levere musikk med "sjel", så er en vel avhengig at denne finnes på den enkelte cd, da vil denne sjelen koste max 200. Hvis denne "sjelen" eller musikaliteten skal hentes andre steder, så har nok dette en betydelig høyere prislapp.
Enig!!

Men tro ikke at ikke "sjelen" kommer gjennom DAC-1. Den gjør den i aller høyeste grad, SAMMEN med alt annet. Det er det som gjør den fordelaktig ved at du kan smake det til senere i kjeden. Starter du å fjerne allerede i kilden så er det kjørt, og du har valgt en vei....

Da har jeg mer sansen for å holde alle muligheter åpne med lyd ala DAC-1. :)

R
 

teo72

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2002
Innlegg
103
Antall liker
0
Sjønner meg ikke på dere. Det er jo på platen som sjelen i musikken etter min mening BURDE ligge. Ikke en kunstig greie som anlegget legger til... Bare en tanke... Er enig med RoDa, DAC1 leverer sjelen i musikken, sammen med alt annet, om det dreier seg om musikk som rører ved lytteren og er tatt opp av folk som vet hva de gjør. Har hørt en del plater som definitivt ikke er tatt opp av dyktige folk...

Har foresten moddet DAC1'en min. Har puttet Finsølv sikringene til hifi-tuning inne i den (0,25 A Slow-blow *2) Mer oppløst, mer kontrasfylt og større lydbilde. I et ord, mer GØY :D
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.631
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Da må man bruke den middelmådige "preampen" i dac1....  forforsterker må man ha uansett, og som du skriver, koster det alt for mye penger
Hvorfor "må" man ha forforsterker?
 
Topp Bunn