Ben Webster´s beste album

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • inpain1968

    Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    1.588
    Antall liker
    6.679
    Jeg er ikke så veldig bevandret innen jazz-musikken, men har forelsket meg i Ben Webster. Synes han er, eller rettere sagt var en fantastisk artist med en helt vanvittig følelse i spillet sitt. Har hørt flere av de andre store saxofonistene, men ingen har truffet meg like sterkt som Mr. Webster.

    Håper at det finnes opptil flere her inne som har lyttet gjennom mye av hans katalog og kan komme med anbefalinger både til meg og andre. Så spørsmålet er enkelt (men kanskje ikke greit); hva mener dere er hans essensielle og aller beste album?
     
    Sist redigert:

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Ben Webster er en av jazzens giganter. Du har mye å glede deg til.

    Mine favoritter av hans egne album (De to øverste er ganske allment anerkjent som hans beste):

    Soulville
    Coleman Hawkins encounters Ben webster
    King of the Tenors

    Som sideman:
    Art Tatum-Pablo Group masterpieces vol. 8
    Duke Ellington- Never no lament:The Blanton Webster
    Band

    Deretter er f.eks. Ben and Sweets og Ben Webster Meets Oscar Peterson fine valg
     
    Sist redigert:

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Ikke dårlig denne heller:
    webster.jpg


    Perioden da han spilte i Duke Ellingtons band (ca 1940-42) inneholder mange flotte soli av Webster. Men skal man trives med disse innspillingene, må man tåle å høre ganske mye annet enn Webster også.
     

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Ikke dårlig denne heller:
    Vis vedlegget 564417

    Perioden da han spilte i Duke Ellingtons band (ca 1940-42) inneholder mange flotte soli av Webster. Men skal man trives med disse innspillingene, må man tåle å høre ganske mye annet enn Webster også.
    ...tåle å høre,lizm??? Vi snakker om noen av det 20. århundrets beste innspillinger!
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Ikke dårlig denne heller:
    Vis vedlegget 564417

    Perioden da han spilte i Duke Ellingtons band (ca 1940-42) inneholder mange flotte soli av Webster. Men skal man trives med disse innspillingene, må man tåle å høre ganske mye annet enn Webster også.
    ...tåle å høre,lizm??? Vi snakker om noen av det 20. århundrets beste innspillinger!
    Med så fin tilnærming tåler du det nok. :cool: Masse fin Cootie Williams, Rex Steward, Johnny Hodges mm.
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.257
    Antall liker
    2.494
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Ikke dårlig denne heller:
    Vis vedlegget 564417

    Perioden da han spilte i Duke Ellingtons band (ca 1940-42) inneholder mange flotte soli av Webster. Men skal man trives med disse innspillingene, må man tåle å høre ganske mye annet enn Webster også.
    Disse er vel mono? Ikke at det betyr noe, fantastisk musiker.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Inpain1968: Ben Webster er rimelig stor, ja. Legg gjerne merke til den spesielle pusteteknikken hans- den gir en ekstra liten dose fløyel i hornet- noe Ben omtrent er aleine om å gjøre på samme måte. Noe du SKAL ha er Mulligan Meets Webster, men som en kuriositet kan jo nevnes Ben Webster In Norway. En god startpakke er den komplettte femtitalls Websterboksen Platekompaniet har...Og du finner en helt komplett Websterutgivelse på iTunes: ALL OF ME, heter den..
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    En usædvanlig musiker :)

    Ben Webster brugte en del af sin tid i Danmark. Hans sidste hvile sted er her i Danmark
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.189
    Antall liker
    3.064
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Synes at albumene, saturday night at montmartre, midnight at Montmartre og sundag morning at Montmartre er 3 bra plater :)
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Ben Webster, en av mine aller største favoritter i jazzen, spiller helt vidunderlig
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.241
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Er vel ikke regnet som blant hans beste, og kanskje det for meg handler mest om nostalgi, men jeg synes det er et nydelig album :)

    784293D2-7E7C-4E37-A0DE-3FBAE5C58E95.jpeg
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.618
    Antall liker
    15.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Den Webster'n som jeg koser meg aller mest med er live-innspillingen: "At the Renaissance" (fra 14 oktober 1960), enten på Analogue Productions CD - CAPJ 011, eller aller helst på vinylutgaven til Analogue Productions ‎– APJ 011 - produsert av Chad Kassem og mastret av Doug Sax.

    På denne platen vil du oppleve å sitte midt blandt Ben Webster, Jim Hall, Jimmy Rowles, Red Mitchell og Frank Butler. Mine to favorittspor på denne plata er utvilsomt Georgia On My Mind og Ole Miss Blues. US førstepressen på Contemporary Records har dessverre ikke i nærheten av den nerven og tilstedeværelsen som i utgivelsen til Analogue Production.

    benWebster_live at renaissance_b.jpg
    benWebster_live at renaissance_c.jpg
    benWebster_live at renaissance_d.jpg
     

    inpain1968

    Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    1.588
    Antall liker
    6.679
    Tusen takk for innspill alle sammen, det settes stor pris på. Som sagt i en annen tråd, det finnes så mange hyggelige og hjelpsomme folk her at det nesten ikke er til å tro. Alltid assistanse å få nesten uansett hva man spør om. :)

    Må innrømme at jeg før denne tråden ble opprettet allerede hadde anskaffet meg cd' ene under. Ut fra innspillene her ser jeg ut til å ha vært heldig med de investeringene. Blir nok mye lytting på disse nå i julen, så får jeg heller spe på med noen av de andre anbefalte albumene på nyåret. Takk nok en gang.

    Benwebster1.jpg


    BenW.jpg
     
    Sist redigert:

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.589
    Antall liker
    3.282
    Sonny Rollins mente selv at han lærte å spille ballader fra å høre på Ben Webster. Det er noe av det vanskeligste å lære seg å spille bra. Webster var kjent for å ikke bare kunne de bra låtene, men også å kunne teksten på dem. Rollins mente at dette gav han en dypere forståelse for essensen i sangen, og å kunne kommunisere følelsen i sangen. De er begge fantastiske å lytte til.

    "Sometimes, I sings so pretty, I make myself want to cry" var det en som sa.

    God jul forresten.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn