Bellini?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.746
    Antall liker
    21.616
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Altså. Jeg fant plutselig ut at jeg liker Bellini.



    Har en plate med utdrag fra Norma (bildet) som jeg liker godt, og så har jeg hele, også på LP, med Callas og Serafin med RAI Romas kor og orkester i mono som høres ut som den er skåret direkte til 78...

    Så: Er det noen av dere som kan lede meg ut på den smektende strada maggiore? Jeg får meg liksom ikke til å se for meg noen smal sti i denne musikken.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.721
    Antall liker
    9.339
    Sted
    Trondheim
    Hvis du liker Bellini, liker du også høyst sannsynlig Donizetti. Jeg har ingen spesielle preferanser, men dette er jo Pavarotti/Sutherland - terreng. Og Callas i Norma selvfølgelig.
    For Norma er det vel gjerne denne fra 1960 som framheves:

    Maria Callas, Franco Corelli, Christa Ludwig, Nicola Zaccaria, Piero di Palma, Edda Vincenzi
    Orchestra et Coro del Teatro alla Scala, Milano
    Tullio Serafin

    1639489352359.png


    Det er mulig den tidligere utgaven (fra 1954) er "bedre":

    1639489403510.png


    Hva Søvngjengersken (La sonnambula)? Tåpelig historie, selvfølgelig, men det spiller kanskje ikke noen stor rolle?

    På Decca fra 1962, den gang Sutherland var ung og kunne synge:

    Joan Sutherland, Nicola Monti, Fernando Corena, Margareta Elkins, Sylvia Stahlman, Giovanni Foiani, Angelo Mercuriali
    O e coro del Maggio Musicale Fiorentino
    Richard Bonynge

    1639489594378.png


    Eller denne litt nyere utgaven: fra 1966:

    Luciano Pavarotti, Cornelius Opthof, Joan Sutherland, Josephine Veasey, Joseph Ward
    Ambrosian Opera Chorus
    London S. O.
    Richard Bonynge

    1639489465121.png


    Ellers har vi jo en relativt ny innspilling med Natalie Dessay fra 2007:

    Natalie Dessay, Francesco Meli, Carlo Colombara, Sara Mingardo, Jaël Azzaretti, Paul Gay, Gordon Gietz
    O. & C. de l’Opéra de Lyon
    Evelino Pidò

    1639489511200.png
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.746
    Antall liker
    21.616
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Sto med Surherland/Bonynge i hånden på Musikkverket i går. Velholdte LP-er, men dessverre monopressinger.
    Ellers tusen takk. Blir handling. For Callas i Norma trur eg må bli den som låter så noenlunde.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.721
    Antall liker
    9.339
    Sted
    Trondheim
    Hvis du finner denne på bruktbørsen (og spiller CD) er ikke det et bomkjøp:

    1639490954492.png
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.691
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Kona har mye Bellini, både på CD og BD. Jeg for min del har funnet ut at jeg foretrekker pasta à la Norma fremfor Bellini`s Norma.;)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.746
    Antall liker
    21.616
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Skulle det bli for meget har jeg alltids Wagner å falle tilbake på.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.721
    Antall liker
    9.339
    Sted
    Trondheim
    Bel canto opera er jo litt spesielt. Det er vakkert, men nytes nok best i små porsjoner.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.713
    Antall liker
    3.852
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Er du sikker på at du vil begrense deg til Bellini? Her er en annen italiener på 7 bokstaver som slutter på -ini... Du har jo hørt dette, og La Cenerentola med Bartoli/ Chailly.
    folder.jpg
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.746
    Antall liker
    21.616
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hmmm. Jeg har et ambivalent forhold til Bartoli. Fantastisk teknikk, men litt vel kvass?
    Men hør på denne, kan dere si da.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.071
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Bartoli er god live, og på nært hold. Jeg fikk klem av henne i Oslo, og det hjalp.
    Og Bellini, ja takk. Han døde ung, vel passert 30, men oppnådde mye. Hadde enorm suksess i Paris, og nøt stor respekt hos kollegaer, til og med den store Wagner.
    Hvis handlingen i Søvngjengersken blir for tåpelig, prøv I Puritani og I Capuleti e i Montecchi. Litt mer historie og realisme, like smørfint.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.721
    Antall liker
    9.339
    Sted
    Trondheim
    Jeg må innrømme at jeg liker opera grunnet musikken og sangprestasjonene. Handlingen er egentlig ikke så viktig for meg. For mange år siden fulgte jeg alltid med i librettoen når jeg hørte opera, nå sjekker jeg handlingen og lar tekstheftet ligge når jeg hører operaer fra bel canto repertoaret. Jeg synes bel canto operaer er flotte og liker Bellini, Donizetti og Rossini.

    Det stiller seg imidlertid litt annerledes med operaer av f.eks. Strauss, Janáček, Berg og Shostakovich - der blir handlingen så viktig at å høre musikken uten å følge nokså nøye med i librettoen blir feil.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.746
    Antall liker
    21.616
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Sprakk og kjøpte Norma med Bartoli. 24/96-nedlasting fra Presto. Surrer nå.
    Kan ikke fri meg for å tenke at Bartoli ornamenterer fordi hun kan mer enn fordi det er musikalsk riktig. Bortsett fra det: Fantastisk innspilling.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.746
    Antall liker
    21.616
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Du er tidlig på'n!

    Så langt har jeg fått hifiglede av Norma med Bartoli og 10000 Volt musikkglede av La Sonnambula med Bernstein og Callas fra La Scala i 55. Finalen der er virtuos inntil det latterlige.
    Var innom Hamar Bibliotek i går og lånte med for sikkerhetskopiering I Puritani med Sutherland et al fra Glyndebourne i 60 og La Sonnambula med Sotto og Callas og La Scala fra 57.
    Lånte også Donizettis kjærlighetseleksir (Bellini?) med Cortubas og Domingo og Covent garden fra 77, og Rossinis Italienerinne i Algerie, nokså ny med periodeinstrumenter på Sony der Ferro dirigerer.

    Bel canto er fint i bilen!
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fikk litt sommer og sol følelse av dette konstante maset på Bellini, her jeg sitter og planlegger sommerens to pensjonistutflukter (henholdsvis SørFrankrike/San Sebastian i juni og NordItalia i september). Tipper det blir rimelig trygt å reise.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.746
    Antall liker
    21.616
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jobber mot det. Sommerturne i Europa med Defrost Youth Choir. Dirigenten har kontakter over alt. Men det er en annen type bel canto da.
     

    TeeBee

    Medlem
    Ble medlem
    07.04.2021
    Innlegg
    48
    Antall liker
    47
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er veldig svak for Bellini og Donizetti :)
    I Norma er det få som er så tandert vakre som Montserrat Caballé. Bør sjekkes ut
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.746
    Antall liker
    21.616
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Caballé er på lista.

    Du vet at noen kaller det (på kvasiengelsk): "can belto" ? Så det brukt i en anmeldelse av en tenor (husker ikke hvem) i en bel canto opera en gang.
    I fjor vinter hadde Defrost seminar over interfnatt med en amerikansk dame som hadde sunget med Weird Al Yankovic. Alle måtte belte.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.721
    Antall liker
    9.339
    Sted
    Trondheim
    For meg blir det Praha som vanlig i mai. Pražské járo, men ikke de veldig attraktive konsertene denne gangen. Collegium Marianum har en og så er cellisten Gautier Capuçon årets festspillartist, så det blir noen konserter med ham.

    Det kan jo også bli mye annet musikkrelatert når jeg er i Praha - det er nok å ta av.
    Jeg pleier jo å gå i operaen når jeg er der.
    Mens jeg er der nede spiller de:

    Turandot, Die Zauberflöte, Rusalka, La traviata, Aida, Libuše, Der fliegende Holländer, Don Giovanni, Carmen, Prodaná nevěsta, Kát'a Kabanová

    Så det blir vel Libuše, Der fliegende Holländer, Prodaná nevěsta og Kát'a Kabanová på meg denne gangen

    Så blir det sikkert noen dager i Wachau hos Nikolaihof, men ut over det er sommeren rimelig åpen. Kanskje en tur til Bruxelles for å besøke familie? Gjennom Mosel, Alsace og Champagne på veien? Jeg tror også det blir greit å reise til sommeren.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn