Belgisk øl

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jeg drar til Brüssel om noen dager, og tenkte å gjøre meg bedre kjent med belgisk øl.
Jeg er glad i øl, men belgisk øl har jeg ingen kunnskap om. Imidlertid har jeg lagt merke til at flere her på forumet demonstrerer høy kunnskap om emnet, så dermed regner jeg med å få gode svar på følgende:

Hvilke ølmerker MÅ jeg prøve når jeg er der? Jeg tar også i mot tips om hvilke vannhull jeg bør besøke. Jeg lover å komme tilbake med utfyllende rapport.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.475
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hoegarden er godt.

Men det er vel egentlig bare å kjøre stafetten ved hjelp av hun søte ved tappekranen.

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
540
Sted
Bergen
Jeg prøvde en del da jeg var i Belgia. Mange gode lokale klosterøl (trappist øl) og Belgisk hvitøl. Jeg er litt skeptisk til enkelte overgjærete hvitøl, men glad i det smakfulle klosterølet (også overgjæret). De beste jeg smakte var ikke til salgs men privat laget.

Jeg husker ikke helt merker, men Corschendunk (garantert feilstavet!) laget flere utrolig gode øl. Belgierne har også rariterter der det ikke er noen renhetslov men en bruker bringebær (?) og annet som tilsetning.

De store merkene som Stella Polaris osv syntes jeg var fryktelig. Alkoholsterk, smakløs og dårlig.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.574
Torget vurderinger
1
Brussel:
Drikkested: A la mort subite,
Spisested: Vincent, alternativt Chez Leon dersom det er blåskjellsesong (august er for tidlig), evt. noen av spisestedene på St. Caterine dersom du er i form til mere sjømat. Tursitfella Rue des Bouchers/Beenhouwersstraat og «omegn» er forøvrig stappfull av spisesteder av ymse kaliber

Drikkevarerer:
Grimbergen brune, Chimay Bleu, Westmalle trippel (en «aquired taste», et av de sureste ølene jeg vet om ;) Indian Pale blir for ingen ting å regne). Du bør ellers smake på «alle» Trappist ølene du kommer over, men ta deg god tid ;) For eksperimentets skyld så bør du også smake på fruktølene, men ikke forvent på bli «hekta». Den beste belgiske pilsen er forøvrig Maes, EDIt: etterfulgt av Jupiler og med Stella på en sollid sisteplass.

mvh
KJ

N

nb

Gjest
For spisesteder og barer, kjøp TimeOut. Den hjalp meg mye når jeg var der.
Alternativt Michelin-guiden for kun spisesteder.

Unngå det som ser ut som åpenbare turistfeller i området rundt Grand Place, så er mye gjort i matveien. I en av gatene der ligger det <i>en</i> meget god restaurant som er et fint sted for Moules Frites, men jeg husker ikke hva den het. Du skjønner det når du ser den...

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.171
Torget vurderinger
4
Har ikke fått prøvd stedet selv, men det anbefales av svært mange ølhunder og får høy score hos Rate Beer. Det er visstnok bedre enn hva nevnevalget kan tilsi....Delirium Café har en fantastisk ølmeny !

Belgia er jo ølnasjonen fremfor noen og de har et mangfold og en kvalitet som er uovertruffen. Noe finnes på polet, som bestselgerne Leffe Blond og Chimay (alle tre), så det kan være greit å benytte anledningen til å prøve noe annet. Fx. Tripel Karmeliet som er en helt nyyydelig representant for typisk belgisk fruktig, rikt, men lettdrikkelig øl.

Duvel er å få på polet, men er et ovverraskende lettdrikkelig friskt øl tatt i betraktning styrken på 8,5%. Derfor har det også en robust fasthet som gjør det veldig godt til mye mat.

En av mine absolutte favoritter av klosterølene er Orval. Et ujålete, robust, forfriskende og allsidig øl.

Du bør også prøve en Lambic og da gjerne Lindemans Gueuze. Veldig godt spesielt på den varme årstiden siden det kan være litt cideraktig, bare ikke så kvalmende søtt som cider ofte er.

Dersom du er glad i skikkelig smak av humle i ølet bør du prøve Saison Dupont. Sammen med Orval og vår egne Nøgne Ø sin IPA er det knapt noen øl i verden som gir deg slik en rik og sammensatt, men velbalansert smak av humle.

Blir du glad i noen av de belgiske variantene kan det være kjekt å kjøpe med seg et par glass. I Norge er det dessverre forbudt å selge ølglass fordi merkenes navn og logo er å betrakte som alkoholreklame. Men godt øl fortjener riktig glass....presis som god vin gjør.

Og til slutt....ikke kast bort verdifull tid på den berømte svære plassen. Den er verdt å se og ta inn over seg, men er også totalt gjennomkommersialisert og fullstendig banalisert. Et typisk turiststed som du forlater med en flau smak av å ha blitt lurt...spise/drikke/service der er både dyrt og dårlig.

God tur

PS. Husk også å gå bananas i sjokoladebutikkene :p

N

nb

Gjest
Jepp - jeg har vært på Delirium. God stemning til tross for hva navnet skulle antyde. Om man tror at steder som Lorrys har imponerende ølmeny, så revurderer man fort den oppfatningen etter et besøk på Delirium. Ligger ikke så langt unna Grand Place nede i en kjeller.

Fantastisk må være tidenes understatement for utvalget der ;) De sier selv at de har over 2000 typer øl på menyen.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Tusen takk for alle gode råd. Det er en imponerende kunnskap som kommer til syne her. Alle opplysningene blir memorert, og jeg kommer tilbake med utførlig reportasje med bilder.
Inn i mellom jobbforpliktelser håper jeg å få tid til å teste ut det meste forslagene. 8)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.574
Torget vurderinger
1
nb skrev:
...
Fantastisk må være tidenes understatement for utvalget der ;) De sier selv at de har over 2000 typer øl på menyen.
O.t. ... pussig, jeg fikk assosiasjoner til the Canny Mans (The volunteer arms inn) i Edinburg, den stakkars «lærlingen» bak disken brukte nesten et kvarter før han fant whiskyen jeg bestilte ... 8)

mvh
KJ

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Da var vi hjemme igjen.

To museer ble det tid til. Museet for musikkinstrumenter og ølmuseet. Meget interessant foredrag om ølets opprinnelse og historie frem til i dag.

Største skuffelsen var som flere har nevnt Stella. Jupiler var heller ingen suksess i min gane.

Dette var vel det ølet det gikk mest av.

Vedlegg

D

dtddiver

Gjest
Utrolig godt øl - finnes faktisk på fat endel steder i Oslo. Det spesielle med det er umaltet hvete, koriander og pomeransskall, plus den spesielle gjæren de bruker. Prøv det med en sitronskive oppi, veldig bra.

Topp Bunn