Bela Bartòk - begynnertråden

K

kbwh

Gjest
Jeg har - etter diverse råd her på stedet - bestilt Bartoks strykekvartetter i Hagenkvartettens tolkning. Jeg er (nesten, har hørt bittelitt fra #4) blank på hva det er for noe og er fryktelig spent.

Hva annet av Bartòk bør samlingen inneholde? Alt?  ::)
Anbefal verker og innspillinger, folkens!

(DGG frister med Boulez i diverse verker, men HJELP.)
 

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
5.984
Antall liker
326
Sted
Oslo Vest
Denne plate med Bartoks Pianokonserter har fått javnt over bra kritikker.
http://www.nrk.no/nyheter/kultur/4562807.html

Du bør også skaffe deg en inspilling med Bartok's 'Concert for orchestra', som oftest er den koblet med 'Music for strings, percussion and Celesta'. Er vel igrunnen en del av basisutvalget.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Dette er vel referansen på concerto for orchestra:
http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//82876613902.htm

Fint cover har den også.
Den er råtøff... har den samme innspillingen også på vinyl fra Classic jeg. Bartok har jo lagd mye tøft, men jeg har en spesiell forkjærlighet for Hertug Blåskjegg (Bluebeards Castle); det er noe med story'en og musikken, disse rommene i hertugens sinn (slott), denne ekspressive komposisjonen som har noe spesielt menneskelig og sart ved seg.. alt innpakket i det tøffe "trynet" til hertugen...

Faktisk var vel Bluebeards Castle det første Bartok-stykke jeg ordentlig tente på, mye antakelig fordi det var så annerledes og så ekspressivt.

Mvh Vidar P
 

Gunzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.08.2003
Innlegg
1.028
Antall liker
890
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Vidar P, dersom du er fan av Ridder Blåskjegg regner jeg med du har en Hungaroton-innspilling med Miahly Szekely, bassen som stykket ble skrevet for.
Han kan du ellers kjøpe alt av, han døde tidlig på 60 tallet så utvalget er begrenset, både i Bartok-stykker og annet.
Hans versjon av Sarastro i Tryllefløyten utklasser de fleste av de jeg har vært istand til å spore gjennom historien i den rollen.

Når det gjelder Concerto for Orchestra er Bernstein/New York Philharmonikerne et trygt kjøp, selv om jeg foretrekker å ha flere innspillinger fra komponistens hjemland, kanskje særlig når det gjelder Bartok.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Har flere Hungaroton-innspillinger med denne råtøffe operaen; bl.a med Gyorgy Melis/Katalin Kasza (fra "The Complete Bela Bartok Edition") og en mer moderne favoritt med Samuel Ramey/Matron Eva fra 1988... men ikke den du nevner dessverre; den er ikke grei å finne på vinyl.

Hungaroton er virkelig et plateselskap å merke seg hva angår Bartok forresten, og også i andre sammenhenger for den del. Øyne og ører holdes stadig åpne for Szekely, Gunzi!

Mvh Vidar P
 

Gunzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.08.2003
Innlegg
1.028
Antall liker
890
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Bartok / Blåskjegg på Hungaroton med Zsekely fåes bestillt, katalognr: HCD 11001
Innspillingen er i mono fra 1956, Janos Ferencik dirigerer Budapest Philharmonic Orchestra.
Ferencik er som regel et sikkerstikk som dirigent i mine ører, selv om jeg må innrømme at Ridder Blåskjegg er litt for tøff for meg...men som tråden spør om, den er jo essensiell i en Bartoksamling, og denne synges på ungarsk!

NB: på cd denne gangen, skal du ha den på vinyl må du nok bli med til Budapest på runde i antikvariatene mine...
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Bartok har vært en av mine favoritter siden jeg første gang hørte "Kossuth-Symphonic Poem".

Siden det har jeg kjøpt mye av denne komponisten.
For ca 17 år siden fant jeg en bunke med Sefel Records sin serie med Bartok`s musikk.
I denne bunken av vinyl, finnes det meste av komponistens "større" verker.

Dette er innspillt med The Budapest Symphony Orchestra og The Budapest Philarmonic Orchestra.
Dirigent er Arpad Joo.
(finner ikke de rette bokstavene på laptopen...)

Det jeg liker med disse innspillingene, er nerven i det som blir fremført.
Så får jeg heller bære over med tildels sure gamle østeuropeiske instrumenter... ;)
 
K

kbwh

Gjest
Da har Veronika og gutta ankommet. Dette er saker. De av dere som hadde glede av de sene Beethovenkvartettene burde definitivt også prøve seg på Bartok.

Om du velger Hagen eller Takacs' versjon er opp til deg. En lydmessig forskjell mellom de to ensemblene vil jeg påpeke. De sitter ikke i samme rekkefølge (fra venstre mot høyre):
Takacs: Fiolin, fiolin, cello, bratsj
Hagen: Fiolin, fiolin, bratsj, cello

Takacskvartetten kan oppfattes som mer i balanse frekvensmessig mellom høyre og venstre kanal enn Hagenkvartetten. Om det er noe å bry seg om? Nei!

 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.537
Antall liker
7.640
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Eller en tredje kjent ungarer..... Franz List eller Ferenc som han egentlig het.

Men helt riktig, burde nok være i en egen tråd.
 

Gunzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.08.2003
Innlegg
1.028
Antall liker
890
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Hva med Kodaly........ jeg mener når dere først er inne på magyarorscag musica  ;).

Det heter så vidt jeg vet " MAGYAR KOMOLY ZENE" :)
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Mange gode forslag her!

En Bartok samling burde også inneholde: "Danse suite", "klaverkonsertene", "Den mirakuløse mandarin" og "Musikk for strykere, slagverk og Celesta".

Når det gjelder hvilken innspilling av "Konsert for orkester" vil jeg en sjelden gang anbefale Oslo filharmoniske orkester med Mariss Jansons. Synes denne musikken kler nøyaktigheten og klarheten OFO leverer og formidler sjelen til Bartok. Dette er bare en glimrende innspilling, selv om det kanskje "spruter" mer av Chicago som er anbefalt lenger oppe på siden.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Jeg har ser at det nå har kommet en ny superinnspilling av Concerto for Orchestra, Eschenbach/Philadelphia, utgitt på hybrid SACD av Ondine, og utropt av kritikerkoret som noe i nærheten av "the best thing since sliced bread".



Noen som har hørt den? Er litt spent på denne selv, ettersom Philadelphia har en legendarisk sound og Ondine er kjent for høy produksjonsstandard.
 

KH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2003
Innlegg
226
Antall liker
0
Sjekk ut innspillingene fra Budapest Festival Orchestra/Ivan Fischer på Philips. "Konsert for orkester" og "Mirakuløse mandarin". Særdeles gode innspillinger med meget god lydkvalitet også. Du blir for øvrig raskt inspirert til å teste ut samme artisters glimrende Dvorak-innspillinger.
 
Topp Bunn