Behringers digitale delefilter

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
Er det noen her på forumet som har praktisk erfaring med dette filteret?

Jeg tenker først og fremst på lydkvalitet. (Jeg har sett litt forskjellige oppfatninger på andre forum)

Videre om den digitale enheten har nok kapasitet til å sette sammen et treveis filter med frekvenskorrigeringer (mulighet til suckouts i diskant og mellomtone, baffelstepkorrigering, og eq i bassen) samtidig som kjører eks. 4. ordens LR på samtlige XO, samt korrigerer fase- og løpetidskorrigering.
 

espen

Medlem
Ble medlem
16.02.2002
Innlegg
34
Antall liker
10
Hvis du får tak i et så...

Jeg kjøpte et i april i fjor, og etter et par måneder kom det masse skurr og knepping i et par av kanalene, sendte inn og de klarte aldri å skaffe nytt - fikk pengene igjen nå i januar.

Lydkvaliteten opplevde jeg som god/grei, men med litt for mye bakgrunnsstøy - hørte det når jeg spilte lavt eller ikke spilte. Bruker nå et selvlaget ordinært 4.ordensfilter med operasjonforsterkere, og jeg opplever lyden som like god - om enn ikke bedre. Det er ihvertfall ikke støy. (Har også et par Dynabel Exact jeg kjører passivt som sammenligning. Resten av anlegget er Rotel CD og effektforst. samt NAD forforst.) Min vurdering av lydkvaliteten er sannsynligvis ikke mye verdt i forhold til en del av Gullørene her på forumet...

Du kan gå inn på Behringer sin hjemmeside og laste ned programvaren som fjernstyrer filteret og legge inn det du vil - du ser hva som er mulig og samtidig hvor mye regnekapasitet mikrokontrolleren i filteret har igjen. Jeg brukte en 2.5 veis 4.ordens konfigurasjon samt litt eq., og det var ikke mye å gå på (~10% igjen).

Et alternativt filter som har vært oppe på forumet er Alto Maxidrive 3.4, men det koster ved 2-3 ganger så mye. Det hevdes at dette filteret skal være bedre.

mvh
 

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Er det noen her på forumet som har praktisk erfaring med dette filteret?


Videre om den digitale enheten har nok kapasitet til å sette sammen et treveis filter med frekvenskorrigeringer (mulighet til suckouts i diskant og mellomtone, baffelstepkorrigering, og eq i bassen) samtidig som kjører eks. 4. ordens LR på samtlige XO, samt korrigerer fase- og løpetidskorrigering.
Sansynligvis for lite memory til å benytte seg av alt dette på en gang, helt i grenseland isåfall.
 

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Et alternativt filter som har vært oppe på forumet er Alto Maxidrive 3.4, men det koster ved 2-3 ganger så mye. Det hevdes at dette filteret skal være bedre.
mvh
Det stemmer at dette filteret er BEDRE! Et alternativ er Alto Maxidrive 3.4 Compact, forskjellen er KUN at det ikke er kortleser på Compact modellen, og prisen er vel rundt 5000,- tenker jeg.
 
R

Ronny_D

Gjest
Er det noen her på forumet som har praktisk erfaring med dette filteret?

Jeg tenker først og fremst på lydkvalitet. (Jeg har sett litt forskjellige oppfatninger på andre forum)

Videre om den digitale enheten har nok kapasitet til å sette sammen et treveis filter med frekvenskorrigeringer (mulighet til suckouts i diskant og mellomtone, baffelstepkorrigering, og eq i bassen) samtidig som kjører eks. 4. ordens LR på samtlige XO, samt korrigerer fase- og løpetidskorrigering.
Den klarer alt det og sikkert litt til.
Gå til : http://www.behringer.com/DCX2496/index.cfm?lang=ENG
og last ned softwaren så får du lekt litt først.
Den klarer EQ med notcher og baffelstepp, linket høyre/venstre eq for hele greia og/eller hele greia etter dine behov.
 

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
503
Antall liker
16
Har benyttet den en god stund nå.

Det er problemer med tidvis skurring i kanalene. Dette har med at flatkablen ikke har god nok kontakt mellom konverterprint og utgangsprint.

Jeg har prøv å kjøre lyden til hovedhøyttalerene gjennom. Mistet litt her. Den er ikke transpartent. Dette her mest sannsynlig noe med utgangstrinnet å gjøre. På DCX gruppa på Yahoo, er det gjort modifisering med å ta signalt rett fra dac, via ett enkelt filter og utgangskondiser. Etter sigende blir lydkvaliteten markant bedre.

Med så mye prossessering som du legger opp til, vil du gå tom for CPU kraft. Tror ikke du trenger å prøve engang.

For å få full utnyttelse av enheten, må du utstyre dac'ene fullt ut. Det betyr at du må kjøre volumreguleringen på utgangen av enheten. (6 kanaler)

Jeg benytter min bare i bassen, og der gjør den en god jobb. Veldig enkelt å endre frekvenser og nivå.

Mvh
Bjørn
 
R

Ronny_D

Gjest
Har benyttet den en god stund nå.

Det er problemer med tidvis skurring i kanalene. Dette har med at flatkablen ikke har god nok kontakt mellom konverterprint og utgangsprint.

Mvh
Bjørn
Skal ha den i mentet, just in case 8)
Kanskje jeg får loddelyst også.
 
R

Ronny_D

Gjest
Nei, den modden er ikke noe å satse på for min del. Jeg vil ha mine enkle opamps (moddet fra dobble) og volumkontrollen som den er.
 
Topp Bunn