Jeg har brukt Behringer DCX2496 til delefiltersimuleringer/-testing i mitt oppsett. Etter min oppfatning er dette en bra investering som lett forsvarer sine kostnader for den som driver med høyttaler-DIY og liker å tweake litt. Skal du kun ha en equalizer, kjøp heller en DEQ2496.
Jeg mener at DCX'en, korrekt satt opp, ikke farger lyden mer enn tilsvarende det du kan forvente dersom du f eks bytter DAC eller forforsterker.
Hovedproblemene med DCX2496 er IMO disse:
- endel støy hvis ikke gainstruktruren i anlegget er satt opp riktig
- tilnærmet ubrukelig uten måleutstyr og helst filtersimuleringssoftware. DCX'en har utallige mulige konfigurasjoner. Feil instillinger og feil filterkarakteristikk kan låte veldig dårlig
- dårlig byggekvalitet, noe som kan skape problemer hvis du får et mandagseksemplar. Og basert på hva man leser rundt på ulike fora, er det mange mandager...(Jeg var imidlertid heldig med min, den har fungert upåklagelig).
En utfordring med DCX'en er å sette opp en god gainstruktur. Dette er ikke er 100% trivielti et anlegg hvor DCX'en kombineres med "vanlig" hifi-utstyr. DCX'en er en proff-tilpasset maskin, og nivåer etc er tilpasset proffutstyr. Det betyr +4dBU linjesignaler. Vanlig hjemmeutstyr er stort sett tilpasset et linjenivå på -10dB. Dette utgjør en ganske stor forskjell, som må hensyntas dersom DCX'en skal gi et akseptabelt signal/støy-forhold.
For korrekt inn-nivå trenger analoginngangen på DCX'en et langt kraftigere signal inn enn det de fleste preamper er i stand til å gi. Har du volumkontroll i trinnet før DCX'en blir forholdet enda verre. Skal de analoge inngangene benyttes, kreves (gitt en "normal" preamp) egentlig en ekstra nivåforsterkning før DCX'en.
Alternativet er selvsagt å bruke digitalinngangen. Husk imidlertid på at også denne har et begrenset headroom, og at digital klipping kan forekomme dersom en benytter veldig kraftige korreksoner. Skjer det, må inngangsnivået reduseres, med dårligere signal/støy-forhold som resultat.
For meg er støynivået fra DCX'en likevel helt uakseptabelt uten noen form for volumkontroll mellom DCX'en og effektforsterkerene, og volumkontrollen bør derfor uansett komme etter DCX'en i kjeden. Det betyr i praksis en 6-kanals volumkontroll som (dersom man ikke har en 7.1-forsterker e.l.) er vanskelig å implementere.
Nivåkontroll "inni" DCX'en fungerer digitalt. Det betyr at all dempning av signalet korresponderer med et tap av bits. F eks korresponderer en dempning på 30dB med 5 bits. DCX'en er på 24 bits, så en slik korreksjon betyr at du bare har igjen 19 bits for signalet. Etter min oppfatning, er et slikt tap av bits hørbart. Store nivåforskjeller mellom ulike drivere bør derfor kompenseres for i etterfølgende volumkontroll eller gjennom motstander (L-pads) direkte på driverene.
For å kunne oppnå bra resultater med DCX'en mener jeg at god måle-og simuleringssoftware er et must. Å bruke denne enheten på "følelsen" kan neppe gi noen noe fullgodt resultat. Jeg har med stor glede brukt DCX'en til filtersimuleringer og prototyping, men jeg synes faktisk at analoge elektroniske filtre (bygget med gode op-amper) og (i noen tilfelle) passive filtre kan låte bedre.
Det finnes utallige oppgraderinger til DCX2496. For meg ble den beste oppgraderingen å selge DCX'en og kjøpe en dbx DriveRack 260 i stedet. Det store forskjellen er at du i DR260'en (med jumpere) kan sette inn- og utnivåene slik at de bedre passer til -10dB utstyr. Byggekvaliteten er også langt høyere - uten at jeg skal påstå at akkurat det gir noe bedre lyd.