Behov for strømfilter?

Harvest

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Innlegg
319
Antall liker
6
Jeg har lagt merke til at det brummer av forsterkeren min, altså en sammenhengende trafoliknende dur. Strømkabelen er koblet til et grenutak sammen med tv, blu-ray og en haug med andre komponenter. Altså en salig kabelsalat på baksiden av anlegget. Når jeg kobler forsterkerem til stikkontakt annet sted i huset, forsvinner ulyden.

Hva trenger jeg for å løse dette? Er takknemlig hvis noen har noe forslag til meg (som ikke medfører en kostnad på linje med en bruktbil):)
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.438
Antall liker
84.036
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Hva med å ta ut alle stikk og sette i en etter en, da bør du finne kilden til støy. Lykke til
 
  • Liker
Reaksjoner: oct

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
10.870
Antall liker
17.459
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Så er det også verdt å sjekke om du har galvanisk skille til tv boksen din... Den har ofte vært en kilde til problemer. Prøv å ta ut antenneledningen til TV-boksen (Evt til TV om antennen går direkte i TV) og se om det forandrer noe...

jorwed
 
  • Liker
Reaksjoner: TT.

Harvest

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Innlegg
319
Antall liker
6
Merkelige grier, for da jeg flyttet forsterkeren tilbake i dag, var lyden borte. Uansett takk for svarene! Gode tips å ha med hvis problemet skulle oppstå igjen.
 

Tønnes

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
794
Antall liker
516
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
54
Hei viss du har plasma tv,så får du during ,jeg har det,trekk ut strøm kabelen etter du har satt på noen musikk,viss du er på nettet og spiller muikk fra der da.Jeg har det samme problemet .Jeg har pioneer PDP-LX508D som jeg må desverre bytte ut .

MVH:Tønnes
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Har også plasma TV aldri opplevd trafo brum av noen andre komponenter , har også hørt mange får dette med bærbar PC i lag med anlegget. Har mange gang tenkt på dette med strøm filter selv , men hva gjør dette strøm filteret ser jo mange kjøper strøm filter oppi 50-100000 kr klassen. Eneste jeg gjorde når jeg fikk egen man cave var og legge inn dedikert strøm kurs opp til rommet.

Imagine
 

Tønnes

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
794
Antall liker
516
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
54
W

WayAhead

Gjest
Ikke noe svar i forhold til strømfilter eller ikke men hvis du bor i et område med "nytt" 400/230v nett (dette er regelrett shit - det gamle norske nettet er mye bedre tro det eller ei) kan det hende at det hjelper å snu pluggen i kontakten. Den ene strømlederen i 400/230v nettet er koblet direkte mot jord. Når en beveger seg langt fra punktet de er knyttet sammen (fordeling / sikrigsskap) vil det ofte oppstå en spenningsforskjell mellom N og J leder og dette kan skape alskens.... Anywayhow.... dette er en mulighet.
Et kjent problem i strømforsyninger til dataanlegg. Det er verdt å merke seg at "alle" forbrukere på denne trafokretsen sender sin samlede "skit" vi den felles N ledere tilbake til nærmeste tavle/trafo mm.
 

Harvest

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Innlegg
319
Antall liker
6
Jeg har faktisk en plasma-tv, men nå forsvant imidlertid ulyden i forsterkeren etter litt omstokking i stikk-kontaktene. Nå vet jeg i alle fall hvor jeg begynner hvis problemet dukker opp igjen. Kan jo være kjekt å ha et påskudd å gå på ovenfor kona for tv-bytte også, når den lysten plutselig melder seg igjen:)

Det høres kanskje ut som de fleste her mener at et strømfilter ikke har noe for seg...
 

Frezzaldo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.02.2009
Innlegg
64
Antall liker
41
Hadde selv samme problem med en tidligere Hegel H200. Endte opp med å kjøpe en stor og tung skilletrafo som jeg fant billig. Dessverre lagde den også litt lyd, men forsterkeren ble helt stille. Prøv å få lånt deg en Isotek Syncro kabel for å se om det hjelper. Denne kan du sikkert finne brukt, men koster nok dessverre nesten en bruktbil. Selv de billigste produktene til isotek gjør stor forskjell, jeg ville absolutt tatt en titt på en av strømskinnene deres. I tillegg skal de isolere hver komponent slik at støy ikke forurenser de andre komponentene. Har selv bare erfaring med isotek, men det finnes sikkert andre produkter som gjør jobben like bra og som kanskje er billigere.
 

Johs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Innlegg
200
Antall liker
12
Torget vurderinger
3
Du har snudd stikkontakta - problem løyst! Om du lurer på kvifor står der ein artikkel I tidlegare "Fidelity" om flytande jord og skeivbelastning av nettet. Les gjennom den så skjønnar du at det ikkje ersnakk om magi!
Tidlegare Dynamic Precision, Leif Ernstsen har også beskreve ein metode for å finne fasane ( kva veg du skal snu kontaktene )for å koble anlegget til net.
http://www.dpguiden.no/pdf/Annet/test_SLIKmkII.pdf
Lykke til!
 
Sist redigert:
Topp Bunn