Behemoth Synergy horn

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    269
    Antall liker
    493
    Jo da, kender udmærket de 2 herres hjemmesider. Faktisk var Cowans Horn Sub Jr. direkte inspiration til at lave front lade horn i sin tid. De blev dog lidt anderledes, da jeg syntes at jeg ville gå et step op, nu jeg var i gang, men tak for tipset skal du da ha' :giggle:
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    269
    Antall liker
    493
    Bashorn har jo den dejlige egenskab at hvis man kobler flere sammen så understøtter de hinandens frekvens response, således at de kan spille dybere og som regel også mere lineært. Dette sker fordi de enkelte horn "ser" hinanden og på den måde ændres den akustiske impedans. Impedans transformationen fortsætter således også uden for selve hornet. Dette kan udnyttes til f.eks. at bruge rummets flader til at forlænge hornet. En kendt metode er at spille hornet 45 grader ind i et hjørne og således bruge rummets flader, som en del af hornet.

    Her er DTS-10 ved steradian 0,5 grå (hjørne) 4,0 sort (hængende i fri luft)

    1665663558309.png

    Ved hjørne placering er peaks og dips mindre, fordi den akustiske ladning fungere bedre.

    Samme effekt ses ved kobling af 2 DTS-10. Grå er 1 horn, sort er 2 horn.
    1665663732664.png
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Mange kan gjøre bass tilgjengelig ved å ligge lange basshorn på kryploftet (mellom innside tak og møne) der er det masse ubrukelig plass som kan brukes, ihvertfall ett strevsomt tips, men det går an. Har du 4m lange Front loaded horn på loftet tar det ingen plass rommet og du kan spille masse bass uten at det tar noen plass.
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    269
    Antall liker
    493
    Hvis man har bashorn på loftet (eller i kælderen), vil mange sikkert også mene at man har rotter :LOL: Det er dog en ualmindelig god ide, men nok for de få "ekstremister"
    Jeg har både loft og kælder, men alligevel valgt at pynte med 4000 liter horn subs i garagen. Call me ekstremist....
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    4000 liter, imponerende har du bilde? Jeg synes mine ca 300+ liter subber og Altec A5 (400+ liter) fylder godt opp i landskapet :)
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    269
    Antall liker
    493
    308727211_456491846472457_903662124504017921_n.jpg


    Hele "scenen" som Synergy hornene står på er på ca. 3000 liter med 4 x 15". Den er dog delt som venstre og højre front sub, 2 horn til hver side 25 hz-100 hz
    Bag lytte positionen er der yderligere 2 stk. FLH på hver 500 liter og med 15". Så det er et multisub setup med 4 individuelle subs og 4 forstærker kanaler med i alt 3000 watt. Kapacitet burde være i orden.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.582
    Antall liker
    14.475
    Sted
    Langesund
    Dette er i garasjen? Scene og greier, pluss store gulvabsorbenter.....må jo bli bra;)
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.583
    Antall liker
    3.122
    Torget vurderinger
    0
    ... hvis man kobler flere sammen så understøtter de hinandens frekvens response, således at de kan spille dybere og som regel også mere lineært.
    En kendt metode er at spille hornet 45 grader ind i et hjørne og således bruge rummets flader, som en del af hornet.
    Ved hjørne placering er peaks og dips mindre, fordi den akustiske ladning fungere bedre.
    Fint å se at det er flere som benytter denne metoden for best mulig resultat - med flere subber i systemet (y)
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    269
    Antall liker
    493
    Dette er i garasjen? Scene og greier, pluss store gulvabsorbenter.....må jo bli bra;)
    Jep, sådan har det set ud siden sommer 2021 og jeg er jo egentlig godt tilfreds og synes ikke som sådan, at jeg "mangler noget" i lyden. Men som små gal DIY mand, så kan jeg sjældent slippe en ide, hvis den først har slået rod. Når jeg i talrige nætter har ligget søvnløs og ligget og grublet over hvordan og hvorledes, så ved jeg godt hvad klokken har slået, så at sige :giggle:

    Synergy hornet består, men måske i en lidt mindre udgave, da det kun skal spille ned til ca 350-400 hz, ingen grund til at pille ved perfektion :cool:
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    269
    Antall liker
    493
    Som tidligere beskrevet, så kan man udnytte rummets flader, til at øge den akustiske ladningen på et horn. Så hvorfor ikke udnytte denne egenskab? I hifi verdenen er alt gain en bonus og man skal tage hvad man kan få (gælder generelt i livet 😊 ) HEADROOM kan man kun have for lidt af.

    1666867651441.png

    I min lille og ubehjælpelige børnetegning, har jeg prøvet at skitsere hvad der er tanken. DTS-10 bliver sat i hjørnet, men ca. 10 cm ud fra side væggen, hvor horn munden er (sort). Hornet forlænges så af lilla plade, som kobles til JBL bassen, som også forlænger hornet.

    Grå er uden horn forlænger, sort med.
    Effektiviteten øges markant, helt op til 6 db, som svarer til en 4 dobling af tilført effekt. FR bliver mere jævn og hornet vil i teorien kunne bruges op til 100 hz.
    1666867886522.jpeg


    Group delay bliver mindre, specielt peaket ved 65 hz, bliver bedre.
    1666868207761.jpeg

    1666868234065.jpeg


    Effektiviteten øges meget, fra grå til sort
    1666868297187.jpeg


    Impuls responsen bliver også bedre, med mindre ringning til følge.
    1666868420886.jpeg

    1666868461946.jpeg

    og faktisk så falder membran vandringen også en smule, så det er win win over hele linjen. Eneste "pris" er at hornet bliver større og går fra ca. 600 liter til lidt over 900 liter, men de sidste 300 liter er kommet fra rummet, så det er jo ikke noget problem.
     

    Vedlegg

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Jamen Hornresp simuleringer sier jo ikke noe om hvordan det låter med etterklangen i rommet, de simuleringen er jo nærmest FREE FIELD. Skal man ha så mye punch, blir det jo ikke det uten massiv demping også. Kapasiteten må normalt ikke overstige demningen, da blir det volumiøs bass, som mange liker, men ikke naturlig bass lyd som innspilt.
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    269
    Antall liker
    493
    Klart Hornresp ikke kan simulere i rummet, dem findes der nemlig mange af, mens der kun findes 1 slags udendørs. Med multi sub setup, virker hver sub som en slags aktiv bas absorber, så jeg har ingen ringning af betydning i rummet nu og der er vist rigelig med kapacitet, med det sub system der er pt. DSP plejer at hjælpe lidt til. Rum relaterede resonanser derimod, kan kun fjernes akustisk. Forstår ikke din bekymring Knubie 😊
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Ok, så hvis man har multisub setup så har rommet ingenting å si, er det det du sier?
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    269
    Antall liker
    493
    Man kommer nok aldrig derhen hvor man kan ignorere rummet helt, så ville det være anekoisk eller udendørs. Men med multisub, så mener jeg at man kan få et så godt resultat, at man ikke behøver at bruge akustisk dæmpning til bassen, de fylder også alt for meget i rummet. Jeg vil vove den påstand at med 3 baskilder, så kan man få god bas i hvilket som helst beboelsesrum. Det forudsætter selvfølgelig rigtig opsætning.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    He he det er jo enormt optimistisk, man kan ikke få optimal akustisk respons i bass med 3 høytalere i ett lukket rom.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Sånn er det bare, og sånn vil det alltid være, uansett hva man ønsker seg. Det er en illusjon at man skal kunne plassere seg ut av ett bass varierende posisjon uten massiv demping og da fokuserer man bare på en posisjon, selv der blir det problematisk. Rom som er massivt dempet, som studio med rævadyr bassdemping har samme problemene. Så er vover den påstanden at 3 bas kilder er feil.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Op til 100 Hz, altså i området hvor rummet dominerer.
    Knubie du skal læse dig op på Multi-Sub Optimizer 😉
    Det skal jeg gjøre, har lest om det før endel. Fant det vitenskapelig argumetert for å være en enkelt posisjons strategi. Skal du ha mange subber for å kansellere stående bølger og ikke minst refleksjoner, så er vel man igjen i den posisjonen at dette virker på ett sted? Er den konklusjonen feil? Gir multi sub optimizer god bass i hele rommet? Det vet eg ikke! Har ikke prøvd det men teorien gir det liten sjanse.
     
    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Jeg har dempet deler av alle flatene i rommet, hele taket, hele fremveggen og deler av bakeggen og sideveggene med absorberer som tar helt i bunn, og ikke tar plass.
    Så det var da helt unødvendig, jeg forstår. 3 sub og så blir alt bra, er det så lett? Da har jo jeg vært en massiv idiot?
     
    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Som vi har snakket om før, jeg planlegger å bygge Synergy horn topper, har designet det i Hornresp og har delene men ikke tiden dessverre, dette kan du godt "Schlager". Akustikk derimot er ikke løst med 3 subber, bare så det er sagt.
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    269
    Antall liker
    493
    Knubie se post 31 i tråden, der er målinger og simuleringer. Det er ikke bare mig der får det til, der er masser af målinger på nettet, som viser at MSO virker. Det smukke ved at ting virker, er at vi ikke nødvendigvis behøver at forstå hvorfor det virker, men bare acceptere at det virker ;)

    Her er en teaser ...
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    269
    Antall liker
    493
    Jeg har dempet deler av alle flatene i rommet, hele taket, hele fremveggen og deler av bakeggen og sideveggene med absorberer som tar helt i bunn, og ikke tar plass.
    Så det var da helt unødvendig, jeg forstår. 3 sub og så blir alt bra, er det så lett? Da har jo jeg vært en massiv idiot?
    Generel dæmpning er jo fint, jeg finder det ikke så nødvendigt til behandling af bassen. Der skal vel forholdsvis meget materiale til, for at det virker effektivt under 80 hz.

    MSO er netop beregnet til at få jævn bas respons i flere lytte positioner. Man fjerner selvfølgelig ikke rummets stående bølger, det kan kun akustisk dæmpning. Men hvis man har en jævn frekvensgang, så er stående bølger og tilhørende ringning, bragt under kontrol, så at sige, at de ikke er hørbare. Som med alt andet "avanceret" software, så er der en læringskurve og det er ikke givet at man får et godt resultat med MSO første gang man benytter det. Men rigtig implementeret, så kan jeg kun sige at det virker efter hensigten.

    MSO er faktisk ækvivalent med Harman's Sound Field Management (SFM).
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Ja da er vi enig om å være uenig, jevn frekvensrespons i mine ører er mye mindre viktig enn jevn etterklangstid. Frekvensresponsen varierer vel egentlig med bassisten, hvor tørre/originale etter svulstige og boomy de høres ut, selv om de har jevn frekvensrespons er min greie.
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    269
    Antall liker
    493
    Intet andet for end, at du må fylde rummet op med kløe isolering :LOL:
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    269
    Antall liker
    493
    Apropos efterklangstider, så er det helt indenfor skiven at have mellem 0.4 - 0.7 sek. under 200 hz og ca. halvdelen over.

    Noget dæmpning har jeg jo i rummet. Bagvæggen er med 15cm isolering og dele af loftet og gulvet har dæmpning, men det er ikke taget så langt ud, som andre har gjort det. Jeg kan ikke sige at jeg hører nogle artefakts såsom ringning eller for meget decay. Instrumenter såsom en oprejst kontrabas, er jo en stor resonanskasse og det høres tydeligt, også forskellen mellem forskellig kontra basser og indspilningskvaliteten. Mindre resonans tunge bas instrumenter, høres ret naturligt ud i mine ører. Men stol ikke på mine ører, de har været udsat for meget :)
    Måske jeg skulle hive målegrejet frem :unsure:
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Vi fyller ikke rommet med kløe og isolering, vi bruker tekstiler og litt plast utenpå isolasjonen, (sånn at det er iorden med kløen) og det samme på baksiden, mot ett annet ubetydelig rom/bod/lager. Det heter visst falsk vegg, ikke mye falskt akustisk. Og det tar INGEN plass!
    Også bruker man akustikk himling med litt plast/dampsperr igjen som returnerer høyere frekvenser så det ikke blir dødt, 3 lag dampsperr retur ca. 1000-1200 Hz kanskje, har ikke målt, Orso, anbefalte det, funket konge! Priset være ham! Og det tar INGEN plass.
    Sist så tar vi og fjerner plater spon/gips (hva skal man med dem, må man ha dem) 4 felt i sidevegg/bakvegg på 1,2x1,2/1,8m, altså åpent ut, setter på en BAD plate på innsiden, litt plast for SV'erne og isolasjon, vindsperre og utenfor en stor ventilasjonsrist. Og det tar INGEN plass. Åpent ut er vel ikke ansett for å være dårlig demping. Hvis folk hadde kunnet glemme sin fascinasjon for harde flater overalt i huset, det går jo greit å leve med en hardfør tekstil på veggen eller en uregelmessige utseende hullplate på veggen, de er kule, fascinerende overflater, men folk er konforme til døden. Og dette var før vi begynte å snakke om diffusjon, som bare er tull hvis du ikke har absorpsjon.
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    269
    Antall liker
    493
    Knubie, når du skriver at det tager ingen plads, hvor langt ned i frekvens regner du så med at absorberingen virker? For at få akustisk styr på ringning under 100 hz, siger fysikken vel at der skal en del dæmpning til og ikke kun på lidt udvalgte flader. Teoretisk 1/4 bølgelængde med isolering.

    Her er absorberingen med 15 cm isolering. Ved 100 hz er virkningen 0,3 og den falder støt, jo lavere frekvensen er.

    1669017073181.png
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Apropos efterklangstider, så er det helt indenfor skiven at have mellem 0.4 - 0.7 sek. under 200 hz og ca. halvdelen over.
    bass decay threshold.PNG


    For music stimuli, thresholds decrease monotonically from 0.51 s at 63 Hz to 0.12 s at 250 Hz. Perceptual thresholds are shown to be dependent on frequency and to a much lesser extent on level. The results presented here define absolute and practical thresholds, which are useful as perceptually relevant optimization targets for modal control methods.

     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    269
    Antall liker
    493
    En af de sjove ting ved DIY, er at man kan komme langt for en bøjet skilling. Jeg har fået til snusket mig et par JBL GT3-12 basser, for den nette sum at 200 kr. pr stk (lidt mere i norsk currency). De skulle selvfølgelig puttes i en eller anden form for horn. Valget blev en afart af tapped horn, et såkaldt tappet tapered quarter wave tube (T-TQWT) horn. Hvor et almindeligt TH loader ind i et lille CSA (cross section area), som så ekspanderer ud gennem hornet, så er horn kanalen vend om i et T-TQWT.


    1669019296554.png

    Princippet, som jeg faktisk tror er en nordmand der har introduceret (bjorno), gør at man kan tune hornet lavt og med god båndbredde OG i et mindre kabinet end traditionelt TH. Prisen på grisen er så lavere følsomhed, no free lunch.

    Her er en simulering i hornresp
    1669019687461.png


    Rød er med lidt isolering i starten af hornet. 120 dB ned til 20 hz, ved hjørne placering, ikke så dårligt.

    Måling 30 cm fra munden
    1669019872341.png

    Stemmer fint med simuleringen. Vi fandt dog en utæthed i kabinettet, som skal fixes.

    DUT
    ydre mål 80x84x35 cm, ca 230 liter.
    1669020063571.png

    Sjovt "lille" projekt, som blev sat ind i min vens multi sub system i stedet for en 15" Dayton i 130 liter lukket kasse. Det gav helt sikkert noget mere grunt i den lave afdeling og en anden taktil fornemmelse. Horn er sjove 😊
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    269
    Antall liker
    493
    Nogle gange giver livet én modvind og et spark i kuglerne. For ca. 1,5 uge siden smed nogle møgunger et kanonslag ud foran mig og det sprang ca 3 meter fra mig :cry: Siden har jeg haft tinnitus og en sær trykken i ørerne. Jeg var hos ørelægen og de målte et dyk ved ca 3,5 khz på -50 dB. Musik, stemmer og lyde generelt lyder heldigvis som de plejer, så det kan være at dette dyk har været der før? Men høj musik er no go, så alt dette med kæmpe anlæg med dynamik og kapacitet, bliver ligesom lidt ligegyldigt, desværre. Jeg har også måtte stoppe med at spille musik i øvelokalet, da alt over 65-70 db bliver ubehageligt. Længere lytte seancer på flere timer er slut, da jeg bliver træt i ørerne. Håber at ørerne med tiden kommer sig lidt, det er vist det eneste håb jeg har lige nu.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.363
    Antall liker
    102.281
    Torget vurderinger
    23
    Det var jævlig trist å høre..... håper det kan rette seg litt etter hvert.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.583
    Antall liker
    3.122
    Torget vurderinger
    0
    Er det fyrverkeri du mener?
    Uansett.......høres ut som en trist sak......og kanskje med tiden kan bli bedre....krysser fingrene for det
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    269
    Antall liker
    493
    Ja fyrværkeri, bare uden flotte farver, kun et højt knald. "Eksperimenterede" selv som knægt med hjemmelavede kanonslag, men har sgu aldrig smidt dem efter folk :rolleyes:
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.363
    Antall liker
    102.281
    Torget vurderinger
    23
    Slike overraskelser er noe svineri, og ikke så enkelt å sikre seg mot dessverre. Skal ikke så mye til heller - et hammerslag f.eks. på et spesielt materiale så kan det være gjort. Lønner seg å være ekstra oppmerksom på slike ting. Jeg har ofte med meg ørepropper i jakkelomma og kan bruke de dersom jeg vet jeg skal bevege meg i et område hvor skummel støy kan forekomme. Men mot slik du opplevde så er det selvsagt nesten umulig å forutse.
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    269
    Antall liker
    493
    Ja, jeg kom cyklende ud af en tunnel og de stod bare og ventede på at en eller anden skulle komme forbi, så det var helt sikkert med vilje, at det skulle sprænge ud foran mig. Desværre er det lidt upraktisk at kører med ørepropper iført rumdragt, så sådanne svinestreger kan man nok ikke garderer sig imod 100 %.
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    269
    Antall liker
    493
    Så har jeg været til min første koncert siden min lille kanonslagsepisode i november og jeg er så småt også begyndt at øve med bandet igen, dog med ørepropper i og lyddæmpende hovedtelefoner på. Så på trods af omstændighederne, så går det stille og roligt fremad. Jeg er dog stadig lyd sensitiv i nogle frekvensområder. Alt i alt er jeg dog positiv over udviklingen og det er jo godt. Så projekt "nyt system i garagen" bliver nu sat på skinner igen, dog med den ændring at jeg ikke tager det nuværende Synergy system ned. I stedet bliver det nye system sat ind i i modsatte ende af garagen. Således kan jeg bruge samme front end system (amps, DSP) og multi sub system kan "genbruges", selvfølgelig med andre settings. Så skal der bare trækkes nogle extra højtaler ledninger, som hurtigt kan kobles på forstærkerne. Så er det bare at vende og flytte sweet spot stolen, skifte pre set i DSP, så er der lyd i modsatte ende.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn