Behemoth Synergy horn

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    272
    Antall liker
    496
    Jeg har længe været fascineret af synergy/unity horn konceptet, da jeg synes at det har nogle spændende løsninger på velkendte problemstillinger, som angår de fleste højtalere. For at nævne de vigtigste, pointsource, fase lineært, høj følsomhed, konstant direktivitet (CD horn). Jeg blev overbevidst om kvaliteten på sådan et horn, da jeg fik 3d printet et sæt unity horn, som i udgangspunkt ligner SEOS 18 hornet. De spiller lystigt i stuen. Til mit lille garage anlæg tænke jeg at jeg ville skalere synergy princippet lidt op.

    Det hele starter jo med en point source. 3D print er en genial måde at få den rigtige start på hornet, da overgangen fra driver exit til hornet er vigtig at få lavet korrekt. Hornet er så smart lavet, at man kan monterer sider på hornet og i praksis gøre det så stort som man ønsker.

    SYNERGY HORN TIL GARAGEN.jpg



    Herefter er det bare at montere sider på. Det var lidt en udfordring at få vinkler til at passe sammen, men det lykkedes nu ok. Hornet bliver ca. 130 x 80 cm bredde og højde inkl. afrundning på hornet for at modvirke refleksioner/diffraktion og som det mindre Synergy horn bliver det med 1" diskant og 2 stk. lukkede 4" herudover kommer der 1 stk. 15" i lukket kabinet, så det kan spille ned til lidt under 100 hz. Fordelen ved så stort et horn er at den kontrollerede direktivitet kan komme længere ned i frekvens, i dette tilfælde ned til ca. 100 hz, altså et godt stykke under Schrøder frekvensen.

    122596320_1642398536209315_175291231490729269_n.jpg


    Huller til bassen er nu skåret ud.


    122454243_687582925204321_3924597077998424292_n.jpg


    Enhederne monteres

    Webp.net-resizeimage (2).jpg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.597
    Antall liker
    14.510
    Sted
    Langesund
    Nå snakker vi. Blir spennende å se hva du får ut av dette. Plutselig står vi på døren igjen vet du :)
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Ser godt nok spændende ud :)
    vil meget gerne se forbi . Vi bor jo nu noget tættere på hinanden :)
    Er det mulig en dag i næste uge eller skal det være i Weekenden?
    Vh
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    272
    Antall liker
    496
    Ser godt nok spændende ud :)
    vil meget gerne se forbi . Vi bor jo nu noget tættere på hinanden :)
    Er det mulig en dag i næste uge eller skal det være i Weekenden?
    Vh
    Haha, det skal du helt sikkert få lov til, når det er helt færdigt, mangler stadig lidt og ikke mindst at rydde op i garagen, men det bliver mahogni med tiden :)
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    272
    Antall liker
    496
    Lidt flere billeder af byggeriet.

    Her kan man få en fornemmelse af hornets størrelse, ift. 15" bassen


    Webp.net-resizeimage (2).jpg




    Alle sider skal skæres i smig med forskellige vinkler, men det lykkedes at få det ok. Det er i hvert fald solidt og tæt. Den ene side er skrå for at kunne placere hornet helt inde ved væggen i 45 grader.

    Webp.net-resizeimage (3).jpg



    Et kig ned i kassen, som er på ca 60-70 liter. Simuleringen siger at fra 50 liter lukket kabinet er den i vinkel.

    Webp.net-resizeimage (4).jpg


    Med fod på og ca. 45 grader vinklet. Hornet måler ca. 120x80 cm.


    Webp.net-resizeimage (6).jpg
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    272
    Antall liker
    496
    Hej Jeno, det er en Celestion TF0410MR, den er som skræddersyet til synergy horn.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.597
    Antall liker
    14.510
    Sted
    Langesund
    Ser ut som om hullene er parallelle avlange, ikke økene. Er det ikke det som er mest riktig?

    avstemming av synergi horn..png
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    272
    Antall liker
    496
    Det betyder ikke noget, det er arealet, dybden og placeringen, der er vigtig. Se på Tom Danleys design de er også lavet sådan. Du skal regne med at bassen kun vil gå til 500-600 hz, her er bølgelængden over 50 cm, så formen på hullet har ingen betydning.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.020
    Antall liker
    4.365
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Hvilket areal skal hullene ha i forhold til Sd?
     

    Frode

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.12.2002
    Innlegg
    1.089
    Antall liker
    173
    Torget vurderinger
    2
    På Danley SH50 er hullene runde.

    Frode
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    272
    Antall liker
    496
    Hvilket areal skal hullene ha i forhold til Sd?
    SD er på ca. 90 cm2, så en kompression på ca.1:10.
    Kompressions raten kan variere, alt efter om det er bas eller mellem tone, er det til PA eller hjemme brug. Ved bas hvor bølgelængden er stor og de fleste har en lidt hævet bas ift. resten af frekvens spektret, kan det være en fordel at have en mindre kompressions rate end ved mellemtonen. Akabak kan måle flow raten i porten ved et givent SPL og generelt siger man at den ikke må være højere end 17m/s. Over det, så begynder luften at opføre sig ulineært og port støj kan forekomme.
     
    Sist redigert:

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    272
    Antall liker
    496
    Er ved at ligge en sidste hånd på finishen. Jeg har valgt at sæt dæmpe bølgeskum på rundingerne, dels for at lave en fin og nem finish afslutning på hornet og dels for at fjerne evt. kant diffraktioner, selvom der ikke er så mange og særlig kraftige på så stort et horn.

    Webp.net-resizeimage (9).jpg
     
    Sist redigert:

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    272
    Antall liker
    496
    Der er langt om længe kommet lyd igennem på hornene og det har absolut potentiale, selvom det ikke er helt i mål. Mere om det senere.
    Den fysiske lyd ser sådan ud
    226701154_205916771368974_4463327690959367687_n.jpg


    Den hørte lyd ser sådan ud.

    Først hvad DRC forudsiger efter programmet har lavet en impuls korrektion.

    Venstre højtaler
    L PREDICTED MÅLING.jpg


    Højre

    R PREDICTED MÅLING.jpg


    Venstre IR forudsagt af DRC
    L PRE IR.jpg


    Højre IR forudsagt af DRC

    R PRE IR.jpg


    Med den DRC korrigerede IR fil måles dette

    Venstre
    L MÅLT.jpg


    Højre
    R MÅLT.jpg


    Det er med 1/12 smoothing

    Målte IR

    Venstre
    L MÅLT IR.jpg



    Højre
    R MÅLT IR.jpg


    I det store og hele passer live målingerne i REW godt overens med hvad DRC forudsiger.
    Læg mærke til refleksionen ved 1,7 ms hvilket svare til ca. 58 cm. Jeg har en bjælke i loftet som kunne være synderen, den skal lige pakkes ind i dæmpemateriale.
    Generelt er jeg udfordret af at rummet er en anelse småt. B: 3,70m H: 2,20 L: 6,50, lidt mere højde havde været rart. Må bare tage til takke med at jeg trods alt har et dedikeret lytterum, hvor jeg kan gøre som jeg lyster :) Rummet giver selvfølgelig nogle udfordringer med akustikken i for hold til ringning/resonanser, refleksioner mm. som mindsker det absolutte lyd potentiale. Så selvom at synergy hornene virker som overkill i et forholdsvist lille rum, så giver lige den type højtaler, med konstant direktivitet, mening ift. at mindske rummet indflydelse og alligevel opnå en ok lyd.

    Nu skal der lyttes og forskellige target kurver skal prøves. DRC kan også tweakes i det uendelige, der er 5 grund templates, som filtrene genereres ud fra, men man kan selv ændre på forskellige parametre. Tror dog at standart filtrene er sufficient nok. Det filter som jeg umiddelbart mest hælder til, efter lidt lytning er ERB filter. Af templaten fremgår det:

    # ERB scale approximation correction settings
    # The approximation is pretty accurate
    # The approximation has been computed considering:
    # df * dt = 2
    # i.e. four time the Gabor limit. This is an estimation
    # of the real resolution achieved by the frequency
    # dependent windowing applied.

    # ERB appoximation windowind (65 ms at 20 Hz, 48.5 ms at 100 Hz, 12.6 ms at 1 KHz, 0.46 ms at 20 KHz)
    # Normal peak limiting (6.02 dB Max)
    # Minimum phase excess phase allpass recovering to reduce pre-echo
    # Normal pre-echo truncation
    # Minimum phase postfiltering to reduce I/O latency
    # ERB approximation ringing truncation

    Ud over at arbejde med lyden i det digitale domæne (filtre, target kurver), så skal der også arbejdes med det analoge mht. at optimere lytte rummet, så flere absorbere skal placeres lige rundt omkring hornene. Da hornene er vinklet 45 grader, så er 1. refleksionen faktisk på den modsatte væg længst væk fra højtaleren, så den kan faktisk med fordel diffuseres og på den måde brede lydbilledet mere ud.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.271
    Antall liker
    2.508
    Torget vurderinger
    1
    Ser bra ut, hvordan oppleves det i forhold til det vi hørte på ved sist besøk og har du korona-angst, eller har man mulighet for et nytt besøk?
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Fantastisk flott byggverk, men får du ikke voldsomme rystelser i byggverket når du kobler til en 15´ med komp ved høyere volum?
    ser du måler på 75 db, samme målinger på 100?
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    272
    Antall liker
    496
    Ser bra ut, hvordan oppleves det i forhold til det vi hørte på ved sist besøk og har du korona-angst, eller har man mulighet for et nytt besøk?
    Umiddelbart efter nogle timers lytning og lidt mere korrigering synes at de er et løft på stort set alle parametre. Specielt lydbilledet (image) er bedre og mere præcist. Da de er point source hænger det hele bedre sammen.

    Nej har overhovedet ikke cororna angst, var ramt af skidtet i februar og mærkede ingenting. Jeg fandt ud af det da test centret ringede til mig og sagde jeg var testet positiv, fik dog en gratis lille "syge ferie" fra job, så kom bare hid :)
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    272
    Antall liker
    496
    Fantastisk flott byggverk, men får du ikke voldsomme rystelser i byggverket når du kobler til en 15´ med komp ved høyere volum?
    ser du måler på 75 db, samme målinger på 100?
    Takker, hornet spiller kun til 100 hz og det er rimeligt dæmpet, men tænker at de skal have noget mere dæmpe materiale på bagsiden, træ / bitumen plader.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Hej
    Tak for nogle hyggelige timer.
    Jan og jeg blev enige om at næste gang du holder noget bliver det med soveposer :)
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    272
    Antall liker
    496
    Ja nu er der jo blødt tæppe på gulvet i garagen, så der kan man vel godt ligge mens man lytter til horn musik:) Vi talte lidt om at bassen var boomy, når man sad på bar stolene op ad bagvæggen. Dette er nu fikset efter Multi Sub Optimizer har knust på nogle målinger.


    Efter MSO havde gjort sin magi, tog jeg nogle kontrol målinger.
    Grafen til højre er hvad MSO forudsiger i de 5 lytte positioner. Blå er sweetspot, P1 og P2 er til venstre og højre for sweetspot. P3 er højre barstol og P4 er venstre.

    Grafen til venstre er hvad jeg målte med REW i de 5 positioner. Selvom bassen ikke er perfekt ved P3 og P4, er det en klar forbedring ift. hvordan det var før. Der er ingen kraftige peaks i responsen, som var skyld i den boomy bas. Nu kan man sidde på alle pladser og få fin bas.

    Bas Udklip.PNG


    Oversigt over pladserne

    LYTTERUM.png

    Set forfra

    233727565_847672605891542_380708414006007628_n.jpg


    Efter at have sikret at bassen er jævn på alle pladser, bruger jeg DRC Designer (ækvivalent med Audiolense, Acourate m.fl.) til at fintune bassen i sweet spot.

    MSO er genialt til at fikse bassen i ens rum og gøre det konsistent over mange lytte positioner. Det kræver dog minimum 2 bas kilder der ikke står for tæt på hinanden. Der er rigtig mange parametre i MSO som man kan skrue på, men mine erfaringer er at man kan komme rigtig langt med 3 bas kilder. Hver bas kilde får så en gain variabel, delay variabel, lavpas filter, 3-6 PEQ som kun cutter og med max Q på 6. Man kan også få MSO til at integrere bas kilderne til hoved højtalerne (mains). Slut med pumpe bas, one note bas eller hvad man nu kalder det. Og tesen om at højtalere kan blive for store til rummet pga for meget bas, holder bare ikke når MSO har været ind over. Store højtalere med lidt at gå på i bassen, får bare endnu mere overskud, da MSO bare gainer det ned så det passer til rummet i kombination med ens target kurve. Her er et link til MSO.

     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Okay
    Selv om du havde den lidt boomy bas må jeg bare erkende at du nu har en god detaljeret behagelig musik gengivelse
    Lysten til at lade ene stykke musik følge efter det andet er der. Tror ikke man vil opleve lyttetræthed her.
    Men det er jo bare som mine øre opfatter din lyd.
    Disse synergy/unity horn er bestemt i mine tanker :)
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    272
    Antall liker
    496
    Ja, sådan et par bette synergy horn er nu ikke så tosset og når bassen begynder at sidde, så er det svært at få armene ned:)

    De horn har været i mine tanker hver dag i over et år :giggle:
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Har du brukt disse trådene?
    De har til og med lagd en kalkulator for selvbygg Synergy Calc i sist nevnte tråd.
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    272
    Antall liker
    496
    Har du brukt disse trådene?
    De har til og med lagd en kalkulator for selvbygg Synergy Calc i sist nevnte tråd.
    Kender godt tråden og har taget et par fif med mig omkring opsætning af CD horn, men udførelsen er ikke ud fra nævnte kalkulator, men Bill Waslo har inspireret mig.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Kender godt tråden og har taget et par fif med mig omkring opsætning af CD horn, men udførelsen er ikke ud fra nævnte kalkulator, men Bill Waslo har inspireret mig.
    He he skjønner, en god Cognac antar jeg, gjør det enda bedre.....
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Ser du har ett lite diskant horn som erstatning for/eller som throath adapter (vet ikke helt hva det heter på nordisk), hvilken brukte du?
    Det er jo noe du har gjennomført med en tanke bak! ! Imponerende! Hvorfor brukte du 110°x50° på hornet, antar det var ett ønske utfra lokal akustikk ?
    Hvilken HF driver har du brukt? Hvilken woofer har du brukt? Og delefrekvens? Var det mye strev med å få portene til wooferne til å passe?
    Og hva modellerte du i, brukte du HornResp, eller tok du det etter en oppskrift?
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    272
    Antall liker
    496
    Den sorte start på hornet er 3D printet for største nøjagtighed i overgangen mellem diskant og horn, men også for at få placeret mellemtone hullerne præcist. Hornet er 90 grader horisontalt og 60 vertikalt. Til hjemmebrug kan et 60x60 grader horn blive for meget in your face og du får for få refleksioner fra rummet. Dvs at balancen mellem direkte og reflekteret lyd bliver skæv. Men dette er selvfølgelig lidt en smagssag. Nogle har 60 x 40 horn, horses for courses.

    Diskanten er BMS 4550, mellemtone lukket 2 x 4" Celestion og bassen er EVM 15L.

    Portene til bassen er egentlig kun kritisk ift til placeringen, dvs de skal placeres efter hvilket båndpas man vil bruge dem i. Jo længere ud mod horn munden de bliver sat, jo lavere frekvensmæssigt, bliver det brugbare båndpas. Jeg har sat dem så de "slukker" ved 500 hz, hvor mellem tonerne tager over.

    En tommelfinger regel siger at det samlede areal af portene skal være mellem 5 og 15 procent af enhedens areal. Dvs mellemtonen kan godt klare 5 %, mens bas fungere bedre med 10%, pga at der bliver flyttet mere luft.

    Jeg har brugt Hornresp til simulering og så har jeg stået på skuldrene af andre, ingen grund til at opfinde hjulet hele tiden :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn