Begrepsforståelse

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
HCS skrev:
Min favoritt av hifi ord er : "rør-aktig". Hva menes med det og hvilke def ligger til grunn....?? Knut V bruker jo dette stadig i sitt kjære blad uten at jeg blir noe klokere av den grunn.... ::)
Det bladet bidrar desverre ikke til å øke forståelsen ???
Rør-aktig.................. Selvforklarende det vel?
Likeså "transistor - fatigue" ;)
 

Haubokk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.12.2005
Innlegg
172
Antall liker
1
Da er vi kommet skikkelig i gang :)

En oppfordring til de som skriver i denne tråden; tenk gjennom hva dere skriver, kommer dere med beskrivende begrep, så forsøk også å forklare litt betydningen av disse. Eksempel: harmonisk forvrenging, varm, kjølig, glød, lys og mørk klang osv.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.489
Antall liker
35.337
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Haubokk skrev:
Da er vi kommet skikkelig i gang :)

En oppfordring til de som skriver i denne tråden; tenk gjennom hva dere skriver, kommer dere med beskrivende begrep, så forsøk også å forklare litt betydningen av disse. Eksempel: harmonisk forvrenging, varm, kjølig, lys og mørk klang osv.
Minner meg mer og mer om ex-fac. dette her (skrekk og gru!)
 

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Innlegg
522
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Den dagen vi har en vedtatt mal på det vi nå prøver å nøste opp i(les: begrepsforståelse), blir hi-fi kjedelig for mange. Det er flere som slår rundt seg med vide fakter og tekniske ord. Litt interessant at så mange har forskjellig oppfatning hva begrepene betyr, og da med det naturlige resultat at man snakker forbi hverandre. Lett at det blir litt sånn godag-mann-økseskaft utav det.

Men klart, det er å være "uenig" er menneskets innerste drivkraft, la oss kalle det en slags progresjon(?). Kanskje vi når hifi-nirvana når vi alle enes? ;)

Ja ja, d e so mæ di...
 
O

om.s

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
Dette er ein stor jobb, og den største delen handlar om å finne konsensus mellom dei som skal bruke omgrepa.
Ein får heller gjere det på gamlemåten - lese ein skribent så lenge at ein skjønar kva han legg i dei ulike omgrepa.
Ett godt, gammelt råd.....

mvh
 

Haubokk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.12.2005
Innlegg
172
Antall liker
1
Audiophile-Arve skrev:
Dette er ein stor jobb, og den største delen handlar om å finne konsensus mellom dei som skal bruke omgrepa.
Ein får heller gjere det på gamlemåten - lese ein skribent så lenge at ein skjønar kva han legg i dei ulike omgrepa.

Javel, så det er lærerens og hifiskribentens forslag til løsning.
Ender vi ikke da opp med en begrepsverden som kan være forskjellig fra skribent til skribent? Er ikke språket til for at vi skal kunne kommunisere og forstå hverandre?

Så lenge begrepene ikke er definert, kan vi aldri helt vite hva motparten prøver å fortelle oss.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.489
Antall liker
35.337
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Dette blir mer og mer ex-fac dette her.. :)
 

easyrider

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
269
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Hei. Int. tråd.
Jeg har ikke lest hele tråden, så med fare for å si noe andre allerede har sagt....

Wikipedia er vel bygget opp rundt ideen om at alle kan legge inn sin ddefinisjon av forskjellige ting. Kanskje det gikk å legge opp en liten "wiki" del her på forumet hvor vi alle kunne skrive inn våre definisjoner.... Kanskje mye jobb å legge opp. Bare en ide....
 
O

om.s

Gjest
Haubokk skrev:
Audiophile-Arve skrev:
- lese ein skribent så lenge at ein skjønar kva han legg i dei ulike omgrepa.

Så lenge begrepene ikke er definert, kan vi aldri helt vite hva motparten prøver å fortelle oss.
Jo det kan man, våger jeg meg å påstå! ved hjelp av A-A sitt enkle og gamle råd, iaf har ikke undertegnede problemer med å skjönne hva visse skribenter (alle er ikke like interessante å lese) mener etter en tids lesing av deres tester/reportasjer, om jeg derimot er enig i alt, er en annen historie....

mvh
 

Haubokk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.12.2005
Innlegg
172
Antall liker
1
om.s skrev:
Haubokk skrev:
Audiophile-Arve skrev:
- lese ein skribent så lenge at ein skjønar kva han legg i dei ulike omgrepa.

Så lenge begrepene ikke er definert, kan vi aldri helt vite hva motparten prøver å fortelle oss.
Jo det kan man, våger jeg meg å påstå! ved hjelp av A-A sitt enkle og gamle råd, iaf har ikke undertegnede problemer med å skjönne hva visse skribenter (alle er ikke like interessante å lese) mener etter en tids lesing av deres tester/reportasjer, om jeg derimot er enig i alt, er en annen historie....

mvh
Kan nok til en viss grad være enig med deg i dette. Lang tids studie av en skribents tester vil nok gi leseren en rimelig god innsikt i skribentens begrepsverden. MEN, en god del av vår aktivitet her inne på Sentralen handler om å gi hverandre tips og råd, basert på egne erfaringer og lytteinntrykk. Problemstillingen blir da som følger: "Jeg hører hva du sier, men skjønner ikke hva du mener" :p (Ok, veit jeg er litt vanskelig av meg nå....)

Konklusjonen fra denne tråden må være at all persepsjon er subjektiv, og på bakgrunn av dette er det kun sine egne ører man kan stole på. (men det var jo heller intet nytt...)
 
Topp Bunn