Begrensninger ang oppgradering på rimelig spiller? Rpm-1

Rambutaan

Medlem
Ble medlem
15.05.2025
Antall liker
4
Sted
Alta
Hei!

Jeg er blodfersk i vinylgamet. Startet med en en billig Argon TT til jul, men den måtte vike tidlig. Kjøpte en Pro-Ject RPM-1 carbon med Ortofon 2M red puckup. Syns det låt bra i forhold til den superbillige Argon TT spillern.

Byttet nylig til 2m Blue stift, og forbedringen var massiv.

Så jeg lurer da på om noen her har noen god formening om hvor langt det er vits å gå på en relativt rimelig spiller som Rpm-1 er?

Har det noe for seg å kaste 8—10.000 til på den? Akrylplate og en skikkelig pickup? Eller er det andre begrensninget som setter en stopper for at det er en god ide?

Spilleren er koblet til en Rega Elicit mk5, REL t9x og KEF R3 Meta.

Vedlegg

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
11.052
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Jeg ville ikke ha brukt denslags penger på et såpass billig drivverk. Kjøp heller en spiller som kan forsvare en virkelig god pickup. Det trenger ikke bli fryktelig dyrt; en Nottingham Interspace Jr. f.eks kommer på 20K all-in og er god nok til å gi selv svært dyre pickuper gode arbeidsbetingelser. Med et budsjett på 8-10K til oppgraderinger er du allerede langt på vei om du selger den du har.

Rambutaan

Medlem
Ble medlem
15.05.2025
Antall liker
4
Sted
Alta
Mange takk for fornuftig svar. Vinyl er den nye hverdagen min. Digital strømming gikk rett i glemmeboka. Fra å streame 4-6t hver ukedag etter jobb, streamer jeg kanskje 2t i uka, resten går i svart plast.

• Liker
Reaksjoner: JMM

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.071
Sted
Ytterst i havgapet...
Kombinasjonen arm-pickup er uten tvil det som har størst betydning... etter det kommer RIAA og det øvrige.. drivverket i seg selv også viktig, men så lenge det går stabilt og ikke støyer, er det likevel av hakket mindre betydning enn arm-PU... nå dukker det stadig opp gode spillere bruktmarkedet, men beklageligvis har de med best "rykte" nådd tildels svært høye priser... det dukker nå likevel stadig opp gode kjøp både her og på Finn, men ikke alltid lett å holde tunga i rett munn hvis man er ny i dette gamet... fullpakket av myter og overtro som det også er.... :cool:

Rambutaan

Medlem
Ble medlem
15.05.2025
Antall liker
4
Sted
Alta
Ikkesant, kjenner fondsmidler ligger farlig lett tilgjengelig for bruk til ting det ikke er tiltenkt. Men det skal den Rpm-1 ha, alt som tilhører tonearm er i billig plast, og motoren høres tidvis ut som tørketrommelen min. For å unngå å svartmale det hele og fly avgårde å brenne av 20-30 lapper på et impulskjøp, så får jeg tenke at jeg faktisk aldri har hørt vinyl i bedre kvalitet enn det jeg har hjemme for øyeblikket. Vil bare gjerne ha det ørlite bedre.

ragwo

Mud-fi freak
Ble medlem
02.05.2007
Antall liker
22.923
Sted
El-returen
Torget vurderinger
44
Jeg ville, som de andre, gått for en bedre spiller. Clearaudio Concept i forskjellige versjoner dukker til stadighet opp rimelig på brukten. Ligger nå en Concept MM Silver i Karasjok til 7500,- med pickup. Annonsen finner du på finn.no. Har selv prakket tilsvarende spiller på en kamerat som oppgradering fra en rimelig Pro-Ject. Han er svært fornøyd med oppgraderingen.

Edit; ser at Mala selger den i trefinish til 5900,- uten pickup.

Sist redigert:

Rambutaan

Medlem
Ble medlem
15.05.2025
Antall liker
4
Sted
Alta
Nå klør det virkelig. Kanskje det blir en liten tur til Karasjok i helga.

ragwo

Mud-fi freak
Ble medlem
02.05.2007
Antall liker
22.923
Sted
El-returen
Torget vurderinger
44
Nå klør det virkelig. Kanskje det blir en liten tur til Karasjok i helga.
Er jo rett i nabolaget! Alt kan heldigvis prutes på, det er bare å gi gass. Motor til pickupen på spilleren er levert av Audio-Technica etter hva jeg har forstått, så med en tang og litt fingerferdigheter kan du enkelt få svært godt lyd for en rimelig penge.

wildbuck

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.09.2008
Antall liker
91
En anmeldelse i Fidelity konkluderte med at oppgraderinger av pickup, tallerken, strømforsyning ble rettferdiggjort av kvalitet på både drivverk og arm.

Selv boret jeg opp hull til en Rega-arm, satte på ny pickup (AT-VM540ML), en Achromat-matte og kjøpte ny strømforsyning. I tillegg står den på en sandfylt base. Synes den fungerer veldig bra.

Hvis motoren din høres ut som en tørketrommel, så er det noe galt med den.

Når det er sagt, så kan jo litt mer forseggjorte platespillere gi mer eieglede. Kan :)

Edit: der fant jeg anmeldelsen, utgave 34 side 84 https://drive.google.com/drive/folders/1q787kz_Nx66Bo2j3UFkGcLjbQH-KBWP0

Sist redigert:

Rambutaan

Medlem
Ble medlem
15.05.2025
Antall liker
4
Sted
Alta
En anmeldelse i Fidelity konkluderte med at oppgraderinger av pickup, tallerken, strømforsyning ble rettferdiggjort av kvalitet på både drivverk og arm.

Selv boret jeg opp hull til en Rega-arm, satte på ny pickup (AT-VM540ML), en Achromat-matte og kjøpte ny strømforsyning. I tillegg står den på en sandfylt base. Synes den fungerer veldig bra.

Hvis motoren din høres ut som en tørketrommel, så er det noe galt med den.

Når det er sagt, så kan jo litt mer forseggjorte platespillere gi mer eieglede. Kan :)

Edit: der fant jeg anmeldelsen, utgave 34 side 84 https://drive.google.com/drive/folders/1q787kz_Nx66Bo2j3UFkGcLjbQH-KBWP0
For en service! Takk 😁

Topp Bunn