Beethovens tiende?

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Jeg er i ferd med å starte på boka "Den tiende symfoni" av Joseph Gelinek, en roman om Beethovens tiende symfoni.
I sitt forord skriver forfatteren at rekonstruksjonen av symfoniens første sats, ut fra en håndfull skisser som Beethoven etterlot, ikke er noe litterært påfinn. Det skal til og med finnes en innspilt versjon på markedet. Så da lurer jeg på om noen vet hvordan man kan skaffe seg denne?
Joseph Gelinek er forøvrig et pseudonym for en spansk musikolog som har tatt sitt navn etter en pianist som "tapte" en musikalsk duell i Wien på slutten av 1700-tallet.
Spennende saker, virker det som.
 

LPA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
269
Antall liker
4
Innspillingen jeg har er med London Symphony Orchestra og Wyn Morris. Det er 1.sats - Andante-Allegro - Andante. Satsen er fullført av Dr. Barry Cooper i 1988.
Platen er utgitt av IMP Classics i 1988. Engineer: Trygg Tryggvason, og spilt inn i Walthamstow Town Hall i London. Platenr. PS 1030

Interessant å høre på, ingen tvil om at dette er Beethoven.

Dette er eneste innspilling jeg kjenner til.

LPA
 
V

vredensgnag

Gjest
Det var vanlig med pianodueller på den tiden - pianistene improviserte over tema og "forbedret" hverandres fortolkninger foran publikum. De kunne holde på i timer. Gelinek tapte en duell mot Beethoven.

Det gjorde forøvrig alle som prøvde seg, til slutt var han ubestridt pianomester i improvisasjonsduell.

(En liten edit - man må vise Nepomuk Hummel og Kalkbrenner litt ærbødighet.)
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.731
Antall liker
21.597
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
LPA skrev:
Innspillingen jeg har er med London Symphony Orchestra og Wyn Morris. Det er 1.sats - Andante-Allegro - Andante. Satsen er fullført av Dr. Barry Cooper i 1988.
Platen er utgitt av IMP Classics i 1988. Engineer: Trygg Tryggvason, og spilt inn i Walthamstow Town Hall i London. Platenr. PS 1030

Interessant å høre på, ingen tvil om at dette er Beethoven.

Dette er eneste innspilling jeg kjenner til.

LPA
Jeg har Coopers fullføring på Chandos CHAN 6501, med City of Birmingham SO og Walter Weller, innspilt i 1988.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Du verden hva dere vet! Jeg har nå lastet ned albumet fra Chandos og gleder meg til å høre?
Mange takk for god hjelp! :D
 
Topp Bunn