Beethovens symfonier fra Fona-Klubben

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Antall liker
3
Jeg kjøpte en LP-boks på loppemarked for ti kroner i fjor, med Beethovens ni symfonier fremført og dirigert av diverse dirigenter/orkestre:

Symfoni nr. 1 C-dur op. 21: Edouard van Remoortel/Pro Musica Wien
Symfoni nr. 2 D-dur op. 36: Otto Matzerath/Hessischer Rundfunks
Symfoni nr. 3 Es-dur op. 55: Jascha Horenstein/Südwestfunk-orkester, Baden-Baden
Symfoni nr. 4 B-dur op. 60: Jonel Perlea/Pro Musica Wien
Symfoni nr. 5 c-moll op. 67: Jascha Horenstein/Wiener Symfonikerne
Symfoni nr. 6 F-dur op. 68: Jascha Horenstein/Wiener Symfonikerne
Symfoni nr. 7 A-dur op. 92: Edouard van Remoortel/London Symphony Orchestra
Symfoni nr. 8 F-dur op. 93: Edouard van Remoortel/London Symphony Orchestra
Symfoni nr. 9 d-moll op. 125: Jascha Horenstein/Pro Musica Wien

Noen som har hørt denne eller andre utgivelser av nevnte oppføringer? Er dette verdt å ta vare på? Jeg mangler dessverre vinylrigg, så jeg får ikke hørt på dem :-/

N

nb

Gjest
Kan ikke si jeg kjenner igjen navnene på noen av dirigentene, så det er i alle fall ingen av gigantene dette, men det betyr jo på ingen måte at det ikke kan være gode inspillinger. Får vente å se om Vidar P har noe å si her...

Det finnes jo et lass med komplette Beethoven-sykluser, de fleste dirigenter med respekt for seg selv har vel gjort disse, noen av klassikerene er:

- Arturo Toscanini på RCA Victor
- Wilhelm Furtwängler (vet ikke selskap, men sikkert EMI)
- Herbert von Karajan (en gang på EMI, tre ganger på DG, av disse er det som regel den fra tidlig 60-tall som blir regnet som den beste)
osv, osv

Obligatorisk er også 5. og 7. symfoni med Carlos Kleiber, disse er nå å få på en CD til mid-price og er et godt kjøp-

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.654
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Perlea er en svært kompetent dirigent av italiensk opera, mest aktiv på 50-tallet, og Horenstein er en av de STORE, fra samme periode, særlig kjent for Mahler. Dette kjenner jeg imidlertid ikke, virker å være 50- og 60-talls innspillinger og ville ikke forventet meg all verden.

LPA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Antall liker
5
De er vel verdt å ta vare på pga. Horenstein. Prøv å få hørt på dem.

Ellers kan jeg jo nevne de samme som nb. Philharmoniautgaven av Karajan på EMI syns jeg er den beste. Schuricht kan også nevnes - nyutgitt i boks til en rimelig penge.

Leif the second

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Antall liker
88
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
Jeg kjøpte en LP-boks på loppemarked for ti kroner i fjor, med Beethovens ni symfonier fremført og dirigert av diverse dirigenter/orkestre:

Symfoni nr. 1 C-dur op. 21: Edouard van Remoortel/Pro Musica Wien
Symfoni nr. 2 D-dur op. 36: Otto Matzerath/Hessischer Rundfunks
Symfoni nr. 3 Es-dur op. 55: Jascha Horenstein/Südwestfunk-orkester, Baden-Baden
Symfoni nr. 4 B-dur op. 60: Jonel Perlea/Pro Musica Wien
Symfoni nr. 5 c-moll op. 67: Jascha Horenstein/Wiener Symfonikerne
Symfoni nr. 6 F-dur op. 68: Jascha Horenstein/Wiener Symfonikerne
Symfoni nr. 7 A-dur op. 92: Edouard van Remoortel/London Symphony Orchestra
Symfoni nr. 8 F-dur op. 93: Edouard van Remoortel/London Symphony Orchestra
Symfoni nr. 9 d-moll op. 125: Jascha Horenstein/Pro Musica Wien

Noen som har hørt denne eller andre utgivelser av nevnte oppføringer? Er dette verdt å ta vare på? Jeg mangler dessverre vinylrigg, så jeg får ikke hørt på dem :-/
Horenstein var en særdeles kompetent dirigent og jeg ville gjerne hørt hans Beethoven tolkninger om jeg hadde hatt muligheten. http://en.wikipedia.org/wiki/Jascha_Horenstein

Kan ikke si jeg kjenner igjen navnene på noen av dirigentene, så det er i alle fall ingen av gigantene dette, men det betyr jo på ingen måte at det ikke kan være gode inspillinger. Får vente å se om Vidar P har noe å si her...

Det finnes jo et lass med komplette Beethoven-sykluser, de fleste dirigenter med respekt for seg selv har vel gjort disse, noen av klassikerene er:

- Arturo Toscanini på RCA Victor
- Wilhelm Furtwängler (vet ikke selskap, men sikkert EMI)
- Herbert von Karajan (en gang på EMI, tre ganger på DG, av disse er det som regel den fra tidlig 60-tall som blir regnet som den beste)
osv, osv

Obligatorisk er også 5. og 7. symfoni med Carlos Kleiber, disse er nå å få på en CD til mid-price og er et godt kjøp-
Jeg er enig i de ovenstående forslag, men er du ute etter noe virkelig interessant er det Norringtons sykel fra slutten 80-tallet som gjelder. Den 6. er ikke helt på høyden, men de andre er meget gode og spesielt vil jeg nevne den 5. som er glimrende. En annen fordel er at hele boksen koster £10-12.

Mvh.

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Antall liker
3
Hjertelig takk for alle svar!

achri-d: Hvis du tilfeldigvis skulle befinne deg i Tønsberg-/Osloområdet samtidig som meg er det bare å svinge innom for å låne om du er interessert :)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jascha Horenstein hadde jo en viss suksess med sine fremførelser av Mahler før krigen, og tildels Bruckner. Etter krigen var det vel "så-der" med kvaliteten på hans arbeide; jeg har noe med mer eller mindre ukjente amerikanske orkestre, og det er ikke veldig imponerende. Siden han i denne boksen dirigerer europeiske orkestre, vil jeg gjette meg til at innspillingene er fra før krigen (Horenstein var jøde og flyttet til USA under WW2), evt at de er tilfeldige gjesteopptredener senere. Wiener Symfonikerne er vel ikke å forveksle med Wiener Filharmonikerne!
Det er vel kanskje (imho) litt drøyt å sette ham i klasse med de største (selv om han nok har dedikerte fans som vil protestere på det); ikke minst fordi hans vagabond-pregede karriere ikke tillot ham å bli intimt kjent med noe spesielt orkester, han flyttet rundt oftere enn hva godt var.
LSO er jo et stort orkester, i mine ører kanskje det største i perioder, men jeg har aldri hørt de under van Remoortel; et eller annet sier meg at dette må være temmelig tidlig; jeg har metervis med innspillinger med orkesteret fra ca 1955, men har ingenting (såvidt jeg vet) med denne dirigenten..

Høres ut som en kuriositet denne boksen; jeg har vansker for å se det for meg som tilfredsstillende dekning av Beethovens symfonier, og ville nok som nb også nevner sett på alternativer dersom god dekning av musikken var ønskelig. Selv er jeg svak for Karajans '77-syklus på DGG, men det er jo spilt inn så utrolig mye annet bra...

Mvh Vidar P

LPA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Antall liker
5
Jascha Horenstein hadde jo en viss suksess med sine fremførelser av Mahler før krigen, og tildels Bruckner
Jeg tror nok Horenstein var størst live - han har efterlatt seg mange dårlige innspillinger, bl.a. på Vox.
Men siste innspilling av Mahlers tredje er en av de beste.

Men en viktig og spennende dirigent er han.

Leif the second

Edit: Feil i quote.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.654
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Hans innspilling av C Nielsen 5-te symfoni er referansestandard.....men at han var ujevn (og også spillte inn på mange plateselskaper som ikke akkurat var SOTA da) er det liten tvil om.

Topp Bunn