Beethoven "midtre" Strykekvartetter

K

kbwh

Gjest
Jeg er sikker på at det der ute finnes noen som kan gi meg hint om hvilken boks jeg skal kjøpe for å supplere de fem midtkvartettene i komplettboksen jeg har med Quartetto Italiano på Philips.
QI spiller fint, men det hadde vært moro å høre disse  kvartettene spilt med en annen innfallsvinkel og kanskje også superlyd.
Det er altså Opp. 59 (1-3), 74 og 95 (hvis jeg husker helt riktig da) jeg ønsker i én boks.
 
N

nb

Gjest
Jeg har ikke hørt den selv, men etter sigende skal Alfred Berg - kvartetten ha gjort gnistrende gode live-innspillinger av alle kvartettene. Jeg har kun hørt utdrag fra en av de sene, og det gav mersmak, men har ikke fått fingeren ut og komplettert Beethoven-kvartettene mine. Har kun de sene med Tokyo-kvartetten som jeg er godt fornøyd med (RCA Victor Red seal)
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.555
Antall liker
9.727
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Alban Berg kvartetten er vel ikke noen generelle kritikerfavoritter.

Kjøp trippelCden med Takacskvartetten, strålende lyd og intenst spill, på Decca; den er tilgjengelig på mdt.co.uk for 11 GBP på tilbud nå. Du vil ikke angre.

Ellers er ingen samling av Beethovenkvartetter komplett uten Buschkvartettens innspillnger fra 1930-tallet. Finnes på EMI og Testament men i overkant dyre når jeg allerede har de på LP; venter med lengsel på at Naxos skal få de ut på sin reissue-serie.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.555
Antall liker
9.727
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Og PS Takacs har de midtre også i tilsvarende kvalitet!
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.629
Antall liker
3.753
...tiltredes!

Takacs er meget bra - og innspillingen er også fin, drar deg inn i musikken på en sjelden måte. Takacs gjør også ting med de første kvartettene som får en til å forstå at dette også er stor musikk (i tilfelle man skulle ha glemt det)
 
K

kbwh

Gjest
Ut fra det som er skrevet her og hos Decca er det kun en feil med Tacacs: Op. 95 er koplet til trippelCDen med de sene kvartettene. Men ok, dobbeltCDen med opp. 59 og 74 er på listen. Takk så langt.
Kan jeg spørre (off topic 1) om folkets mening om Quartetto Italiano-samlingen? Noen andre enn meg må jo ha den?
Forøvrig (off topic 2) har jeg allerede de sene (dvs. opp. 1xx) med Emerson på DG (Complete Beethoven edition), og synes det er ganske så barskt spilt (barsk musikk også da, så), spesielt sammenliknet med QI.
En vakker dag skal jeg høre Busch, men har trøbbel med mono. Synes at grensegangen mellom god lyd og god musisering går sånn ca. mellom én og to kanaler, gitt.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.555
Antall liker
9.727
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Du kan jo godt kjøre monoplatene dine gjennom begge kanalene :)
 
K

kbwh

Gjest
...og der sitter de alle fire på samme stolen og spiller ;D ;D ;D ;D i et rom på størrelse med en fyrstikkeske.

Det var dette med romillusjonen da. Har valgt vekk Hillvegs favoritt av Cosi fan tutte (Callas og Karajan på EMI trur eg det var) pga. antall kanaler også jeg.
Men jeg skal høre på dem en gang. Lover!
 

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.162
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Re: Beethoven; Strykekvartetter

kbwh;- har tenkt litt på denne tråden;- morsomt at de midtre kvartettene får oppmersomhet,- det er helst de sene som engasjerer mest,- mitt inntrykk ihvertfall. Quartetto Italiano er jo bra,- eller utmerket;- disse har vært en standard anbefaling,- men nye er kommet til,- og jeg forstår godt det interessante i å supplere. Takacs har fått mange lovord for sin syklus,- er vel likt av de fleste,- hvilket også fremgår av ovenstående innlegg;- greit;- bare det at jeg for min del holder en knapp på Emerson (DG),- og kanskje nettopp fordi amerkanerne spiller barskt,- slik du mener,- ja,- mer enn det,- syns i det hele deres travers er strålende på flere måter,- ikke for det,- kan se at noen kan finne disse interpretasjonene for pågående og slitsomme;- mulig de valg Emerson gjør er best egnet i forbindelse med de sene,- tross alt? Nå,- uansett,- ville skaffet meg Emerson komplett før jeg gikk videre med andre utøvere.
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Det kan være stor lydmessig dybde i monoopptak fra femtitallet. Rom og atmosfære kan være påtagelig. Større fokus på et utvidet mellomtoneområde kan gi magiske øyeblikk med både stemmer og instrumenter. Dette ment som ansporing til å erobre store øyeblikk i opptakshistorien.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.555
Antall liker
9.727
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Ja - undervurder ikke nærværet i opptak fra tiden før miksebord og kompressorer fantes
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Den kritikken Emerson har fått går jo nettopp ut på at de spiller for barskt, at de gir kvartettene et innhold som ikke er der. Det er jo strykekvartetter, en i utgangspunktet intim og følsom sjanger, og ikke symfonier det er snakk om.

Men til syvende og sist er det jo personlig smak det koker ned til. Selv liker jeg det jeg har hørt av Hagen Quartet, men det er det slett ikke alle som gjør. Iskaldt og vulgært sier mange. Jeg kaller det heller transparent.
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Re: Beethoven "midtre" Strykekva

Hagen kvartett har vært et stort lyspunkt i alt de har spilt av Beethoven. Dramatisk og kontrastfylt, fra meditativ hvisking til skrik av smerte, frustrasjon og aggresjon. Uttrykksfullt uten å ty til schmaltz eller sentimentalitet. Alt annet enn kitch. De er også fenomenale til å finne karakteren i hvert verk. Denne varierer vilt, særlig i de sene kvartettene, selv om tonespråket der har en mengde fellesnevnere. Varm anbefaling.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.555
Antall liker
9.727
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Har ett par av Hagen sine Beethoven innspillinger, og sammen med Takacs er det mine favoritter av nyere innspillinger. Har riktignok ikke hørt Emerson i Beethoven; men har en del Emersoninnspillinger av annet materiale og har sluttet å kjøpe deres innspillinger, imponerende og presist spillt, men for sjelløst, deres Shostakovich er tragisk og har aldri skjønt Gramophoneprisen til deres Bartok.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.555
Antall liker
9.727
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
PS Ikke misforstå bruken av tragisk; Shostakovich SKAL være tragisk :)  ; det som er tragisk er Emersonkvartettens manglende evne til å trenge inn til musikkens kjerne i all sin tekniske perfeksjonisme. Shostakovichkvartettene skal ikke høres lette og uanstrengte ut, men tette, tidvis hysteriske og hele tiden på randen av sammenbrudd ut.....det er tydelig at Emerson ikke skjønner konteksten som denne muskken er skapt i. Av samme grunn er Buschkvartetten så suverene i Beethoven; kvartetten er et ledd i en sammenhengende mellomeuropeisk Beethoventradisjon med et unikt perspektiv på stoffet.
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Re: Beethoven "midtre" S

To flotte innlegg fra erato. Han er i godt selskap når han påpeker Buschkvartettens nesten unike posisjon i tolkningstradisjonen: Så forskjellige utøvere som Andras Schiff og Maurizio Pollini, f. eks., sier at de lytter til dem for innsikt i frasering og helhetlig forståelse av Beethoven.

Hagen Quartett har spilt inn alle de sene av Beethoven, og tidlige og midtre er påbegynt og vil fortsette. Fortreffelig alt sammen. De har en cd med Shostakovitsj ute, og mer kommer. Skal en dømme etter den første, er dette rett i denne musikkens hjerte, det beste siden Borodinkvartettens EMI-utgivelser. Hagen har også Bartok komplett, og jeg trenger vel knapt si hva jeg synes om den.

For dem som ikke kjenner Hagen Quartett, vil jeg anbefale to cd'er som sammen eller hver for seg gir en god introduksjon til deres kunstneriske nivå:

1) Beethovens op. 95, "Quartetto serioso" pluss Schuberts D 887. Makeløs konsentrasjon i det kompakte op. 95 og nesten ufattelig nyansering og uttrykkskraft i Schuberts mesterverk innenfor sjangeren. Virkelig en desert island-cd hvis du må pakke i en fart.

2) Mozarts KV 421, enten som del av en boks med alle Haydn-kvartettene eller koblet med KV 575. Vil du prøvelytte i butikken, prøv andre sats, Andante, som Mozart skrev mens Constance fødte et barn som døde kort tid etter. Mozart satt i rommet ved siden av og hadde fryktelige anelser, visstnok. Den nakne, lamslåtte og stille desperasjonen Hagen finner her, er sterk kost.

Lydkvaliteten er meget god, men tenderer klangbalansen i avspillinsutstyret for mye mot det lyse, kan den oppfattes som hard eller skarp. Det kan i så fall ikke klandres plateselskapet, som er DG.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.555
Antall liker
9.727
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Leipzig kvartetten bør også trekkes frem ved siden av Takacs og Hagenkvartettene som de pt mest essensielle bidragsyterne til formidling av den sentraleuropeiske kvartettradisjon; de spiller på det mindre kjente men verdifulle merket MDG, jeg har ikke gørt deres Beethoven (annet enn på konsert), men deres Mozart og Schubert er vel av det mer innsiktsfulle som er gjort i de senere år.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Noen som har en mening om Prazak-kvartetten (utgitt på Praga). Jeg har en disk med op. 18-kvartetter som jeg synes er ganske bra, og nå ser jeg at de har spilt inn de fleste kvartettene.
 

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.162
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Re: Beethoven "midtre" Strykekva

Strykekvartetter som kammermusikk fremført i konsertsalen i dag,- en motsigelse? Syns nok ikke Emerson er mindre idiomatisk sentriske enn andre,- slik jeg forstår det antydes ovenfor,- og det gjelder ikke bare Beethoven,- nei,- jeg syns de treffer godt også i Shostakovich;- det siste sagt med forbehold;- for jeg må i utgangspunktet si at jeg foretrekker saklighet i fremføringer av Shostakovich, fremfor de mer emosjonelle;- St Petersburg på Hyperion er imidlertid rasende gode,- og nok mer russisk riktige,- klart anbefalt om man foretrekker det mer hysteriske!

Hagen er fremragende,- ihvertfall i det jeg har hørt;- har ikke den Mozart, KV 421, som awe refererer,- så det var et relevant tips i Mozart året.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.555
Antall liker
9.727
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Spørs hva man mener med konsertsal; definitivt ikke noe for storsalen i Oslo konserthus men i Logen i Bergen og Risør kirke fungerer det bra!
 

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.162
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Re: Beethoven "midtre" Strykekva

Hva som opprinnelig var tiltenkt ligger åpenbart i betegnelsen,- men kan kammermusikk fungere godt i "større" sammenheng,- og da med "større" ikke nødvendigvis så stort som Konserthuset,- og hva betyr det i såfall for uttrykket;- at det fungerer godt i f.eks. Risør Kirke er utenfor diskusjon.
 
K

kbwh

Gjest
Hyggelig at det er trøkk i tråden!
Jada, jeg skal kjøpe Busch. Lover! Tacacs er bankers på opp. 59 og 74. Hagen på op.95 (og Schubert er alltid god å ha med seg). Emerson gjør de sene riktig så bra, men variasjon er bra så derfor.
Ang. Mozart KV 421: Har alle Haydnkvartettene med Quators Mosaiques (det er et bra band!) og gjett hva som skal stå på programmet i kveld. Takk, awe!
Hørte en gang Beethovens op. 135 i Stavanger domkirke. Husker ikke med hvem nå lenger, men at det funket i rommet og at det var en stor opplevelse er helt sikkert.
Dere diskuterer hvordan forskjellige ensembler tolker et verk. Jeg er glad for å ha så mange gode fremførelser å velge blant, og så mange velinformerte og skriveføre forumdeltakere å lære av! Grazie mille!
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.555
Antall liker
9.727
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det er jo nettopp de ulike oppfatningene og vurderingene av de små nyansene, som gjør denne hobbyen så interessant enten det gjelder innspillinger eller kabler :)

Og det slår meg at når det gjelder "populærmusikk" - som kan være riktig så "upopulær" (dvs seriøs) noen ganger - så mister man det fascinerende aspektet som en del av oss klassiskfreaker er opptatt av - nemlig gleden ved å kunne krangle om hvilke innspillinger vi liker best. Her kan vi ha kabeldebatter hver gang vi setter en ny CD eller LP i spilleren!!!!!
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Re: Beethoven "midtre" Strykekva

Men Beethoven har så mye mer å by på enn kabler. Ham kan du vokse og utvikle deg med et langt liv. Jeg ser ikke helt det samme potensialet i å bytte kabler ukentlig resten av den tilmålte tid. For sannheten er den at både Takacs, Emerson, Hagen, Quartetto Italiano og mange flere fremfører musikk på et slikt nivå at alle kan finne mer enn nok å bite i. Det er opp til oss, egentlig, å ta i bruk de evner og muligheter vi måtte ha til disposisjon. Vi må strekke oss!

Og det er ikke bare snakk om smak og behag. Vi trenger både dannelse og utdannelse. Vi kan kjøpe biografier og noter billigere og lettere enn noen gang før, f. eks. Hver kan finne sin vei, men det koster selvfølgelig en del innsats. Etterhvert kan vi få litt av kunnskapen og innsikten hos de fantastiske musikerne som vi riser og roser.

Hifi er en engasjerende hobby, men må på grunn av sitt reproduktive vesen være sekundær i forhold til sitt opphav og sin hensikt: musikken, som er intravenøs innsikt i alt menneskelig.
 
K

kbwh

Gjest
Takacs Takacs Takacs!
Sånn, så kommer kanskje ikke dysleksiforeningen og spør om jeg vil bli medlem!
Awe, i tillegg til å skrive innlegg jeg bare kan tiltre (som det siste) har du muligens det beste slagordet. Mozart hver dag. Jeg skal prøve!
Bach_mans innlegg om op. 18 rører ved et tema jeg har syslet med oppi hodet mitt. Lytter folket til "tidlig Beethoven"? Se egen tråd.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.555
Antall liker
9.727
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Re: Beethoven "midtre" Strykekva

Men Beethoven har så mye mer å by på enn kabler. Ham kan du vokse og utvikle deg med et langt liv. Jeg ser ikke helt det samme potensialet i å bytte kabler ukentlig resten av den tilmålte tid.
Kloke ord. Jeg har aldri vært mye opptatt av stadige oppgraderinger, men funnet det nivå jeg kunne nyte musikken på og så brukt pengene på SW inn til noe gikk i stykker, var blitt alt for håpløst umoderne, eller økonomien tilsa at man kunne ta en oppgradering med god samvittighet. Altså midlet, ikke målet. Mine Acoustater - som jjeg forøvrig FIKK av kona, snakk om WAF! - er nettopp pensjonert (har de enda) etter 20 år og mye glede.....

Når det er sagt, god lyd er ikke et krav for å nye muskk; men dog ett bidrag til nytelsen. Mine nyanskaffese CJ2500 + MS5 gir en utrolig romlig og luftig gjengivelse som  øker følelsen av å høre på musikere i motsetning til musikk spilt gjennom et stereoanlegg; vanskelig avveining det der.
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Re: Beethoven "midtre" Strykekva

Takk for hyggelig svar, erato. Dine betraktninger om musikk og innspillinger demonstrerer tydelig at du har vurderingsevne og smak som bare oppstår etter dypere dykk i materien.

Jeg bruker også forsterkere fra cj. Nå er det faktisk fristende å dra slagordet fra den kanten: " It just sounds right." Det stemmer godt med min erfaring.
 
K

kbwh

Gjest
Takacs i Op 59 og 74 er en udelt glede.
Pleier å sette på scherzo-satsen i op. 74 når jeg skal vise stereoanlegget for tiden.

Hva har Hagenkvartetten gjort her? Finner bare Op. 59/1:
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Den Beethoven-syklusen til Hagen (hvis det er planlagt noen syklus da) har blitt gjort på usystematisk vis, med koblinger mellom forskjellige Beethoven-epoker på flere av platene. En av platene har vel attpåtil kobling med Schubert. Tror ikke de har spilt inn noe annet i Op. 59 enn nr. 1 ennå. Og det er jo også en måte å jobbe på, å vente med innspilling til man er "klar".
 
Topp Bunn