Bedre tonearm en TecnoArm

Loui

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.08.2007
Antall liker
113
Sted
Skudeneshavn
Torget vurderinger
13
Bedre tonearm en TecnoArm :confused:

Jeg har kjøp meg en Lyra Skala som jeg har på en TecnoArm.
Da kommer tankene om at kunne jeg fått bedre lyd med en bedre arm

Har sett litt på SME 309 med mange justerings muligheter samt at man kan skifte kabel.

Er det kun minimale forskjell på lyden med å gå for en SME 309 :confused::confused:

Er det noen som har en anbefaling av tonearm som kunne passe for mitt oppsett :rolleyes:

Mitt oppsett….

Michell Gyro SE, (Gyro Pedersen Oppgrdering)
TecnoArm / Lyra Skala og Delos
HR POWERSUPPLY
EAR864P
Ayon Typhon I
Martin Logan Summit
Clou Cable Silver Voice

Loui

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Mitt råd blir en arm jeg bruker selv, som i mon bok spiller bedre enn det aller meste der ute, som passer godt til Gyro, og som fungerer veldig bra sammen med Lyra-elementene. At den ikke er noe du finner i ethvert anlegg, gjør kanskje ikke noe, det heller?

En av de fineste radialarmene jeg vet om, uansett pris. Wilson Benesch ACT 2.

images.jpeg

Sist redigert:

Loui

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.08.2007
Antall liker
113
Sted
Skudeneshavn
Torget vurderinger
13
Har sett på en SME IV
Er det noen som har erfaring med denne armen på en Michell Gyro SE :confused:

Loui

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
24.357
Sted
Bydelen for okser i Oslo
Torget vurderinger
10
Har sett på en SME IV
Er det noen som har erfaring med denne armen på en Michell Gyro SE :confused:

Loui
Både SME 309 og IV passer godt i GyroDecen. 309 er kanskje hakket varmere og bedagelig etter mine ører. Jeg er godt fornøyd men min 309 arm:)

OU812

Loui

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.08.2007
Antall liker
113
Sted
Skudeneshavn
Torget vurderinger
13
Takk for svaret OU812

Har lest litt om 309 og IV slik jeg ser det så kan du ikke justere Azimuth
På IVèn eller tar jeg feil

Loui

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
16.380
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
En annen ting du skal huske på så lenge du er Skala eier........... Skala skal IKKE skrues til hardt, Skala er laget i forskjellige plastmaterialer (Pocan) og hvis du skrur den til hardt så ødelegger du hele poenget med oppbyggingen av denne pickupen, de forskjellige plastmaterialene virker som demping slik at pickupen overfører minimalt med resonancer/vibrasjoner til armen. I teorien burde denne pickupen spille meget bra i armen du allerede har hvis den er riktig montert.

Loui

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.08.2007
Antall liker
113
Sted
Skudeneshavn
Torget vurderinger
13
Hei Rudi!

Tror nok at spilleren er rett men ble litt i stuss når den billiger modellen 309 har den muligheten.

Loui

Loui

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.08.2007
Antall liker
113
Sted
Skudeneshavn
Torget vurderinger
13
Hei Rudi!

Jeg jobber med trekke momenter til daglig så den er ikke trekket for hardt.
Min tanke var et Skala burde stått i en bedre arm en TecnoArm for å få ut potensialet av den.

Loui

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
16.380
Sted
Torget vurderinger
39
Azimuth er en innstilingsmulighet egentlig ingen skulle ha behov for og røre på en moderne spiller/arm, må man justere denne vinklen så betyr det at eller annet er skjevt og da snakker vi om feilmontering eller fabrikatonsfeil............. er litt som: du kan fylle så mye luft og justere luftrykket helt perfekt i dekkene på bilen din....... MEN hvis forstillingen er slått skjev så er det liksom ikke noe poeng om du forstår hva jeg mener ;)

Sist redigert:

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
16.380
Sted
Torget vurderinger
39
Nå vet selvfølgelig ikke jeg hvilken Technoarm du har (det er minst 6 forskjellige utgaver om jeg vet om), men regner med at det er snakk om en Rega OEM250 arm som er moddet både her og der ??......... det finnes bedre armer enn denne helt klart........ men det er slettes ikke sikkert at en SME 309 er noe stort hakk oppover, SME serie IV er for spesielt intreserte spør du meg og etter min mening er det da bare SME serie V igjen av disse og seire V er "das uber arm" spør du meg, koster litt mer men er MYE bedre enn de andre og vil ta din Skala så langt opp som det bare går i lydkvalitet............... MEN alikevel vil jeg forsøkt litt videre med Techno armen inntil budgettet ditt tilser et serie V kjøp......... men det er nå min mening.

Loui

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.08.2007
Antall liker
113
Sted
Skudeneshavn
Torget vurderinger
13
Hei Rudi!

Takk for svaret

Da får jeg grave litt lengre ned i HIFI kassen for å se om jeg klare å kjøpe en SME V

Loui

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.153
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Hei Rudi!

Jeg jobber med trekke momenter til daglig så den er ikke trekket for hardt.
Min tanke var et Skala burde stått i en bedre arm en TecnoArm for å få ut potensialet av den.

Loui
Nå har ikke jeg hørt så mange armer i mitt liv, men har selv Technoarm. Jeg drev og funderte på om jeg skulle hatt en bedre arm, kanskje Oracle spilleren min fortjente det? Etter å ha snakket med et par stykker som kan VELDIG masse om vinylavspilling, så fortalte begge meg at skulle jeg ha noe som var bedre så måtte prisen tredobles. Så jeg ville tenkt meg om hadde jeg vært deg, ihvertfall sjekket opp muligheten om å låne en arm for å teste.

Hva koster disse SME armene?

Loui

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.08.2007
Antall liker
113
Sted
Skudeneshavn
Torget vurderinger
13
En SME 309 kommer på ca 8500 med alt fra ebay
En SME IV kommer på ca 11500 med alt fra ebay

Loui

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
16.380
Sted
Torget vurderinger
39
[/QUOTE]Nå har ikke jeg hørt så mange armer i mitt liv, men har selv Technoarm. Jeg drev og funderte på om jeg skulle hatt en bedre arm, kanskje Oracle spilleren min fortjente det? Etter å ha snakket med et par stykker som kan VELDIG masse om vinylavspilling, så fortalte begge meg at skulle jeg ha noe som var bedre så måtte prisen tredobles. Så jeg ville tenkt meg om hadde jeg vært deg, ihvertfall sjekket opp muligheten om å låne en arm for å teste.

Hva koster disse SME armene?[/QUOTE]

Hadde vært VELDIG intresannt og hørt hva disse uten navn men med VELDIG masse knowledge om vinylavspilling anbefalte av armer og comboer.

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.153
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
[/QUOTE] Hadde vært VELDIG intresannt og hørt hva disse uten navn men med VELDIG masse knowledge om vinylavspilling anbefalte av armer og comboer.[/QUOTE]

Ingen spesielle armer ble anbefalt. Det begge sa, var at for å overgå Technoarm så må man langt opp i pris.

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
18.537
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Azimuth er en innstilingsmulighet egentlig ingen skulle ha behov for og røre på en moderne spiller/arm...
Tja, i utgangspunktet synes teorien helt grei Rudi, men jeg vil tro at muligheten for Azimuth-justering settes pris på allikevel.

Uavhengig av nøyaktigheten under produksjon vil pick-uper, eventuell vektplate kunne inneha ørsmå "avvik". Det er en realitet vi må vi forholde oss til. PU-hus, nålefane og stylus er tre av flere elementer i en kjede som kan påvirke Azimuth, uavhengig av hvor moderne spilleren og tonearmen er. Selv tonearmer som SME og Rega har en kalkulert feilmargin til tross for stor grad av maskinell framstilling. Derfor kan det være positivt å ha muligheten. Brukere som er usikre på håndtering kan gjerne velge arm med fast headshell uten justeringsmuligheter. -Det går helt fint. Muligheten for Azimuth-justering betyr for enkelte maksimalt utbytte av pick-upens egenskaper.

Ha en fin vinylkveld med eller uten Azimuth :D
Mvh
Jan P.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
466
Torget vurderinger
4
Azimuth er en innstilingsmulighet egentlig ingen skulle ha behov for og røre på en moderne spiller/arm...
Tja, i utgangspunktet synes teorien helt grei Rudi, men jeg vil tro at muligheten for Azimuth-justering settes pris på allikevel.
Enig med Rudi her. Azimuth trengs ikke på en riktig oppsatt spiller av god kvalitet. Er azimuth innstilling nødvendig er det noe galt og det bør rettes der feilen ligger og ikke ved å justere azimuth på armen for å kompensere for feilen.

Unntaket er uni-pivot armer som må balanseres ut både vertikalt og horisontalt. Men også her skal shellet være helt vannrett. Er PU'en skjev bør selvsagt forhandleren ta den tilbake.

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
18.537
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg er totalt uenig med deg og hvis pickup og arm produsenter anno 2012 ikke klarer og lage de nevnte ting riktig så har de ingenting i bransjen og gjøre. Hvis de tingene du nevner skal gjøre utslag slik at Azimuth justering er nødvendig så er arm/pickup dønn skjevt og da kan du justere til du blir grønn i toppen og alikevel er du like langt......... om du gjentar en løgn/feil i det uendelige så blir de ikke en sannhet uansett hvor mye du holder på...... jeg vet dog at det finnes medlemmer på HFS som klart unnviker fysikkens lover pga eget stormannhets kompleks eller ren dumhet (ingen navn nevnt)......... men er ting skjevt så er det en konstruksjonsfeil = rett i søppla eller levering tilbake til produsent.
Ortofon har i flere år laget pickuper med tapper på toppen for og kunne justere azimuth på/i "faste" hus (Cadenza, Kontrapunkt og Winfeld)........ disse er en gedigen fiasko etter min mening når det gjelder justering fordi jeg vedder på at halvparten av de som har en slik ikke klarer og montere den riktig rett og slett fordi det er altfor vanskelig.......... ideen er i utgangspunktet god, men fungerer ikke i praksis fordi folk ( den gemene hop) har rett og slett ikke peiling nok til og justere det hele korrekt og jeg har tatt dette opp med Ortofon......... og resultatet er at de vil gå bort fra dette på fremtidige modeller. Det er ikke bare snakk om at det er vanskelig og justere, men det er også svært uheldig for resonace-mønsteret i pickuphuset ved at alle resonancer skal overføres via 3 små punkter som attpåtil ikke skal ha likt trykk/overføringsevne, det beste for en pickup som er avhengig og dempe intern-resonancer via en arm er størst mulig kontaktflate med jevnest mulig trykk......... men nå ser jeg at jeg egentlig har sporet helt av fra topic, beklager til tråd starter........ kan gjerne diskutere dette videre i en ny tråd om ønskelig, greit og legge ut noen facta om dette, her er vi nemmelig inne på mitt spesialfelt :cool:
Jeg tror at vi begge lever godt med å ha et litt ulikt syn på om det er positivt eller ei å ha muligheten til å kunne justere Azimuth. Mitt poeng var ikke å diskutere hvor stor betydning, eller vektlegge graden av viktigheten av Azimuth-justering kontra andre tonearmsjusteringer. -Oppfatningen av det kan nok variere fra bruker til bruker og kanskje hvor høyt listen legges. Jeg har heller ikke nevnt at Azimuth-justering er absolutt nødvendig. Jeg har kun nevnt at muligheten for Azimuth-justering oppfattes av meg som en "positiv mulighet" og ikke noe annet. Det kan også tenkes at du har rett i at justeringen kan oppleves som en komplisert prosess for enkelte. Det betviler jeg ikke, men det var heller ikke temaet her. Kompetansen er ulik. Det må vi leve med. Derimot finnes det adekvate måleverktøy som gjør prosessen enklere og kanskje mer pålitelig, for de som ønsker å ta slikt i bruk.

Du har nevnt Ortofon som gode eksempler på fiasko'er. Det har jeg ingen formening om, men det er vel fullt mulig å justere tappene på en Cardeza slik at du får en plan toppflate. Jeg mener å huske at det var mulig på de gamle modellene? Uansett synes jeg at det er flott at du tar opp slike ting med Ortofon slik at produkter kan forbedres.

Forøvrig var det nyttig at du lenger opp i tråden nevner poenget med å ikke skru pu for hardt til i headshellet. Det er et meget godt poeng Rudi som kan være gjeldene for nesten alle pick-up'er - ikke bare Lyra. Jeg ser også det du påpeker, at vi er langt utenfor trådens tema, men jeg følte et behov for å oppklare/presisere min personlige oppfatning at tolerert produksjonsavvik i tonearmer, headshell og pu'er er en realitet vi må forholde oss til om vi liker det eller ikke. Det urealistisk å tro at alt som produseres er uten små eller ørsmå avvik innenfor toleranse. Mye av det som lages er "håndarbeid". Derav poenget mitt; at jeg var positiv til Azimut-justering som en mulighet til å gi pick-up'en det beste utgangspunktet. Så får det være opp til hver enkelt å kaste utstyr tilbake til leverandør/produsent om man ikke er tilfreds. Jeg ser heller ingen spesiell verdi av å opprette en ny tråd for å diskutere emnet Rudi. Jeg aksepterer at du sitter med en annen oppfatning.

PS! Jeg mener også at det er fullt mulig å ha glede av vinylavspilling uten muligheten for å justere Azimuth , så er det gjentatt.

Med vennlig hilsen
Jan P.

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
16.380
Sted
Torget vurderinger
39
Jasså så du greide og quote det hele for 5-6 timer siden de 5 minuttene jeg hadde det quotede inlegget ute før jeg innså at det ble for langt vekk fra trådstarters topic....... ja man må passe på ;)

Sist redigert:

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
16.380
Sted
Torget vurderinger
39
Til Grumy.
Ja det er en god sak og kunne være uenig og ha forskjellige meninger, men hvis man skal gå bare bittelittefranne inn i materien vedr hva som er viktig så blir det du sier helt feil. Avvik når det gjelder skjevheter i pickuphus og arm/pickuphus er IKKE akseptabelt fordi det påvirker absolutt allt annet og det er plent umulig og få justert noe som helst korrekt........ det er bare ikke fysisk mulig, men hvis du vil si meg i mot bare for og si meg i mot så gjør gjerne det, men jeg synes alle argumenter i en sådan diskusjon bør kunne bevises og jeg kan bevise allt jeg kommer med her og det er til og med enkelt.
Jeg kunne veldig godt tenkt meg og hørt bare et tilfelle hvor azimuth justering er påkrevd uten at alle andre vinkler blir feil ?........ men grunnen til at du ikke kan gi meg det er enkel......... fordi det er fysisk umulig og alle som sier noe annet har enkelt og greit ikke peiling på hva de prater om.
Vedr Ortofons Cadenza, Winfeld og Kontrapunkt serie pickuper så er eneste muligheten for og få flat topp og slipe ned "toppene", jeg har vurdert og gjøre dette på mine, men har ikke funnet noen måte og gjøre dette på en trygg nok måte enda.
En av de tingene jeg har vært så eitrandes gæærn på Ortofon på er at hvis man benytter seg av azimuth justeringen altså og skru den ene frontskruen løsere til enn den andre så blir pickupen altså stående skjevt og i og med at den er hardere tilskrudd på den ene siden blir resonance mønsteret og dermed igjen overføringen av resonancer skjevt fordelt....... og da er spørsmålet : har Ortofon tatt hensyn til uendelige varianter av resonance mønster (i og med at de fleste vil justere forskjellig tiltrekkingsmoment) i pickupen for og kompensere dette eller hva har de gjort....... dette kan de ikke svare annet på enn at de vil gå bort fra dette systemet......... men igjen er jeg fryktelig off topic her, men som du/dere sikkert har fått med dere er jeg veldig opptatt av disse tingene ;)

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
18.537
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Til Grumy.
Ja det er en god sak og kunne være uenig og ha forskjellige meninger, men hvis man skal gå bare bittelittefranne inn i materien vedr hva som er viktig så blir det du sier helt feil. Avvik når det gjelder skjevheter i pickuphus og arm/pickuphus er IKKE akseptabelt fordi det påvirker absolutt allt annet og det er plent umulig og få justert noe som helst korrekt........ det er bare ikke fysisk mulig, men hvis du vil si meg i mot bare for og si meg i mot så gjør gjerne det, men jeg synes alle argumenter i en sådan diskusjon bør kunne bevises og jeg kan bevise allt jeg kommer med her og det er til og med enkelt.
Jeg kunne veldig godt tenkt meg og hørt bare et tilfelle hvor azimuth justering er påkrevd uten at alle andre vinkler blir feil ?........ men grunnen til at du ikke kan gi meg det er enkel......... fordi det er fysisk umulig og alle som sier noe annet har enkelt og greit ikke peiling på hva de prater om.
Vedr Ortofons Cadenza, Winfeld og Kontrapunkt serie pickuper så er eneste muligheten for og få flat topp og slipe ned "toppene", jeg har vurdert og gjøre dette på mine, men har ikke funnet noen måte og gjøre dette på en trygg nok måte enda.
En av de tingene jeg har vært så eitrandes gæærn på Ortofon på er at hvis man benytter seg av azimuth justeringen altså og skru den ene frontskruen løsere til enn den andre så blir pickupen altså stående skjevt og i og med at den er hardere tilskrudd på den ene siden blir resonance mønsteret og dermed igjen overføringen av resonancer skjevt fordelt....... og da er spørsmålet : har Ortofon tatt hensyn til uendelige varianter av resonance mønster (i og med at de fleste vil justere forskjellig tiltrekkingsmoment) i pickupen for og kompensere dette eller hva har de gjort....... dette kan de ikke svare annet på enn at de vil gå bort fra dette systemet......... men igjen er jeg fryktelig off topic her, men som du/dere sikkert har fått med dere er jeg veldig opptatt av disse tingene ;)
Korrekt at "skjeve" ting ikke skal aksepteres Rudi. Det gjelder både produksjonsfeil eller slett håndverk som tidvis kan forekomme.
Jeg forsøker kun å gi uttrykk for at tonearmer med mulighet for Azimuth-justering kan være positivt for å korrigere for de eksisterende ørsmå produksjonsavvikene som alltid vil forekommer i tonearmer, headshell og pu'er. Så får det være opptil hver enkelt om man ønsker å justere for disse. Jeg håper ingen går rundt med den oppfatningen av at en batch med eksempelvis en eller annen serie med SME-armer er dønn eksakt like? Husk, vi snakker om små marginer og ikke noe annet. At noen pu'er er mer tolerante for avvik er en helt annen diskusjon. Foran meg ligger en Bluelectric Magic Diamond med en vanvittig lav compliance. Jeg sitter med en følelse av at jeg også kommer til å sjekke Azimuthen nokså nøye, men det er ikke skråsikkert at jeg trenger å justere - men, jeg har ihvertfall muligheten.

Jeg sitter kanskje med en oppfatning at du tror jeg forsvarer uakseptable skjevheter. Det gjør jeg ikke. Jeg håper at dette belyser hvorfor jeg mener at en tonearm med mulighet for å justere Azimuth bare er positivt. En annen ting Rudi; jeg han ikke huske å ha påstått hverken at a) Azimuth-justering er nødvendig, b) at Azimuth-justering er "viktig". Jeg har kun hevdet min personlige mening om at jeg stiller meg positiv til armer som også har muligheten for å justere Azimuth. Nettopp fordi vinylen gleder meg nesten hver dag Rudi. Da er det godt å vite at våre pick-up'er har de beste arbeidsbetingelsene for å prestere optimalt.

Jeg foreslår at du fortsetter din kamp mot Ortofon, så skal jeg fortsette med min litt halvgærne pirkete Azimuth-justering. Så får vi håpe at trådstarter finner ut av sitt valg av tonearm. Ellers ser jeg for meg en pensjonisttilværelse hvor vi skriver annenhver side i en bok. Det kunne ha blitt en uhemmet suksess både med og uten justering. Avslutningsvis vil jeg sette pris på at du ville sitere meg på mine meninger og ikke tillegge meg ting jeg ikke står inne for. Det er selvsagt gjensidig. -Det er bare å si ifra om jeg bommer. Akkurat som det meste av tilbehør til platespillere, så er også jeg belemret med noen "grisesmå avvik" som kunne trenge justering :D .

PS! Beklager at jeg ikke registrerte at du hadde slettet innlegget som jeg svarte på.
OK?

Sist redigert:

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
16.380
Sted
Torget vurderinger
39
Hvis du har fått inntrykk av at jeg har tillagt deg meninger så er det feil, men det er mulig jeg skriver litt klosset og at det kan oppfattes slik, det var/er ikke meningen. Jeg blir noen ganger vel gira/ivrig når jeg prater om noe jeg brenner for og som intreserer meg og da blir allt annet enn sakens kjerne uviktig for meg og det kan sikkert oppleves som jeg tramper i vei med størrelse 55 i sko.
Det og maksimere arbeidsforholdene for en pickup ut i fra slik kontruktøren mente det hele skulle være er mitt hovedmål og det og forstå hvorfor og ikke minst hvordan man skal gjøre det hele......... for deretter og forsøke og dele med andre hva jeg har lært/erfart slik at det hele til syvende og sist skal bli enklere for andre/den gemene hop.
Satt i natt og tenkte på hva reaktionen til f.eks Ivor Tiefenbrunn ville vært hvis jeg sa at en Ekos SE arm trenger en pickup ala Ortofon Cadenza serien for og kunne justere azimuth.......... men uansett hvor mye jeg tenkte på det hele så jeg kun for meg et stort brak med dertilhørende digert hull i taket etter at den godeste Ivor tok av på vei opp i bane rundt jorda ;)

Sist redigert:

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
18.537
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Så bra!
-Fortsett å skrible om det du brenner for du Rudi. Engasjement er en viktig drivkraft.
Det blir helt sikkert veldig bra :D.

Ha en fin dag
/-Jan P.

Loui

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.08.2007
Antall liker
113
Sted
Skudeneshavn
Torget vurderinger
13
Da er SME V bestilt (Fra Far til Far pakke)

Det følger med en SME-vdH501-Silver-Hybrid kabel.
Er det noen som har erfaring med denne???

Den protaktoren som følger med er den noe tess
???
Mvh Loui

Sist redigert:

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
24.357
Sted
Bydelen for okser i Oslo
Torget vurderinger
10
Da er SME V bestilt (Fra Far til Far pakke)

Det følger med en SME-vdH501-Silver-Hybrid kabel.
Er det noen som har erfaring med denne

Den protaktoren som følger med er den noe tess

Mvh Loui
Gratulerer med ny arm! Vdh hybridkabelen er ganske ok etter min mening, men man kan også få endel bedre. Protraktoren er en "no brainer" og veldig funksjonell (hvis samme som 309).

OU812

Topp Bunn