Bedre lyd i platespillern min

Authon

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.02.2009
Antall liker
0
Har en Yamaha platespiller,,med PU og stift fra en JVC..Bra fornøyd,,men slet litt med litt dårlig diskant,og bass som var litt buldrende..

Men etter jeg senket armhuset slik at PU armen ble liggende vannrett nepå plata,så mener jeg at lyden ble mye bedre...Diskanten ble klar og fin...Samt bassen er mere kontrollert og stram..

Er det innbilling eller er det pga at jeg senket armen..? før så sto den for høyt mener jeg.

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.205
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
hvis jeg forstår deg rett så har du justert VTA (vertical tracking angle), noen få hevder at effekten av dette er sterkt overdrevet, mens relativt mange mener at korrekt justering av vta har mye å si for lyden.
Noe sier meg at hverken spiller eller pu er helt ny, så det du hører kan selvfølgelig være et resultat av at du hørte på skitt og slitasje før, mens dette forsvant/ ble redusert med ny justering?

Authon

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.02.2009
Antall liker
0
spillern er fra 80,,,mens stiften er ny....Uansett så ble lyden bedre iallfall,,jeg senket huset ca.4-5 mm..så det var en del da..

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.884
Sted
Hus
Viktig at du justerer overheng og azimuth igjen da det er viktig at armen er vannrett i forhold til tallerken når det er en plate der. Da har armen maks utsving fra senter av opplagringen. :)

Authon

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.02.2009
Antall liker
0
jeg senket huset slik at armen er vannrett når jeg SPILLER ja..

hva er azimuth og overheng??

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Antall liker
806
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
ikke bry deg om det akkurat nå, gled deg heller over at du hører at vta justering er viktig :)

Authon

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.02.2009
Antall liker
0
ja trudde det ikke var viktig før jeg,,men hørte klart bedre lyd nå ja..

Azimuth mener jeg er noenlunde rett også sett kun med øyne. Er ikke azimuth at stiften eller PU skal være 90 grader ned på plata da??

isåfall er den det...

Topp Bunn