Bedre bassrespons, DIY bassfeller

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Innlegg
2.150
Antall liker
1.151
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Vet ikke hvilke muligheter du har med dsp her, men et alternativ kan også være å kjøre overlappende subber/hovedhøyttalere opp til rundt 110/120Hz. Det vil utjevne responsen en hel del antar jeg. Kombiner det med khanate sin skisse for subbene.
Har du mulighet til å dra i høyttalerne, så ville jeg også eksperimentere med plassering først.
Angående de siste målingene dine; antar det kun er hovedhøyttalerne?
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Målingene må jo gjelde kun fronthøyttalerne ja?
Ingen sub "med respekt for seg selv" ruller av i området 40-50Hz.:rolleyes:
 

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Innlegg
2.150
Antall liker
1.151
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Målingene må jo gjelde kun fronthøyttalerne ja?
Ingen sub "med respekt for seg selv" ruller av i området 40-50Hz.:rolleyes:
Joda, det kan du godt si :) Men jeg har erfaring fra hvor bass ruller av tidligere enn dette til tross for at den anechoisk leverer flatt ned til 30. Så det var nå bare for å forsikre om at antakelsene var riktige...
 

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Innlegg
1.578
Antall liker
747
Torget vurderinger
3
Som jeg skrev litt lenger oppe var målingene overfor kun med provisoriske høyttalere uten suber. Men resultatet av romproblematikken er ganske sammenfallende uansett hva høyttalere jeg bruker. Selvsagt forandrer frekvensgangen seg endel, men problemområdene er de samme uansett hva høyttalere jeg bruker.

Jeg bruker normalt MiniDSP for deling og EQ på frontene og har svært god erfaring med bruk av Antimode på subene, Antimoden er desverre kun "automatisk" og en får ikke korrigert manuelt selv men den gjør en utrolig god jobb! Har også tidvis brukt Audyssey romkorreksjon itillegg som kan gjør endel bra men igjen så mangler en mulighet for manuell korrigering, men det kan en evt gjør i MiniDSP i etterkant. Det blir nok også endel endringer her framover, men før jeg begir meg i kast med den biten håper jeg å få best mulig utgangspunkt for høyttalerne og lytteposisjon så får DSP og slikt stå for finpussen i etterkant.

Men dersom der ikke er noen "hokuspokus" løsninger på ting jeg kan gjør foruten å flytte lytteposisjon endel får jeg bare ta konsekvensene av det og isåfall flytte begge sofaene en liten meter lenger fram selv om det ikke er noen optimal løsning av andre grunner :)

Kom på igår kveld en mulig ide som jeg fikk litt lyst å prøve ut... I "gamle dager" drev jeg endel med bilstereo og hadde da ett ganske kompetent JBL oppsett (som tidligere eier også fannt EM i bilstereo med). Bassløsningen der var vell nærmest å se på som en mellomting mellom lukket kasse, bassrefleks og IB (såkallet Aperidoc Membrane) Mon tro om dette kunne vært noe å prøvd også i hjemmestereo? Tanken isåfall blir å lage en baffel alla en bruker til OB og så lage en "kasse" uten bakvegg på basselement for deretter å montere en pustende "membran" som bakvegg på bassene. Fungerte ekstremt bra i bil ihvertfall
 

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Innlegg
3.615
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
5
Hei

Jeg har selv et nesten umulig rom, +15 v 40hz, ned på 50, og oppigjen på 70-80 , låter ikke bra. hadde store problemer med og få anlegget til og låte kontrollert i bassen, spesielt den 70-80 hz er fæl.
Forrige prosjekt ble laget med en avart av det du vurderer, dvs kabinett størrelse omrtent som lukket, men med åpning bak lik membranareal og da 1-3 lag glava akustikk som strømningsmotstand.
Resultatet ble en veldig tørr og dempet gjengivelse, null farging og et skritt mot OB fra lukket , men med mer normal følsomhet i bassen.

Var såpass fornøyd med dette, at nåværende midbass er basert på samme sak, ( mitt anlegg og bildetråder; per morten bygger nytt).

Om dette trigger rommet på en annen måte er jeg usikker på, men følte vel at en bedre impulsgjengivelse gjorde det lettere og bruke equ , slik at jeg faktisk kom i mål.

mvh per morten
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Jeg tviler vel litt på at annen loading av bass forandrer utfasinger så lenge utstrålingsmønsteret er det det samme. Det hadde jo vært artig om det ble prøvd/tatt en måling med et par basskasser langs sidevegg, og sett om det var nivå å hente i samme område som hovedhøyttalere har problemer.
 

Crusis

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.10.2007
Innlegg
50
Antall liker
0
Herregud for et oppsett!:)
Jeg tror ikke rommet er umulig, men selve oppsettet ift rommet er en umulighet for noenlunde god lyd
Slik det er satt opp her, ber du om problemer. For stort oppsett ift rommet, og sikkert spesielt store problemer med bass, det sier seg selv. Skal du uansett ha det oppsettet der som sikkert ikke får puste engang, må du for guds skyld få det lenger ut i rommet, og få mer rom til side og bakvegger... ta vekk en sub eller noe og bare bruk 1 av dem feks. Her må vel bassbooming være av ekstrem grad? Husk at lyd går 360 grader rundt høytaleren, og her får ikke lydbølgene pustet fritt et sekund. Min mening er at uansett hva som gjøres av eventuelle tiltak for å bedre bassrespons, vil det være proplemer med et slikt tett og svært oppsett
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Det var kanskje ikke så dumt?
En på alle måter litt "slankere" løsning enn den som ligger ute for salg, tror jeg vil gavne resultatet i positiv forstand.
 

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Innlegg
1.578
Antall liker
747
Torget vurderinger
3
Forrige prosjekt ble laget med en avart av det du vurderer, dvs kabinett størrelse omrtent som lukket, men med åpning bak lik membranareal og da 1-3 lag glava akustikk som strømningsmotstand.
Resultatet ble en veldig tørr og dempet gjengivelse, null farging og et skritt mot OB fra lukket , men med mer normal følsomhet i bassen.

Var såpass fornøyd med dette, at nåværende midbass er basert på samme sak, ( mitt anlegg og bildetråder; per morten bygger nytt).

Om dette trigger rommet på en annen måte er jeg usikker på, men følte vel at en bedre impulsgjengivelse gjorde det lettere og bruke equ , slik at jeg faktisk kom i mål.
Veldig artig å høre, hadde faktisk ikke fått med meg at det var "vanlig" å gjør det slikt... men det at du er fornøyd (og det tom med samme basser) øker virkelig lysten på å prøve denne løsningen! Var et 5cm tykke akustikkplater du brukte?

Herregud for et oppsett!:)
Jeg tror ikke rommet er umulig, men selve oppsettet ift rommet er en umulighet for noenlunde god lyd
Slik det er satt opp her, ber du om problemer. For stort oppsett ift rommet, og sikkert spesielt store problemer med bass, det sier seg selv. Skal du uansett ha det oppsettet der som sikkert ikke får puste engang, må du for guds skyld få det lenger ut i rommet, og få mer rom til side og bakvegger... ta vekk en sub eller noe og bare bruk 1 av dem feks. Her må vel bassbooming være av ekstrem grad? Husk at lyd går 360 grader rundt høytaleren, og her får ikke lydbølgene pustet fritt et sekund. Min mening er at uansett hva som gjøres av eventuelle tiltak for å bedre bassrespons, vil det være proplemer med et slikt tett og svært oppsett
Tror du som mange andre misforstår problemet ganske mye... målingene som ligger overfor er som nevnt flere ganger med to stk relativt små høytallere (og ingen av de store) og problemet med bass er akkurat det samme med de! Og selv om oppsette på bildene ser ekstremt ut og har endel kapasitet så er det overhodet ikke snakk om noen bassbooming.... selv om mange nok tenker det utifra bildene så har jeg nok ikke mer bass enn det 50% av brukerne her inne har (selv om der er kapasitet til mer)!

Det er på ingen måte gitt opp, det har lenge vært planen å selge unna det som står i annonsa :)

Det som her og nå er planlagt inn er fronthøyttalere med JBL 2435 HF drivere og JBL 2227 mellomtone/midbasser, samt 2 eller 3 stk JBL 2242 suber. EAWene spiller rått (og det er ubegripelig for meg at de ikke blir solgt...) men de tar for stor plass i rommet og jeg står med de helt fastlåst på plassering.
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
baldrick:
Du har ikke vurdert et litt mindre "brutalt" oppsett i rommet ditt? Jeg er rimelig sikker på at du kan oppnå minst like gode resultater med litt mer beskjedent og litt mer fleksibelt og plasseringsvennlig utstyr.
 

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Innlegg
3.615
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
5
Mener det er 40 mm. Glava plater. Jeg vil ikke gi noen garanti for at dette er en løsning for deg, men mener bl.a. Sperrling brukte samme sak.

per morten
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.152
Antall liker
10.663
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
baldrick:
Du har ikke vurdert et litt mindre "brutalt" oppsett i rommet ditt? Jeg er rimelig sikker på at du kan oppnå minst like gode resultater med litt mer beskjedent og litt mer fleksibelt og plasseringsvennlig utstyr.
Ikke den karen nei ;)

PS: Må ta en tur og kikke/lytte på oppsettet...
 

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Innlegg
1.578
Antall liker
747
Torget vurderinger
3
baldrick:
Du har ikke vurdert et litt mindre "brutalt" oppsett i rommet ditt? Jeg er rimelig sikker på at du kan oppnå minst like gode resultater med litt mer beskjedent og litt mer fleksibelt og plasseringsvennlig utstyr.
Jeg begynte med ganske "små" høyttalere, JBL 250ti og samme problem der... har også prøvd div andre "mindre" høyttalere som Klipsch RF7 og andre men mer eller mindre samme resultat.

Film er hovedpri og musikk kommer som nr 2 så en viss kapasitet må jeg ha og pga filmlerret så er jeg litt fastlåst i plassering i lengderetning, men med mindre høyttalere som nå skal inn kan jeg justere mer i bredden om ikke annet.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.858
Antall liker
10.695
Torget vurderinger
10
Baldrick, jeg har omtrent samme mål på rommet som deg. JBL beistene mine fungerte sånn passe helt klin inntill frontveggen eller enda bedre minst 1,5 meter ut i rommet . Det syns jeg ikke var noen god løsning og pusler med dipoler igjen noe som gir slam i bass og midbassen uten noen problemer med utfasing osv
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Jeg tror ikke du noen gang blir fornøyd med lyden i rommet ditt om du ikke starter med de to viktigste punktene:

- plassere høyttalerne der de spiller best i rommet
- lar sweet spot være der det låter best i rommet.

I en stue kan jeg skjønne at man ikke står fullt så fritt til plasseringer, men her snakker vi vel om et dedikert kinorom. Å forsøke å "tvinge" et oppsett til å spille bra på feil sted i rommet kommer man sjeldent i mål med.

Mvh
jan
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
+1.
Kino eller ei - de samme vilkårene hva gjelder optimal plassering av høyttalere og lytteposisjon må man alltid forsøke å etterleve.
Kompromisser finnes, men i de aller fleste tilfelle ender disse opp i et dårligere resultat.
 

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Innlegg
1.578
Antall liker
747
Torget vurderinger
3
Jeg tror ikke du noen gang blir fornøyd med lyden i rommet ditt om du ikke starter med de to viktigste punktene:

- plassere høyttalerne der de spiller best i rommet
- lar sweet spot være der det låter best i rommet.

I en stue kan jeg skjønne at man ikke står fullt så fritt til plasseringer, men her snakker vi vel om et dedikert kinorom. Å forsøke å "tvinge" et oppsett til å spille bra på feil sted i rommet kommer man sjeldent i mål med.
Problemet med dedikert kino er at en også må ta hensyn til bilde, og pga dette er de lite å gjør med plasseringa av høyttalerne. Flytter jeg høyttalerne lenger inn i rommet får jeg ikke stort nok bilde til lerretet. Sweetspot kan jeg gjør noe med og det har jeg vært inne på ett par ganger lenger oppe i tråden. Finner jeg ingen annen løsning som fungerer (f.eks U-baffel som nok blir første forsøk) så blir det utvegen. Jeg kan ikke flytte sweetspot nærmere lerret for med 3m bredt bilde så er det nærme nok som det er, så da blir det heller å flytte sofa 2 litt lenger inn i rommet og heller klare meg med 1 sofa :)

Men utgangspunktet for tråden var at jeg håpte på tips om en genial løsning som kunne gjør at jeg kunne fortsette å ha sofaene som nå, og så langt er nok U-baffel det nærmeste jeg har komt en mulig løsning !
 

FredrikC

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.08.2009
Innlegg
905
Antall liker
371
Torget vurderinger
5
Multisub oppsett gjør jobben du er på jakt etter og ble nevnt tidlig.

Det er ikke trivielt å sette opp. For det skal ikke gjøres slik som Orso skisserer. At man måler en og en sub der den måler best.
Frontene skal plasseres der de måler best, og så skal man integrere en og en sub som assisterer frontene til optimal respons. Subbene og frontene må overlappe en god del for at dette skal fungere.
Har selv gjort dette en del ganger i forskjellige rom og det fungerer veldig bra. Et tips er å gjøre grovjusteringene med RTA og Pink noise.

U-baffel og dipoler kan selvsagt fungere om du er heldig og opplever at de ved den gitte plasseringen lader rommet på en måte som er gunstig. Bygg subber hvor du kan ta av bakveggen så kan du eksperimentere med u-baffel vs lukket.
 

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Innlegg
1.578
Antall liker
747
Torget vurderinger
3
Tenkte jeg skulle prøve med u-baffel til 2227ene for å se om det kan være en løsning på problema med stående bølger.

Men har ingen peiling på slike konstruksjoner så trenger litt innspill på hvor stor frontplata bør være og hvor dype bør u-baffelen være? Jeg tenkte i utgangspunktet å ha frontplata på 70x40 for også å få plass til horna i samme kasse og ha den 30 cm dyp (dette gir passelig volum til 2227 i BR kasse dersom u-baffel ikke fungerer), men usikker om dette er gunstig til U-baffel...
 

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Innlegg
1.578
Antall liker
747
Torget vurderinger
3
Første forsøk med u-baffel er unnagjort idag og umiddelbart høres dette ut til å kanskje være utvegen for meg! Lagde ei frontplate på ca 60x50 og har u-baffelen i 30 cm dyp. Prøvde først uten demping, men har nå ei 5cm tykk akustikkplate som bakvegg, det fungerte bedre.

Dypbass er det ikke, men det skulle bare mangle siden JBL elementa er midbass/mellomtone men det er mer punch og smell i sweetspot nå enn det var med f.eks. de store EAWene. Og stikk i mot med vanlige bassreflekskasser jeg har prøvd er det nå omtrent ikke noe trøkk forran og bak i rommet så drar en opp tegningen fra tidligere kan en nesten si at blå og rød nesten har blitt byttet om så det er jo perfekt :)




Har foreløpig kun prøvd uten suber så det skal bil spennende å prøve også med for å høre om inntrykket holder seg da men første inntrykk er meget lovende. Fikk forsåvidt koblet opp JBL 2435 for første gang idag og de gjorde heller seg ikke vekk :)
 

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Innlegg
2.150
Antall liker
1.151
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Dette er veldig spennende Baldrick!! Nå frister det å hive meg i bilen for å se kreasjonen live :D
For å få kardioide spredning hele veien ned og for å undertrykke resonans effektivt, så må U-baffelen dempes innvendig. Du kan prøve å fylle med vanlig Glava/Rockwhool. Med 30cm dybde vil første kvartbølgeresonans oppstå et sted under ~285Hz, avhengig av lengde og høyde på kanalen. Som utgangspunkt ville jeg vært restriktiv ift. å benytte den U-baffelen noe særlig over 200Hz. M.a.o. bør du kanskje tenke en dedikert mellomtone også...
Du vil ha en effektiv U-baffel over ca 3 oktaver, fra ca 70-80Hz og oppover. Under dette må du kompensere tilsvarende en åpen baffel dipol.

Interessant å lese at du opplever mer punch/smell med U-baffelen enn de store EAW-ene, noe som også er min erfaring i min bassvanskelige stue. Har du målinger som dokumenterer dine erfaringer?
Et par nyttige? linker til U-baffel:
DIY-dipole-1
NaO U-frame
H-U frame woofers
http://www.quarter-wave.com/OBs/U_and_H_Frames.pdf
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.338
Antall liker
8.430
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Hei.
Fant en gang for en stund tilbake en kalkulator for utregning av bassfeller.
Den var med en gummimembran utifra vekt pr m2.
Tror dette var et xl ark, noen som har dette?

Steinar.
 
Topp Bunn