Batteridrill/skrutrekker, hvilken modell ...hvilket merke?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    128
    Jeg har lyst på en skikkelig god batteridrevet drill eller sånn borskrutrekker heter det vel. Vil ha noe som er holdbart og kompakt i størrelse, men sterk og!
    Noen som har ett tips,eller har noe selv de er fornøyd med?

Mvh

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    795
    Torget vurderinger
    5
    Spørs hva du mener med kompakt, men Panasonic 14,4V er suveren.

6bm8

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Antall liker
    654
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    I løpet av 14 år som industrielektriker så har jeg prøvd noen. Sjekk ut Makita, beste drillen jeg noen gang har hatt.

Mvh
    Morten

C

Cyber

Gjest
    Makita eller Panasonic. Begge deler fungerer til det meste og de koster en hel del.

8

8x12_TOM

Gjest
    Joda, Makita er bra det. Har nesten alt i Makita, men når det kommer til batteridrill sverger jeg til Hilti
    Fra en som skrur mye;)

Vedlegg

T

TT.

Gjest
    Jeg bruker Festool C15 og er kjempefornøyd med den. Vi bruker Panasonic 18V på jobben, men Festool går Panasonicen en høy gang. Spesielt der det er trangt. C15 leveres med chuck, bitsholder, bor, 2 batterier, lader og koffert. Har dessuten LED-lys foran og LED-indikator for batteriene på drillen

bs_c15li_564260_p_01a.jpg

8

8x12_TOM

Gjest
    Til mitt bruk blir maks hastighet på festool for dårlig (1500 rpm) Hilti har tre trinn - den raskeste er 2250 rpm. Har faktisk mye å si når en bruker selvborende skruer.

tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    128
    Nydelige saker,takker og bukker!! ;)

Så "panelet er enig da muligens att 14 volt er spenningen å gå for, ikke lavere? 10.8volt f.eks, det blir for svakt?

Ser det er sånne pakker med bl.a Makita hvor det er 10.8 volt mutter/borskru komboer (2 stk maskiner + batterier og greier) . Små saker, spørs om det duger da, svakt?

Jeg er ikke snekker, men nå begynner jeg å bli lei av å bruke ræl til å skru med.. (Hobby + hjemmesnekring + restaurering ++)

---

En ting til, sånn ca hvor mange skruer får dere ut av ett batteri da? På forhånd tusen takk for all info!

mvh

8

8x12_TOM

Gjest
    Har også dette settet, og er veldig fornøyd. Kommer litt ann på hva du skal bruke det til. Er i svakeste laget, men passer perfekt når jeg monterer kjøkken.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    11.056
    Sted
    Holmestrand
    Jeg kjøpte en Makita for ikke så lenge siden. Helt OK maskin, men sykt dårlig batterikapasitet. Ligger den ubrukt noen dager så er den tom. Bare hobbybruk, så akkurat det er noget irriterende....
    En snekkernabo nikket bare megetsigende da jeg fortalte ham dette.

8

8x12_TOM

Gjest
    En ting til, sånn ca hvor mange skruer får dere ut av ett batteri da? På forhånd tusen takk for all info!

mvh
    Kommer veldig ann på hvilken skrue det er snakk om. Når det monteres Iso-floor kan vi komme oppe i 2000 skruer om dagen - 200-300 skruer pr. lading
    Med en hurtig drill som Hilti spares det kanskje mer en 2 sek pr skrue - blir 4000 sekunder det:)

Vedlegg

N

nb

Gjest
    Skulle jeg hatt kun en batteridill (som ethvert møblert hjem har jeg selvsagt en liten portefølje) hadde jeg uten noensomhelst tvil gått for Festool. Særlig fordi den finnes med eksenterchuck (slik at det er lett å skru nærme tak/vegger/plater/whatever) og vinkelchuck. Det er ikke så veldig ofte man trenger en av de to, men duverden så genialt det er når man faktisk trenger det. De har også mulighet for å ta av chucken helt om det er trangt å komme til - de bygger lite i lengden da. I tillegg er de sterke nok - finnes dog kraftigere saker - ekstremt presise på hastighetsreguleringen og en ergonomi jeg finner meget behagelig. Til sløyere saker bruker jeg en Makita 18v eller en Makita 18v slagtrekker til store skuer. Til småpirk som å skru en sku i veggen eller montere flatpakkede møbler bruker jeg 10.8v-driller pga lav vekt, og jeg har en av sorten som alltid er ren og pen slik at jeg kan bruke den innendørs uten å skitne til noe.

10.8v - saker er kraftige nok til ganske mye, men ikke alt, så jeg ville ikke hatt en slik som eneste drill.

Det er med powertools om men mye annet - kjøp noe ordentlig med en gang så slipper du å kaste bort pengene på noe tull på veien, man ender gjerne opp med noen kvalitetssaker til slutt uansett, så da kan man like gjerne kjøpe det med en gang. Så lenge man velger fra en av de kjente leverandørene er det begrenset hvor galt det kan gå, men det kan være greit å holde seg til ett merke siden batterier og lader koster en del. Selv har jeg Makita 18v og blå Bosch 10.8v - det er nok de to produsentene som har det største utvalget av batteriverktøy.

Og sist men ikke minst: Det lønner seg til tider svært mye å handle fra USA.

Jeg har en slik Festool (min er 10.8v dog) - jeg liker ikke ergonomien på den som er vist tidligere i tråden, men smaken er som baken. For min betalte jeg ca 3000 inkl mva fra amerikas land.
    564345-z.png

Sist redigert:

mr1derful

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2012
    Antall liker
    38
    MAKITA. Har skrudd i 25 år, siden batteridrillenes morgen. De har bare blitt bedre og bedre, men regn med å betale litt skal du ha en skikkelig en.
    Har også (og har hatt) Panasonic, gode de og men Makitaene er mer robuste.

HILTI lager verdens beste borhammere. Har fortsatt min første TE17 fra 1979, og den har fått MYE juling.

N

nb

Gjest
    Makita er rimelig fra USA. De har også et veldig stort utvalg i maskiner på 18v, noe som i seg selv gjør det til et fornuftig valg. Nå skal det sies at det ikke er veldig ofte jeg velger batteriversjonen fremfor nettversjonen når jeg skal bruke noe, med unntak av drill og slagtrekker. I forrigårs skulle jeg kappe noe 15mm eikeparkett i tilhengervennlige lengder for å kjøre på dynga. Med 18v Makita-sagen gikk det ganske tregt gjennom ett lag parkett, så fisket frem en blå Bosch 1900W på nettdrift - da kunne jeg pløye gjennom fire lag samtidig som om jeg skulle sagd i smør. Stikksag/sirkesag på batteri brukes stort sett til å kappe lange lister som skal kastes og til å sage til materieler på butikken slik at jeg får de med i bilen. Jobber man hjemme er det uansett ikke veldig stor avstand til nærmeste stikkontakt, selv om det selvsagt er greit å slippe å dra på ledning i en del situasjoner.

Sist redigert:

mr1derful

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2012
    Antall liker
    38
    Til heavy duty kontinuerlig bruk er det ingen ting som erstatter 230V utstyr type stikksag, sirkelsag. drill for litt grøvre bor etc. men når det skal skrues skruer inntil en viss dimensjon (og gjerne mange av de) så er det profft batteridrevet utstyr som er mest hendig. Ingen tvil om det. Og som håndtverker må jeg også si at det er veldig praktisk med alt som er batteridrevet, når det gjelder utsatte plasser og enstaka oppgaver hvor det er langt til 230V.

Litt OT men dog; VEKT er et annet problem når du jobber kontinuerlig med el.verktøy. Kjøpte nettopp ny GASSDREVET spikerpistol, og i forhold til min gamle batteridrevne så er dette vesentlig bedre belastningsmessig sett for skulder og håndledd. Vesentlig raskere å jobbe med også.

Sist redigert:

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke mye peiling, men lithium batterier som ikke går tom om den ikke er i bruk og en med flere batterier, ingenting er mer irriterende enn å gå tom for strøm når det er tre skruer igjen å skru... Makita er vel mulig å få kjøpe ganske billig fra usa som pakke med flere verktøy har jeg hørt rykter om, er meget gode de jeg har prøvd. Ellers har Dewalt fungert bra til hobbybruk. (Jeg er bare sånn skru i skruer hjemme kar så de proffe vet nok mer, men to batterier er noe jeg savner på min, spare noen hundre, angrer som en hund nå når det sakl skrues hundre kvadrat med platt)

N

nb

Gjest
    Det er viktig å ha mange batterier. Det øker også drastisk sannsynligheten for å klare å finne et batteri på byggeplassen ;).

Jeg har et par 1.5Ah 18v også, det gjør totalvekten av drillen en god del lavere og jeg kan uansett skru ganske så lenge før det er flatt.

GjeEsp

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2006
    Antall liker
    115
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kjøpte en Makita for ikke så lenge siden. Helt OK maskin, men sykt dårlig batterikapasitet. Ligger den ubrukt noen dager så er den tom. Bare hobbybruk, så akkurat det er noget irriterende....
    Vet ikke hvilken Makita det her er snakk om, men jeg har ihvertfall alltid strøm på min 18 volts drill. Den kom med hurtiglader og to batterier. Fulladet på 15-20 min.
    Jeg pleier å lade opp begge batteriene og de er fortsatt fulladet selv om drillen har fått hvile flere uker.

Har hatt mange batteridriller som har blitt brukt både profesjonelt og privat, og Makita har fått en høy stjerne hos meg ihvertfall:)

Mvh
    Gjert

J.Rasmussen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.01.2007
    Antall liker
    202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    10
    Kan anbefale Milwaukee. Kraftige, kjappe og den kan ligge LENGE uten at batteriet tapper seg. Kort ladetid :)

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.611
    Kjøp en dedikert drill og en dedikert skrutrekker. Ixo er suveren bl.a. når man monterer møbler. En drill blir lett for stor til slike oppgaver.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    839
    Har hatt min trofaste 12V ELU-drill siden 1991. Meget solid sak. Kan brukes som hammer i knipa. Idag er ELU desverre borte, tror det heter DeWalt nå?
    Kjøp ikke for stor drill, på de fleste jobber blir det tungt å jobbe med, så det fornuftige er å kjøpe en stor og en liten.

N

nb

Gjest
    Kjøp en dedikert drill og en dedikert skrutrekker. Ixo er suveren bl.a. når man monterer møbler. En drill blir lett for stor til slike oppgaver.
    Jeg synest de små sakene med 10.8v er fine til slikt småpirk. De er også kraftige nok til å kunne brukes til andre ting. Jeg har en slik

Bosch-GSR10_8V-LI.png

+ en nyere modell av samme (+ slagtrekker i samme serie, blir ikke mye brukt men siden marginalkostnaden på den var ca 15 dollar så slang jeg med en slik i bestillingen tilfelle rottefelle). Disse småtassene orker overraskende mye og duger egentlig til det meste så lenge man ikke driver med konstruksjonsarbeid - de drar greit de fleste skrudimensjoner man bruker til ymse småting, ladetid på rundt en halvtime og lav vekt og kompakt størrelse gjør at det er behagelig å jobbe med de over tid.

Bosch har forresten ulike modellbetegnelser i USA og Europa, men det er selvsagt samme maskiner. Amerikanere kaller det også 12v, men det er 10.8v (peakspenningen til en li-ion-celle er 4V, men snittet over syklusen er 3.6 - 3*4 = 12 og 3*3.6 = 10.8). Batterier det står "12V" på fra USA er helt identiske med de det står "10.8v" på i Europa.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.611
    ixo2.jpeg

3.6 V, men giret kraftig ned. "Dockingstasjon" for lading. Meget hendig.

Ludvik2112

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.07.2010
    Antall liker
    11
    Vet ikke hvilken Makita det her er snakk om, men jeg har ihvertfall alltid strøm på min 18 volts drill. Den kom med hurtiglader og to batterier. Fulladet på 15-20 min.
    Jeg pleier å lade opp begge batteriene og de er fortsatt fulladet selv om drillen har fått hvile flere uker.

Har hatt mange batteridriller som har blitt brukt både profesjonelt og privat, og Makita har fått en høy stjerne hos meg ihvertfall:)

Mvh
    Gjert
    Helt enig.
    Jeg har lassevis av Makita 18v verktøy med 3,0Ah batteri. Batterietkapasitet er aldri noen problem, og hurtigladeren er oppgitt på 22 min ladetid.
    Det finnes selvfølgelig Makita for hobbybruk, og dette må ikke sammenliknes med kremmodellene. Fantastisk verktøy, og jeg kunne ikke vært mer fornøyd!

Til lettere bruk og mindre jobber har jeg Bosch 10,8v som er utrolig liten og hendig. Kan selvfølgelig ikke måle seg med 18v i kapasitet og kraft, men flott og stabilt til sitt bruk.

Bauhaus har ofte gode tilbud på Makita. 18v settet med drill, slagtrekker, sirkelsag, bajonettsag, vinkelsliper og lykt til kr 6999,- er et kanonkjøp. Alle små og store jobber blir bare kos med skikkelig verktøy ;)

N

nb

Gjest
    Makita med røde batterier er leketøyserien deres som ikke må forveksles med de ordentlige sakene.

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.957
    Torget vurderinger
    3
    protool.jpg
    Må si meg enig med Rovigen Denne har lav vekt mye kraft og høyt turtall :)

C

Cyber

Gjest
    Selv har jeg kjøpt billige "Skil". Kjøpte en modell som lå på 1290 og fikk ubrukt utstillingsmodell for 600 ink 2 batterier. God batterikapasitet og har led-lys. Helt super til normalt bruk. Har 230 V drill til boring og store skruer.

Hadde en slik Ixo før, men følte den var litt veik og hadde lav rpm, men den jeg hadde var første utgave, er sikkert blitt bedre nå.

tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    128
    Ja, jeg har en Grønn Bosch selv til borring, 230volt. Ganske gammel,funker helt supert enda, men så var det dette med å kunne ta ting med seg i en fei overalt uten å ha kabelsalat over alt.

mvh

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn