Batteridrill med waterpass (for loddrett bruk)

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
Hei
Er det noen som vet om en batteridrill med waterpass for loddrett drilling.?
Altså at hullene blir helt rett når en borer rett nedover (ingen skjevheter. )
Her f.eks med min råbillige drill som ikke går på batteri

Har sett en del som har waterpass hvis du skal bore vannrett, men her er det snakk om loddrett.
Mvh Jan I

Vedlegg

O

OldBoy

Gjest
Jeg har ventet like nysgjerrig som deg på svar her.

Noe sånt kunne nemlig ha vært et alternativ for meg også når jeg ikke gidder å rigge meg til med det stativet jeg vanligvis bruker når jeg skal gjøre meg litt ekstra flid. Men det blir jo rett, da. Med stativ.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
Ja her var ikke mye svar å få
Bladde litt i siste luna guiden
Der var det en rimelig 18V Ferax drill til 594,-
http://www.luna.no/webspeed/katalog/kat_produkt.p?bid=V50&kat_bid=V50&dokid=5219537
Denne står det at det er : vaterfunksjon for vertikalboring
Noen som kan undersøke dette nærmere, og event ta bilder av bakpart (topp) på denne?
Og JA jeg vet at dette merket ikke er topp kvalitet, men når en ikke finner andre så...
Mvh Jan I

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Hva i huleste er det du skal borre hull i da?
Hvor mye er du villig til å betale ?
Det finnes proff utstyr som fikser dette, men dyrt blir det. ;D ;D ;D

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
Spiralis skrev:
Hva i huleste er det du skal borre hull i da?
Hvor mye er du villig til å betale ?
Det finnes proff utstyr som fikser dette, men dyrt blir det. ;D ;D ;D
Hei
Har savnet dette av og til.
Skal ikke ha noe dyre proff greier, men en litt bedre enn disse "billigmerkene"
har nok vært å foretrekke.
Mvh Jan I

JEJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
49
Hva med å teipe fast en water til drillen ;)

Det er jo en billig løsning!

mvh

Johan

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Hvor ble det av det gode gammeldagse øyemålet?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Ser selvsagt poenget ditt. Tror det enkleste er å sette fast en bateridrill i et benkeborestativ. Da kan du lime fast en slik libelle som er på drillen du viser bilde av. Når drillen står fast i stativet er det enkelt å sjekke at boret står i vater før du limer fast libellen med superlim.

For egen del har jeg oftest benytet et slikt flyttbart borstativ, vatret sokkelen og boret gjennom sokkelen og ned i maerialet som sokkelen står på. Mye mer tungvidt enn å bruke en drill med libelle, men også mye mer nøyaktig enn frihåndsboring, selv med libelle.

For lenge siden jobbet jeg en stund på Bergens Mekaniske Verksteder. Der hadde vi slike flyttbare borestativer med elektromagnetisk fot. Når den sugde seg fast i et skipsdekk og strømmen ble koblet til var det umulig for to mann å rikke den. Deretter var det bare å vatre boremaskinen og hullet ble akkurat slik man ville ha det. Dette var ikke billig leketøy og virket jo bare på magnetisk underlag.

Uansett tror jeg du må betale ganske mye for en batteriboremaskin som har en slik innretning da du nok faller innenfor proff segemtet. Evt så finnes det sikkert noen som har en billig Kinakopi, men jeg forstår at du stiller visse kvalitetskrav.

Det du kan gjøre er å kontakte Black and Decker å foreslå en slik løsning for dem. Da kommer det nok noe slikt på markedet ganske snart. B&D har vært veldig flnke til å komme opp med nyheter de siste årene så de tar nok i på en slik ide. Ikke proffverktøy, men bra kvalitet for en småkresen amatør.

Topp Bunn