Verktøy Batteri til Makita

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Jeg har to apparater som bruker denne type batterier. Har også lader. Batteriene er nå ganske så utslitte. Hvor får jeg tak i nye? (Har ikke lykkes å finne en passende selger på nettet).

Evt.:

- Dette er jo Ni-Mh batterier. Kanskje like greit å kjøpe ny drill og slagtrekker som bruker større batterier samt Li-Ion batterier?

Planlegger å bygge terasse på ca 45kvm...

PS. Kanskje bare investere i en i en sånn pakke? Andre alternativer?

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=66897109
 
Sist redigert:

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.028
Antall liker
9.307
Banggood.com
Litt klønete å finne frem, men søkefunksjonen er god. Kr. 200-300 pr.st ser det ut til, inkl.frakt
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.063
Antall liker
3.738
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Thaugland pusher proffmodellene til Makita, om det er aktuelt å få noe over disk i en fei. Er vel å merke usikker på om nye Li-Ion batterier passer i gamle produkter. Men det ville ikke overraske meg. Proffmarkedet er jo greie sånn sett. Men da trenger du ny lader isåfall.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Takker! :)

Har lest litt rundt. Ser ut som at det må være av identisk samme type (12V, 2.6Ah), hvis ikke så nekter bla laderen å lade. Men funker et batteri med 3.0Ah også?
Skal se om det går å bestille fra de linkene...
Forøvrig voldsomme forskjeller på prisene, og det vel også slik her at kvalitet koster?
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.494
Antall liker
9.221
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Takker! :)

Har lest litt rundt. Ser ut som at det må være av identisk samme type (12V, 2.6Ah), hvis ikke så nekter bla laderen å lade. Men funker et batteri med 3.0Ah også?
Skal se om det går å bestille fra de linkene...
Forøvrig voldsomme forskjeller på prisene, og det vel også slik her at kvalitet koster?
Laderen er etter all sannsynlighet av peak typen, ev. temperaturstyrt i tillegg. Da har det ingenting betydning om batteriet er på 2.6 eller 3.0Ah. Men det er viktig at det er metalhydride og ikke Lithium.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Takker for innspill.

Hva synes dere er fornuftig å gjøre? Skrote alt og kjøpe nye, eller nye batterier?:confused:
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.494
Antall liker
9.221
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Takker for innspill.

Hva synes dere er fornuftig å gjøre? Skrote alt og kjøpe nye, eller nye batterier?:confused:
Jeg hadde kjøpt denne pakka på Bauhaus for 3500,- Du trenger vel egentlig bare lader, etpar batterier, sirkelsag og drill/skrutrekker.
Jeg har brukt dette til å lage platting på campingen og terrasse hjemme. + diverse stereobenker og møbler. Det er godt nok:)
1160761A_2_TS.jpg
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Har kjøpt noen Ryobi produkter og blitt positivt overrasket over kvaliteten.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
....

Replacement for Makita 1234 ser det ut til å være mye av.
Muligens fordi de er sjokkerende dårlige?
:(
NiMH er ikke den ferskeste batteriteknologien, og begrenser levetid ift hvor ofte og mye en lader.
Det er helt klart at tiden har gått fra NiMH.
Kjøpte en makita med slike batterier i forbindelse med et byggeprosjekt for noen år siden.
Da ble den brukt kontinuerlig, og med 2 batterier gikk det fint.

Etter at den gikk over i husbruk, ble det det ganske kjapt klart at den lekker som en sil når den ikke brukes.
Lader fullt på kvelden, neste morgen er det så vidt den gidder å stå opp i det hele tatt.
Og slik har det vært nesten siden starten.
Jeg var bare håpløst treg til å gå tilbake å klage.
:)
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.560
Antall liker
13.020
Ethvert hjem trenger en god batteridrill. Kjøp noe som funker, det holder i årevis og sparer en for mye frustrasjon. 18v er overkill til det meste i det daglige, men kjekt innimellom. De få gangene det trengs kraft er stort sett nettdrift å foretrekke. Keg bruker nesten bare 12v drill selv (Festool og en blå Bosch). Har 18v Marita men den er sjelden i bruk - kanskje for noe grov borring en sjelden gang. Til grove skruer brukes slagskrutrekker.

Kjøpte en blå Bosch 230v borrhsmmer da vi kjøpte hus. Den var kjekk da det stod på, men nå brukes den stort sett kun til å dra maltkverna ifm hjemmebrygging. Og en hullsag en gang i skuddåret.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Kvaliteten på verktøyet har og en del å si. Har borret 3-sifret med 83mm hull med min 14.4V DeWalt mens jeg har brent 18V hobbyverktøy med langt enklere bruk.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.448
Antall liker
7.783
Torget vurderinger
0
Når det gjelder merket man bør kjøpe så har jeg funnet ut at Würth har kvalitetsverktøy. Det koster like mye som et sett gode høytalerkabler OG strømforsyning til et anlegg du vil være stolt av! Men dette er greier som holder!!

Jeg kjøpte for noen år siden en slagbor/meiselhammer hos Europris for 450,- fordi det fulgte med en ekstra chuck som jeg hadde behov for. Og en ny en kostet vel omtrent det samme. Vel maskina er grei den, har brukt den ganske mye. MEN den kan bare kjøres i 20-30 minutter før den må få stå og kjøle seg ned. kjøres den lengre uten pause blir den så varm at greasen i giret blir tyntflytende og renner ut, og alle her inne vet vel hva som da skjer om man ikke gir seg?? Nåvel jeg som amatør har forsåvidt tid til å ta et par kaffekopper nå og da mens maskina kjøles ned. Jeg fant en "tilsvarende" maskin ( vel egentlig ikke, men den gjør det samme! ) hos Würth. Koster greit 10-15 X så mye, men den tåler å bli brukt et 8 timers skift ( det er vel en spisepause der inne et sted! ) uten å ha behov for "kjølepauser". Da snakker vi proff verktøy!

Nå er Würth en butikk for profesjonelle kunder, håndverkere og bedrifter, og prisene er deretter. Men HiFidioter som oss tåler jo å høre priser oppe i stratosfæren ( vi har da kjøpt HiFi ) så vi dåner nok ikke når vi hører summen. Og er man på jakt etter saker som er dønn solide er dette stedet å gå. Men det kan være smart å be sjefen om å opprette konto hos dem slik at firmaet får rabatt! De er greie på det viset, har arbeidsgiveren din rabattavtale får du samme rabatt på det du kjøper til deg selv.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Skal man ha en eller annen form for bormaskin vil jeg slå et slag for Hilti hvis man skal ha noe som er virkelig bra.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.448
Antall liker
7.783
Torget vurderinger
0
Skal man ha en eller annen form for bormaskin vil jeg slå et slag for Hilti hvis man skal ha noe som er virkelig bra.
Hilti er også utstyr for proffmarkedet. Vet ikke om de har butikker?? En kjenning jobbet i mange år som omreisende Hiltiselger i Nord Norge. Besøkte alle bedrifter som kunne tenkes å ha behov for slikt utstyr flere ganger i året. Hilti er heller ikke noe man kjøper på stramt budsjett, men har du først kjøpt en så behøver du ikke kjøpe flere. En amatør makter ikke å slite ut en Hiltimaskin, hvis du da ikke lever av å jobbe svart!
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.807
Antall liker
26.393
Sted
Oslo/Grebbestad
Hilti maskiner av alle de slag har jeg en full container av på jobb som bruk i hardt anlegg virksomhet, forskaling betong og armering utsettes for røff behandling daglig men veldig driftsikkert. Dyrt utstyr som jeg ikke kjøper til meg selv fast vi har meget gode rabatter fra Motek, holder fint med rimligere utstyr til ordinært hjemme bruk.

Syns Coop bygg har meget gode priser på maskiner til hjemme bruk:)
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.028
Antall liker
9.307
Jeg kjøper verktøy etter behov. Muttertrekkeren min skrur ut/inn 120 muttere pr. år og da tror jeg Biltema-saken jeg har varer en stund.
Det jeg merker best på dyrt kontra billig verktøy er ofte ergonomien.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.494
Antall liker
9.221
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Som vanlig sklir tråden over i hva som er best. Trådstarter skal bygge EN terrasse og skal ikke ha proff utstyr som skal brukes daglig i mange år. Men det er klart, mange her inne ser ut til å ha for mange penger (eller kanskje pengene er for billige i banken?) og skal alltid ha det beste uansett hva som diskuteres. Blir nesten som kabler det her, kjøp dyrest, det må jo være best og du trenger selvfølgelig det beste.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.448
Antall liker
7.783
Torget vurderinger
0
Som vanlig sklir tråden over i hva som er best. Trådstarter skal bygge EN terrasse og skal ikke ha proff utstyr som skal brukes daglig i mange år. Men det er klart, mange her inne ser ut til å ha for mange penger (eller kanskje pengene er for billige i banken?) og skal alltid ha det beste uansett hva som diskuteres. Blir nesten som kabler det her, kjøp dyrest, det må jo være best og du trenger selvfølgelig det beste.
Er det ikke meningen med slike tråder da? At de skal skli ut? ;)
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.448
Antall liker
7.783
Torget vurderinger
0
Jeg kjøper verktøy etter behov. Muttertrekkeren min skrur ut/inn 120 muttere pr. år og da tror jeg Biltema-saken jeg har varer en stund.
Det jeg merker best på dyrt kontra billig verktøy er ofte ergonomien.

Du bytter vel hjul på bilene du som andre, og den lille toppløse engelske ladyen går vel kun på sommerdekk?

Da kan den som gidder regne ut hvor mange biler Pinky har. ;)
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.560
Antall liker
13.020
Som vanlig sklir tråden over i hva som er best. Trådstarter skal bygge EN terrasse og skal ikke ha proff utstyr som skal brukes daglig i mange år. Men det er klart, mange her inne ser ut til å ha for mange penger (eller kanskje pengene er for billige i banken?) og skal alltid ha det beste uansett hva som diskuteres. Blir nesten som kabler det her, kjøp dyrest, det må jo være best og du trenger selvfølgelig det beste.
En batteridrill har man alltids bruk for. En av god kvalitet får jobben gjort og holder en liten mannsalder ved sporadisk hobbybruk så synest ikke det er så dumt å legge noen kroner i en slik en. Erfaringsmessig ender man også opp med profesjonelle modeller til slutt uansett så kan like gjerne gå direkte dit. De trenger heller ikke være spesielt dyre og kan godt kjøpes brukt også.
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.807
Antall liker
26.393
Sted
Oslo/Grebbestad
Som vanlig sklir tråden over i hva som er best. Trådstarter skal bygge EN terrasse og skal ikke ha proff utstyr som skal brukes daglig i mange år. Men det er klart, mange her inne ser ut til å ha for mange penger (eller kanskje pengene er for billige i banken?) og skal alltid ha det beste uansett hva som diskuteres. Blir nesten som kabler det her, kjøp dyrest, det må jo være best og du trenger selvfølgelig det beste.
Jeg sier det motsatte! Ser att Coop har tilbud på en Hitachi drill til ca 1000kr nå med to batterier. Har selv bygget en terrasse nå og brukt min eldgamle Bosch som jeg har på hytta, den drar skruene fint og ikke noe mer:D
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Batteridrill uten slag i "proffkvalitet" koster jo fra en høvding, ikke akkurat noe man trenger å lånefinansiere.
 

DagS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2004
Innlegg
466
Antall liker
496
Sted
Karlstad, Sverige
Torget vurderinger
8
Jula har tatt inn hele den batteridrevne serien til AEG i sitt sortiment. Jeg har flere av disse og er imponert over kvaliteten, også sammenlignet med min gamle Würth drill. 6 års garanti ved registrering er heller ikke å forakte.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.028
Antall liker
9.307
Jeg kjøper verktøy etter behov. Muttertrekkeren min skrur ut/inn 120 muttere pr. år og da tror jeg Biltema-saken jeg har varer en stund.
Det jeg merker best på dyrt kontra billig verktøy er ofte ergonomien.

Du bytter vel hjul på bilene du som andre, og den lille toppløse engelske ladyen går vel kun på sommerdekk?

Da kan den som gidder regne ut hvor mange biler Pinky har. ;)
Ganske riktig at Ladyen kun står på sommerdekk, noe annet ville ha vært blasfemi. Neste punkt er litt usikkert. Nå er de 120 mutterene iberegnet juniors bil, men faktoren for å regne ut antallet biler i husholdningen er avhengig av bilmerke. Hvis bilparken hadde bestått av eldre franske biler (hvilket den ikke gjør) så blir svaret litt annerledes enn det opplagte.

:D
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.028
Antall liker
9.307
Som vanlig sklir tråden over i hva som er best. Trådstarter skal bygge EN terrasse og skal ikke ha proff utstyr som skal brukes daglig i mange år. Men det er klart, mange her inne ser ut til å ha for mange penger (eller kanskje pengene er for billige i banken?) og skal alltid ha det beste uansett hva som diskuteres. Blir nesten som kabler det her, kjøp dyrest, det må jo være best og du trenger selvfølgelig det beste.
En batteridrill har man alltids bruk for. En av god kvalitet får jobben gjort og holder en liten mannsalder ved sporadisk hobbybruk så synest ikke det er så dumt å legge noen kroner i en slik en. Erfaringsmessig ender man også opp med profesjonelle modeller til slutt uansett så kan like gjerne gå direkte dit. De trenger heller ikke være spesielt dyre og kan godt kjøpes brukt også.
Nå var nok trådstarters drill av god kvalitet da den var ny, men nå blir han jo anbefalt å kjøpe ny fordi den er teknologisk avlegs. Jeg undres da på hvorfor man skal kjøpe noe som varer i 50 år, men er totalt avlegs etter 10 år. Noen her som kjøper mobiltelefon for å ha den i en mannsalder?
 

birk88

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2016
Innlegg
391
Antall liker
270
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Megaflis har gode priser på Makita.
Når man velger batteridrill, kan det være at man velger et system til senere. Dvs. Man får ofte med to goder batterier i en drill pakke, mens annet batteri utstyr blir ofte solgt uten batteri.
Av driller synes jeg det er mange bra, men på annet utstyr er det større forskjeller.

Synes sagene til Makita er bedre enn de andre, og dermed er det lettere (synes jeg) å få et godt resultat. Er du flink, greier du deg med rimeligere utstyr.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.560
Antall liker
13.020
Som vanlig sklir tråden over i hva som er best. Trådstarter skal bygge EN terrasse og skal ikke ha proff utstyr som skal brukes daglig i mange år. Men det er klart, mange her inne ser ut til å ha for mange penger (eller kanskje pengene er for billige i banken?) og skal alltid ha det beste uansett hva som diskuteres. Blir nesten som kabler det her, kjøp dyrest, det må jo være best og du trenger selvfølgelig det beste.
En batteridrill har man alltids bruk for. En av god kvalitet får jobben gjort og holder en liten mannsalder ved sporadisk hobbybruk så synest ikke det er så dumt å legge noen kroner i en slik en. Erfaringsmessig ender man også opp med profesjonelle modeller til slutt uansett så kan like gjerne gå direkte dit. De trenger heller ikke være spesielt dyre og kan godt kjøpes brukt også.
Nå var nok trådstarters drill av god kvalitet da den var ny, men nå blir han jo anbefalt å kjøpe ny fordi den er teknologisk avlegs. Jeg undres da på hvorfor man skal kjøpe noe som varer i 50 år, men er totalt avlegs etter 10 år. Noen her som kjøper mobiltelefon for å ha den i en mannsalder?
Så lenge det er li-ion-batterier skal det litt til å bli avlegs. De lader raskt, har bra nok kapasitet og lader seg ikke ut. Så mye mer enn det trenger man strengt tatt ikke.det har sikkert kommet mange nye modeller av den 18v makita jeg kjøpte for 10 år siden, men noen store nyvinninger er det ikke og jeg ser ingen grunn til å bytte. Det er ikke akkurat noen revolusjoner innen driller og andre powertools.

Vet ikke hvordan det er med priser nå, men da jeg kjøpte var det veldig mye å spare på import fra USA, men da var også dollarkursen en ganske annen.
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.807
Antall liker
26.393
Sted
Oslo/Grebbestad
Har precis skruvat ferdig terrassen med gammal Bosch 12v 2.0 AH maskin og en gammel Makita sirkel sag, ett batteri på lading så funker den fint etter 15år:)
Men når pågående arbeidsprosjekt er ferdig så kjøper jeg loss lite Hilti maskiner.
20180716_195207.jpg
 
Topp Bunn