Basstest: Moro, krevende, fascinerende

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.232
    Antall liker
    4.650
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Er det noen som har målinger på sorrow ( Pink Floyd) fra Pulse live platen
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    ....i Takla Makan så lever dypbassen på en måte, og den lever mye lavere i frekvens , ned mot en 12-13hz.
    Yello - Touch - Takla Makan

    Litt lettere å se bassgangen i dypet på denne....


    Vis vedlegget 437645
    Ja, her ser en hvordan dypbassen lever og underbygger de jevne tonene som ligger litt høyere i frekvens.

    Jeg bruker Sonic Visualizer for å se på lydfiler, fordi det er veldig rakst og enkelt. Spectrum Lab er et herk å ha med å gjøre i forhold. Det blir også litt forskjellig med lineær frekvensskala slik som du har her.

    Jeg la nettopp ut en beskrivelse for spectrum-bildene. Disse SL-bildene som Flageborg viser er det samme, men skaleringen er forskjellig, og bildet er rotert i forhold til mine - SL viser frekvens horisontalt, tid er oppover.
     
    A

    ANM

    Gjest
    ....i Takla Makan så lever dypbassen på en måte, og den lever mye lavere i frekvens , ned mot en 12-13hz.
    Yello - Touch - Takla Makan

    Litt lettere å se bassgangen i dypet på denne....


    Vis vedlegget 437645
    Ja, her ser en hvordan dypbassen lever og underbygger de jevne tonene som ligger litt høyere i frekvens.

    Jeg bruker Sonic Visualizer for å se på lydfiler, fordi det er veldig rakst og enkelt. Spectrum Lab er et herk å ha med å gjøre i forhold. Det blir også litt forskjellig med lineær frekvensskala slik som du har her.

    Jeg la nettopp ut en beskrivelse for spectrum-bildene. Disse SL-bildene som Flageborg viser er det samme, men skaleringen er forskjellig, og bildet er rotert i forhold til mine - SL viser frekvens horisontalt, tid er oppover.
    Men undres fortsatt over din påstand. Det er jo tydelig at Stay har dypbass og at du foretrekker andre låter som testobjekt er jo irrelevant. Har man et anlegg som ikke gjengir mye under 30Hz går man glipp av mye i begge disse låtene.
     

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Hvis målet er realisme så blir det jo kun flåsete å påstå at man ikke trenger dypbass. Og påstander som "det tapper vel bare forsterkeren for krefter" er kanskje sanne hvis man har høyttalere som ikke henger med nedover.
    For min del formidler dypbassen romstørrelse på en måte mindre høyttalere ikke klarer. Samtidig så er det mange instrumenter som er temmelig "fysiske" og det kreves stort potensiale i anlegget. Elektronisk musikk bruker også ofte det som omtales som "effekter" her i tråden for å underbygge musikken på samme måte som ofte gjøres i film. Det er et verktøy som endrer det opprinnelige uttrykket om det ikke gjengis.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Ok, så etter å ha lest denne tråden så er "Moro, krevende, fascinerende" bass = massevis med elektronisk produsert lavfrekvens?

    For min del er det mye mer krevende å gjengi det tildels meget grumsete bassområdet på Tom Waits sine plater bra, enn ren pur synthbass...
     
    A

    ANM

    Gjest
    Hvis målet er realisme så blir det jo kun flåsete å påstå at man ikke trenger dypbass. Og påstander som "det tapper vel bare forsterkeren for krefter" er kanskje sanne hvis man har høyttalere som ikke henger med nedover.
    For min del formidler dypbassen romstørrelse på en måte mindre høyttalere ikke klarer. Samtidig så er det mange instrumenter som er temmelig "fysiske" og det kreves stort potensiale i anlegget. Elektronisk musikk bruker også ofte det som omtales som "effekter" her i tråden for å underbygge musikken på samme måte som ofte gjøres i film. Det er et verktøy som endrer det opprinnelige uttrykket om det ikke gjengis.
    Enig!
    Tror nok de vanlige mekanismene slår inn i slike uttalelser. Det er helt greit for meg at man er fornøyd med monitorer eller at andre omstendigheter gjør det vanskelig å kunne gå for fullfrekvens høyttalere, men å prøve å vri det til at man ikke trenger dypbass for fullverdig lytteopplevelse enten baseres på manglende erfaring og/eller en defensiv holdning.

    Selv om jeg sikkert ikke kan skryte på meg optimal 20-20 gjengivelse sto det raskt klart for meg hva jeg gikk glipp av før de 2 subbene mine kom inn med drahjelp i bunnen.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Akustiske intrumenter kan ha innhold ned til veldig lave frekvenser, dette er fordi ting som er kort i tid bretter seg ut langt i frekvensdomenet.

    Hvordan kan dette skje?

    Et instrument kan ha overtoner, men ikke undertoner, så gitt at man hører på et rockeband i standard stemming, der bassgitaren går ned til 41-42 Hz: Hvordan kan da "ting som er kort i tid brette seg ut i frekvensdomenet"?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Rent teknisk så er det slik at jo kortere en transient er, jo bredere frekvensområde vil den inneholde.

    Jeg spiller bass sjøl. Vet jo at hvis man driver med "slapping" og lign så blir det veldig mye subsonisk. Men dette forsvinner som regel på veien da, så man får det ikke med på innspillinger.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.450
    Antall liker
    12.583
    Sted
    Sørlandet
    Mange fine forslag til hvordan starte en nabokrangel i denne tråden. Her er to fra meg:

    - Pete Belasco og hans album "Deeper" (Tidal)
    - Bass Outlaws og "Illegal Bass" (Tidal) Her er det en del under 20hz og platen er (eller var) mye brukt i bilstereo konkurranser og i de kretser er Steve Meade en legende:


    Mvh
    BB
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.
    A

    ANM

    Gjest
    Nå er ikke jeg musiker, så uttaler meg kun basert på frekvensteori. Men intermodulasjon kan skape frekvenser som er lavere en grunntonen. Ligger to toner si 20Hz fra hverandre feks?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Rent teknisk så er det slik at jo kortere en transient er, jo bredere frekvensområde vil den inneholde.

    Jeg spiller bass sjøl. Vet jo at hvis man driver med "slapping" og lign så blir det veldig mye subsonisk. Men dette forsvinner som regel på veien da, så man får det ikke med på innspillinger.
    Interessant. Må googles. :)
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    @ANM: Jo, men det er normalt en illusjon som skapes i hjernen til lytteren.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Nå er ikke jeg musiker, så uttaler meg kun basert på frekvensteori. Men intermodulasjon kan skape frekvenser som er lavere en grunntonen. Ligger to toner si 20Hz fra hverandre feks?
    Mer googling, da! :)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.640
    Antall liker
    14.627
    Sted
    Langesund
    Flott tråd, fordi den viser at hva en oppfatter som skikkelig bass er veldig forskjellig, og det som er facinerende her er nettopp å se hva folk legger i bass, hva slags musikk som spilles og hva dere liker.

    Og nettopp derfor har jeg ikke noe enkeltstående referansespor for bass. Det kommer an på hva en vil finne ut. Akustiske intrumenter er forskjellig fra elektronisk musikk, er dypbass viktig, er det smekk og dynamikk oppover i øvre bass som er i fokus.

    Ett spor, som har ganske mye, både nyansering, fullt frekvensområde og ikke minst en vanvittig kraft i transientene er Panda Dub - First Meet. Greier du å spille denne med full dynamikk, god nyansering og får med hele frekvensområdet, så er det ikke mye som mangler.

    Yello Stay er nevnt her, den har ikke noe særlig dypbass, men det er en herlig punch. Takla Makan fra samme albumet, derimot, DEN har dypbass.
    Mye fornuftig her, og må si meg helt enig i dine synspunkter på de to Yello låtene. Tyder på at du har et godt balansert bass-system. Men for all del, med et mindre godt bass-system, med alskens atefakter, kan sikkert også Stay høres imponerende ut
     
    A

    ANM

    Gjest
    @ANM: Jo, men det er normalt en illusjon som skapes i hjernen til lytteren.
    Selvfølgelig. Tenkte litt mer på det og er enig i at disse fenomenene nok hører hjemme i psykoakustikken slik opplevelsen av harmonier gjør.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Men for all del, med et mindre godt bass-system, med alskens atefakter, kan sikkert også Stay høres imponerende ut
    Hehe! Bet nesten på, men skal la den få stå ubesvart! Må likevel gi deg tommel opp for stikket. Respect!;D
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.640
    Antall liker
    14.627
    Sted
    Langesund
    Men for all del, med et mindre godt bass-system, med alskens atefakter, kan sikkert også Stay høres imponerende ut
    Hehe! Bet nesten på, men skal la den få stå ubesvart! Må likevel gi deg tommel opp for stikket. Respect!;D
    Ja, den tenker jeg stakk. Har vel fått inntrykk av at du er godt pansret.
    Det burde vel stått "mindre godt integrert bass-system" for det er nesten alltid rommet som føkker opp. Vannfall og målinger med forskjellig gating vil avsløre dette. Derfor så mye forskjellige meninger om hva som imponerer.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Synes på en måte det likevel blir en litt underlig generalisert kommentar. For du aner jo egentlig ikke hva jeg liker med Stay. Bare nevnte den da det faktisk er en låt jeg liker og faktumet er at den har informasjon under 30Hz, slik mye av musikken hvor Boris har hatt en finger med i spillet har. Feks Malias album. At jeg lagde en, for meg, morsom video er jo bare guttungen i meg som lekte.

    Om du, basert på mine musikkpreferanser, mener å påstå at jeg ikke har mye til lyd hjemme, må jeg bare lære meg å leve det.:)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Rent teknisk så er det slik at jo kortere en transient er, jo bredere frekvensområde vil den inneholde.

    Jeg spiller bass sjøl. Vet jo at hvis man driver med "slapping" og lign så blir det veldig mye subsonisk. Men dette forsvinner som regel på veien da, så man får det ikke med på innspillinger.
    Det blir vel sånn at så lenge fingeren er på strengen, så er det fingeren som bestemmer frekvensen. Det blir gjerne lavt. Så blir det vel sånn at strengen 'akselererer' opp til den stemte frekvensen, og igjen mye lavfrekvent rundt transientene. Så noe under stemt lav E blir det nok.

    Men så er det høyttaleren som en del av instrumentet i den virkelige verden, da. Hvor dypt går den?

    Litt sånn teoretisk synsedrodling fra hofta....
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg har sett på waveformen til bassgitaren min, dvs har gjort opptak med bandet. Jeg ser ingen tegn til at tonen starter lavere i frekvens.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Akustisk mikrofon på kabinettet, eller plugge rett i miksebord?
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    2.684
    Sted
    Liten by
    Bassen kjøres vel i de fleste tilfeller rett i bordet eller via DI boks?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Artig lese. Hadde vært artig å lese mer om sånt fra dere som spiller. Selv spiller jeg bare på slurva, akustisk, og da er det ikke mye lavfrekvens å snakke om.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Mener forresten at John Atkinson målte sine egen bass fra kabinettet, og fant at grunntonen på lav E lå langt under 2. harmoniske. Husker ikke tellene, men om det kan ha vært mellom 6 og 10 dB, eller noe?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.640
    Antall liker
    14.627
    Sted
    Langesund
    Synes på en måte det likevel blir en litt underlig generalisert kommentar. For du aner jo egentlig ikke hva jeg liker med Stay. Bare nevnte den da det faktisk er en låt jeg liker og faktumet er at den har informasjon under 30Hz, slik mye av musikken hvor Boris har hatt en finger med i spillet har. Feks Malias album. At jeg lagde en, for meg, morsom video er jo bare guttungen i meg som lekte.

    Om du, basert på mine musikkpreferanser, mener å påstå at jeg ikke har mye til lyd hjemme, må jeg bare lære meg å leve det.:)
    Siden vi er i denne bass-tråden trodde jeg du la ut Stay fordi den imponerte ekstra i bassen. Fin låt, og for meg, god balanse hele veien, og derfor egentlig ikke en låt jeg har festet meg spesielt ved, når det kommer til trådstarters ønsker om tips - men jeg har ikke det perfekte utgangspunkt for å analysere alle plater/låter heller

    Med den innsatsen du har lagt ned og det utstyret du har, er jeg hundre prosent sikker på at, hos deg er det en fin plass å nyte musikk. Hører forresten en del på Boris selv
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Hvis målet er realisme så blir det jo kun flåsete å påstå at man ikke trenger dypbass. Og påstander som "det tapper vel bare forsterkeren for krefter" er kanskje sanne hvis man har høyttalere som ikke henger med nedover.
    For min del formidler dypbassen romstørrelse på en måte mindre høyttalere ikke klarer. Samtidig så er det mange instrumenter som er temmelig "fysiske" og det kreves stort potensiale i anlegget. Elektronisk musikk bruker også ofte det som omtales som "effekter" her i tråden for å underbygge musikken på samme måte som ofte gjøres i film. Det er et verktøy som endrer det opprinnelige uttrykket om det ikke gjengis.
    Enig!
    Tror nok de vanlige mekanismene slår inn i slike uttalelser. Det er helt greit for meg at man er fornøyd med monitorer eller at andre omstendigheter gjør det vanskelig å kunne gå for fullfrekvens høyttalere, men å prøve å vri det til at man ikke trenger dypbass for fullverdig lytteopplevelse enten baseres på manglende erfaring og/eller en defensiv holdning.

    Selv om jeg sikkert ikke kan skryte på meg optimal 20-20 gjengivelse sto det raskt klart for meg hva jeg gikk glipp av før de 2 subbene mine kom inn med drahjelp i bunnen.
    Hadde Revel Ultima salon som er målt ned til 17hz, har nå Klipschorn og savner ikke Revel :)
    Hatt en del subber også men det gir meg ikke noe :)
    Det snakkes om realisme! Live er realisme for meg og hvor dypt ligger feks lyden på konserter med acdc, springsteen etc!
    Hvor ligger brystkassebassen i frekvens ? Det er den jeg foretrekker :)
     

    Slinger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2002
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    4
    Pokker som lerretet ristet!;)

    Den er også dominert av 27Hz Rød kurve.
    Det var jo som jeg antok. Denne har oppsettet mitt normalt sett ingen problemer med, hele gulvet i sving. Men hvorfor hører jeg niks dypbass fra nevnte Yello-låt? Har jeg feil versjon, eller noe? Fant den på Spotify, fra skiva Yello by Yello (The anthology), i lag med sangersken Heidi Happy.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Sonus Faber Venere 2.5, Yello Stay, samme album på Spotify.
    Screenshot_2017-04-24-12-23-46.jpg
     
    A

    ANM

    Gjest
    Hadde Revel Ultima salon som er målt ned til 17hz, har nå Klipschorn og savner ikke Revel :)
    Hatt en del subber også men det gir meg ikke noe :)
    Det snakkes om realisme! Live er realisme for meg og hvor dypt ligger feks lyden på konserter med acdc, springsteen etc!
    Hvor ligger brystkassebassen i frekvens ? Det er den jeg foretrekker :)
    Tar vel ikke mye bort fra Springsteen at anlegget er i stand til å gjengi subsonisk? Vel, kanskje avslører hvor kjip lyd det er på det meste av hans innspillinger dessverre. Liker musikken da...
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Mener forresten at John Atkinson målte sine egen bass fra kabinettet, og fant at grunntonen på lav E lå langt under 2. harmoniske. Husker ikke tellene, men om det kan ha vært mellom 6 og 10 dB, eller noe?
    Umulig å generalisere om sånt. Det kommer helt an på hva slags bass, hvilke pickuper, hvor pickupene er plassert osv osv..
     
    D

    Danke

    Gjest
    Jeg har vel nevnt det. Men synes rock Heavy osv inneholder mindre dypbass..

    Har vel nevnt Thunderstruck, samt Pink Floyd... som har endel dypbass...

    Men vi kunne like gjerne hatt delt opp i naturlig bass, bassgitar, orgel og kontra osv og kunstig synt bass....

    Sent fra min HUAWEI SCL-L21 via Tapatalk
     
    Sist redigert:

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Forøvrig, bittelitt relatert:

    Finne det en nedre grense for taktil opplevelse av lyd/trykkforandringer? Jeg har en subwoofer som tydelig trykksetter rommet ved 7Hz (eller hvor nå den aller laveste pulsen på "bass i love you" ligger), men jeg kjenner ingenting i kroppen. Jeg vet rommet trykksettes, siden en fjærbelastet ventil åpner og lukker seg i takt med elementbevegelsen. Bli bare all energien spist opp av bevegelse i vegger og tak? Eller er vi bare ike i stand til å oppfatte så "langsomme" trykkendringer?
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.232
    Antall liker
    4.650
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    2.684
    Sted
    Liten by
    Det slår meg at de fleste sangene på denne Tidal basslista er sanger jeg sjelden og aldri lytter på, men sanger som bare bare drar frem når man skal imponere noen...
    Sikkert bare meg det er no galt med.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Forøvrig, bittelitt relatert:

    Finne det en nedre grense for taktil opplevelse av lyd/trykkforandringer? Jeg har en subwoofer som tydelig trykksetter rommet ved 7Hz (eller hvor nå den aller laveste pulsen på "bass i love you" ligger), men jeg kjenner ingenting i kroppen. Jeg vet rommet trykksettes, siden en fjærbelastet ventil åpner og lukker seg i takt med elementbevegelsen. Bli bare all energien spist opp av bevegelse i vegger og tak? Eller er vi bare ike i stand til å oppfatte så "langsomme" trykkendringer?
    Etter det jeg klarte å finne ut så kreves det 110-120 dB før vi føler noe som helst ved 7 Hz.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Forøvrig, bittelitt relatert:

    Finne det en nedre grense for taktil opplevelse av lyd/trykkforandringer? Jeg har en subwoofer som tydelig trykksetter rommet ved 7Hz (eller hvor nå den aller laveste pulsen på "bass i love you" ligger), men jeg kjenner ingenting i kroppen. Jeg vet rommet trykksettes, siden en fjærbelastet ventil åpner og lukker seg i takt med elementbevegelsen. Bli bare all energien spist opp av bevegelse i vegger og tak? Eller er vi bare ike i stand til å oppfatte så "langsomme" trykkendringer?
    Hvordan kan dette skje? Høyttalere lager bølger i form av trykkforandringer, men elementene beveger seg jo ut OG inn, så det totale trykket i rommet burde være uendret.

    At 7Hz kanskje er lavt nok til at ventilen åpner og lukker 7 ganger i sekundet, kan kanskje skje? Høres ganske irriterende ut. :)
     

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Det er svært sjelden jeg spiller så høyt og med innhold på 7Hz. Dessuten er ventilen i rommet foran kinoen, der subben står, så det er ikke noe jeg hører uten å stå i rommet med subben. Ikke ofte jeg gjør det når jeg lytter til musikk. Forøvrig så skrev jeg også at ventilen fulgte bevegelsen på elementet. ;-)

    @Syncrolux, hvor finner man ut sånt? Jeg hadde mastervolum på -5 (kalibrert mot referanse kinonivå). Hvis man antar at systemet er sånn noenlunde lineært og den dypeste pulsen nærmer seg 0dBFS så ender man opp rundt 100dB. Jeg skal IKKE prøve å skru opp, det så temmelig skummelt ut med så mye vandring på elementene, selv om det ikke var noe mekanisk ulyd fra dem (utenom at vegger og tak "bulte", selvfølgelig).
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn