Basstårn med lukket, BR eller OB 12" eller 15"?

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
hel skrev:
LMC skrev:
145-150 liter
rundt 30 tipper jeg (krever muligens noe større kasse)
mvh
Leif
Hvordan vil det funke i et lite rom? Det gikk forbløffende bra med Altecene. Med en smal og dyp kasse er det mulig å få det pent (hvertfall ganske pent :p)
bra tipper jeg
det er bare å kjøre normalt nivå og ikke falle for fristelsen til å overjustere
mvh
Leif
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.858
Antall liker
10.695
Torget vurderinger
10
M J King sier at høy Q og lav Q er hipp som happ mht transienter (side 10):

http://www.quarter-wave.com/OBs/OB_Design.pdf

EQ gjør vel også litt ugang?

Jeg har beskjeden personlig erfaring, det eneste jeg kan si at Klispsch RSW10D subbene jeg hadde (det er ikke den billige versjonen men en påkostet og svært musikalsk sub) låt latterlig dårlig i forhold til Emninence Alpha15A til kr 600 stk i en provisorisk baffel helt uten EQ, kun et 6db filter på 160hz.

Snart får jeg doble 15" Alphaer i mine OBer ;D
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.858
Antall liker
10.695
Torget vurderinger
10
LMC skrev:
hel skrev:
LMC skrev:
145-150 liter
rundt 30 tipper jeg (krever muligens noe større kasse)
mvh
Leif
Hvordan vil det funke i et lite rom? Det gikk forbløffende bra med Altecene. Med en smal og dyp kasse er det mulig å få det pent (hvertfall ganske pent :p)
bra tipper jeg
det er bare å kjøre normalt nivå og ikke falle for fristelsen til å overjustere
mvh
Leif
Kanskje lage noe med Fostex 208Z og Aurum Cantus båndiskantene jeg har. Litt ala bazilla mtp bestykning.
 
M

Mr-T

Gjest
Passiv EQ (spoler osv) og analog aktiv EQ gjør mye ugagn siden de introduserer fasedrei. Det beste er etter min mening digital linear-phase EQ, som ikke gjør noe med fasen eller roter til transientresponsen. Har du analoge signalkilder så introduseres det selvsagt et ekstra AD og DA ledd, men med kun digitale kilder er dette ikke noe problem.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
ikke noe av det JEG har hørt bekrefter det du sier, snarere tvert imot
sry
mvh
Leif
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Mr-T skrev:
Passiv EQ (spoler osv) og analog aktiv EQ gjør mye ugagn siden de introduserer fasedrei. Det beste er etter min mening digital linear-phase EQ, som ikke gjør noe med fasen eller roter til transientresponsen. Har du analoge signalkilder så introduseres det selvsagt et ekstra AD og DA ledd, men med kun digitale kilder er dette ikke noe problem.
Det var vel akkurat noe slikt Bent Holter (Hegel) sa som grunn til at de ikke hadde noe innebygd EQ kontroller (bass/diskant e.l.) på sine forsterkere da jeg spurte om det ved en anledning.

Mvh.KW
 

SannaX

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2007
Innlegg
1.325
Antall liker
205
Torget vurderinger
1
Mr.T, har du testet Beyma 15G40 noengang oppover i frekvens? Har simulert den i winIsd, og den går dypt nok, men aner ikke hvordan den vil oppføre seg oppover.
Et annet alternativ ville kanskje være Beyma 15Pd80n som brukes i InConcert Miles? Denne får jo gode skussmål både på bass og oppover i mellomtonen. Burde være kjapp nok mot en hornløsning denne med 4 stk på hver side :eek:
Kanskje bare kjøpe 12 stk Eminence Beta 15". Påstås å være enda litt bedre egnet for OB enn sin bror Alpha.
 
M

Mr-T

Gjest
Jeg har ikke testet 15G40 over 100 Hz nei... men den burde da ikke ha noen problemer med deling opp mot 200-250 Hz i hvertfall.
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.313
Antall liker
67
Sted
OSLO
Torget vurderinger
8
SannaX skrev:
Kanskje bare kjøpe 12 stk Eminence Beta 15". Påstås å være enda litt bedre egnet for OB enn sin bror Alpha.
Jeg er ikke noe fan av Eminence sine elementer. Alle elementene deres har en peak på 10-15 dB rundt 1500-2000 Hz.
 

SannaX

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2007
Innlegg
1.325
Antall liker
205
Torget vurderinger
1
DIY_dude skrev:
SannaX skrev:
Kanskje bare kjøpe 12 stk Eminence Beta 15". Påstås å være enda litt bedre egnet for OB enn sin bror Alpha.
Jeg er ikke noe fan av Eminence sine elementer. Alle elementene deres har en peak på 10-15 dB rundt 1500-2000 Hz.
Skal uansett ikke over 500hz, men greit å vite hvis det er gjengs for en del av de. Takk!
 

SannaX

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2007
Innlegg
1.325
Antall liker
205
Torget vurderinger
1
Mr-T skrev:
Jeg har ikke testet 15G40 over 100 Hz nei... men den burde da ikke ha noen problemer med deling opp mot 200-250 Hz i hvertfall.
Skal litt høyere enn det. Får simulere det etterhvert. Har du noen innvendinger mot Beyma 15P80nd da? Dette har du vel mer inngående erfaring med iom InConcert Miles? Hvis du ikke har fortrengt tiden før OB da? ;) ;D
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.858
Antall liker
10.695
Torget vurderinger
10
Vet ikke om dere leste målingene til M J King i linken over hvor han hevder at det var minimal forskjell på 15A og 15B. Ihht målemafiaen så står det svart på hvitt der.

Nelson Pass bruker 15B i en av sine anbefalte OBer men den må ha EQ, se fom side 2 og 3: http://www.firstwatt.com/pdf/prod_b5_man.pdf
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.313
Antall liker
67
Sted
OSLO
Torget vurderinger
8
hel skrev:
Vet ikke om dere leste målingene til M J King i linken over hvor han hevder at det var minimal forskjell på 15A og 15B. Ihht målemafiaen så står det svart på hvitt der.
MJK har bare gjort simuleringer. Ingen målinger. I praksis er nok verden kanskje litt annerledes.
 
M

Mr-T

Gjest
SannaX skrev:
Mr-T skrev:
Jeg har ikke testet 15G40 over 100 Hz nei... men den burde da ikke ha noen problemer med deling opp mot 200-250 Hz i hvertfall.
Skal litt høyere enn det. Får simulere det etterhvert. Har du noen innvendinger mot Beyma 15P80nd da? Dette har du vel mer inngående erfaring med iom InConcert Miles? Hvis du ikke har fortrengt tiden før OB da? ;) ;D
Alt jeg har hatt inntil for 1/2 år siden har vært bare sorgen... hehe. ;) ;D

15P80nd er god den, i hvertfall til 3-400 Hz. Over der begynner den å bli litt rufsete synes jeg.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
Quote

Alt jeg har hatt inntil for 1/2 år siden har vært bare sorgen... hehe.

unqoute

og det er lenger enn et halvt år siden jeg var hos deg ::)

mvh
Leif
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.521
Antall liker
102.852
Torget vurderinger
23
Mr.T har korttidsminne som en bananflue.. ;D ;D I tillegg selektiv! Helt i tråd med en ekte DIY'er.
 

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Innlegg
3.615
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
5
hei

Leste tråden din, hadde det vært en ide og fosøke seg på en hornløsning som kunne nærme seg 100 hz, i tillegg til de planlagte.
Ville nesten trodd at du ville få ett stort sprang i lydkvalitet ved å gå fra horn til 15" ved 400 hz ?

mvh
per morten
 

SannaX

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2007
Innlegg
1.325
Antall liker
205
Torget vurderinger
1
permorten skrev:
hei
Leste tråden din, hadde det vært en ide og fosøke seg på en hornløsning som kunne nærme seg 100 hz, i tillegg til de planlagte.
Ville nesten trodd at du ville få ett stort sprang i lydkvalitet ved å gå fra horn til 15" ved 400 hz ?
mvh
per morten
Horn har vært/er vurdert. Skal man derimot nå 100hz med et horn av type LeCleach profil, så snakker vi vel omtrent 2 meter i diameter. Et tractrix horn med cut-off på ca 125hz blir omtrent 95cm avhengig av hvordan man konstruerer i Hornresp.
Det heter seg at man helst (i teorien) skal dele en oktav eller 1.4 ganger frekvensen til cut-off for å få best ladning, og da bør det deles på mellom 200-250hz.

På Inlowsound (en Diy'er med egen hjemmeside) er det konstruert et konisk horn med cut-off på 80hz. Han bruker en 15" i dette (JBL 2240), og dette sparker visstnok som hesten.
Det hadde passet ypperlig, også i forhold til at jeg skal bruke dette systemet på film hvor deling på 80hz er vanlig mot subber.

Drawbacket er at det er vanskeligere å få til et konisk i forhold til beregning og bakkammer (ifølge ekspertisen på DiyAudio), samt at det estetisk sett er firkantet. Høres litt rart ut med tanke på at lydkvaliteten bør stå øverst, men jeg kjenner en liten lykke når jeg sitter og ser på runde horn. Jeg får ikke den følelsen med firkantede. Nå skal det sies at jeg allerede har 2 stk 15" som kan testes i et slikt oppsett, og vanskelig er det heller ikke å bygge, så ja, flere ting skal eksperimenteres med.
Jeg har et par 18" subber (JBL 2245H) på hver seg 360L kasser, så det sparker bra der nede også, men vil ikke dele disse for høyt.
Så litt av grunnen til at jeg vil ha et system som spiller fra 30-350hz, er at det da blir et kapabelt annlegg som kan brukes på musikk, uten å måtte bruke sub.
 

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Innlegg
3.615
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
5
så også at tractrix kunne brukes ned mot 100 hz, et problem jeg så for meg ved passiv drift var vel å få nivåene til og passe, og du jo helst ikke dempe disk/mt for mye.
offtopic ;
en tanke som slo meg ; hvis en hadde benyttet en enhet med en mer normal qts/følsomhet ville vel resultatet bli en fallende frekvensgang oppover, noe som hadde forenklet filterbehovet . nedover ville det ikke vært behov for filtrering hvis en benytter bass/mt enhet og fallet ville kansje bli litt mindre her fordi enheten svinger mer naturlig rundt resonansen, høyere q. kommentar ?

skjønner dine valg, forenkling er jo også ofte en forbedring
 

SannaX

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2007
Innlegg
1.325
Antall liker
205
Torget vurderinger
1
permorten skrev:
så også at tractrix kunne brukes ned mot 100 hz, et problem jeg så for meg ved passiv drift var vel å få nivåene til og passe, og du jo helst ikke dempe disk/mt for mye.
offtopic ;
en tanke som slo meg ; hvis en hadde benyttet en enhet med en mer normal qts/følsomhet ville vel resultatet bli en fallende frekvensgang oppover, noe som hadde forenklet filterbehovet . nedover ville det ikke vært behov for filtrering hvis en benytter bass/mt enhet og fallet ville kansje bli litt mindre her fordi enheten svinger mer naturlig rundt resonansen, høyere q. kommentar ?

skjønner dine valg, forenkling er jo også ofte en forbedring
Passiv deling blir ikke en del av ligningen. Går for aktiv drift. Ikke sikker på om det blir analog eller digital. Mulig starte med digital for å tune inn systemet, for så å gå til analog drift. Avhenger av hvordan systemet blir, og hvordan det digitale låter/kan låte.
 

SannaX

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2007
Innlegg
1.325
Antall liker
205
Torget vurderinger
1
Mr-T skrev:
Alt jeg har hatt inntil for 1/2 år siden har vært bare sorgen... hehe. ;) ;D

15P80nd er god den, i hvertfall til 3-400 Hz. Over der begynner den å bli litt rufsete synes jeg.
Rufsete som i frekvensgang, eller i form av hørbart "mudder"? Uansett, så holder det jo opp i 400hz, om det skulle bli aktuellt.
Såvidt jeg husker går den vel ned til 30hz i ICM. Husker du volumet og tuningen på denne for å komme ned i 30hz?
 
Topp Bunn