Bassgitar

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • KP-AUDIO

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2010
    Innlegg
    43
    Antall liker
    0
    Du har glemt Anthony Jackson...... Al De Meola bla.
    Den første med 6 strengs bass.... og plekter ;D.... jeg ser da bort fra Fender sin utgave som var/er en blanding mellom gitar og bass..

    John Pattiuchi ( er litt usikker på stavelsen på etternavnet ) men finnes på Chick Corea electric band og sammens med Dave Weckl bla.+ solo-album...... også han 6 strenger men fra Ken Smith ( tilogmed montert på stativ ) på noen låter live.. Fikk vel senere signatur-bass fra Yamaha....

    mvh
    :)
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.715
    Torget vurderinger
    96
    baluba skrev:
    Sonny skrev:
    Jeg måtte jo bare høre på Why extended version (Uriah Heep) i går. Fy f.... hvor, hvem det enn er, har fart på fingerne.
    Det er vel det diametralt stikk motsatte av Bootsy Collins du beskriver her. Less is more er et godt ordtak for bassister etter min mening. Å si mest mulig med minst mulig er den største kunst for enhver musiker.
    Dette er det alltid noen som skal poengtere hver gang det diskuteres bass eller gitar. Å påstå at en kunst er bedre enn en annen blir for dumt. Noen musikere fremkaller magi med lavmælte og rolige uttrykk, mens andre briljerer med både teknikk og "feeling". Selv får jeg gåsehud av musikere som er ekstremt tekniske men samtidig kan formidle følelser, groove, passion etc. Tenk om alle bassister hadde spilt som Charlie Haden... (gjeesp)

    Anthony Jackson, Tom Kennedy (Dave Weckl), Cliff Burton (RIP) og John Clayton er bassister jeg liker å høre.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Jackson & Patitucci er nevnt tidligere :)

    Anthony har en imponerende karriere bak seg


    Plata Interspirit kom tidligere i år:





    http://www.abstractlogix.com/mymusic/aj

    http://en.wikipedia.org/wiki/Anthony_Jackson_(musician)

    Patitucci har jeg fulgt 25år snart, meget habil bassist, både akustisk og elektrisk.

    Startet helt riktig på Ken Smith - flotte instrumenter




    Han har også en pen Sadowsky i samlingen:


    Det var vel fra Sketchbook (1990) at han gikk over til yamaha



    http://www.yamaha.com/guitars/products/productdetail.html?CNTID=60179

    http://en.wikipedia.org/wiki/John_Patitucci
     

    Vedlegg

    KP-AUDIO

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2010
    Innlegg
    43
    Antall liker
    0
    Hva du ikke vet mteinum... :)

    Så av linkene dine at han hadde lurt inn sadowsky i reimen..
    Hvis du ikke allerede har Tribal Tech i samlingen din anbefaler jeg dem..

    mvh
    :)
     

    KP-AUDIO

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2010
    Innlegg
    43
    Antall liker
    0
    Hva med Bunny Brunell...?
    Har spilt sammens med Dennis Chambers bla..

    mvh
    :)
     

    KP-AUDIO

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2010
    Innlegg
    43
    Antall liker
    0
    " Five G" og " Joe Frazier " fra Bruford Tapes er noe av det beste jeg har hørt fra Mr. Berlin.... Selv om litt spinkel lydkvalitet ikke bidrar audiofilt... Men det er lett å høre forbi.... :)

    mvh
    :)
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    KP-AUDIO skrev:
    " Five G" og " Joe Frazier " fra Bruford Tapes er noe av det beste jeg har hørt fra Mr. Berlin.... Selv om litt spinkel lydkvalitet ikke bidrar audiofilt... Men det er lett å høre forbi.... :)

    mvh
    :)
    Joe Frazier (Round Two) er også på denne:





    Lurer på om ikke dette er første plata der jeg kom borti Berlin. Holder nok ikke audiofil kvalitet heller denne, men men. Kanskje Mofi skulle gitt seg i kast med denne, flat overføring fra mastertape til hybrid sacd ;D

    1. Pump It
    2. Joe Frazier (Round Two)
    3. All The Gates
    4. Bach
    5. Crossroads
    6. Freight Train Shuffle
    7. Manos De Piedra

    http://www.amazon.com/Pump-Jeff-Berlin/dp/B000006ZBG
     

    KP-AUDIO

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2010
    Innlegg
    43
    Antall liker
    0
    Den utgivelsen var jeg ikke klar over... :-[....
    Takker for den.. :)

    mvh
    :)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.130
    Antall liker
    9.442

    Chris Squire er ikke nevnt?

    Og nei, det er ikke en trailer for "Avatar"
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.347
    Sted
    Trondheim
    En ting er disse virtuose bassistene, men så var det de som gjør det en bassist skal gjøre - sette en "beat" sammen med "trommisen" og virkelig drive musikken framover. En bassist skal ikke egentlig trekke fokus mot seg selv, men lage et fundament for musikken. Det er vel her kombinasjonen John Bonham/John Paul Jones i Led Zeppelin var så magisk - de kunne lage en beat som få andre kunne etterligne. Vet ikke om John Paul Jones var verdens beste bassist, men du som de svingte.
    Jeg var på en konsert i San Francisco for 3 år siden der bandet Cake fra Sacramento spilte. Bass/trommer-comboen i det bandet fungerte fantastisk - maken til beat har jeg sjelden hørt. Om det dermed gjør at Gabe Nelson er en av de store bassistene vet jeg ikke, men jeg nevner ham nå uansett.


    PS: Videoen over er også på min liste over beste cover. De har også en flott versjon av Doris Days "Perhaps, perhaps, perhaps".

    BTW: Har ingen nevnt John Entwistle?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Polkagris skrev:
    baluba skrev:
    Sonny skrev:
    Jeg måtte jo bare høre på Why extended version (Uriah Heep) i går. Fy f.... hvor, hvem det enn er, har fart på fingerne.
    Det er vel det diametralt stikk motsatte av Bootsy Collins du beskriver her. Less is more er et godt ordtak for bassister etter min mening. Å si mest mulig med minst mulig er den største kunst for enhver musiker.
    Dette er det alltid noen som skal poengtere hver gang det diskuteres bass eller gitar. Å påstå at en kunst er bedre enn en annen blir for dumt. Noen musikere fremkaller magi med lavmælte og rolige uttrykk, mens andre briljerer med både teknikk og "feeling". Selv får jeg gåsehud av musikere som er ekstremt tekniske men samtidig kan formidle følelser, groove, passion etc. Tenk om alle bassister hadde spilt som Charlie Haden... (gjeesp)

    Anthony Jackson, Tom Kennedy (Dave Weckl), Cliff Burton (RIP) og John Clayton er bassister jeg liker å høre.
    Nå trekker du mitt utsagn litt langt, for jeg har ikke påstått noe om rolig og lavmælt. Tvert imot, Bootsy er alt annet enn rolig og lavmælt. Likevel får han sagt ting med få toner, som få andre våger å begrense seg til. Men ok, jeg skal ikke være for kategorisk. Og jeg avviser ingen her, samme hvilken stil de har. De er alle flinke, men uansett så har vi personlige preferanser som er viktigere enn andre preferanser. Å ikke ta stilling i det hele tatt passer ikke meg, selv om jeg sluker absolutt alle genre med stor apetitt. ;)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Oops, vi har en ganske fersk R.I.P. til denne tråden, som hører sammen med mitt siste innlegg. The Godfather of Bass, Robert Wilson i The Gap Band, gikk bort søndag 15 august. Han ble bare 53 år. Hvordan han fikk tittelen The Godfather of Bass høres lett på Gap Bands største hit, "Oops Upside Your Head". Less is more, anyone?


    Lavmælt og rolig? Ikke spesielt. Men han varierer litt også, for de som trenger mer imponator-spill. :)
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Joeri Hommerson


    Blir kanskje konsert snart i Oslo! :D
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Stuart Zender

    Bassist i Jamiroquai fra oppstarten i 1993 og forlot bandet under innspillingen av Synkronized (1999) grunnet konflikter med Kay




    Har sin egen signaturbass:

    The Warwick SZ Signature bass



    *sikle*

    http://en.wikipedia.org/wiki/Stuart_Zender
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    "Ready" Freddie Washington

    "Ready" Freddie Washington is an American session bassist who has played with artists such as Herbie Hancock, Michael Jackson, Al Jarreau, Aaron Neville, Lionel Richie, Anita Baker, B.B. King, Elton John, Stevie Wonder and Whitney Houston, to Donald Fagen, The Crusaders, George Benson, Denise Williams, Johnny Mathis, Burt Bacharach, and Kenny Loggins.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Freddie_Washington_(bassist)



    Hehe, kul kommentar på youtube til denne:

    I lost my verginity to this? song.



    http://www.cdbaby.com/cd/fwashington

    http://www.musicplayer.com/article/donald-fagens-freddie/Mar-06/18804
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1

    Vedlegg

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.604
    Antall liker
    9
    Jeg fant ikke NHØP i denne tråden :eek:

    Han sitter på øverste hylle i himmelen og ser mildt ned på oss. Ingen over, ingen ved siden. Her spiller han sammen med Oscar Peterson, og de har med seg bassist!!!

    [video]aF1wngoCX9A[/video]
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Skink_123 skrev:
    Joeri Hommerson


    Blir kanskje konsert snart i Oslo! :D
    Ahh, der har vi synderen som satt i sofaen min og hørte på nyeste cd'en hans da monoblokken min begynte å ryke! ::)

    Dere MÅ bare møte opp og høre han og X3 spille! Ikke glem Børge Olsen på gitar, og feir Inge Hansen på trommer, helt rå alle tre! Finnes desverre ingen gode youtube klipp. Eller, kan kan alltids laste opp et par halvdårlige mobilklipp?

    edit: http://www.joerihommerson.com/
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Joeri var daurask :)

    Og det leder over til:

    Bill Dickens



    Bill "The Buddha" Dickens is an American electric bass guitar player.
    Dickens has played with a huge range of artists, including Pat Metheny, George Michael, Joe Zawinul, Janet Jackson, Grover Washington, Jr., Chaka Khan, Mary J. Blige, Freddie Hubbard, Al Di Meola, Dennis Chambers, Steve Morse, Randy Newman and The Hooters[1][2].


    http://en.wikipedia.org/wiki/Bill_Dickens



     

    Vedlegg

    BanjoArrne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    1.433
    Antall liker
    30
    Gustavo Dal Farra

    Han er vel nesten å regne for Gatemusikant men vel verd å nevne.Andre mener han er et geni.Har gitt ut den uavhengige skiva Quimera "Minimalista" som eneste tror jeg.
    En ting er i allefall sikkert.Denne karen kan å spille bass.Håper å høre mer fra en kanten. :)

    Her spiller han Rushed Love.
     

    BanjoArrne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    1.433
    Antall liker
    30
    Er ikke sikker på om noen er nevnt fra før her men her er noen gode bandbassister:

    Steve harris-Iron Maiden

    John Myung-Dream Theater

    Billy Sheehan-Talas,David Lee Roth,Mr.Big m.fl.

    John Entwhistle-The who

    John Paul Jones-Led Zeppelin

    Joey DiMaio-Manowar
     

    Akapaz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2008
    Innlegg
    673
    Antall liker
    175
    Sted
    Sørreisa
    Torget vurderinger
    1
    Hvis man klarer å sperre bort gitarspillet til Stevie, så hører man at Tommy Shannon er en meget habil bassist.

    [video]JHEVIWpX2XM[/video]

    [video]zAG-kX_IlUw[/video]
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    mteinum skrev:
    Shame on us. Vi har glemt Leland Sklar!

    Vi må ha med en video til da denne er den beste på hele youtube 8)

     

    BanjoArrne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    1.433
    Antall liker
    30
    Akapaz skrev:
    Hvis man klarer å sperre bort gitarspillet til Stevie, så hører man at Tommy Shannon er en meget habil bassist.
    Det har jeg ingen betenkeligheter med å si meg enig i.
    Det er til tider noen skikkelig fete bassganger som groover i bakgrunnen av SRV`s uerstattelige gitarspill. :)

    Kjøpte meg faktisk bassgitar(er) forrige måneden da jeg alltid har hatt sansen for el-bass og bass generelt.

    Kontrabass tror jeg er værre,men det å kunne jeg tenkt meg å prøvd.Problemet der er vel at de er dyre og tar mye plass. ::)

    Disse kjøpte jeg.
    Spector Spectorcore 4


    Peavey Cirrus BXP


    Og en EBS Session 60 så det ble lyd.



    Er nettopp ferdig med de såre fingertuppene og har trevler der i stedet nå.Skikkelig morro er det i allefall å prøve spille selv. :)
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Jimmy Johnson bør nevnes, sjeldent fet bassolo på den her:


    Snakk om å holde grooven.
     

    Emigrant

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    98
    Antall liker
    0
    Sted
    Nederland
    oddgeir skrev:
    Jeg fant ikke NHØP i denne tråden :eek:

    Han sitter på øverste hylle i himmelen og ser mildt ned på oss. Ingen over, ingen ved siden. Her spiller han sammen med Oscar Peterson, og de har med seg bassist!!!

    [video]aF1wngoCX9A[/video]
    Men kan vel vanskelig kalles bassgitar? ;)
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Denne hører så absolutt med i tråden:

    Er ikke det en deilig groove så vet ikke jeg. ::)
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Kanskje du skulle bytte ut "musikktulling" med "musikkformidler" Morten?

    mvh Elektron
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Her har vi en som jeg har hatt på notatblokka noen år, men enda ikke fått sjekket helt ut enda. Virker meget lovende

    Alain Caron

    Alain Caron (born 1955 in Saint-Éloi, Quebec) is a French Canadian jazz bassist.
    The youngest of 11 children, Caron started playing bass at age 11 and began pursuing jazz at age 15. His musical skills were formalised by correspondence lessons with the jazz improvisation teacher, Charlie Banacos, and by attending a summer session at Berklee College of Music.
    He is a former member of Uzeb (with Michel Cusson guitar and Paul Brochu drums) that was active from 1976 to 1992. He has also been a session musician with Leni Stern and with Gino Vannelli.


    http://en.wikipedia.org/wiki/Alain_Caron_(bass_player)

    Ny plate har han også på gang:



    http://www.alaincaron.com/

     

    Vedlegg

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Tetsuo Sakurai



    Enda en Casiopea bassist

    Tetsuo Sakurai (??(??) ?? Sakurai Tetsuo?, born 1957-11-13) is a Japanese bassist. To date, he has released a total of 37 albums as a member of Casiopea and Jimsaku and solo artist, and has also made 3 bass instructional videos.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Tetsuo_Sakurai



     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn