Bassfelle med elementer

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Hvis man kjøper en dunge med 15" eller 18" billig elementer "whatever cheap shait from china" med nogenlunde rett Fs, monterer de i en stor plate/baffel trer over noe tekstil, og monterer de på bakveggen, har man ikke lagd en bassfelle da på 15cm dybde?
 

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Innlegg
938
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Eller slaver som da kan tunes litt? Tenkte tanken for en stund siden, og endte opp med å tenke: hvis dette er genialt, så ville noen hagjort det og jeg ha lest om det for lengesiden;)
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Eller slaver som da kan tunes litt? Tenkte tanken for en stund siden, og endte opp med å tenke: hvis dette er genialt, så ville noen hagjort det og jeg ha lest om det for lengesiden;)
Slaver har vel ikke motstand som motoren gir? Trodde det var det som ville gi dempingen. Elementene er jo ikke store i forhold til ett panel, men de gir jo etter vesentlig mer effektivt. Akustikk produkt er bulky og selger lite så prisen blir høy.
 
M

MarkusH

Gjest
Jeg har til tider hatt mange elementer i samme rom (som ikke er blitt brukt samtidig) og min synsing er at det fungerer fint. Om det vil fungere slik du beskriver vet jeg ikke, men er vel bare å prøve?
 

Audiogear.no

Bransjeaktør
Ble medlem
19.03.2021
Innlegg
196
Antall liker
295
Sted
Holmestrand
Torget vurderinger
0
Interessant teori. Min umiddelbare tanke går til hvordan et løst element stående ved siden av en subwoofer vil svinge med når du treffer resonansfrekvensen. Men siden det "passive" elementet står i friluft, blir det akustisk kortslutning, og det produseres ingen lyd ved så lave frekvenser.

Setter du elementet i en baffel som IKKE gir akustisk kortslutning, vil det produseres lyd når membranen svinger. Og vil du ikke da samtidig plassere deg selv inni en forstørret bassreflekskasse med passiv radiator, som vil resonere, og produsere sin egen lyd - med en tidsforsinkelse som gir merkbar etterklang, altså gjør problemet verre?

Jeg ville nok heller satt forsterker på de kjipe elementene og brukt dem til å direkte redusere stående bølger ved å kjøre dem i motfase med subwooferen(e) - eller satset på dempematerialer som omdanner den kinetiske energien til varme uten selvsving :)
 

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Innlegg
938
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Var en gjeng med stort sett svensker som laget DIY-varianter av denne med eget printkort og det hele. Har lenge tenkt litt på dette, spesielt etter at jeg fant ut at jeg ikke kan forsinke nok til å bruke motfasesub i mitt system pr. nå.

Noen som har prøvd? Slikt egentlig kan dette fungere med en meget rimelig brukt aktiv sub med en mikrofon smack rett inn på inngangen.
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
At det virker kommer av at det står skrevet i en akustikk bok, av noe skikkelig fintenkere som har ca tre siffret referanse liste til hvert kapittel. Der står det at du blir som regel forledet i en demorom i en HiFi butikk siden det ofte står så mange andre elementer der som bidrar til å senke resonanser ... Også blir det jo til at man tenker på sånt man tror man forstår, men den gang ei, hvis noen spør hvordan, står man der som ett to tall. Derfor HifiSentralen, avdelingen for sjelsro. En trykkbasert felle med metall membran beveger seg veldig lite, en woofer med Fs og magnetmotor som brems, beveger seg mye lettere og lengre = ergo tråden.
I gamle dager var vel å bruke 10 woofere helligbrøde, idag får man dem til 500,- kr stykket 15" f.eks. så fremdeles billigere enn en kjøpe VPR, med klar margin...
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Var en gjeng med stort sett svensker som laget DIY-varianter av denne med eget printkort og det hele. Har lenge tenkt litt på dette, spesielt etter at jeg fant ut at jeg ikke kan forsinke nok til å bruke motfasesub i mitt system pr. nå.

Noen som har prøvd? Slikt egentlig kan dette fungere med en meget rimelig brukt aktiv sub med en mikrofon smack rett inn på inngangen.
Det finnes noen kommersielle variasjoner av det temaet :
https://www.psiaudio.swiss/avaa-c20-active-bass-trap/

Danske HighFidelity testet ut en DIY variant over temaet en gang på tidlig 90-tall. De hadde noen utfordringer med slamrende dører og slikt. Signalet fra mikrofonen bør båndpass-filtreres ganske grundig, og en må ha noen justeringer av fase for å få det til å sitte.

mvh
KJ
 
Topp Bunn