Bassfattig rom...

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Jeg sliter litt med det samme som er nevnt i en lignende tråd, men kanskje ikke i like stor grad. Høyttalerne er normalt gode i bassormådet, men altså ikke i dette rommet. Rommet er dessverre langt fra ideelt, men det er nå det jeg har. Bredden er på 335cm, og lengden er på rundt 800cm. Betongveggene er isolert med kun 5cm glava, og kledd med et lag gips. Taket har synlig bjelkelag fra langvegg til langvegg, og mellom bjelkene er taket isolert med 10- eller 7cm glava opp mot gulvet i etasjen over, også dette er kledd med et lag gips. Takhøyden er ca 210 opp til bjelkene, og 220 mellom disse. Gulvet er av betong, med 6mm trinnlydsplater og 14mm parkett.

Høyttalerne står ved den ene kortveggen, og motsatt vegg er dekket av en fullstappet LP-hylle, fra gulv til tak, sånn rundt regnet. 3-4 meter ut i rommet (foran HT) står en vinkelsofa og et bord. Det finnes også litt andre møbler i rommet, slik som hos folk flest.

Problemet mitt er at bassnivået synes veldig lavt, sammenlignet med hvordan oppsettet spilte der det var plassert tidligere. Ut fra rombeskrivelsen, er det da tenkelig at også jeg kan ha "basspisende" vegger og tak?

En kamerat som har utstyr for dette skal ta turen for å se om vi (han) kan måle seg frem til en løsning på mysteriet, men jeg kan godt tenke meg å høre deres tanker omkring dette likevel.

EDIT: Endret "veggene" til "betongveggene". Presisering: Anlegget stod i et annet rom tidligere, ikke på en annen plass i samme rom.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.332
Torget vurderinger
1
Det er vel så sannsynlig at du hadde en bassboom/stående bølger der du hadde anlegget før.
Generelt låter et korrekt oppsatt anlegg bassfattig for folk flest. Bare prøv å lytte til en nøytral hodetelefon slik som Stax og hør hvor "bassfattig" det låter når rommet ikke spiller med....

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.365
Torget vurderinger
1
Hamram skrev:
Jeg sliter litt med det samme som er nevnt i en lignende tråd, men kanskje ikke i like stor grad. Høyttalerne er normalt gode i bassormådet, men altså ikke i dette rommet. Rommet er dessverre langt fra ideelt, men det er nå det jeg har. Bredden er på 335cm, og lengden er på rundt 800cm. Veggene er isolert med kun 5cm glava, og kledd med et lag gips. Taket har synlig bjelkelag fra langvegg til langvegg, og mellom bjelkene er taket isolert med 10- eller 7cm glava opp mot gulvet i etasjen over, også dette er kledd med et lag gips. Takhøyden er ca 210 opp til bjelkene, og 220 mellom disse. Gulvet er av betong, med 6mm trinnlydsplater og 14mm parkett.
...
Grunnfrekvensene for stående bølger i romet er L8m=21,5Hz, B3,35m=51,3Hz, H2,2m=78,2Hz for en lydhastighet standardisert til 344 m/s. Multipliser disse med heletall for ulike ordner av grunnfrekvensenen. Oddetalsorden vil alltid ha trykkminimum i midt i romet.

...
Høyttalerne står ved den ene kortveggen, og motsatt vegg er dekket av en fullstappet LP-hylle, fra gulv til tak, sånn rundt regnet. 3-4 meter ut i rommet (foran HT) står en vinkelsofa og et bord. Det finnes også litt andre møbler i rommet, slik som hos folk flest.
...
I praksis er lyttesonen omtrent midt i romets lengderetning (vanligvis oggså i bredden) og derav manglende nivå ved de aktuelle frekvensene. Jeg synes også at en lytteavstand på 3-4 meter er noe langt. Hva er avstand mellom HT? og avstand fra HT til vegg og hjørne?

...
Problemet mitt er at bassnivået synes veldig lavt, sammenlignet med hvordan oppsettet spilte der det var plassert tidligere. Ut fra rombeskrivelsen, er det da tenkelig at også jeg kan ha "basspisende" vegger og tak?
...
Sett på ei skive/låt med jevnt og fyldig bassnivå, ta en «walk-around» i romet og hør etter hvordan bassnivået/-responsen endrer seg i ulike deler av romet , huk deg ned til «normal» lyttehøyde dersom resonasen i takhøyden byr på utfordringer. Hvor elastisk er gipsveggene/-taket? En viss membraneffekt får du med det meste av vegger som ikke er betong (dvs «myke» vegger), dvs de kan fungere sommembranabsorbenter og de kan muligens «spise» en del bass. Jeg huskker i forbifarten ikke hvordan dette regnes på ... det er noe med avstanden mellom stendere, massen i platene og evt elastisitet ... trur eg.

...
En kamerat som har utstyr for dette skal ta turen for å se om vi (han) kan måle seg frem til en løsning på mysteriet, men jeg kan godt tenke meg å høre deres tanker omkring dette likevel.
Det er antagelig uansett en god ide, men det vil by på nye utfordringer mht å tolke måleresultater ... ;)

mvh
KJ

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Voff skrev:
Det er vel så sannsynlig at du hadde en bassboom/stående bølger der du hadde anlegget før.
Generelt låter et korrekt oppsatt anlegg bassfattig for folk flest. Bare prøv å lytte til en nøytral hodetelefon slik som Stax og hør hvor "bassfattig" det låter når rommet ikke spiller med....
Takker for innspill. Det er vel det som er problemet, at rommet ikke spiller med, for jeg vet at anlegget ikke har problemer med å gjengi de lavere frekvensene, og normalt sett fikser høyttalerne også dette greit, men bare ikke i dette rommet. Hittil i alle fall...

Jeg er ellers enig med deg i det du sier. Sammenligner man med en god hodetelefon, blir man kanskje fornøyd tross alt, eller i alle fall mer fornøyd... ;)

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
KJ, takk for fyldig svar!

Du har rett, lytteavstanden er litt for lang, men det skyldes faktisk at jeg har dyttet høyttalerne nærmere bakveggen, og nå sitter jeg på bordet for å komme i posisjon. Møblene følger nok etter om jeg finner det bryet verdt.

Høyttalerne står nå ca 20cm fra både bakvegg og sidevegg, og det finnes ikke antydning til "boomy" bass. Jeg er imidlertid usikker på om dette er et godt tegn, eller et dårlig tegn... ::)

Jeg må tilstå at jeg falt av litt i matematikkdelen. Nærmere bestemt var det dette jeg ikke skjønte: "Multipliser disse med heletall for ulike ordner av grunnfrekvensenen. Oddetalsorden vil alltid ha trykkminimum i midt i romet." Heltallene det skal multipliseres med, er det lytteposisjonen målt fra f.eks tak, sidevegg og bakvegg? Eller noe helt annet?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.365
Torget vurderinger
1
Hamram skrev:
...
Jeg må tilstå at jeg falt av litt i matematikkdelen. Nærmere bestemt var det dette jeg ikke skjønte: "Multipliser disse med heletall for ulike ordner av grunnfrekvensenen. Oddetalsorden vil alltid ha trykkminimum i midt i romet." Heltallene det skal multipliseres med, er det lytteposisjonen målt fra f.eks tak, sidevegg og bakvegg? Eller noe helt annet?
Se bort i fra det, det er mest for å regne på hvilke frekvenser som kan by på resonansproblemer med et gitt lytterom. Ta evt. en «walk-around» for å finne ut av hvor du synes bessresponsen er best i romet og evt hvor ille det er ift. mangelen på bass. Det at du ikke har «boomy» bass er i utgangspunktet bra, da er det «bare» nok effekt og nivå som mangler ...

mvh
KJ

easyrider

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Hei.

Jeg tipper at det har med plassering av høytalerene i rommet å gjøre. Jeg hadde et liknende problem i mitt nåværende lytterum. Hadde høytalerene ca 1,2m ut fra bakvegg og ca 1,2m til den ene sideveggen. Flyttet høytalere ut og inn, men det var hele tiden meget bassfattig. Kjøpte meg to subber for å kompensere. Da ble det OK, der de spilte, men ikke oppover i mellombassen.

Så fik jeg et tips om at det kanskje ikke var så bra å ha samme avstand til bakvegg og sidevegg (noe med stående bølger). Flyttet hele annlegget 40CM til høyre (mot sideveggen), og nå har jeg nydelig bassrespons i hele frekvensområdet. Haha 40cm til venstre og alt låter helt annerledes.

Dette sier meg at det er muligheter i de fleste rom:)

Kanskje du må flytte 40cm mot høyre.......

vh
ER

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Høyttalerne står nå ca 15 cm fra sideveggen, og 30-40 cm fra bakveggen. Rommet er fylt mer opp med møbler og lignende, så det har tatt seg opp en smule. Jeg er imidlertid ganske sikker på at jeg må supplere med sub for å få fram det jeg fortsatt mangler. Som du ser av avstandene jeg oppgir så står disse digre høyttalerne nesten helt inn i hjørnene, men fortsatt uten den minste antydning til "buldrebass" og andre plagsomme lyder. De har vært plassert "over alt" i rommet, uten at det hjalp. Jeg har konkludert med at rommet omtrent ikke spiller med i det hele tatt. En kamerat var innom med diverse måleutstyr, og kunne ikke spore opp den savnede bassen noen steder. Hvert enkelt element spilte fint, og høyt nok, men på lytteplass savnes altså fortsatt en del bass. Mest dramatisk er det fra ca 60 Hz og ned.

vidarn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2002
Antall liker
53
Torget vurderinger
16
Stakkars deg!! Jeg er en av de med tilsvarende tråd her. Jeg har nå etter 10 mnd utprøving med det meste endelig fått bassen tilbake. Jeg hadde noen stygge stående bølger, med stor bassforsterkning i hjørnene rundt 40 hz. Satte inn Helmholtzer v-6 og fikk da nytt peak i hjørnene rundt 60-70 hz. Gikk dramatisk til verks med Gik tritraps i alle hjørner, og 244 -paneler midt på frontvegg og bakvegg. Dernest har jeg flyttet ht slik at jeg utnytter drahjelp fra frontvegg og ikke bakvegg og det ble et meget bedre resultat. Romdimensjonen min var 8,2 meter * 4,7. Høres rart ut at du ikke fant bass igjen noen steder..

Jeg har også noen mykt materiale under parkett for å ta trinnlyd. Har en mistanke om at dette har gjort gulvet så mykt å fjærende at det tygger endel bass

U

Utgatt11378

Gjest
Hei!

Har du forsøkt og sette høytalerne på langveggen?

Dette var jeg nødt til og gjøre, da lytteposisjonen ble rett i en "bassfelle".

Det er forsøket verdt, om det virker....det vil du jo finne ut av... ;D

Vh

S

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Langveggen er det eneste jeg ikke har prøvd ut, men det skal prøves så snart jeg blir litt bedre i ryggen. Disse sakene veier jo alt for mye, he he... ;D

G.A.G.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2006
Antall liker
68
Sted
Vestfold
Har hatt lignende problermer, og du sitter nok i det mest bassfattige stedet i rommet. Da jeg flyttet lytteposisjonen nbærmere anlegget på kortveggen kom bassen tilbake. Har nå +-2,5 db respons fra 25 hz til 160 hz bortsett fra en liten dipp rundt 63 hz, og +- 5,5 db fra 20 hz til 160 hz, hvilket må sies å være ganske så bra. :)
Forsøkte langveggen, men det resulterte i voldsom ujevn bassgjengivelse. Men prøv alle posisjoner, da ingen rom er like.

Lykke til!

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Er ikke langveggen den siden som spiser bass?

U

Utgatt11378

Gjest
....alle rom er forskjellige, prøving og feiling er eneste måten å finne best lyd i et gitt rom... ::)

Vh

S

Topp Bunn