Bassen min!

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Jeg rotet bort bassen i anlegget! Dvs, det er nettopp det jeg føler jeg ikke har gjort, for det ser ut som den har forsvunnet helt av seg selv. Faktum er iallfall at jeg har mindre bass nå enn jeg har pleid å ha. Jeg har ikke foretatt meg noe med anlegget - såvidt jeg vet har heller ingen andre vært bortpå og fingret med det. Jeg har foretatt en rask sjekk av kabler/plugger etc og alt ser OK ut. Jeg har rippet musikken til PC og bruker Airport Express. Men tuneren min er fysisk koblet til forsterkeren, og problemet ser ut til å være det samme der, selv om det naturlig nok er vanskeligere å si noe bastant om det, sammenlignet med egen musikk.
Er det noen som kan tenke seg hva som kan ha skjedd? Er bortfall av bassen noe som kan skje av seg selv? Kan det skyldes noe slikt som f.eks. spenningsfall? Dette kan jeg mildt sagt lite om, så jeg er takknemlig for all mulig hjelp. :'(
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Hørtes rart ut. Hva har du av utstyr?
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Ingen nettstikk er blitt snudd. Jeg kan jo forsøke å snu dem for å se om det hjelper, men det løser jo ikke mysteriet med Den Forsvundne Bass.

Anlegget mitt består av:
Accuphase E450 integrert forsterker
Proac D28 høyttalere (bi-wired)
Audio Aero Capitole CD-spiller
WW Gold Eclipse III XLR signalkabler
En eller annen WW høyttalerkabel
Magnum Dynalab MD108 tuner

Balansert drift
 
L

Lydarne

Gjest
Prøv at spille på en kanal af gangen er den forsvundet i begge højtaler, dette her kan være en løs forbindelse et eller andet sted, prøv at rokke forsigtigt i alle kabler men du spiller.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Jeg vet helt ærlig ikke hva jeg snakker om, men er ikke E450 en rør/rørhybrid av noe slag? Kan det være rørene som har tatt kvelden?
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
@thomand: E-450 er nok en ren transistorsak.

@Lydarne: Har ikke sjekket én kanal av gangen. Men jeg ser poenget, og skal undersøke.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
(thomand går og skammer seg)
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
thomand skrev:
(thomand går og skammer seg)
Hehe. Hvorfor det da? Skulle jeg gått og skammet meg hver gang jeg tok feil, ville jeg ikke få gjort stort annet.
For å si det med P.G. Wodehouse: Stiff upper lip! ;D
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
En gang måtte jo være den første, hahahaha
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.795
Antall liker
349
Torget vurderinger
3
Har du noen morsomme venner som har vendt fasen på den ene høyttaleren?
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Steinar_Lund skrev:
vredensgnag skrev:
Satt inn eller flyttet på møbler?
Nei.
Dvs. jeg må visst moderere meg litt. Det står en ganske stor pappeske på gulvet ganske nær den ene høyttaleren. Den inneholder DVD-er i påvente av nye bokhyller. Bortfallet av bass KAN ha sammenfalt i tid med
at denne esken ble satt der - det kan jeg ikke huske sikkert. Tror du det kan være årsaken?
 
V

vredensgnag

Gjest
Steinar_Lund skrev:
Steinar_Lund skrev:
vredensgnag skrev:
Satt inn eller flyttet på møbler?
Nei.
Dvs. jeg må visst moderere meg litt. Det står en ganske stor pappeske på gulvet ganske nær den ene høyttaleren. Den inneholder DVD-er i påvente av nye bokhyller. Bortfallet av bass KAN ha sammenfalt i tid med
at denne esken ble satt der - det kan jeg ikke huske sikkert. Tror du det kan være årsaken?
Kan godt være at det modifiserer bassignalet derfra slik at det kommer i motfas til det andre, og begge dempes.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
vredensgnag skrev:
Steinar_Lund skrev:
Steinar_Lund skrev:
vredensgnag skrev:
Satt inn eller flyttet på møbler?
Nei.
Dvs. jeg må visst moderere meg litt. Det står en ganske stor pappeske på gulvet ganske nær den ene høyttaleren. Den inneholder DVD-er i påvente av nye bokhyller. Bortfallet av bass KAN ha sammenfalt i tid med
at denne esken ble satt der - det kan jeg ikke huske sikkert. Tror du det kan være årsaken?
Kan godt være at det modifiserer bassignalet derfra slik at det kommer i motfas til det andre, og begge dempes.
OK da lar jeg det hele ligge inntil jeg får kjøpt hyller og satt dvd-ene dit. Takk for tips!
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
216
Sted
Alltid lofotværing
Vet ikke riktig hvilket nivå av basstap du snakker om...er det et snev, eller er bassen borte? Hvor gammel er Accuphase'n? Ikke for å skremme vannet av deg, men jeg har en kjenning som opplevde noe sånt, og hos han var det noen transistorer som hadde tatt kvelden. Accuphase'n måtte ut av landet for rep., Nederland, tror jeg. Men det er noen år siden. Du har sjekka utgangene, d.v.s. at kablene er skikkelig faste?

mvh. VaW
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Bassen er ikke helt borte, men den er svakere enn den var før. Accuphasen er ganske ny. Og jeg har tatt en rask sjekk på kablene og de ser ok ut.
 

Fenris

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2008
Innlegg
104
Antall liker
23
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Det er ikke noen som vært borte i de manuelle justeringer for treble eller bassen(under frontlokket) som jo Accuphase E-450 har ?

Fenris
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
216
Sted
Alltid lofotværing
Steinar_Lund skrev:
Bassen er ikke helt borte, men den er svakere enn den var før. Accuphasen er ganske ny. Og jeg har tatt en rask sjekk på kablene og de ser ok ut.
Mystisk...noe MÅ være forandra. Hvis ikke, er det feil på noe.

;D mvh. VaW
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Fenris skrev:
Det er ikke noen som vært borte i de manuelle justeringer for treble eller bassen(under frontlokket) som jo Accuphase E-450 har ?

Fenris
Nei, heller ikke der har det vært noen. Og hvis noen hadde fiklet der og skrudd dem på, ville det ha vært et rødt lys i displayet.
 

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
609
Antall liker
2
Kan det ha skjedd noe "fysaker" med tilførselen av spenning/strøm til boligen din??
Høres nesten ut som forsterkeren får "mindre" strøm enn tidligere.
Tviler på at det er utg,transistorene så lenge det oppleves på begge høytalerne.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
FAB skrev:
Kan det ha skjedd noe "fysaker" med tilførselen av strømmen til boligen din??
Det lurer jeg på også. Det var derfor jeg nevnte spenningsfall i åpningsinnlegget mitt. Noen tanker om det, noen?
Kan dét avstedkomme slik styggedom?
 

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
609
Antall liker
2
Ser jo at du bruker cd-spiller også: Audio Aero Capitole CD-spiller

Dette var rart.

Samme problemet med originale cd-plater?
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
FAB skrev:
Ser jo at du bruker cd-spiller også: Audio Aero Capitole CD-spiller

Dette var rart.

Samme problemet med original cd-plater?
Originale cd-plater har jeg ikke prøvd. Ettersom jeg opplever det samme med tuneren min, regner jeg ikke med at problemet ligger der.
 

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
609
Antall liker
2
Får du øket/minket bassen hvis du bruker tonekontrollen?
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
FAB skrev:
Får du øket/minket bassen hvis du bruker tonekontrollen?
Godt poeng. Og svaret er ja. Og "Comp" som øyensynlig er Accuphase's utgave av loudness funker også. Disse kontrollene kan jeg forsåvidt bruke, selv om jeg helst vil unngå det. Men spørsmålet er jo fremdeles hvor den hersens bassen tok veien?
 

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
609
Antall liker
2
Tenkte det bare var verdt å prøve.
Kunne jo ha vært at det ikke skjedde noe.

Regner med at du har prøvd å dratt ut støpselet til forsterkern
og gjort den helt strømløs?

Har opplevd noe rart med en aktiv sub engang.
Den hadde vært avslått en stund når jeg kjøpte den.
Virket svært dårlig når jeg slo den på.
Brukte 1 døgn påslått og spillende før den gradvis kom seg
litt og litt. Det hjalp ikke med 2-3 timer altså.
Trodde det var noe galt med den og ringte selger.
Han skjønte ikke pøkket.
Men den kom seg til slutt??
 

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
609
Antall liker
2
Så lenge forsterkeren er ganske ny.
Kanskje den rett og slett begynner å bli spilt inn ???
Hvem vet?

Har hatt nyere forsterkere tidligere der det har virket som
om bassen på noen av dem har forsvunnet litt og på noen blitt mer fremtreden.
Men det jeg skjønte etterhvert som virkelig skjedde etter langt tids og variert lytting
var at bassen var blitt kjappere, strammet opp og bedre integrert med resten.
Gøy faktoren og noe av dypbassen ble jo litt borte dog eller blitt bedre. Det varierer fra produkt til produkt og matching med resten av utstyret.
Har både blitt positivt overrasket og skuffet.
 
R

RoDa

Gjest
Steinar_Lund skrev:
Steinar_Lund skrev:
vredensgnag skrev:
Satt inn eller flyttet på møbler?
Nei.
Dvs. jeg må visst moderere meg litt. Det står en ganske stor pappeske på gulvet ganske nær den ene høyttaleren. Den inneholder DVD-er i påvente av nye bokhyller. Bortfallet av bass KAN ha sammenfalt i tid med
at denne esken ble satt der - det kan jeg ikke huske sikkert. Tror du det kan være årsaken?

Er du av typen som løper for å hente hjelp hos naboen dersom potetene koker over, istedet for å flytte kjelen vekk fra platen? :D
P R Ø V å flytte esken midlertidig vekk, for å sjekke om det er problemet. Jeg kan ikke tenke meg bassen forsvinner grunnet en slik eske dog...

Jeg vil tro det er noe feil med koblinger eller forsterkeren. Kanskje kona har trukket ut kablene bak på høyttaler mens ho tørka støv og så satt dem tilbake med feil fase uten å fortelle deg...?
Kanskje er Accuphase veldig i forandring gjennom innspillingstiden? (Siden den var nesten ny)
Komponent i delefilter på høyttaler?

Morsom tråd er det, og jeg gleder meg til å høre hvem som tok bassen!

For å unngå basstyveri i fremtiden kan det være lurt å kjøpe en XTZ room analyzer og måle frekvensgang. Så kan du jevnlig sjekke om noen driver og snylter bass fra deg.
 

janerlen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
273
Antall liker
16
Torget vurderinger
3
Mye tyder på at det er denne karen som har frarøvet deg lavfrekvent energi. Audiofiles største fiende :)



Stor pappeske? Noen sjanse for at den kan fungere som en hulromsresonator (helmholtz)?
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
RoDa skrev:
Steinar_Lund skrev:
Steinar_Lund skrev:
vredensgnag skrev:
Satt inn eller flyttet på møbler?
Nei.
Dvs. jeg må visst moderere meg litt. Det står en ganske stor pappeske på gulvet ganske nær den ene høyttaleren. Den inneholder DVD-er i påvente av nye bokhyller. Bortfallet av bass KAN ha sammenfalt i tid med
at denne esken ble satt der - det kan jeg ikke huske sikkert. Tror du det kan være årsaken?

Er du av typen som løper for å hente hjelp hos naboen dersom potetene koker over, istedet for å flytte kjelen vekk fra platen? :D
P R Ø V å flytte esken midlertidig vekk, for å sjekke om det er problemet. Jeg kan ikke tenke meg bassen forsvinner grunnet en slik eske dog...

Jeg vil tro det er noe feil med koblinger eller forsterkeren. Kanskje kona har trukket ut kablene bak på høyttaler mens ho tørka støv og så satt dem tilbake med feil fase uten å fortelle deg...?
Kanskje er Accuphase veldig i forandring gjennom innspillingstiden? (Siden den var nesten ny)
Komponent i delefilter på høyttaler?

Morsom tråd er det, og jeg gleder meg til å høre hvem som tok bassen!

For å unngå basstyveri i fremtiden kan det være lurt å kjøpe en XTZ room analyzer og måle frekvensgang. Så kan du jevnlig sjekke om noen driver og snylter bass fra deg.
Jeg er faktisk ganske god til å koke poteter ;D Sønnen min er utdannet kokk så kom ikke her! ;) Og kjerringa tørker ikke støv, så det er også utelukket. Forøvrig har jeg ved hjelp av hennes ikke ubetydelige krefter flyttet den jævla esken uten at det hjalp det spøtt.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Steinar_Lund skrev:
FAB skrev:
Regner med at du har prøvd å dratt ut støpselet til forsterkern
og gjort den helt strømløs?
Nei. Men det skal jeg gjerne prøve. I kveld.
Nå har jeg vært nede i kjellerstua og røsket dingsen ut av greia så nå får vi se om FABs forslag har noe for seg. Tilbakekommer. :D
 

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
609
Antall liker
2
La den stå litt uten. Så når du setter den på igjen, spill musikk hele natta.
Kjør den gjerne litt hårdt i takt med det du vet.
La transistorene og spenningsregulatoren(e) gå gode og varme ;D
Det er vært å prøve.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
FAB skrev:
La den stå litt uten.
Kjør den gjerne litt hårdt i takt med det du vet ;D
Det er vært å prøve.
Ja forandring fryder ;D Har tenkt å la den stå over natten - hvis mulig. Tilbakekommer ikke ;D
 

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
609
Antall liker
2
Kanskje du har daukjørte`n.
La den få jobbe litt.
Det er det faenskapet er laget for ;D
 
Topp Bunn