Bassen i hodetelefoner kontra fra HT'er...

Absolutt

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2013
Innlegg
1.028
Antall liker
330
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
7
Men da mister man trøkket i bassen som visse hodetelefoner kan gi. Så han har et poeng. Er nok mange, inkl meg selv, som øker volumet får å kompensere for lite bass. Lytter som regel på rundt 85-90dB.... Dog målt med iPhone app hehe
 

Erlendb

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.08.2014
Innlegg
1.443
Antall liker
556
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Tyll Hertsens har skrevet mye om hva som skjer om man spiller for høyt. Bottom line er at man får med seg mindre ved for høyt volum. At det er lettere å spille for høyt med hodetelefoner er ingen hemmelighet. Men det er ingen gyldig grunn til at hodetelefoner foretrekkes for mange. De fleste spiller for høyt i begynnelsen og får raskt lyttetretthet før de lærer å moderere volumet. IEMs er litt skumle..Fyrer løs rett i trommehinna..
 

Newton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2005
Innlegg
445
Antall liker
169
Jeg mener at det som gjør at hodetelefoner lyder så bra for mange er at de spiller mye høyere på disse enn over sine egene høyttalere.
Har man anledning til å spille like høyt i stuen eller lytterommet med høyttalere som har liten forvrengning ved samme volum, tror jeg de aller fleste ville ha valgt høyttalere.
Det er ikke tilfelle for meg i alle fall. Tror du har et poeng, at mange spiller på høyt volum med HP. Personlig har jeg svært moderat volum og oppdaget for lenge siden at moderat volum faktisk gjør at man får bedre med seg alle detaljer/nyanser i lydbildet. Dette er faktisk svært viktig, i alle fall for meg!
Det du beskriver er noe man i akustikken har målt siden 30 tallet med hodetelefoner - så du er "spått ån". Husker jeg ikke feil (snart 20 år siden skolebenken) var det "Phon" kurvene som viste dette og kurvene viser at jo høyere du spiller jo flatere låter det og du detekterer variasjonene mindre. Så full ramling duger når øl brillene er på, men for nøyansert lytting kan det nok være lurt å bække litt tilbake på volum poten :)
 

Newton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2005
Innlegg
445
Antall liker
169
Men da mister man trøkket i bassen som visse hodetelefoner kan gi. Så han har et poeng. Er nok mange, inkl meg selv, som øker volumet får å kompensere for lite bass. Lytter som regel på rundt 85-90dB.... Dog målt med iPhone app hehe
Øret er ikke like følsomt for bass som for de høyere frekvensene. Lytter du til en tone på 1KHz så må tonen på f.eks 100Hz guffes mye opp for at du subjektivt skal føle at den høres lik ut... Det er nevnt i forrige post som "Phon" - kurvene. Googlet det kjapt nå slik at en gammel skrubb ikke farer med sludder og her er i alle fall ett hit : https://en.wikipedia.org/wiki/Equal-loudness_contour

Stod noe interessant der om hodetelefoner og høyttalere som kan være OK å få med seg for de som måtte være interessert.
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.494
Antall liker
1.010
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Ville nok heller ha testa med en basshaker kobla til godstolen enn en sub.
Minner meg om klassikeren «Hifi Delirium» der unge hifi-Lars jobber frem en hodetelefon/romperister-kombo. Fantastisk film, anbefales dem som ikke har sett den ;D Fant den dessverre ikke på YouTube lenger.
 
S

Syncrolux

Gjest
Jeg spiller bass sjøl (Fender 5-streng American Deluxe Jazz-bass), så jeg er kanskje mer enn middels opptatt av bass. I hodetelefoner hører jeg hvordan instrumentet mitt faktisk låter. Over høyttalere, og spesielt på bassrefleks, høres det ikke ut som det skal. Det er rett og slett noe feil.
 

Bart

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.03.2007
Innlegg
550
Antall liker
55
Men da mister man trøkket i bassen som visse hodetelefoner kan gi. Så han har et poeng. Er nok mange, inkl meg selv, som øker volumet får å kompensere for lite bass. Lytter som regel på rundt 85-90dB.... Dog målt med iPhone app hehe
Et STORT problem med hodetelefoner er lydvolum. "Bassfattige" hodetelefoner og/eller hodetelefoner generelt er skumle hvis man kompenserer med høyt volum for å oppnå "morrofaktor".
85 dB er høyt og kan gi høreskade ved lang eksponering (8 timer).
Selv lytter jeg ved 68-80dB målt med app (CanOpener) og med lydtrykksmåler.
 
Sist redigert:
Topp Bunn