Men da mister man trøkket i bassen som visse hodetelefoner kan gi. Så han har et poeng. Er nok mange, inkl meg selv, som øker volumet får å kompensere for lite bass. Lytter som regel på rundt 85-90dB.... Dog målt med iPhone app hehe
|
Det du beskriver er noe man i akustikken har målt siden 30 tallet med hodetelefoner - så du er "spått ån". Husker jeg ikke feil (snart 20 år siden skolebenken) var det "Phon" kurvene som viste dette og kurvene viser at jo høyere du spiller jo flatere låter det og du detekterer variasjonene mindre. Så full ramling duger når øl brillene er på, men for nøyansert lytting kan det nok være lurt å bække litt tilbake på volum potenDet er ikke tilfelle for meg i alle fall. Tror du har et poeng, at mange spiller på høyt volum med HP. Personlig har jeg svært moderat volum og oppdaget for lenge siden at moderat volum faktisk gjør at man får bedre med seg alle detaljer/nyanser i lydbildet. Dette er faktisk svært viktig, i alle fall for meg!Jeg mener at det som gjør at hodetelefoner lyder så bra for mange er at de spiller mye høyere på disse enn over sine egene høyttalere.
Har man anledning til å spille like høyt i stuen eller lytterommet med høyttalere som har liten forvrengning ved samme volum, tror jeg de aller fleste ville ha valgt høyttalere.
Øret er ikke like følsomt for bass som for de høyere frekvensene. Lytter du til en tone på 1KHz så må tonen på f.eks 100Hz guffes mye opp for at du subjektivt skal føle at den høres lik ut... Det er nevnt i forrige post som "Phon" - kurvene. Googlet det kjapt nå slik at en gammel skrubb ikke farer med sludder og her er i alle fall ett hit : https://en.wikipedia.org/wiki/Equal-loudness_contourMen da mister man trøkket i bassen som visse hodetelefoner kan gi. Så han har et poeng. Er nok mange, inkl meg selv, som øker volumet får å kompensere for lite bass. Lytter som regel på rundt 85-90dB.... Dog målt med iPhone app hehe
Minner meg om klassikeren «Hifi Delirium» der unge hifi-Lars jobber frem en hodetelefon/romperister-kombo. Fantastisk film, anbefales dem som ikke har sett den ;D Fant den dessverre ikke på YouTube lenger.Ville nok heller ha testa med en basshaker kobla til godstolen enn en sub.
Et STORT problem med hodetelefoner er lydvolum. "Bassfattige" hodetelefoner og/eller hodetelefoner generelt er skumle hvis man kompenserer med høyt volum for å oppnå "morrofaktor".Men da mister man trøkket i bassen som visse hodetelefoner kan gi. Så han har et poeng. Er nok mange, inkl meg selv, som øker volumet får å kompensere for lite bass. Lytter som regel på rundt 85-90dB.... Dog målt med iPhone app hehe