Høyttalere Bassen i en "fullrange" høyttaler med passivt delefilter blir aldri særlig bra.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Teobald

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Antall liker
    406
    Bassen i en "fullrange" høyttaler med passivt delefilter blir aldri særlig bra.

Jeg lar nå dypabssen gjengis av to DSP subwoofere og jeg hører mye mer musikk.
    Sider ved musikken dukker frem som ellers er helt filtrert bort av kompromissene i en passiv konstruksjon. Det er også andre fordeler.

Subbene er et veldig rent DSP design, 500W klasse D forsterker, høy kvalitet og trykkammer, helt i henhold retningslinjene i Pat McGinty artikkel vedrørende dypbassdelen i en DSP konstruksjon uten passive komponenter.https://6moons.com/industry_articles/dsp-crossovers/

Cabasse_Santorin_30_liten.jpg

Teobald

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Antall liker
    406
    En del moderne musikk kommer tidvis inn med en meget dyp "rullende" bass som får parkett-gulvet til å vibrere (ganske stilig).
    Dette var helt filtrert bort før og jeg har 2x50 kg monoblokker og 12" basselementer.

M

MusicBear

Gjest
    Interessant! Og takk for linken. Råbra, dette forumet her, takk Høvdingen :)

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.790
    Hvorfor mener du et passivt filter ikke er godt?

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.790
    Det passive filter der linkes til er fejlkonstrueret. Fysisk opbygning er crap og alle serie komponenter ligeså.

Teobald

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Antall liker
    406
    Sitater fra Pat McGinty’s «white paper»:

Pat's solid reasons why DSP crossovers are the future of better loudspeaker design.

First, let me get this out of the way: passive filters suck. I know. I designed with them for decades.

Old enough to remember the death of disco? I predict that's how quickly conventional audio (passive crossovers) is about to unravel once the consumer realizes how much more value he gets with the next generation of tech (DSP crossovers).

One of the trickiest engineering problems we face in conventional speaker design is bass system alignment. The closed box is simplest but fails to deliver as much bottom end as a vented alignment.

That trade-off is now gone. We can very simply and straightforwardly make a closed box that does nothing more than optimize the woofer’s rise and settle times as the measure of how well output tracks input. Of course just as with closed boxes of the past, the low bass goes away. But now we can simply dial it back in. Now we get superior bass fidelity and extension in a much smaller box simply by applying power and manipulating the signal. You do need a woofer that can take the punishment—read: a more expensive driver—but since we can cut the box size in half or better, I'll happily call that a wash. Maybe it takes a 400 watter on the woofer but who cares? Audiophiles don't know it yet but first-rate amp power is actually pretty cheap. At Meadowlark we have a saying: "Power is cheap. Use lots!".

M

MusicBear

Gjest
    Det passive filter der linkes til er fejlkonstrueret. Fysisk opbygning er crap og alle serie komponenter ligeså.
    Drossel, jeg har stooor respekt for deg. Men, alltid når du mener ting er feil, så er det fullstendig uten å forklare hva du mener er feil/kunne vært bedre/etc. Hvorfor ikke gjøre nettopp det, fremfor at man hver gang skal tvinges til at du er sannheten og det eneste riktig. Begrunn dine påstander, så oppnår du mer troverdighet, med det enda mer spennende å følge deg & ditt engasjement og kunnskap innenfor hi-fi. Mitt innlegg er ikke ment som kritikk - kun som en velment oppfordring.

Teobald

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Antall liker
    406
    Flere sitater fra Pat:

Pat.jpg

Resonating
    They perform their function by resonating. They store energy and release it later. The more complex these circuits get, the more of that ringing goes on and the more the signal distorts and smears backwards in time. And, none of that nasty ringing makes your amp's job any easier.

Added impedance
    In addition and equally nasty, passive filters impose added impedance between source (amp) and load (transducer) to decouple the two. This can only be minimized by selecting parts with low impedance but cannot be eliminated entirely. In most midrange and tweeter circuits where output must be lowered to match that of the woofer, shelving resistors add intentional impedance.

Tosses away the electrical damping
    It's a necessary evil that tosses away the electrical damping you'd otherwise enjoy when a transducer couples tightly to an amplifier. That coupling gives the amp firm control over the position of the voice coil which is essential for faithful signal tracking. To oversimplify a little: tight control means snappy starts, changes and stops. Loose control means that the driver's moving mass begins to dominate. It takes a while to get going, then a while to settle down. We call these attributes rise and settle times. They're pretty easy to observe on the bench. To make a mechanical analogy, it's the difference between controlling the diaphragm with a stiff stick or a wet noodle.

Peculiar degradations
    Making matters just slightly worse are the peculiar degradations inherent in each type and brand of cap, coil and resistor. When people talk about which capacitor is best, they're really just talking about which is least bad because it adds less distortion and less coloration. The same goes for coils and resistors. I always found that identifying the happiest least-bad combination of parts took quite a bit of effort and expense.

I could add a few more points but I think you get it: passive filters suck on at least four counts.

Good riddance!

For egen regning:

Passivt delefilter med spoler, motstander og kondensatorer er gammel "steampunk" teknologi.
    Nå har vi fått noe mye bedre
    ekstra liten hand.png

Sist redigert:
    L

Lassencad

Gjest
    Nu har jeg prøvet begge dele passivt /aktivt på mine basmonduler og har erfaret at passive dele filter sluger alt for meget af energien
    i hvert fald i mit tilfælde. Om det så er tydeligere på mit system end andre skal jeg lade stå ubesvaret.
    Og en anden fordel med aktivt er at man med få klik med musen kan ændre alt.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.790
    Drossel, jeg har stooor respekt for deg. Men, alltid når du mener ting er feil, så er det fullstendig uten å forklare hva du mener er feil/kunne vært bedre/etc. Hvorfor ikke gjøre nettopp det, fremfor at man hver gang skal tvinges til at du er sannheten og det eneste riktig. Begrunn dine påstander, så oppnår du mer troverdighet, med det enda mer spennende å følge deg & ditt engasjement og kunnskap innenfor hi-fi. Mitt innlegg er ikke ment som kritikk - kun som en velment oppfordring.
    Mener det jeg skriver. Spolerne sidder for tæt sammen og snakker sammen. Dermed opstår der fejl. Enhver kondensator er også behæftet med induktion. Og ja der er en grund til at folk køber dyre komponenter. Det er fordi lyden bliver bedre. Kvaltets komponenter er det ingen af her. På den måde er der en sandhed i at elektroniske filtre kan være bedre. Burde ikke være vanskelig og forstå.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.790
    Nu har jeg prøvet begge dele passivt /aktivt på mine basmonduler og har erfaret at passive dele filter sluger alt for meget af energien
    i hvert fald i mit tilfælde. Om det så er tydeligere på mit system end andre skal jeg lade stå ubesvaret.
    Jeg kan godt følge at passive filtre til bassen kan ødelægge meget hvis kvaliteten ikke er i top. Overvejer selv nye basser. I den forbindelse tænker jeg på simple passive filtre. I indgangen på den forstærker som skal trække bassen.

M

MusicBear

Gjest
    Elektroniske filtere er mildt sagt kostbare. Dog ikke fullt så kostbare, de som finnes innenfor PA verden. Burde ikke disse være gode bok? Andre som har tips (?) om gode digitale filtere - gjerne med DSP.

Teobald

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Antall liker
    406
    Delefilter-komponenter i Yamaha NS-5000

201802_yamaha5v2.jpg

Den store spolen veier 1,5 kg
    Dette er altså høyttalerne jeg bruker. 8 komponenter må være ganske optimalisert for et 3-veis sysyem???
    Vel, bassen er ikke optimal nok :p

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    11.119
    Sted
    Holmestrand
    Du kommenterer så langt jeg kan forstå spesifikt på noe som er brukt som et tilfeldig illustrasjonsfoto?

"As just an arbitrary visual example..."

Kan vanskelig se at det er noe poeng i det?

22.08.png

L

Lassencad

Gjest
    Jeg kan godt følge at passive filtre til bassen kan ødelægge meget hvis kvaliteten ikke er i top. Overvejer selv nye basser. I den forbindelse tænker jeg på simple passive filtre. I indgangen på den forstærker som skal trække bassen.
    Overvejer selv nye basser.......
    Hvad har du gang i :)

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.790
    Monacor SPH 300 Ctc. Har hørt dem et sted og de er også blevet anbefalet af Modifix. " Du får så meget bas at du får problemer med naboerne" Nu har jeg moddede Coral 12 ". De er ikke dårlige men mangler det sidste både ned til de dybeste frekvenser og i dynamik.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.898
    Sted
    Østfold
    Jeg er ikke helt uenig i at passive filtre kan ha sine drawback, men samtidig er jeg litt skremt over at fyren uttaler seg så bastant, og i samme åndedrag viser at han ikke forstår:

- Matematikken rundt filtre (han snakker villig vekk om resonanser og stige/synketid, vel de er der, faktisk eksakt like, i DSP-er også).
    - Matematikken rundt praktsisk dempningsfaktor (det er ikke gitt at en driver jobber optimalt mot 0 ohms utgangsimpedans, og alt annet gjør det dårligere).
    - Matematikken rundt T/S-parametre (man trenger ikke kompensere en lukket kasse for å få dyp bass om man bruker en driver med riktige T/S-parametre).
    - Matematikken rundt kabinett og virkningsgrad (han må gjerne halvere kabinettet, det krever dobbelt så mye effekt, men det gjør det om han løser det på gamlemåten også).
    - Og ellers en hel drøss med andre egenskaper i drivere, kabinetter, filtre (både DSP og analoge) osv (hans forslag medfører langt mer forvrengning, er eksakt like resonant og ikke det spor mindre utfordrende for forsterkeren).

Altså, dette forventer jeg ikke at alle vet på strak arm, men en som har konstruert høyttalere i flere tiår, og velger å gå ut offentlig å uttale seg om emnet... Da må man vel kunne forvente litt?

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    10.515
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Elektroniske filtere er mildt sagt kostbare. Dog ikke fullt så kostbare, de som finnes innenfor PA verden. Burde ikke disse være gode bok? Andre som har tips (?) om gode digitale filtere - gjerne med DSP.
    Jriver

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn