Bassen forsvinner opp i taket

Hlatsch

Fersking
Ble medlem
01.08.2015
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Jeg har nylig flyttet inn i drømmeleiligheten for en ungkar med interesse for lyd. Det er et gammelt industribygg, som ble gjort om til leiligheter i 2007. Det er så godt som lydtett mellom leilighetene, ihvertfall når jeg lukker døren ut til terrassen.

Her kommer mitt lille problem: Det er i overkant av tre meter opp til taket, som er av betong. Nå har jeg prøvd diverse møbleringer, og forskjellige høyttalere, men det samme går igjen; bassen bærer dårlig mot lytteposisjon, men høres på et mer normalt nivå oppe ved taket. Rett foran høyttalerne høres en mer behagelig fyldig bass, som bare ikke bærer bort til lytteposisjon.

Lytterommet måler grovt sett 5x4 meter, men er i praksis litt mer avlangt enn 5x4 på grunn av åpen kjøkkenløsning. Langs den ene langsiden er det vinduer og to verandadører hele veien. Rommet har store slette vegg og takflater, som lyden forsåvidt også bærer preg av. Oppunder taket, i det ene hjørnet, henger en seng. Der oppe høres bass på normalt+ nivå. Bedre enn nede i sittehøyde, men litt basstungt for min smak.

Utstyret som spilles er en Abrahamsen V2.0/V6.0 på et par Sonus Faber Venere 2.5. Disse høyttalerne har bassporten foran, men jeg har hatt identisk problem med høyttalere som er portet bakover. Jeg har spilt et par Klipsch RF52mkII i oppsettet, og disse er allerede veldig sjenerøse i bassen, så problemet var ikke like tydelig, bortsett fra et fjell av bass oppunder taket.

Har noen hatt lignende problem, og eventuelt hva var løsningen?

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Antall liker
1.841
Sted
Fetsund
Ikke uvanlig at man får store bassoppsamligner langs vegger og i hjørner. Det er slik lyd fungerer. Så jeg ville prøvd å flytte meg ut av problemet om jeg var det. Det er viktig å bruke mye tid på å flytte både lytteposisjon og høyttalere. Skal du få noen konkrete svar, så bør det gjøres målinger.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Med vinduer langs hele ene siden, vil du også få veldig ulik roomgain.

Prøv å spille med høyttalerene opp mot vinduer slik at de spiller mot deg, og bort fra veggen med vinduene.

Hlatsch

Fersking
Ble medlem
01.08.2015
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Nå har jeg prøvd alle mulige oppsett for rommet. Det er tre forskjellige oppsett (Rødt rektangel tilsvarer sengen ca 2 meter over gulvet):

Leilighethøyttaleroppsett.jpg

Oppsett nummer 1 er slik jeg satte opp først. Her passer det best inn med resten av møblementet i leiligheten, og spiller med vinduene i "ryggen", som Retep poengterer. Sofa og lytteposisjon blir her under sengen (rødt).

Oppsett nummer 2 er også et ok alternativ i forhold til resten av leiligheten. Her blir lytteposisjon litt midt ute i rommet, men den luksus kan man unne seg som ungkar. Fortsatt veldig mye bass som bare forsvinner oppover.

Oppsett nummer 3 har jeg opprinnelig ikke sett som noe særlig alternativ, men lydmessig kom den oppturen jeg hadde håpet på. Høyttalerne får stå delvis under sengen som henger to meter oppe. Det er ikke veldig praktisk, men nå høres bassen med litt mer kraft, og tyngden den bør ha. Høyttalerne kan ha rundt en halv meter luft bak seg, men ikke fullt så mye luft til siden. Her spiller de også mot vinduene, som ikke er ønskelig, men det ser ut som det foreløpig kan bli en løsning.

Jeg finner generelt lite stoff på nett om dette problemet, men jeg kan da slettes ikke være den første personen som bor under et høyt tak?

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Antall liker
1.841
Sted
Fetsund
Du kan også prøve å spille på diagonalen av rommet. Altså at den ene høyttaleren er ved oppsett 1 og den andre ved 2.
Skal du virkelig finne ut hva som skjer og hvor problemene ligger, så bør du gå til anskaffelse av en målemikrofon. Man får en umik1 til rundt tusenlappen. Det er vanskelig å gjette seg frem her siden alle rom er forskjellige.

Hlatsch

Fersking
Ble medlem
01.08.2015
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Det ender nok opp i at jeg må få gjort noen målinger her ja. Det er ikke tvil om at jeg kunne hatt noe dempemateriale på veggene og muligens taket også, men jeg er svak for de store veggflatene mine.

Husker jeg feil, eller finnes det dempemateriale som kan forkles som bilder etc? Ender vel kanskje opp med halvdårlig demping og kornete bildetrykk.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det er mulig å minimere kanselleringene ved å dempe trykkpunktene til de lavfrekvente refleksjonene.
Samtidig er det best å finne optimal plassering først. Man bør flytte seg ut av nullpunkter så mye som mulig. Deretter gjør man tiltak. Begge deler er essensielt for et virkelig bra resultat.

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
2.025
Har ofte opplevd at bassen befinner seg i øvre deler av rommet. Akustikktiltak er en egen vitenskap, og kan medføre mye arbeid og store frustrasjoner, og man får ikke nødvendigvis lønn for strevet. Jeg har selv hatt gode erfaringer med å dra høyttaler lenger ut fra veggen, og plassere lyttestolen/sofaen tett på bakvegg ref. tegning
Steen

Sist redigert:

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Det er derfor jeg har anbefalt - i alle fall EN gang i livet - å plasserer en sub i hvert hjørne oppe under taket.
Det gir fantastisk sub-bass i lytterposisjon. Erfaring fra det eksperimentelle 80-tallet.... ;-)

Topp Bunn