Bassdemping i gulv

OleLyttøye

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.06.2015
Innlegg
555
Antall liker
228
Sted
Bergen
Jeg skal sette opp et mindre PA-anlegg, type Martin eller noe sånt, i en 2.etasje. Etasjeskillene er mildt sagt luftige, her er kanskje 60 cm mellom himling 1.etasje og gulv 2.etasje. Så til saken: Fra en krok og langs en bakvegg noen meter skal det settes opp en scenekant, la oss si 30 cm høy. Hvis vi åpner opp gulvet under scenen, kan dette bli en effektiv bassfelle? Tenkte å dempe jevnt ca 20 cm bakvegg scene, og så får vi se over scenen. Skal høre med lydfirma. Men altså, et slikt gulv med mye luft i, funker det til noe når scenegulvet er hardt?
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Hei, du må akustisk åpning inn tl under scenen da, jo mer jo bedre, evt at scene front er åpen eller at andre sider av scenen er det, scene gulvet langs veggene f.eks kan lages med hulplater el.lign..
 

OleLyttøye

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.06.2015
Innlegg
555
Antall liker
228
Sted
Bergen
OK, får se på det. Hvis hull taking inn mot sidevegg - er avstande til sidevegg kritisk?
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.313
Antall liker
8.349
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Er ikke sikker på om det er den beste løsningen for å stoppe stående bølger.
Det beveger seg brutalt mellom veggene i rommet (front bak) (side side)
Jeg har 70 cm på frontveggen, det er noe jeg kan bekrefte virker enormt bra.
Men det er jo ikke farlig/galt å gjøre det, virker det så virker det.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.313
Antall liker
8.349
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Som jeg sier så er jeg usikker.
Veit ikke om noen som har prøvd å dempe bass på den måten.
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Med 2 paralelle flater, og ikke minst 3 får man ikke nødvendigvis fjernet så mange stående bølger, altså rom resonnanser, som da viser seg som peaker og dipper i frekvens kurven, men kanskje de blir litt, litt jevnet ut. Men det man får, og det er ett annet begrep enn rom resonnanser (selv om de er mye lik), man får redusert etterklangen. Hvor lang tid bassen buldrer og boomer i romme generelt, blir mindre, dette er veldig hørbart. Romresonnanser er veldig vanskelig å bli helt kvitt, da må man ikke ha paralelle flater! (Romressonanser viser seg som forlenget etterklang også, men på spesifikke frekvenser). Etterklang er mer hørbart enn mange tror, og en enkel forbedring. Jeg har ett meget godt dempet rom, men eg har fortsatt paralelle flater, så ingen hel fiks på romresonnanser her, men etterklangen er på stell.
Så har du nok åpninger inn til det under scene volumet dit får du redusert etterklangen, det er bra...
 
Sist redigert:
M

MarkusH

Gjest
Det letteste for å minimere sjansen for det jeg liker å kalle skrangling er vel å ikke spille grisehøyt eller være litt mer besparende med hva man bruker i bassen. Jeg har jo "bare" fire 10"ere i høyttalerne på stua, men allerede på 85db rister de ståldrageren i etasjeskilleren og taket i hjemmekinoen (rett under) såpass at det ikke er noe problem å kjenne det. Sofaen på stua rister påfølgende på enkelte lave frekvenser på grunn av bevegelse i etasjeskilleren, kan jo understreke at dette er uten sub. De fire 18"erne jeg har i kjellern er jeg lykkelig over at befinner seg der nede, de hadde vært forferdelige oppe på stua mtp skrangling. I gamle kinoen min rista alt i etasjen over og i hele kjellern (selv om etasjeskilleren var lekaelementer og hele kjellern var i betong), men vibrasjoner er bakdelen med heftig bass, spesielt i dypet.
 

OleLyttøye

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.06.2015
Innlegg
555
Antall liker
228
Sted
Bergen
Det letteste for å minimere sjansen for det jeg liker å kalle skrangling er vel å ikke spille grisehøyt eller være litt mer besparende med hva man bruker i bassen. Jeg har jo "bare" fire 10"ere i høyttalerne på stua, men allerede på 85db rister de ståldrageren i etasjeskilleren og taket i hjemmekinoen (rett under) såpass at det ikke er noe problem å kjenne det. Sofaen på stua rister påfølgende på enkelte lave frekvenser på grunn av bevegelse i etasjeskilleren, kan jo understreke at dette er uten sub. De fire 18"erne jeg har i kjellern er jeg lykkelig over at befinner seg der nede, de hadde vært forferdelige oppe på stua mtp skrangling. I gamle kinoen min rista alt i etasjen over og i hele kjellern (selv om etasjeskilleren var lekaelementer og hele kjellern var i betong), men vibrasjoner er bakdelen med heftig bass, spesielt i dypet.
Bra svar, men er redd vi kommer opp i 8 x 18"
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Bra svar, men er redd vi kommer opp i 8 x 18"
På en annen side så er jo det sånn at spiller du høyt nok så hører du ikke at huset klager og rister. 😂 😂 😂
Mulig du kan avstive huset? Spiller jeg høyt nok klirrer takplatene....
 

OleLyttøye

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.06.2015
Innlegg
555
Antall liker
228
Sted
Bergen
Så langt har jeg fått med meg:
1) Åpning under scene kan dempe etterklangstiden.
2) Det vil ikke dempe bassregistret noe særlig

Stemmer dette? Og i så fall - hvilken dybde isolering snakker vi anslagsvis om?
 

MartinSandvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2008
Innlegg
763
Antall liker
452
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
8
Hei,
Hva slags scenegulv er det?
Hvilken musikk skal spilles?

Om scenen også skal bygges, vil jeg anbefale flytende scenegulv.
Bygg scenegulvet, legg på hardpakka rockwool eller lignende, så nytt scenegulv oppå.
Stor fordel for elektrisk musikk (elgitar/bass/oppmikka trommer) da man reduserer resonansen i gulvet -> microfonstativet -> mikrofonene.
Slipper også at hele scenegulvet står å spiller med!

"Tynt" scenegulv med åpenrom under + oppmikket band i ett mindre lokale = ett helvete å jobbe med (for lydteknikeren)!

Med flytende gulv kan det sikkert være mulig å lage en eller annen form for "basstunnell" uten paralelle flater (avhengig av scenehøyden). Sist jeg var delaktig i bygging av scene (snart 20år siden) overdimensjonerte vi alt til n'te potens. Var så mange skrå/kryss stag under der at den sansynligvis ville tålt en bombe!
Lyden i rommet endra seg også merkbart da man ikke hadde 12kvadrat scenegulv som stod å spilte med lengre.
 
Topp Bunn