Bass-tweaks...

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Du også Snickers; har du noengang forsøkt å oppgradere til min.6kv. massiv over hele linja, filterspole(r) inkludert? Hvis ikke.. ::)Mvh. RS - vet hva jeg snakker om ;)
;)
Her testet på 3 sett HTer med 12mm2 spoler og 20mm2 massive kabler, massive kabler spilte rumpe. Skjønner ikke at du hele tiden skal trykke på folk at du er den eneste som vet og har testet. I andre miljø vil slike uttalelser bety "å bæsje på leggen". Andre vet like mye som deg og har andre erfaringer-kan det være så tungt ås velge? Jeg vet svaret er ja for ditt ego er GIGANTISK!
 
B

brand-x

Gjest
Eeh !

Jeg trodde maks heving av bass overhodet ved HT kabel var 0,2 db ??

mvh
brand-x
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.315
Antall liker
16.396
Sted
Østfold
  Du også Snickers; har du noengang forsøkt å oppgradere til min.6kv. massiv over hele linja, filterspole(r) inkludert? Hvis ikke.. ::)



 Mvh.  RS  - vet hva jeg snakker om ;)
Jeg er vel ikke uenig med deg i at det å holde impedansen lav er en fordel, men det er ikke alltid ting virker på samme måten. Om man har mulighet for å bygge høyttalerne selv er selvsagt historien en annen, men slik var det vel ikke i dette tilfellet.
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Svalander hadde en gang en modifisering på carlssonhøyttalerne i 50-serien med massive spoler, 4mm2 tror jeg det var. Carlsson himself likte dette mildt sagt dårlig, for å si det meget forsiktig.
 

Isokkelesten

Medlem
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
13
Antall liker
0
Du har fått mange gode tips her, men jeg tror jeg har alle med meg når jeg påstår at man ikke begynner å gjøre endringer før høyttalerene er innspillt.

Dessverre kan det ta fryktelig lang tid. Du vil antageligvis oppleve endringer fra dag til dag. Slike endringer er ofte så store at høyttalerplasseringen som var best i går slett ikke er den beste i dag.

Du vil få fyldigere lyd i høyttalerene etterhvert som de går seg til!

Mvh
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Jeg er vel ikke uenig med deg i at det å holde impedansen lav er en fordel, men det er ikke alltid ting virker på samme måten. Om man har mulighet for å bygge høyttalerne selv er selvsagt historien en annen, men slik var det vel ikke i dette tilfellet.

Du også prater teori ???
Dette virker uvesentlig inntil du har opplevd effekten ;)


Mvh. RS
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
;)
Her testet på 3 sett HTer med 12mm2 spoler og 20mm2 massive kabler, massive kabler spilte rumpe. Skjønner ikke at du hele tiden skal trykke på folk at du er den eneste som vet og har testet. I andre miljø vil slike uttalelser bety "å bæsje på leggen". Andre vet like mye som deg og har andre erfaringer-kan det være så tungt ås velge? Jeg vet svaret er ja for ditt ego er GIGANTISK!
 

Du sliter litt hva? Prøv å holde deg til sak :-*


Mvh. RS
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
  Du sliter litt hva? Prøv å holde deg til sak :-*
 

  Mvh.  RS
JEPP, jeg sliter med at noen sitter og VET mer enn andre og at andres erfaringer ikke er verdt noe, mens egne erfaringer blir opphøyd til det eneste og store fasitsvar :mad:
 

postretro

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.05.2005
Innlegg
64
Antall liker
0
Hehe, Solhaug er ute med riflene sine og skyter som en full sjømann,les amerikansk visepresident.
Problemet Solhaug er at hvis noen ikke har hørt dine kabler og spoler så vet de ikke hva de snakker om, men om de har fulgt ditt råd all the way og ikke er enig så sier du at de ikke har bra nok utstyr, eller ører.
Dette må jo være selve eksempelet på destruktiv debatt

Mvh Postretro
 

Cayinski

Medlem
Ble medlem
13.02.2006
Innlegg
10
Antall liker
0
Mangler trøkk? Bytt ut sytråd-kablene til ht. med tykk massiv kobber og hold deg fast.. 8)
Oppsøk nærmeste el-installatør og skaff deg noen meter (3 eller-) 4x6mm PFSP-kabel, splitt opp og skru til. Etter en snau time m. noe trøkk åpner de opp og du får ny respekt for forsterkern din ;)


Mvh. RS
Betyr det at hver av de massive kobberlederne er 6 mm i diameter? Går de inn i vanlige terminaler da...?
 
T

theStig

Gjest
Dette som RS så hardnakket kjemper for vil kanskje bidra til noe bedre kvalitet på bassen. Som oftest betyr strammere bass også LAVERE subjektivt opplevd nivå. Men at dette er den viktigste årsaken til problemer i bassen er jeg meget uenig i.

Er det for lite bass så har problemet som oftest rot i hvordan bassnivået faktisk er. Plasseringen av høyttaler og lytter i rommet er årsak nr 1. Kandidat nr 2 til problemet er høyttaleren. Altfor mange høyttalere er konstruert med for lavt nivå i midbassen. Videre kan også forsterkere og annen elektronikk av dubiøs kvalitet oppleves som bassfattige. Kabler er etter min mening det som påvirker dette minst av alt.
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
For å spore over på noe annet enn den evindelige kabeldiskusjonen....Ble så inspirert av linken som Niels la ut til Cardas sin høyttalerplasserings-oppskrift at jeg har tilbragt siste timer svettende ved mine kjære Ascolta høyttalere (svettende fordi høyttalerne veier nærmere 100kg stk. Jeg var svært skeptisk til denne plasseringen, som innebærer såkalt nearfield listening. Høyttalerne havnet 95cm ut fra sideveggene i mitt 345 brede rom. Kræsjer selvfølgelig hvis andre enn meg selv skal kunne ha fritt utsyn til lerretet ved filmtitting (noe som rommet brukes like mye til som musikklytting)...Men lyden, herregud for en lyd! Alt som tidligere har bekymret/irritert meg i form av skarp øvre mellomtone er som blåst bort! Altså har det hele tiden vært refleksjoner som har forvrengt denne varme, rene og vanvittig oppløste mellomtonen fra Thiel and Partner elementet mitt..Jeg har for eksempel alltid opplevd Dire Straits brothers in arms kutt nr. 2 money for nothing (superbitmapping utgivelsen fra Sony) som skarp i gitarlyden, direkte ubehagelig ved høyt volum. Etter omplassering av høyttalerne er alle invendinger mot denne innspillingen borte. Et fløyelsmykt, superoppløst opptak. Lytteeksempel nr. 2 Patricia Barber - Verse der trompeten som benyttes på mange kutt, tidligere har vært skarp og ubehagelig nå bare lyder som brass/messing som jeg jo vet den skal .Diskanten er som vanlig silkemyk, men virker ennå luftigere enn jeg er vant med, kanskje enda et resultat av manglende romressonanser. Hvem trenger superdiskanter! Har dere hørt Thiel diskantene så vet dere hva jeg mener 8) Så til det som denne tråden handler om, bassen. Bassen ble med denne oppskriften veldig frekvenslineær, og jeg klarer ikke helt å bestemme meg for om jeg synes den blir for tam. Lytteposisjonen er mye lengre framme i rommet enn normalt, og erfaringsmessig gir det en tammere bass. Men at plassering er det desidert viktigste å få på plass før man vurderer anlegget kritisk, er hevet over enhver tvil!! Har hatt diverse komponenter inn og ut i anlegget, men ingen har i så stor grad endret lydsignaturen som plassering....Nå gjenstår bare å prøve å finne et kompromiss som ikke gjenskaper alle de fæle refleksjonene, men samtidig gjør rommet brukbart til både hi-fi og kino...Et helgeprosjekt?
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Betyr det at hver av de massive kobberlederne er 6 mm i diameter? Går de inn i vanlige terminaler da...?
Yepp, de må være min. 6kvmm pr stk. En stk. går i selv de spinkleste av terminaler, med to eller flere lyt man være kreativ. Mine tar fire ;D

Jeg har absolutt forståelse for at folk ikke fatter hva jeg maser om.(!) Selv jeg som har holdt på og misjonert og eksperimentert med div. massive kabler i årevis lot lenge være å prøve ut dette. Trodde da jeg hadde "nok" kobber? Kunne da ikke bety SÅ mye ???
Men så feil kan en ta. 1stk. 6kv. spiller f.ex "fletta av" 4x2,5kv, til tross for mindre totalareal. Virkelig tykke ledere rett og slett forvandler anlegget; svært få forsterkerbytter vil kunne medføre tilsvarende kvalitetshevning. Dette må man rett og slett oppleve; derfor oppfordrer jeg også til det ;)
Nå vil riktignok ordinære filterspoler og pinglete internkabling dra ned på gevinsten for dem som har ferdigsydde høyttalere, men også her gir riktig kabling god gevinst.


Mvh. RS
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
gut_man:

- du har gode høyttalere men bør absolutt vurdere å tenke over det jeg skriver. Ascoltaene er mye bedre enn du aner.. ;)



Mvh. RS
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.803
Antall liker
1.645
Sted
Sjælland. Danmark.
Dette som RS så hardnakket kjemper for vil kanskje bidra til noe bedre kvalitet på bassen. Som oftest betyr strammere bass også LAVERE subjektivt opplevd nivå. Men at dette er den viktigste årsaken til problemer i bassen er jeg meget uenig i.

Er det for lite bass så har problemet som oftest rot i hvordan bassnivået faktisk er. Plasseringen av høyttaler og lytter i rommet er årsak nr 1. Kandidat nr 2 til problemet er høyttaleren. Altfor mange høyttalere er konstruert med for lavt nivå i midbassen. Videre kan også forsterkere og annen elektronikk av dubiøs kvalitet oppleves som bassfattige. Kabler er etter min mening det som påvirker dette minst av alt.
:) :) :)
Placering af højttalerne er selvfølgelig vigtig, og det gøres først.
Konstruktion af højttaler er en anden ting som nævnt Ascoltoen, som har det specielle, at der er et kabinet inde i højttaleren, som giver bedre og dybere bas. Ganske smart fundet på af Niels Nørby.
Men når højttaleren er placeret, og man ønsker mere dyb og kraftig bas, er en af vejen at gå kraftigere kabler. Inde i forstærkeren er det særdeles vigtigt efter elektrolytterne at have korte kraftige kabler, for ikke at spilde effekt.
En anden ting er er højtalerkablet. Prøv theStig f.eks. at lytte til NLE 51, som er et 5 kvt. kabel i sølv. Der er der knald på den dybe bas.
Mvh.
Sven Palvig
:)
 

ballajazzhus

Medlem
Ble medlem
15.06.2005
Innlegg
23
Antall liker
0
Bruk tid å krefter på plassering.Det er første bud.Kablene bruker man til fintrimming av klangen.Prøv Audience AU 24.Ekte lakristråd med en bass som elkabler ikke kommer i nærheten av.Å vurdere en kabel etter en time,er for meg det samme som å ikke ha hørt på kabelen i det hele tatt???
Mvh.
 

Cayinski

Medlem
Ble medlem
13.02.2006
Innlegg
10
Antall liker
0
Yepp, de må være min. 6kvmm pr stk. En stk. går i selv de spinkleste av terminaler, med to eller flere lyt man være kreativ. Mine tar fire ;D

Jeg har absolutt forståelse for at folk ikke fatter hva jeg maser om.(!) Selv jeg som har holdt på og misjonert og eksperimentert med div. massive kabler i årevis lot lenge være å prøve ut dette. Trodde da jeg hadde "nok" kobber? Kunne da ikke bety SÅ mye ???
Men så feil kan en ta. 1stk. 6kv. spiller f.ex "fletta av" 4x2,5kv, til tross for mindre totalareal. Virkelig tykke ledere rett og slett forvandler anlegget; svært få forsterkerbytter vil kunne medføre tilsvarende kvalitetshevning. Dette må man rett og slett oppleve; derfor oppfordrer jeg også til det ;)
Nå vil riktignok ordinære filterspoler og pinglete internkabling dra ned på gevinsten for dem som har ferdigsydde høyttalere, men også her gir riktig kabling god gevinst.


Mvh. RS
Skal prøve solid 6 mm kobber. Er det noen stor forskjell på vanlig pr- og den pfsp'en i så måte..? Min lokale elektriker gir meg glatt 4 m vanlig pr, så jeg kan evt. eksperimentere gratis med den, men pfsp'en har han ikke inne...
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.954
Antall liker
1.291
Sted
Nadadouro, Portugal
gut_man, bra du prøvde det. Som denne tråden om bass-tweaks viser, da kommer man ingen vei med masse tweaks og snakeoil FØR plaseringen er prøvd, og man har en referanse å jobbe ut ifra. Først da kan man prøve forskjellige kabler og komponenter.
Man kan også sige at, er plaseringen feil, da skifter man kanskje cd spiller fordi lyden er dårlig, man prøver å tilpasse komponenter til en i utgangspunktet dårlig lyd i rommet, og da er man på vei ned en veldig frustrerende, og dyr løsning på et simpelt problem.
Jeg har postet løsningen her ganske ofte på AVForum også, men ikke mange, føler jeg, tar det alvorligt, men det er utrolig viktigt at selvom man ikke har plass til denne oppstilling prøver den likevel, for referansens skyld.
Jeg deler manges frustration over høyttalernes oppstilling i et rom, der er ikke mange regler der holder 100 % og man kan småjustere i en uendelighet, men du verden så morsomt det er når det endelig funker og man plutselig hører musikk, og ikke hører høyttalere.
En anden ting er selvfølgelig forsterkerens match med høyttaleren, dette er en annen vanskelig sak.....
Jeg kommer sikkert til å flytte innen lenge, lurer litt på hvordan det skal gå med mit hifi da, nå har jeg eget rom, men jeg har planer om å prøve disse kraftige kabler jeg også...
 

Cayinski

Medlem
Ble medlem
13.02.2006
Innlegg
10
Antall liker
0
Har forøvrig prøvd biwiring, riktignok med stusslig 2,5 kv Europriskabel "oppe", ga ingen påtagelig endring i lydbildet. Muligens en marginalt mer fremtredende diskant, noe jeg virkelig ikke trenger...
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Har forøvrig prøvd biwiring, riktignok med stusslig 2,5 kv Europriskabel "oppe", ga ingen påtagelig endring i lydbildet. Muligens en marginalt mer fremtredende diskant, noe jeg virkelig ikke trenger...
Prøv korskoblet 4mm2 installasjonskabel. Det vil gi 8mm2, og er billig.Har faktisk en sånn en liggende, så hvis jeg får "ånden" over meg....

Man kan sikkert drive 10 par kappa 9 i paralell med en slik kabel, men skal det være overkill, så skal det være overkill ;D
 

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Innlegg
698
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Har forøvrig prøvd biwiring, riktignok med stusslig 2,5 kv Europriskabel "oppe", ga ingen påtagelig endring i lydbildet. Muligens en marginalt mer fremtredende diskant, noe jeg virkelig ikke trenger...
Husk at du skal ha entrådig leder ("solid core") og ikke fleksible kabler. Og - kabler trenger en del innspilling før de låter som de skal, gjerne en uke eller to med daglig eksersis. :)

De fleste kabler låter gjerne skarpt og litt komprimert (dvs. motsatt av åpent) før de får denne treningen.
 

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Innlegg
595
Antall liker
48
Sted
Akershus
....kabler trenger en del innspilling før de låter som de skal, gjerne en uke eller to med daglig eksersis. :)

De fleste kabler låter gjerne skarpt og litt komprimert (dvs. motsatt av åpent) før de får denne treningen.
Jøss....    Hva er det som skjer under denne "treningen"?
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
gut_man:

  - du har gode høyttalere men bør absolutt vurdere å tenke over det jeg skriver. Ascoltaene er mye bedre enn du aner.. ;)



  Mvh.  RS
:) :eek: ;D
Er forsåvidt åpen for at kabler kan ytterligere bringe meg nærmere en bedre lyd ja, har vurdert å prøve NLE kablene som Palvig anbefaler, også andre typer kabler. Hva er det som får frem sånn skråsikkerhet i innlegget ditt, du vet ikke hva jeg har prøvd ascoltaene med før! Jeg har faktisk drevet med hi-fi i snart 15 år, prøvd,betalt,feilet, betalt enda mer, lykkes og betalt igjen. Er det noe årene  har lært meg, så er det at det å være skråsikker eller komme med bombastiske uttalelser skjelden er lurt. Både meg og mine "hi-fi kompiser" har måttet svelge mang en kamel mothårs fordi det vi har vært overbevist om, har vist seg å ikke være så selvfølgelig.  Jeg tviler ikke på at du kan ha rett i det du hevder, og stiller mer enn villig og helt frivillig til disposisjon for overbevisning. Jeg betviler imidlertid kanskje litt dine motiver i denne debatten da du jo produserer og selger kabler hvis jeg har forstått riktig. No offence :) Jeg skal ikke  prøve å frata deg retten til å mene noe ( disse ytringsfrihetstider), og å dele dine erfaring og din kunnskap med oss andre. Tvert imot synes jeg det er lærerikt at folk som kan mer enn meg er aktive på forumet...men hvorfor må dere være så skråsikre?
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Skal verden gå videre er vel skråsikkerhet det mest usikre en kan begi seg inn på.... ;)
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Skal prøve solid 6 mm kobber. Er det noen stor forskjell på vanlig pr- og den pfsp'en i så måte..? Min lokale elektriker gir meg glatt 4 m vanlig pr, så jeg kan evt. eksperimentere gratis med den, men pfsp'en har han ikke inne...

Jada, PR-kobber er tilsvarende godt. Men tykkelsen .. ;)

- ellers; nei, jeg "produserer" ikke kabler om jeg kan unngå det. Motivene mine er selvfølgelig de værst tenkelige :p

Huff som noen sliter :-* ::)


Mvh. RS
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Palvig:

- så du synes 5kv sølv gir trøkk? I forhold til tynnere kabler ja, men det er fortsatt for tynt. Og unødvendig kostbart ettersom det finnes ren, god og rimelig kobber hos el-installatør ;)



Mvh. RS
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
gut_man:

mottatt; jeg skal legge an på å fremstå litt mer tvilende iblant.. ???


Mvh. RS ??? :eek:
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.803
Antall liker
1.645
Sted
Sjælland. Danmark.
 Palvig:

  - så du synes 5kv sølv gir trøkk? I forhold til tynnere kabler ja, men det er fortsatt for tynt. Og unødvendig kostbart ettersom det finnes ren, god og rimelig kobber hos el-installatør ;)



  Mvh.  RS
:) :) :)
Jeg skulle måske prøve at have dem dobbelt så 10 kvt. nås. Men kablet er kun 1,5 meter, fordi jeg bruger monoblokke, og kunne nemt kortes endnu mere ned.
Reider Soulhaug har du erfaring med at flytte delefiltret ud af højttaleren?
For at komme tilbage til tråden med bas-tweaks, så kunne man sætte en plade (møbel-) på hver side af højttaleren, ud for basserne, det vil give mere bas uden at ødelægge rummet i lyden. En bagvæg giver mere bas og fjerner dybden, så dette kunne være et godt kompromi. Når der ikke spilles musik, kunne de klappes ind.
En anden mulighed er at udskifte nogle kondensatorer et sted i systemet til Black Gate, fordi de giver mere bas.
Mvh.
Sven Palvig
:)
 
Topp Bunn