Bass på bærtur

kefcam

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.10.2006
Innlegg
71
Antall liker
10
Torget vurderinger
3
Har gjennomført en måling av bassresponsen i rommet mitt.
Høytalere er Dynaudio Contour 3.3. Rommet er på 6  x 4,5 x2.10 meter.
Kjeller med med grunnkonstruksjon i mur rund baut. furuplank på gulvet tømmermannspanel på vegger og panel i tak.

HT står ca 60 cm fra bakvegg og en meter fra sidevegg. sweetspot er ca 1 meter fra vegg. Høytaerene står på kortveggen.

Målingen er foretatt i sweetspot.
Jeg har målt fra 80 hz og ned til 16 hz.
Problemområdene er 65 hz(opp 10 db) 30 hz(opp 18db!!)
fra 80 - 20 hz er det ingen dipper. Jeg har det samme lydtrykket ved 80 hz som ved 20 hz. Merkelig når ht har en frekvensrespons som sier -3 db ved 26 hz.
Forslag?
 

Vidar_Bol

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
72
Antall liker
0
Hvis du har mulighet til å flytte høytaler minst en meter lenger ut fra bakvegg, lytteposisjon også flyttes littegrann lenger ut fra sin bakvegg så det blir ca 1,5m. Jeg har ingen teknisk forklaring, kun lang erfaring i eget rom med omtrent de samme målene.
 

kefcam

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.10.2006
Innlegg
71
Antall liker
10
Torget vurderinger
3
Skal prøve det imorgen. Takk for svar.
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Prøv på tredelinger. HT'ene en tredjedel inn i rommet fra bakvegg og en tredjedel inn fra sidevegger. Lytteposisjon på samme måte. Dette er vanligvis det som gir jevnest bass og minst bassforsterkning. Det er også mulig å prøve tredelinger diagonalt i rommet.
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.243
Antall liker
2.473
Torget vurderinger
1
Hvor ligger snittet? Har du ikke målt større område enn 16-80Hz vet du ikke om 80Hz ligger i en dipp. Ta en måling opptil 1kHz, du vil sikkert få en fin berg- og dalbane å jobbe med. Tror ikke du skal tenke for mye på -3dB punktet, det blir nok større svigninger enn det.

Deretter er det flytte måle flytte måle osv.
 

kefcam

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.10.2006
Innlegg
71
Antall liker
10
Torget vurderinger
3
Jeg har ingen sinus toner over 80 hz. Hvor kan jeg finne noen som går opp til 1 khz?
 
Topp Bunn