Bass løsning TÅRN lukka/porta/OB/SLOB

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JettaLura

    Medlem
    Ble medlem
    23.01.2015
    Innlegg
    14
    Antall liker
    2
    Hei godt folk.

    Har 12 styk smultring 10 tommer jeg tenkte jeg skulle laga meg noe bass ut av.
    Ønsker litt inspirasjon til forskjellige løsninger, å her inne er det jo ett par (mange) kyndige mennesker.
    Er det noen som har noe kasse ide. Kjenner det er vanskelig å bestemme seg gitt

    mvh Christian
     

    Terje Berg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Innlegg
    1.328
    Antall liker
    1.082
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    Hei,
    kanskje en fordel å fortelle oss hvilke elementer du sitter på? Gjør det litt lettere :)
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.039
    Antall liker
    1.831
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Hei., du kan også svare på:
    Hvordan er størrelsen og innredningen på rommet ditt?
    Hvilken type musikk spiller du?
    Hvilken effektforsterker skal du bruker?
    Hvilke komponenter bruker du ellers?
     

    JettaLura

    Medlem
    Ble medlem
    23.01.2015
    Innlegg
    14
    Antall liker
    2
    Rommet er ca 4x7 meter anlegget står på langvegg på ene siden bruker ca halve rommet til lyd. Det er fliser på gulv og trevirke på vegger å tak. Forsterker er jeg ikke sikker på enda men blir nok noe pa greier. Front høytaler byttes litt på men enten rf7 eller focal elektra be.
    elementene som skal brukes er kef kjøpt av en på forumet her og har ts parameter

    Fs: 37.01 Herz
    Qes: 0.519
    Qts: 0.474
    Vas: 84.71(2.991 cubic feet)
    Qms:5.509
    n(0) : 0.79%
    M(ms): 55.67 grams
    R(e) = 3.39 Ohms
    SPL =91.07 dB SPL 1W/1m
    C(ms)=0.33mm/N
    Piston diameter=232.9 mm
    Zmaks=39.36 Ohms
    L(e)= 1.385 mH at 10 Khz
    BL=9.19
    EBP= 71.3102
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Tenker lukket kasse med en gang jeg ser de parameterne der.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.425
    Antall liker
    2.849
    Torget vurderinger
    3
    Med EBP over 70 så er vel ikke bassreflex helt ute av bilde. La inn data på elementet i WinIsd og det ser sånn ut.

    kef.jpg


    Nå skal ikke jeg påstå at det er rette veien å gå. men muligheten er iallefall tilstede :)
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tenker: Isobarik ca 75L med bass refleks eller isobarik lukket med eq (linkwitz transform).
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor vil du "ta livet av" halvparten av driverne ved å montere de isobarisk wankel?
    Den eneste fordelen jeg kan se med isobarisk løsning er volumreduksjonen. Sammenligner man epler mot epler så ser jeg ingen andre fordeler.
    Hvis trådstarter ikke må begrense størrelsen på bassystemet så ville jeg valgt en annen løsning.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    JettaLura, har du noen bilder du kan vise oss av rommet?
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor vil du "ta livet av" halvparten av driverne ved å montere de isobarisk wankel?
    Den eneste fordelen jeg kan se med isobarisk løsning er volumreduksjonen. Sammenligner man epler mot epler så ser jeg ingen andre fordeler.
    Hvis trådstarter ikke må begrense størrelsen på bassystemet så ville jeg valgt en annen løsning.
    Det er ikke snakk om mord Tytte. Plass! Min erfaring med Isobaric tilsier heller ikke at det er en ulempe.
    Men som du sier- det er mange veier til Rom.
    Ettersom baffel er nevnt kan jo stablet ripol-variant være en mulighet (får ned Fres med beskjeden gulvplass):
    tårnkak.jpg
    tårnkak2.jpg
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Alt for mange kvinnfolk i denne bransjen... areal okkuperes ikke, det må bare lages plass til ;D
    Poenget mitt er at alle disse påståtte fordelene ved Isobarisk kasse drukner i det faktum at om elementene jobber selvstendig så bruker de kun halve bevegelsen for å oppnå samme lydtrykk sammenlignet med isobarisk. I tillegg får en 6dB SPL ekstra headroom/output. Halve bevegelsene gir ikke bare gevinst på 2'dre harmoniske men også vesentlig bedre forhold for oddeharmoniske. Større kasser og bedre kjøling har gir også bedre vilkår ift. powerkompresjon. Flere drivere spredt over et større areal/linjekilde vil også kunne gi gevinster ift. å bekjempe rommoder. Win-win m.a.o.
     

    JettaLura

    Medlem
    Ble medlem
    23.01.2015
    Innlegg
    14
    Antall liker
    2
    Jeg kan få tatt noen bilder ettetpå. Jeg har ca 2 meter takhøyde så kan ikke strekke meg lengre i høyden. Dybde har jeg endel av. Så størelse er jeg ikke redd for. Tenkte og bygge 4 kasser med 3 elementer i vær kasse å stable 2 kasser i høyden. linje kilde er vell ett pluss
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Du vil ikke vurdere kasser med to og to så har du litt større frihet ift. Plassering? Tre element vil gi en odde impedans. Greit nok i linjekilde hvor du kan koble seks som det måtte passe, men om du vil spre de og fordele over flere kanaler så blir det ikke helt optimalt.
    Linjekilde har sine fordeler, men det er ikke uten videre gitt at det funker best hos deg.
     

    JettaLura

    Medlem
    Ble medlem
    23.01.2015
    Innlegg
    14
    Antall liker
    2
    Var ikke så lett å få til detta bilde greiene. Men man kan jo snu på huet eller skjermen ??????
     

    TEK

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    912
    Antall liker
    108
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Opplever det samme på en del andre forum som muligens er basert på samme program, spesielt når jeg laster opp fra telefon (iPhone). Virker som om det er noe retningsinformasjon som ikke blir med.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Herlig mancave du har :) Du burde kunne få til et system med bra kapasitet selv med lukkede kasser der. Bassrefleks kan kanskje være noe mer kilent å få til med såpass høy tuning som de elementene krever, spesielt om du ikke har en litt sofistikert DSP. Er du imidlertid heldig med en BR løsning, så gir det deg desidert størst headroom. Alternativt, hvis du spiller på moderate lyttenivå, så ser jeg heller ikke bort fra at du kan bli fornøyd med linjekilde Ripol. Elementenes T/S parametre passer fint til en slik løsning også.
     

    JettaLura

    Medlem
    Ble medlem
    23.01.2015
    Innlegg
    14
    Antall liker
    2
    Takk takk. Har en behringer dcx2496 som kan benyttes. Har du noen størelse forslag på lukket kasse?
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    De er litt kravstore de elementene dine. Alt under 70l er knapt og større er å foretrekke.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.425
    Antall liker
    2.849
    Torget vurderinger
    3
    Nå kom vel winisd med forslag om 144L for en bassrefleks løsning. Med en tuning på 31,4 hz. Så det kan se ut til at de helst trives i litt store kasser ja.
    Med efficiency bandwidth product på 71 så https://www.google.no/search?client...a=X&ei=RdKKVfmnIoHm-AGjvKCQBw&ved=0CBoQvwUoAAkan de brukes i både lukkede og bassrefleks konstruksjoner.
    Men skal jeg putte inn mine 2 cent. Hadde jeg vel prøvd meg på en BR løsning. Siden det er en bassløsning du er ute etter.
    Da regner jeg med du vil dra de så langt ned i frekvens som mulig.
     

    JettaLura

    Medlem
    Ble medlem
    23.01.2015
    Innlegg
    14
    Antall liker
    2
    Har ingen mening om det er br ellr lukket kasse jeg burde ha. Akuratt det kasse beregning greiene er jeg temmelig grønn på kan man si
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.425
    Antall liker
    2.849
    Torget vurderinger
    3
    Her er en sammenligning i WinIsd så du ser forskjellen mellom lukket og br.
    Det finnes bedre programmer å beregne i. Men WinIsd gir en omtrentlig ide om hvor man havner og den er rask å bruke :)
    kef bass.jpg


    Hvis du har mulighet. Bygg en av hver i rimelig 22mm gulvspon å test ut i eget rom. Morro er det også :) :)
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    JettaLura: Da jeg skulle gjøre en simulering, såg jeg at T/S dataene som er oppgitt ikke er konsistente. Jeg måtte endre Vas til 60 liter for å beholde fs, cms, mms, BL, Qes og Qms. Det er helt greie matematiske forhold mellom disse, så noe er galt i datasettet. Gitt at min antakelse om at Vas er feil, så kan kassene gjøres vesentlig mindre (50 liter lukket kasse og 80l bassrefleks ca.). Dette viser også at du bør lage testkasser først, som Nikko er inne på, med mindre du er i besittelse av måleutstyr for selv å måle T/S.
    Har forresten antatt sd=360cm^2 og xmax=10mm.

    Det ser tilsynelatende fredfullt ut i de BR-simuleringene dine Nikko, kapasitetsmessig ser det ut ved første øyekast som en foretrukken løsning. Men som jeg skrev tidligere, høyt tunede kasser er kilne og man skal vite hvilke kompromisser man går inn på. Problemet er at under tuning så mister en BR-tuning grepet om elementet og det peaker ut, mye mer enn det elementet vil gjøre i en lukket. Når tuningen havner høyt så er det også en større sjanse for at det bli spilt musikkmateriale med innhold som ligger lavere i frekvens enn tuningfrekvensen. Skal man være helt sikker på at man ikke løper inn i problem, så er botemiddelet et subsonisk filter / høypassfilter for å begrense effekten i den laveste oktaven.

    Her er et eksempel med hhv. 50l lukket kasse og 80l bassrefleks (fB=32Hz)
    SPL 100W KEF10.jpg


    I simuleringene under er elementene i begge tilfeller belastet med 100W, som sikkert ikke er utenkelig når barskapet begynner å bli tomt ut på natten. For den lukkede kassen vil elementet nå 10mm slag ved 30Hz og med en forsiktig progresjon under 30Hz.
    CB Excursion 100W KEF 10.jpg


    For bassrefleks holdes membranbevegelsen godt innenfor 10mm ned til 30Hz som viser at elementet i dette området tåler mer effekt her enn den lukkede kassen. Men under 30Hz peaker elementet ut. For å begrense membranutslaget tilsvarende den lukkede kassen i dette området, må effekten reduseres til 30W. Så hvis det avspilles musikk med innhold under 30Hz så man ikke vunnet noe ift. kapasitet vs. lukket kasse.
    VB Excursion BR 100W KEF 10 .jpg


    En annen ulempe med relativt høyt tunede BR-kasser er noe høyere Group Delay. Men her er nok sikkert rommets iboende en større hemsko enn valget mellom tuningprinsipp.

    Såfremt xmax er 10mm som antatt, så er 12stk. element i stand til å levere et lydtrykk på 119dB ved 30Hz 2pi anekoisk. Under 30Hz så vil jeg anta at romforsterkningen i rommet til JettaLura er såpass høy at kapasiteten i praksis er den samme for 20Hz.
     
    Sist redigert:

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.425
    Antall liker
    2.849
    Torget vurderinger
    3
    Se her kom det bedre simuleringer ja :) Jeg ser faren med br løsningen.
    Selv om jeg mistenker elementet for å trives bedre i br enn lukket blir det litt gjettning uten å ha prøvd og målt elementet i en passende kasse.
    På en annen side vil 12stk 10" i en lukket løsning ganske sikkert gi kapasitet nok uten bruk av for mye eq.
    Så fornuften tilsier at du har rett Tytte71 :) :) Det tryggeste er å gå for en lukket løsning
     

    JettaLura

    Medlem
    Ble medlem
    23.01.2015
    Innlegg
    14
    Antall liker
    2
    Takk gutter. Dette var virkelig hyggelig av dere. Så vidt meg bekjent så er disse ts parameterne målt ikke tatt fra et data sheet. Subkassene elementene er tatt ut av er relativt små og de er lukkede. Jeg kan jo prøve og lage en 100l lukket kasse i billig spon og teste med 2 elementer. Å ja det kan jo hende de må spille opp til dans en kveld eller 2 i året :cool: men nå skal det sies att de 4 10 tommerne i rf7 klarer og trykke litt. Så vill nok tro att 12 til vil klare og gjøre ting med atmosfæretrykket
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.425
    Antall liker
    2.849
    Torget vurderinger
    3
    Bare morro å tenke litt rundt sånne ting :) Jeg hadde kanskje satset på å lage kasser på H 34 * B 37 * D 55 cm innvendig mål.
    Da får du 69 liter som er nærme det Tytte71 anntydet. Og med lave kasser kan du stable 6 elementer oppå hverandre i ett rom med 240 høyde.
    Slik får du en fleksibel løsning skulle jeg mene. Hvis du i prosessen spanderer på en skråstilt innvendig avstiverplate vil dette hjelpe mot stående bølger i kassa.
    Da nærmer du deg raskt en brukandes løsning.
     

    JettaLura

    Medlem
    Ble medlem
    23.01.2015
    Innlegg
    14
    Antall liker
    2
    Har kun 2m takhøyde. Å for å spare litt kapp lim og skru tenkte jeg å lage kasser med 2 eller 3 ellementer i vær.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.425
    Antall liker
    2.849
    Torget vurderinger
    3
    Du kan fint lage kasser med 2 eller 3 elementer. Men hvert element bør uansett jobbe i hvert sitt rom på ca 70L
    Dette for å ha kontroll på at trykket i kassa ikke påvirker elementet negativt.
    Hvis du samler elementene i samme kasse kan du jo vinkle deleveggene i kassa litt. slik at du igjen får bekjempet stående bølger i kassa.
    Mange muligheter her :)
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Takk gutter. Dette var virkelig hyggelig av dere. Så vidt meg bekjent så er disse ts parameterne målt ikke tatt fra et data sheet. Subkassene elementene er tatt ut av er relativt små og de er lukkede. Jeg kan jo prøve og lage en 100l lukket kasse i billig spon og teste med 2 elementer. Å ja det kan jo hende de må spille opp til dans en kveld eller 2 i året :cool: men nå skal det sies att de 4 10 tommerne i rf7 klarer og trykke litt. Så vill nok tro att 12 til vil klare og gjøre ting med atmosfæretrykket
    Mange av T/S parametrene er tatt frem vha. kalkulasjoner basert på frekvens og impedansmåling. Forholdet mellom faktorene er bestemt med et sett forenklede ligninger. Jeg er derfor rimelig sikker på at noen da har regnet feil eller skrevet feil når de har oppgitt T/S parametrene for dine drivere.

    12stk. 10"-ere kvalifiserer til absolutt til "greit med kapasitet" :)
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Du kan fint lage kasser med 2 eller 3 elementer. Men hvert element bør uansett jobbe i hvert sitt rom på ca 70L
    Dette for å ha kontroll på at trykket i kassa ikke påvirker elementet negativt.
    Hvis du samler elementene i samme kasse kan du jo vinkle deleveggene i kassa litt. slik at du igjen får bekjempet stående bølger i kassa.
    Mange muligheter her :)
    Dagen for å kverulere med deg Nikko :)
    Generelt bør kassens størrelse, spesielt om vi snakker BR bør velges ut fra T/S parametrene. Derimot for lukket kasse med DSP i bakhånd så er det ikke så viktig. Større lukket kasse gir høyere følsomhet nedover, som er en fordel. Men de tåler også fint mye mindre kasser. 50 liter som jeg kom frem til, med forutsetning av at VAS er feil angitt i T/S parametrene, gir en Qtc godt under 0,7. Absolutt ingen fare for elementet i en slik kasse.
    Jeg ville uansett antall element i kassen, ha delt den inn i separate volum pr. element. Dette bidrar til avstiving og å korte ned avstandene mellom vegger i kassen. Stående bølger bryr seg lite om skrå vegger, her er det kun avstand som gjelder. I tillegg vil uansett avstandene mellom veggene i en slik kasse være så korte at stående bølger vil forekomme langt over bruksområdet. Det alle viktigste IMO er å bygge en så stiv og solid kasse som mulig.
     
    Sist redigert:

    JettaLura

    Medlem
    Ble medlem
    23.01.2015
    Innlegg
    14
    Antall liker
    2
    Men mener dere jeg burde gå for 70L eller 50L som tytte simulerte?
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du går for lukket kasse så er det ikke nøye. BR derimot, så bør du enten få målt T/S parametrene på ny eller få bygget deg prøvekasser.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.425
    Antall liker
    2.849
    Torget vurderinger
    3
    Du kan fint lage kasser med 2 eller 3 elementer. Men hvert element bør uansett jobbe i hvert sitt rom på ca 70L
    Dette for å ha kontroll på at trykket i kassa ikke påvirker elementet negativt.
    Hvis du samler elementene i samme kasse kan du jo vinkle deleveggene i kassa litt. slik at du igjen får bekjempet stående bølger i kassa.
    Mange muligheter her :)
    Dagen for å kverulere med deg Nikko :)
    Generelt bør kassens størrelse, spesielt om vi snakker BR bør velges ut fra T/S parametrene. Derimit for lukket kasse med DSP i bakhånd så er det ikke så viktig. Større lukket kasse gir høyere følsomhet nedover, som er en fordel. Men de tåler også fint mye mindre kasser. 50 liter som jeg kom frem til, med forutsetning av at VAS er feil angitt i T/S parametrene, gir en Qtc godt under 0,7. Absolutt ingen fare for elementet i en slik kasse.
    Jeg ville uansett antall element i kassen, ha delt den inn i separate volum pr. elememt. Dette bidrar til avstiving og å korte ned avstandene mellom vegger i kassen. Stående bølger bryr seg lite om skrå vegger, her er det kun avstand som gjelder. I tillegg vil uansett avstandene mellom veggene i en slik kasse være så korte at stående bølger vil forekomme langt over bruksområdet. Det alle viktigste IMO er å bygge en så stiv og solid kasse som mulig.
    Så lenge du ikke kverulerer værre en det der skal jeg nok klare meg :) Vi er iallefall enig om separate volum pr element. Resten kan godt være Hifinevrose fra min side.
    Men det koster lite å vinkle deleveggen i kabinettet. Utover det ser det ut til at vi er enige. hva Dsp bringer til bordet har jeg liten eller ingen erfaring med. Da jeg for det meste har passive filtre her hos meg :)
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Parametrene er så vidt jeg vet målt med Dayton WT3.
    Antagelser er derfor ikke noen fasit på hvordan konstruksjon en vil te seg. Fordi rom og ht er ett system vil Dsp også være et opplagt valg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn