BASS IN YOUR PHASE mk II

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Trondheim
    Det jeg spør om: Hvis man er i prosjekteringsfasen med plan om feks fire elementer per baffel, er det ikke da like greit å gå for to forsterkerkanaler per baffel, og dermed klare seg med standardelementer? Det blir selvfølgelig en avveining mellom pris på forsterkeri, pris på custom elementer, leveringstid osv. Men fra et teknisk standpunkt den ene løsningen like bra som den andre, eller har jeg misforstått noe?

Jeg foreslår selvfølgelig ikke et alternativt elementvalg på dette stadiet.

Hm, du kunne benyttet standard 8ohm-elementer? Men med begrensninger i forsterkervalg?

madman

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    669
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    XO smaker bra her i Tønsberg også Sluket. Har skjenka Leif litt ikveld
    Ikke internett dekning med ICE her så må bruke Iphone
    -m

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    OAlex skrev:
    Det jeg spør om: Hvis man er i prosjekteringsfasen med plan om feks fire elementer per baffel, er det ikke da like greit å gå for to forsterkerkanaler per baffel, og dermed klare seg med standardelementer? Det blir selvfølgelig en avveining mellom pris på forsterkeri, pris på custom elementer, leveringstid osv. Men fra et teknisk standpunkt den ene løsningen like bra som den andre, eller har jeg misforstått noe?

Jeg foreslår selvfølgelig ikke et alternativt elementvalg på dette stadiet.

Hm, du kunne benyttet standard 8ohm-elementer? Men med begrensninger i forsterkervalg?
    Med standard elementer må du selvfølgelig ha flere forsterkere for å unngå en helvetes lav impedanse. Det vil jo kun gi mer kontroll så dette burde ikke bli noe dårligere.

En av få produsenter som leverer opp til 32ohm elementer uten å bestille en pall i slengen er Thiel om de er av interesse å bruke, da kan du klare deg med et stort effekttrinn å samtidig paralellkoble som gir best lyd

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    I forhold til element valg, så er det vel flere ting som spiller inn enn bare 16/8 ohm. Greia med å gå for custom elementer er vel å få full kontroll på de tekniske spesifikasjonene/parametrene i forhold til å få de tilpasset optimalt til den spesifikke oppgaven de er ment å fylle. Perfekte elementer til åpen baffel har sikkert andre optimale parametre enn bassrefleks osv.

Hvilke kriterier som er optimale er sikkert åpent for diskusjon, lav q/høy q osv.
    Men slik jeg har forstått det har Sluket truffet spikeren på hodet (han har nok studert og lest seg opp på temaet før han fant ut hva han ville) og at det spiller optimalt i forhold til hans preferanser...

Eh...tror jeg da...

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Milenko skrev:
    I forhold til element valg, så er det vel flere ting som spiller inn enn bare 16/8 ohm. Greia med å gå for custom elementer er vel å få full kontroll på de tekniske spesifikasjonene/parametrene i forhold til å få de tilpasset optimalt til den spesifikke oppgaven de er ment å fylle. Perfekte elementer til åpen baffel har sikkert andre optimale parametre enn bassrefleks osv.

Hvilke kriterier som er optimale er sikkert åpent for diskusjon, lav q/høy q osv.
    Men slik jeg har forstått det har Sluket truffet spikeren på hodet (han har nok studert og lest seg opp på temaet før han fant ut hva han ville) og at det spiller optimalt i forhold til hans preferanser...

Eh...tror jeg da...
    Ja, men nå var det spm om bruk av standard elementer, da ikke alle har mulighet til å spesialbestille elementer som antagelig er det mest optimale stort sett.

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.602
    Torget vurderinger
    24
    Milenko skrev:

Eh...tror jeg da...
    Til å være fersk :eek: :eek: har du hatt en bratt lærekurve og god utvikling, Milenko! Imponert! En viktig ting som Val ikke har fått med seg er selvsagt begrepet "Never assume", or you'll make an ASS out of U and ME. For det første antar Val at det ikke finnes forsterkere som takler lavohmig last. FEIL. Ingen problem med å finne dette. Så antar han at mine elementer skal benyttes alle som en i en parallelkobling. Men hvem har sagt det? Ihvertfall ikke jeg. Og selv om så var, så ville ikke sluttimpedansen på 1,6 ohm dersom 8 ohms elementer ble benyttet representere noe problem for en forsterker av den type som er aktuell å benytte.

Hva andre vil gjøre, og vilke teorier og praktiske erfaringer som ligger til grunn for deres avgjørelser legger ikke jeg meg oppi. Ikke ute etter å påtvinge noen noe som helst; dette er ikke en "gjør-det selv" bruksanvisning på hvordan en lager et slikt system som dette. Er alt for realistisk til å tro at noe slikt kunne bli allemanns eie og den nye hotte DIY-saken.

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Milenko skrev:
    Joda, var nok det...
    Er vel opptil flere leverandører som har 16 Ohms elementer i utvalget (Beyma), så kommer avveining i antall elementer, delefilter, kobling osv.
    Men finnes vel forsterkere som er stabile selv med meget lav motstand, DP osv.
    Ja, er jo noen forsterkere som klarer lav motstand, men hvor bra spiller de med en 2 ohms last over lang tid? Er nok langt fra opptimale arbeidsforhold for noen forsterker.

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    pengesluk skrev:
    Milenko skrev:

Eh...tror jeg da...
    Til å være fersk :eek: :eek: har du hatt en bratt lærekurve og god utvikling, Milenko! Imponert! En viktig ting som Val ikke har fått med seg er selvsagt begrepet "Never assume", or you'll make an ASS out of U and ME. For det første antar Val at det ikke finnes forsterkere som takler lavohmig last. FEIL. Ingen problem med å finne dette. Så antar han at mine elementer skal benyttes alle som en i en parallelkobling. Men hvem har sagt det? Ihvertfall ikke jeg. Og selv om så var, så ville ikke sluttimpedansen på 1,6 ohm dersom 8 ohms elementer ble benyttet representere noe problem for en forsterker av den type som er aktuell å benytte.

Hva andre vil gjøre, og vilke teorier og praktiske erfaringer som ligger til grunn for deres avgjørelser legger ikke jeg meg oppi. Ikke ute etter å påtvinge noen noe som helst; dette er ikke en "gjør-det selv" bruksanvisning på hvordan en lager et slikt system som dette. Er alt for realistisk til å tro at noe slikt kunne bli allemanns eie og den nye hotte DIY-saken.
    Jasså! Du antar at jeg antar 8) Dont make an ASS of U

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.602
    Torget vurderinger
    24
    Milenko skrev:
    Joda, var nok det...
    Er vel opptil flere leverandører som har 16 Ohms elementer i utvalget (Beyma), så kommer avveining i antall elementer, delefilter, kobling osv.
    Nok en gang, jeg er imponert, Milenko, hvordan du treffer spikeren på hodet med dine betraktninger! Og som du kanskje antyder, verden er full av 16 ohms elementer. Det er ikke det som er greia. Det er mange grunner for at jeg fikk laget 16 ohm, bl.a. mye større fleksibilitet dersom jeg finner på å gjøre noe annet med disse en planlagt!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.602
    Torget vurderinger
    24
    val skrev:
    pengesluk skrev:
    Milenko skrev:

Eh...tror jeg da...

I følge det jeg faktisk LESER så tar du de tingene du nevner for gitt... ::) ::)

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    val skrev:
    Milenko skrev:
    Joda, var nok det...
    Ja, er jo noen forsterkere som klarer lav motstand, men hvor bra spiller de med en 2 ohms last over lang tid? Er nok langt fra opptimale arbeidsforhold for noen forsterker.
    Om man vil spare inn en plass så vil jeg tro at det finnes drøssevis av gode PA forsterkere som er stabile ved lav last samt er bygget for meget hardhendt behandling...
    Vil tro det rigges hardt og brutalt rundt omkring "on the road"...

Er sikkert også mulig å bruke flere effektforsterkere som du sier, men da er man vel inne på en helt annen løsning/problemstilling som også må løses...deling/kobling?

Av og til er det kanskje best å "keep it simple" og unngå å gjøre ting vanskeligere enn det trenger å være...

Er en stor åpen baffel tråd på Audiocircle.com

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    pengesluk skrev:
    val skrev:
    pengesluk skrev:
    Milenko skrev:

Eh...tror jeg da...

I følge det jeg faktisk LESER så tar du de tingene du nevner for gitt... ::) ::)

Du må gjerne påpeke hva du mener jeg har skrevet som er feil!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.602
    Torget vurderinger
    24
    madman skrev:
    XO smaker bra her i Tønsberg også Sluket. Har skjenka Leif litt ikveld
    Ikke internett dekning med ICE her så må bruke Iphone
    -m
    Hei gutta! Men alvorlig talt Morten, skal du skjenke Leif så må det bare bli et lite drypp.. :eek: :eek: :eek: - han er gammel blitt og tåler ikke all verdens børst lenger! Du kan trygt halvblande med Villa Farris, han merker ikke forskjell. Meldt bra utpå i morgen, hørte jeg Tjøme Radio rett...

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.856
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Milenko skrev:
    Er sikkert også mulig å bruke flere effektforsterkere som du sier, men da er man vel inne på en helt annen løsning/problemstilling som også løses...deling/kobling?
    No problem. Parallellkobling av effekttrinn. Simple as that.

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Nå hadde det vært fint med en morsom vits for å lette stemininga...
    Min favoritt alle barna vits...

Alle barna hadde navn untatt... ;D

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Milenko skrev:
    val skrev:
    Milenko skrev:
    Joda, var nok det...
    Om man vil spare inn en plass så vil jeg tro at det finnes drøssevis av gode PA forsterkere som er stabile ved lav last samt er bygget for meget hardhendt behandling...
    Vil tro det rigges hardt og brutalt rundt omkring "on the road"...

Er sikkert også mulig å bruke flere effektforsterkere som du sier, men da er man vel inne på en helt annen løsning/problemstilling som også må løses...deling/kobling?

Av og til er det kanskje best å "keep it simple" og unngå å gjøre ting vanskeligere enn det trenger å være...

Er en stor åpen baffel tråd på Audiocircle.com

Om man vil spare plass så kan man jo gjøre som en del PA produsenter gjør; lage aktive høyttalere med klasse D modul til hvert element. Null problem med lav impedanse og langt mindre kobling og sjauing hver gang det skal rigges.

Forøvrig har jeg IKKE påstått at det ikke finnes forsterkere som klarer lav ohm, men det er ikke opptimale arbeidsforhold for de fleste forsterkere.

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Jeg mente ikke plass rent fysisk, men å spare inn økonomisk en plass i et evt. prosjekt ved å velge en PA amp istedet for f.eks en DP amp ;D Var litt dårlig skrevet av meg... er seint.

Sikkert flere veier til rom

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.602
    Torget vurderinger
    24
    val skrev:
    pengesluk skrev:
    val skrev:
    pengesluk skrev:
    Milenko skrev:

Eh...tror jeg da...

Du må gjerne påpeke hva du mener jeg har skrevet som er feil!
    Feil og feil, at impedansen automatisk blir veldig lav er jo pr. def. ikke riktig, bare om du ANTAR at et gitt antall elementer kobles parallelt. Samme for forsterkeres evne til å levere i lave laster, genrellt for de vanligste konstruksjoner er det gjerne slik at det KAN bli problemer, men å kategorisk si at det bestemt er slik alltid synes jeg er villedende. Det finnes mange forsterkere som endatil er spesielt bygd for å ta slike arbeidsforhold.

Dessuten, på de konstruksjonene vi her diskuterer er følsomheten ekstremt god i forhold til en gjennomsnittlig hifi-konstruksjon, hvilket i praksis betyr at avsatt effekt er svært svært liten. Men nok om dette sidesporet. Nå må vi videre!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.602
    Torget vurderinger
    24
    Begynner å ligne noe med front på bunnplate, med logo nedfrest og det hele...

Vedlegg

8

8x12_TOM

Gjest
    Milenko skrev:
    Joda, var nok det...

Eksempel, standard 16 Ohm:
    http://eminence-speakers.blogspot.com/2009/07/eminence-delta-15b-15-driver-16-ohm.html
    Fire slike kommer vel ned på 2 Ohm?
    Blir ikke fire 16 Ohms elementer i paralell 4Ohm ?

For å være på den sikre siden velger man PA fra DP ;D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.602
    Torget vurderinger
    24
    4 x 16 ohms elementer i parallell blir vanligvis 4 ohm i resultantimpedans ja! Milenko var nok litt trøtt i går, stakkar! Han henger til tider i timesvis på utenlandske fora for å lese seg opp på interessante emner. Prisverdig tiltak som anbefales.

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Sorry my bad, ble seint og øya gikk i kryss ;D
    Bra dere retter opp...

8

8x12_TOM

Gjest
    pengesluk skrev:
    4 x 16 ohms elementer i parallell blir vanligvis 4 ohm i resultantimpedans ja! Milenko var nok litt trøtt i går, stakkar! Han henger til tider i timesvis på utenlandske fora for å lese seg opp på interessante emner. Prisverdig tiltak som anbefales.
    Hadde det ikke vært for min dysleksi, og at engelskundervisningen ble i meste laget når mitt morsmål var nok, hadde jeg nok hengt mer på utenlandske fora.
    Ikke noe galt med hode, bare litt problemer med språk. Ørene fungerer også meget bra, så skulle jeg formodentlig få en audies hos deg skal jeg fortelle deg om du er på rett vei ;D

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    I tilegg er det så mange fora...
    Audioasylum
    Audiocircle
    diyaudio

Er de jeg prøver å bla gjennom nå, men prøver å lære litt mer om både høytalere (høy effektive, fler veis) og rør som er fokus akkurat nå...
    Er mye lesestoff der ute for å si det sånn :)
    Redigert: Problemet er som alltid å være kritisk om man skal lære noe, prøve å skille gull fra skitt ;D

DIY_dude

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Antall liker
    74
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    9
    Jeg liker diyhifi.org også. Nivået der er veldig høyt, men hovedfokus er på digitalteknikk og transistorbaserte kretser.

zodiac

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    30.01.2009
    Antall liker
    34
    Hmmmm...begynner å bli preget av denne tråden. Lurer på hvordan mine 15" Tannoyer oppfører seg i OB. De sammen med to passende 15" pr side i en slags Sluket light (no offense) kunne vært en grei sak for min 30 kvadrats musikkstue. Mulig jeg har gått glipp av det men hva slags delefilter bruker hr. Sluk? Elektronisk i presume

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.602
    Torget vurderinger
    24
    8x12_TOM skrev:
    pengesluk skrev:
    Hadde det ikke vært for min dysleksi, og at engelskundervisningen ble i meste laget når mitt morsmål var nok, hadde jeg nok hengt mer på utenlandske fora.
    Ikke noe galt med hode, bare litt problemer med språk. Ørene fungerer også meget bra, så skulle jeg formodentlig få en audies hos deg skal jeg fortelle deg om du er på rett vei ;D
    Godt at du sitter på fasiten just in case...

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.602
    Torget vurderinger
    24
    Milenko skrev:
    I tilegg er det så mange fora...
    Audioasylum
    Audiocircle
    diyaudio

Er de jeg prøver å bla gjennom nå, men prøver å lære litt mer om både høytalere (høy effektive, fler veis) og rør som er fokus akkurat nå...
    Er mye lesestoff der ute for å si det sånn :)
    Redigert: Problemet er som alltid å være kritisk om man skal lære noe, prøve å skille gull fra skitt ;D
    MYE lesing, kombinert med kryssreferanser og repetisjon gjør deg i stand til å sortere "Shit from Shinola". Det er INGEN snarveier.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.602
    Torget vurderinger
    24
    zodiac skrev:
    Hmmmm...begynner å bli preget av denne tråden. Lurer på hvordan mine 15" Tannoyer oppfører seg i OB. De sammen med to passende 15" pr side i en slags Sluket light (no offense) kunne vært en grei sak for min 30 kvadrats musikkstue. Mulig jeg har gått glipp av det men hva slags delefilter bruker hr. Sluk? Elektronisk i presume
    None taken! De fleste OB bassprosjekter består som regel av 1-2 store elemente pr. side. At jeg bruker 5 stk. har mange forskjellige grunner.

Ang. filter så bruker jeg akkurat nå elektronisk, som jo blir som et arbeidsverktøy å regne hvor jeg raskt kan endre delefrekvens med små step, jeg har individuell volum på alt, og kan kjøre med 12, 18 eller 24 dB steilhet på filtere, fasevending osvt. Meget praktisk. Hva det blir til til slutt vites ikke, godt mulig det blir passivt. Skal bruke 3 forskjellige satelittløsninger og det kommer da litt an på hvilken som til enhver tid spiller.

zodiac

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    30.01.2009
    Antall liker
    34
    Så for meg deling mellom basser og Tannoy på rundt 100 Hz. Kunne kanskje kjørt et enkelt prøveoppsett med en Augie pr side med plateamp og bare latt Tannoyene rulle av. Men tar gjerne i mot tips på gode el. delefiltre

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.602
    Torget vurderinger
    24
    Er du ikke lykkelig med Tannoy?? Det er jo bra saker det.

zodiac

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    30.01.2009
    Antall liker
    34
    Meget lykkelig med Tannoy, men mine er 3828 med noen ca 400 l hjemmelagede kasser som ikke er noe å ha i stua (pleide å si at jeg ville begraves i venstre kanal). Har vært i forhandlinger med en møbelsnekker ang å lage noen kasser ala B&W DM70. Men ble litt inspirert av denne tråden og lurte på om jeg kanskje kunne beholde Tannoy magien samt få enda litt mer OB magi. Tannoyene blir forever (sammen med Micro Seikien og Cary forforsterkeren) i en eller annen form.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    4.337
    Har aldri hatt Tannoyer, men hvis de lyder ok i 400l vil du neppe bli fornøyd med mindre kasser....

zodiac

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    30.01.2009
    Antall liker
    34
    Missing the point. Kunne tenkt meg å prøve dem uten kasser

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    4.337
    Det skjønte jeg, men du sa også noe om DM70...

I baffler ville jeg prøvd Tannoyene helt ned og brukt en 15" til som hjelp i bånn ....

zodiac

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    30.01.2009
    Antall liker
    34
    DM70 var bare designinspirasjon. Volumet skulle nok blitt litt mer ja. Noterer meg tipset og får se om jeg bestiller meg noen Eminence eller Augie. Får lage en prøvebaffel av noen gamle skapdører jeg har slengende

zodiac

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    30.01.2009
    Antall liker
    34
    Tilbake til Sluket, det er det dette handler om. Regner med at valg av aluminium som materiale er fundert i at dette er for bass only.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.602
    Torget vurderinger
    24
    zodiac skrev:
    Tilbake til Sluket, det er det dette handler om. Regner med at valg av aluminium som materiale er fundert i at dette er for bass only.
    Ganz genau. Skulle ikke være problemer med resonanser. Treverk blr vanskelig p.g.a. visse maks.mål som er veldig små og utsatt for skade, dermed er metall, og da egentlig kun alu det som kan komme i betraktning. Tungt nok blir det uansett med over 200 kg. pr.side.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn