Bass i mono

Defo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.09.2007
Antall liker
1
Torget vurderinger
4
Hvor høyt opp i frekvens er det "akseptabelt" å kjøre bass i mono før det går ut over stereo illusjonen? Gitt at bass/sub står i midten mellom frontene?

hagr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.07.2008
Antall liker
1
De sier vel 80Hz som en generell regel. Har dog ikke prøvd ut dette i praksis, men det høres fornuftig ut :)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.302
Torget vurderinger
1
Vinylplater kjører ofte bass i mono fra omkring 200-150 Hz og ned - det blir stereo av det også ... på den andre siden så går signalet som regel ut i stereo HT, noe som gjør det litt mindre «mono» => dvs det avhenger av HT-oppsettet (to subber er av mange grunner enklere enn en).

mvh
KJ

Defo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.09.2007
Antall liker
1
Torget vurderinger
4
Bakgrunnen for spørsmålet er egentlig hvor høyt jeg kan dele bassen til horna i et lignende oppsett nedenfor.

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.267
Torget vurderinger
1
Får bassavdelingen din lavfrekvent informasjon fra begge kanaler?

Gjør den det og oppsettet ikke har for stor bredde og du ikke er uheldig med rommet kan det være mulig fra 100hz og nedover.

Mitt førstevalg ville uansett hvert stereo

Mvh Roald

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Hmm... multispillerprosessoren min deler fast på 100 Hz mellom høyttaler og sub for alle høyttalere som er satt til "small".
Dette er greit med musikk da stereo/fronter er sattt til "large" og får fullfrekvent signal. Men for evt bakhøyttalere som deles på av ved 100 Hz, vil man da kunne merke tydelig på lyden at sub'ene står fremme mellom fronthøyttalerene? (Har ikke bakhøyttalere enda... )

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.651
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Har leika meg litt med både dette med store/små høgtalar-innstillingar på multikanalsreceivaren, så vel som med delefilter og anna opp gjennom tidene, og tykkjer det er skilnad på ein eller to bassar uansett. Eg er usikker kva tid det er skilnad mellom mono og stereo. Prøvde å køyre monosignal frå forforsterkaren med ein/to bassar, og det er klar skilnad (to bassar er betre enn ein, eller iallfall ganske annleis enn ein) Altså har eg mange erfaringar, men er meir usikker enn nokonsinne på kva som er det "beste".
Sjølv køyrer eg no InnerSound Eros, som er ein elektrostathybrid med transmisjonslinjebass (arbeider frå 400 Hz og nedover til nivået dalar ut ein stad mellom 32 og 24 Hz). Ved å spele berre basselementa og testplate der eg skiftar mellom stereo-mono på forforsterkaren, er det skilnad heile vegen frå 400 Hz til iallfall 30 Hz. Men det kan sjølvsagt vere andre årsakar.
Til heimekino brukar eg oftast 80 Hz deling.

Topp Bunn