Bass feller til hjørner

T-1

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.08.2015
Innlegg
3.114
Antall liker
9.645
Sted
Bergen
Torget vurderinger
33
6a00e552403d2f883301774401a82f970d-800wi.jpg

Hei. Tenkte lage noen feller å plassere i hjørnene i stuen da jeg sliter litt med "romlebass" Men siden det er stue er interiørsjefen ikke lett å imponere. Har noen lagd selv som ser skapelig ut som vil dele et bilde?

Også har jeg endel rockwool liggende så tenkte bruke det hvis ingen har bedre forslag eller en grunn til å droppe rockwool?

Å hvis noen på Vestlandet besitter mic og kunnskap som kunne tenkt seg et oppdrag må de ta kontakt 😁🤙
 
M

MarkusH

Gjest
I ei stue hadde jeg droppa bassfeller, er vel ikke mulig å få noe som funker fint .... Har jo fire feller selv som måler 60*60 (bredde fra hjørne) cirka 45-50cm dype på det dypeste og 120cm høye. Har kledd de med håndklær, cirka en pakke rockwool i hver .... Hadde heller kjøpt en dsp og skrudd vekk peaka du har i bassen, mye penere enn feller i alle fall i mine øyne.
 
  • Liker
Reaksjoner: T-1

T-1

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.08.2015
Innlegg
3.114
Antall liker
9.645
Sted
Bergen
Torget vurderinger
33
Dillet litt med tepper å diverse rask jeg fant å fylte hjørner å syns jeg fikk bedring. Har null problem med å lage selv, men gidder ikke finne opp hjulet på nytt om noen har gode ideer som garantert er bedre enn mine som aldri har dillet med akustisk før 🤷‍♂️
 
M

MarkusH

Gjest
Jeg skal snart til med tube-traps hadde jeg tenkt, mest for å få fylt ut litt tomme hjørner bak basstårna .... Må først få ferdig en diffuser .... :p
 

GriMan

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.09.2019
Innlegg
97
Antall liker
64
Torget vurderinger
4
Jeg begynte selv med akustikk-tiltak for ca. et år siden. Min erfaring er at det tar tid å hente inn gode råd, da det er mange som har sterke meninger om dette feltet uten å ha særlig greie på det. Skal man gjøre det skikkelig bra, er det utfordrende og jævlig dyrt. En annen fremgangsmåte er å prøve seg litt frem og gjøre egene erfaringer før man eventuelt begynner å legge mye penger ned i produkter. Da er rockwool en god start, slik jeg ser det. Rockwool vil aldri kunne dempe dype frekvenser, men det kan hjelpe i et gitt området. Og da spørs det om det er i dette området du har problemer eller ikke. Dette kan du finne ut av enten ved å måle, eller rett og slett bare prøve. Selv har jeg fylt hjørnene mine fra gulv til tak med rockwool og dekket det hele til med høyttalerstoff kjøpt på biltema. En billig løsning som klart har gjort en forberding hos meg. Jeg skulle gjerne hatt demping i dypere frekvenser, men jeg innser at da er det nok trykkbaserte feller som må til, og dette koster mye. En bakside med rockwool er at det må store menger til for å få effekt, og da blir det som regel vanskelig å få det gjennom hos interiørsjefer ...
 

GriMan

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.09.2019
Innlegg
97
Antall liker
64
Torget vurderinger
4
20211028_220520.jpg



Slik ser det ut. (Om ikke jeg bommer helt nå, ser du også din tidligere Cayin-forsterker i bilet. (ikke sant?) ) Ved siden av høyttaleren ser du også en bassfelle jeg nylig kjøpte for å begynne å ta frekvenser ned mot 60 hz, men det produktet angrer jeg på at jeg kjøpte. Lite effekt i foholdt til hva jeg måtte gi.
 

T-1

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.08.2015
Innlegg
3.114
Antall liker
9.645
Sted
Bergen
Torget vurderinger
33
Hmmm nei spørs om det vil få innpass her ja. Jeg derimot digger det jo😆👌😁 men vil skumgummi være bedre?
 
M

MarkusH

Gjest
IMG_20200318_203049.jpg

Gammelt bilde av mine, ikledd grå håndklær fra Ikea (kjøpte nye håndklær for anledningen). Fine og fine, jeg har alltid likt de ...
 
  • Liker
Reaksjoner: T-1

T-1

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.08.2015
Innlegg
3.114
Antall liker
9.645
Sted
Bergen
Torget vurderinger
33
Vil det ha noe vesentlig å si om jeg dekker front av et sånt hjørne med spiler? Innbiller meg det vil ble estetisk finere
 
M

MarkusH

Gjest
Aner ikke, kan jo bare prøve først da ... Måle før og etter, så finner man fort ut av det ....
 

GriMan

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.09.2019
Innlegg
97
Antall liker
64
Torget vurderinger
4
Vil det ha noe vesentlig å si om jeg dekker front av et sånt hjørne med spiler? Innbiller meg det vil ble estetisk finere

Skumgummi er ikke en løsning. Har selv tenkt på spiler, (og det var vel egentlig en del av avtalen med min interiørsjef før jeg satte dette opp). Antar tiltak med spiler er bedre enn ingen tiltak. Spilene i seg selv vil jo reflektere visse frekvenser, men dette er jo ikke dømt til å være et problem. Så ja - går du for diy-opplegg er det nok verdt forsøket.

Nå antar jeg du mener å dekke rockwool med spiler, ikke sant?
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.565
Antall liker
34.154
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Vil det ha noe vesentlig å si om jeg dekker front av et sånt hjørne med spiler? Innbiller meg det vil ble estetisk finere
Det du hovedsaklig oppnår med å dekke med spiller er å øke refleksjonen oppover i frekvens. Karakteristikken avhenger av dimensjonene på spiler og mellomrom.

Dette med rombehandling er en kamp og krever en innats. Ikke noe man bare slenger opp og tror alt blir bedre. En efta med lånt mikrofonføring gir deg heller ikke mye, med mindre du leier inn en proff og er villig til å betale.

Mener ikke være en våt klut.:)
 
  • Trist
Reaksjoner: T-1

T-1

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.08.2015
Innlegg
3.114
Antall liker
9.645
Sted
Bergen
Torget vurderinger
33
Det du hovedsaklig oppnår med å dekke med spiller er å øke refleksjonen oppover i frekvens. Karakteristikken avhenger av dimensjonene på spiler og mellomrom.

Dette med rombehandling er en kamp og krever en innats. Ikke noe man bare slenger opp og tror alt blir bedre. En efta med lånt mikrofonføring gir deg heller ikke mye, med mindre du leier inn en proff og er villig til å betale.

Mener ikke være en våt klut.:)
Jeg som trodde dette var en kveld økt 🤪 nei skjønner dette krever litt. Er i startgropa så det er litt å sette seg inn i. Er såpass fornøyd med nye talere at jeg er int å få det optimalt 👌 sendt mail til en profesjonell for å høre om han kan komme på måle tur også. Spennende høst i møte 👌🎶
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.197
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Jeg begynte selv med akustikk-tiltak for ca. et år siden. Min erfaring er at det tar tid å hente inn gode råd, da det er mange som har sterke meninger om dette feltet uten å ha særlig greie på det. Skal man gjøre det skikkelig bra, er det utfordrende og jævlig dyrt. En annen fremgangsmåte er å prøve seg litt frem og gjøre egene erfaringer før man eventuelt begynner å legge mye penger ned i produkter. Da er rockwool en god start, slik jeg ser det. Rockwool vil aldri kunne dempe dype frekvenser, men det kan hjelpe i et gitt området. Og da spørs det om det er i dette området du har problemer eller ikke. Dette kan du finne ut av enten ved å måle, eller rett og slett bare prøve. Selv har jeg fylt hjørnene mine fra gulv til tak med rockwool og dekket det hele til med høyttalerstoff kjøpt på biltema. En billig løsning som klart har gjort en forberding hos meg. Jeg skulle gjerne hatt demping i dypere frekvenser, men jeg innser at da er det nok trykkbaserte feller som må til, og dette koster mye. En bakside med rockwool er at det må store menger til for å få effekt, og da blir det som regel vanskelig å få det gjennom hos interiørsjefer ...
Bruk Hunton sine trefiberplater de demper bass, men det krever mye demping.
Det er desverre ingen lett oppgave å få det til.
Men å si att det er umulig er ikke rette innstilling å ha.
Har tross alt gått hardt til verks selv:>}
 
  • Liker
Reaksjoner: T-1

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Innlegg
2.040
Antall liker
3.944
Sted
Tårnåsen
👌 sendt mail til en profesjonell for å høre om han kan komme på måle tur også. Spennende høst i møte 👌🎶
Da tror jeg det er lurt å sjekke noen referanser først også på vellykkede oppsett og hva det kostet; "pro" er så mangt dessverre, egen erfaring...
 
  • Liker
Reaksjoner: T-1
M

MarkusH

Gjest
Retep tar vel fortsatt på seg oppdrag? Han driver kanskje mest med plassering og dsp, men dyktig er han.
 
  • Liker
Reaksjoner: HCS

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Jeg begynte selv med akustikk-tiltak for ca. et år siden. Min erfaring er at det tar tid å hente inn gode råd, da det er mange som har sterke meninger om dette feltet uten å ha særlig greie på det. Skal man gjøre det skikkelig bra, er det utfordrende og jævlig dyrt. En annen fremgangsmåte er å prøve seg litt frem og gjøre egene erfaringer før man eventuelt begynner å legge mye penger ned i produkter. Da er rockwool en god start, slik jeg ser det. Rockwool vil aldri kunne dempe dype frekvenser, men det kan hjelpe i et gitt området. Og da spørs det om det er i dette området du har problemer eller ikke. Dette kan du finne ut av enten ved å måle, eller rett og slett bare prøve. Selv har jeg fylt hjørnene mine fra gulv til tak med rockwool og dekket det hele til med høyttalerstoff kjøpt på biltema. En billig løsning som klart har gjort en forberding hos meg. Jeg skulle gjerne hatt demping i dypere frekvenser, men jeg innser at da er det nok trykkbaserte feller som må til, og dette koster mye. En bakside med rockwool er at det må store menger til for å få effekt, og da blir det som regel vanskelig å få det gjennom hos interiørsjefer ...
Sånn er det bare, å dempe lavere frekvenser tar mye plass. Eneste unntaket er trykkbaserte dempere eller,
VPR som de orginalt heter, noen har nok hørt om de, det er en tysk forkortelse og står for Verbundungs Platten Resonnator eller noe sånt utviklet av tyske bil fabrikanter for at ingeniørene kunne jobbe i vindtunnelene uten hørselsvern, det var de og FrauenHofer Instituttet i Tyskland som utviklet dette. Modex plate til RPG er samme produkt antagelig lisensiert og produsert av tyskerne. Disse virker uten tvil i mindre rom men de koster flesk og du kan ikke være gjerrig og tenke du skal bruke minst mulig av de, mest mulig er bedre. Nå finns de sef utallige leverandører av disse trykkbaserte demperne som lover gull og grønne skoger, men du får ikke det. De må dekke areal i trykk maksima punkter i rommet, som er vanskelig å være helt sikker på hvor er uten målinger men da virker de.
Orginalen som bare selger til bedrifter i store kvanti er: https://www.renz-solutions.de/produkte/akustikprogramm/verbund-platten-resonator-vpr.html
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: T-1

T-1

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.08.2015
Innlegg
3.114
Antall liker
9.645
Sted
Bergen
Torget vurderinger
33
Hmmm her skjønner jeg at det er mange feller man kan ramle i 🙈🤪 så er vel sikkert best å vente til jeg får litt data på rom og lyd🤔
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Ingen særlige feller å ramle i her, har man rom dimensjonene og utførelsen bygningsteknisk på tak og vegger så vet man det meste....
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.983
Antall liker
20.114
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Det fleste du må gjøre er å finne ut hvor i frekvens bassen lager trøbbel.

Dim på fellene bestemmes av det. Så må du finne ut hvor i rommet problemet ligger. Ofte er det hjørner ja, men ikke alltid.
 

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Innlegg
2.040
Antall liker
3.944
Sted
Tårnåsen
Skal på ingen måte påstå at jeg er noen ekspert men har i hvert fall eksperimentert litt systematisk med enkle rockwool-type "bassfeller". Altså 12stk GIK 25cm tykke 60x120cm som vi plasserte på forskjellige måter i et rom, som et ledd i en fysikk-essay for eldstesønnen hvor han først måtte lage en enkel modell over primære refleksjoner og tilhørende forventet kansellering i bassen (opp til 200Hz hvis jeg ikke husker feil) i lytteposisjon med tre forskjellige plasseringer av høyttalerne. Høyttalerne var et par Dali Helicon 400MkII med ganske god respons nedover til rundt 35Hz og enda litt mer "in room". Før dette forsøket hadde vi for øvrig også målt høyttalernes respons i friluft på 1m og 2m avstand slik at vi hadde et slags referansepunkt. For målingene brukte vi REW og en kalibrert Umik-1 mikrofon og eneste "avhengige variabel" i eksperimentet var frekvensrespons.

Modellen klarte å identifisere kansellering grunnet refleksjon mot frontvegg ganske greit men ellers var den helt klart ganske mangelfull og sa ellers lite om det vi faktisk målte, for å si det mildt. Men prediksjonene fra romsimulatoren i REW var ikke stort bedre, så vår konklusjon var i hvert fall at målinger må til og simuleringer gir ikke et veldig godt bilde med mindre man har et helt "ideelt" og symmetrisk rom med dønn lik absorbsjon hele veien.

Resultatene med og uten bassfeller var litt merkelige men kanskje illustrerende. For det første, da vi fikk plassert tre lag (75cm) av slike feller tvers over i hjørnene med luft bak var effekten svært målbar for alle høyttalerplasseringer, i hvert fall mot en dipp litt opp i frekvens. Men samtidig merket vi oss at vi da flyttet problemet til andre frekvensområder, noe som kom litt overraskende på oss. Vi fjernet ikke bare dipper/peaker, det oppsto samtidig nye... Det er kanskje ikke SÅ rart når man tenker litt over at summen av alle refleksjoner i et rom bidrar både konstruktivt og destruktivt i et svært komplekst mønster.

Så det som i utgangspunktet skulle være en systematisk øvelse ble etter hvert litt mer "prøv og feil". Den totalt sett "beste" effekten fikk vi ved å trekke høyttalerne lengst mulig ut fra hjørner og ganske tett på lytteposisjonen, 3x feller i hvert hjørne, 2x feller på hver sidevegg på hver side av høyttalerne og 2x stackede feller (dvs 50cm) på gulvet i refleksjonspunktet rett foran lytteposisjonen. Med andre ord fryktelig mye rockwool og totalt upraktisk høyttalerplassering! Men det "funket" med en jevnere bass som resultat. Samtidig som vi observerte at "enkelttiltak" ikke nødvendigvis medførte en forbedring, bare en flytting av problemet.

Til vanlig har jeg alle disse GIK-fellene på kinoen, hengende 10cm ned fra tak og stacket i hjørner og et par andre steder. Samt frittstående bassfeller. Der funker det fint etter mye prøv og feil og kombinert med RoomPerfect i etterkant er resultatet veldig bra :) Men i en vanlig stue tenker jeg nok at man skal være litt forsiktig med å tro at enkle akustikktiltak nødvendigvis medfører noen stor forbedring, effekten kan faktisk være motsatt.. Selv om man bruker mer effektive membranfeller og liknende tror jeg man skal måle "før og etter" før man evt. kjøper slike og installerere permanent.

DSP er sånn sett en mye billigere og greiere løsning selv om det også medfører visse utfordringer.

NB! Med forbehold om at det er kun min erfaring og litt synsing som ikke nødvendigvis er 100% overførbare til andre rom. Dessverre er det litt for omfattende å samle sammen og presentere/dokumentere alle målinger som ble gjort. Da måtte det i så fall være å spørre guttungen om jeg kan publisere essayen hans på nettet men det tviler jeg litt på :) Så derfor også med forbehold om at jeg ikke husker alle detaljer.
 
Sist redigert:

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Det er jeg hjertens enig i hele innlegget ditt Erk, det blir ofte som å jage spøkelser. Det der Ghostbusters greiene har eg stresset noe med. En resonans er ofte en sum av flere, fjerner man den lengde axiale resonansen kommer gjerne en annen bredde/høyde resonans frem fra skapet, og no til dags er det tydeligvis mye i skapet 😅,
Det er ikke gøy å brenne 10 tusen for å finne ut at man må brenne noen sånne til
Og svaret finnes hos få personer med lang erfaring, konsulenter det betyr dyrt, veldig dyrt, alternativet er mange forhåpningsfulle tiltak eller å ta'n helt ut med over the top tiltak. Dessverre...
 
  • Liker
Reaksjoner: erk
Topp Bunn