BASE IN YOUR FACE - TT plinth build-off

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Festus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2010
    Innlegg
    1.269
    Antall liker
    3.136
    Torget vurderinger
    3
    hehe, vibratorer kan brukes. jobber selv med betong, ildfaste støpemasser, riktig det som blir nevnt her, tilsats av bla baritt kan gi en betong med høy densitet. en masse skal kunne settes sammen med dette og selv da ha gode flytegenskaper, vi bruker bla annet microsilica for å gi bedre støpeegenskaper. vibrasjonsbord og stavvibratorer bruker vi og. men jeg har stor tro på at det går an å sette sammen en masse med høy dens og nesten selvflytende/kompakterende egenskaper.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.569
    Antall liker
    103.011
    Torget vurderinger
    23
    Stavvibratorer :eek: :eek: :eek: Mener nabokona har en tre-fas, kanskje den duger 8) 8)

    Interessante saker. Har også andre "prosjekter" hvor jeg skal ha/vurderer støpt betong... Dette må jeg lære mer om.

    Noen som jobber på Byggforsk eller SINTEF? Data på lyd/vibrasjonsforplantning i betong? Ut av skapet, nå!!
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.079
    Antall liker
    3.525
    Torget vurderinger
    8
    Gattis med spiller! Bare å si ifra hvis du blir lei av den...

    mvh
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.569
    Antall liker
    103.011
    Torget vurderinger
    23
    Hei bia! Sluket blir ikke lei! Kun midlertidig mer opptatt av andre objekter! Startet dette prosjektet av to grunner:

    1. Ha det morro med design, research og gjennomføring av byggingen samt læreprosessen
    2. Se om jeg klarer å få til enda bedre lyd på en DD-spiller enn hva jeg har på min SP10 / SL1000

    Et stykke vei frem, men her er veien en viktig del av målet så da blir det i hvertfall ikke stress!

    Den som ikke har hørt hva en virkelig god direktedrevet platespiller er kapabel til har garantert noe å glede seg til.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.629
    Antall liker
    3.753
    Haavard skrev:
    Corian lagvis med et eller annet gummimateriale er også en løsning.
    Big Swifty her inne har vel en Garrard montert i en formidabel granitt blokk, med arm uavhengig av plinth.
    Mine ører likte et som kom ut.

    Ser på drivverket at demping av chassis rundt også kunne være en løsning.
    Hvis du får tilstrekkelig tyngde på plinthet er kanksje føtter og krav til disse et mindre problem?

    Håvard
    min skiferplinth og kirkeklokkebronsearmtårn (I like this word!) er laget av vår felles venn Stefano Bertoncello, Sluket.

    A good way to go, mener nå jeg.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.569
    Antall liker
    103.011
    Torget vurderinger
    23
    Heisan BigS! Stefano er way cool! En mann etter mitt hjerte. Skulle ikke vi to ta en sving og besøke ham?


    Edit; kirkeklokkebronsearmtårn er steinbra - helt i (c) Sluket - klasse!!!
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.629
    Antall liker
    3.753
    pengesluk skrev:
    Heisan BigS! Stefano er way cool! En mann etter mitt hjerte. Skulle ikke vi to ta en sving og besøke ham?


    Edit; kirkeklokkebronsearmtårn er steinbra - helt i (c) Sluket - klasse!!!
    En roadtrip til Stefano hadde vært stas. Ser av bloggen hans at han har fått nye høyttalere. De kunne jeg tenke meg å høre.

    Mye reising denne våren, først til Bergen og så til Sambandsstatene på jobb. Men kanskje en tidlig høsttur?
     

    Festus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2010
    Innlegg
    1.269
    Antall liker
    3.136
    Torget vurderinger
    3
    Kommet inn mange gode forslag til materialer som kan brukes her.
    Kombinere og brruke de gode egenskapene til de forskjellige materialer?

    Kommet så langt at vi får se noen skisser over designet ?
     

    300B

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.12.2003
    Innlegg
    101
    Antall liker
    15
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    3
    Hva med å bruke materialer som avonite eller corian ? Disse brukes av firmaer som lager servanter og benkeplater, og mange kan lage produkter etter din spesifikasjon og finish.

    300B.
     

    Vedlegg

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor ikke kombinere 2 ulike materialer. Jeg har denne Revolver snurra som er vist på bildet. Plinthen er av sort marmor. Arm og annet sitter i en 38mm polyester harpiks plate som er enkel å bearbeide og resonansmessig død.


    Sonny
     

    Vedlegg

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.569
    Antall liker
    103.011
    Torget vurderinger
    23
    BigSwifty skrev:
    pengesluk skrev:
    Heisan BigS! Stefano er way cool! En mann etter mitt hjerte. Skulle ikke vi to ta en sving og besøke ham?


    Edit; kirkeklokkebronsearmtårn er steinbra - helt i (c) Sluket - klasse!!!
    En roadtrip til Stefano hadde vært stas. Ser av bloggen hans at han har fått nye høyttalere. De kunne jeg tenke meg å høre.

    Mye reising denne våren, først til Bergen og så til Sambandsstatene på jobb. Men kanskje en tidlig høsttur?
    Tidlig høsttur er en plan. Som kan utarbeides en aften over en typeriktig Barolo. 8) 8)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.569
    Antall liker
    103.011
    Torget vurderinger
    23
    bia skrev:
    You bet! Jeg har en komplett SP10 med original base - den såkalte SL1000 som spilleren het i "sivil utgave", den skal forbli urørt da den er 100% strøken og spiller bra. MEN jeg har et par SP10 drivverk/PSU liggende, og det kan kanskje bli et prosjekt. Men ikke før renessansekunststykket Victor TT101 har fått behørig innramming!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.569
    Antall liker
    103.011
    Torget vurderinger
    23
    Festus skrev:
    Kommet inn mange gode forslag til materialer som kan brukes her.
    Kombinere og brruke de gode egenskapene til de forskjellige materialer?

    Kommet så langt at vi får se noen skisser over designet ?
    Liten oppsummering så langt (takk for alle konstruktive bidrag forresten - keep 'em coming!)

    - Design: Ikke bestemt, vil bli noe avhengig av materialvalg selvsagt, MEN ikke noen slags form for barokkske utskeielser, I'm a straight guy..
    Begrensninger eksisterer stort sett ikke, så lenge sluttresultatet forventes å bli bra.

    - Materialer: Corian tror jeg ikke er aktuelt som hovedmateriale - problemer med lydtransmisjon virker det som. Rent treverk er vel også
    utelukket, personlige "hang ups" rundt hel ved og manglende formfasthet etc. Dessuten er jeg på Beitostølen hver høst, det får holde!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.569
    Antall liker
    103.011
    Torget vurderinger
    23
    Sonny skrev:
    Hvorfor ikke kombinere 2 ulike materialer. Jeg har denne Revolver snurra som er vist på bildet. Plinthen er av sort marmor. Arm og annet sitter i en 38mm polyester harpiks plate som er enkel å bearbeide og resonansmessig død.


    Sonny
    Ligner mistenkelig på min Oracle Delphi mk.V med sort granittbase, med unntak av materialet som er Alu på Oracle.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Er det lydtransmisjon eller vibrasjonstransmisjon du er mest bekymret for?
    Jeg personlig ville gått for en Larvikitt/gummi sandwitch konstruksjon. Det burde, hvis gjort riktig, ikke borge for søvnløse netter og nerver i en spole på utsiden av ryggen. Evt en støpt carbonresin løsning støpt under høyt trykk. Da kan du støpe plint/føtter/base i en operasjon.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.962
    Antall liker
    13.308
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Tenk litt i banene Cotter plinth:
    Jeg hadde engang en Cotter B1 i versjonen basert på Denon DP-6000
    multilayer seig duraluminium/blygummi subchassis på avdempede fjærben i "omsluttende" kasse

    topp det opp med et tykt og tungt gassavfjæret acryl-lokk
    det kan ikke bli feil
    mvh
    Leif
     

    Vedlegg

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.079
    Antall liker
    3.525
    Torget vurderinger
    8
    LMC skrev:
    Tenk litt i banene Cotter plinth:
    Jeg hadde engang en Cotter B1 i versjonen basert på Denon DP-6000
    multilayer seig duraluminium/blygummi subchassis på avdempede fjærben i "omsluttende" kasse
    Hadde vært forsiktig med for mye demping. Mistenker det kan ta noe av "spensten" i spilleren.

    mvh
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.962
    Antall liker
    13.308
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    bia skrev:
    LMC skrev:
    Tenk litt i banene Cotter plinth:
    Jeg hadde engang en Cotter B1 i versjonen basert på Denon DP-6000
    multilayer seig duraluminium/blygummi subchassis på avdempede fjærben i "omsluttende" kasse
    Hadde vært forsiktig med for mye demping. Mistenker det kan ta noe av "spensten" i spilleren.

    mvh
    hvorfor skal det faktum at drivverket får jobbe i fred, ta "spensten" fra spilleren?
    hvor får du det ifra
    har du hørt Cotter
    vet den stod hos Arild Berget i en periode, så den er nok kanskje her inne blandt gjengen
    satt en FR-64S med B-60 på den
    dette var ingen drittspiller
    mvh
    Leif
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.079
    Antall liker
    3.525
    Torget vurderinger
    8
    LMC skrev:
    bia skrev:
    LMC skrev:
    Tenk litt i banene Cotter plinth:
    Jeg hadde engang en Cotter B1 i versjonen basert på Denon DP-6000
    multilayer seig duraluminium/blygummi subchassis på avdempede fjærben i "omsluttende" kasse
    Hadde vært forsiktig med for mye demping. Mistenker det kan ta noe av "spensten" i spilleren.

    mvh


    hvorfor skal det faktum at drivverket får jobbe i fred, ta "spensten" fra spilleren?
    hvor får du det ifra
    har du hørt Cotter
    vet den stod hos Arild Berget i en periode, så den er nok kanskje her inne blandt gjengen
    satt en FR-64S med B-60 på den
    dette var ingen drittspiller
    mvh
    Leif

    Tviler ikke på at spilleren fungerte supert.

    Utsagnet mitt er bare min synsing basert på diverse ting jeg har "plukket opp" i diskusjoner og under lytting på andre spillere.

    Slik jeg ser det er dette en "synse-tråd" så jeg har ikke akkurat dårlig samvittighet. ;)

    mvh
     

    rørlig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    Det fins mer i tre enn gran og bjørk.
    Epoxylaminer teak (eller pokkenholt eller greenheart) og formstabilitet er ikke noe problem.
    Teak er også lett å bearbeide.
    Pokkenholt er også et morsomt treslag. Det har så høy densitet(det dobbelte av eik) at det ikke flyter, er brukt bla. til lagerskåler. I tillegg påstås det å ha helende virkning på syfilis og herpes. ;D
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.962
    Antall liker
    13.308
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Bia:
    bare lurte på om det var noe du hadde erfart selv eller om det var hear-say
    mange bruker hs som om det var egenerfart og det er en viss diff!
    personlig driter jeg i B1; den ble solgt til fordel for Audiomeca J-1, som igjen ble solgt til fordel for Basis Ovation
    armen med B-60 skulle jeg derimot gjerne ha hatt i dag
    mvh
    Leif
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.569
    Antall liker
    103.011
    Torget vurderinger
    23
    Gutter - ingen slåssing her inne! Dette er stedet for absolutt frie ytringer og idekasting; ikke noe er for vilt og ingen stein bør ligge usnudd.

    Forøvrig, hva treverk angår så har jeg ikke sans for dette i sammenhengen, måtte i såfall være som dekor etc. og det har jeg ikke behov for.
     

    300B

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.12.2003
    Innlegg
    101
    Antall liker
    15
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    3
    LMC skrev:
    Bia:
    bare lurte på om det var noe du hadde erfart selv eller om det var hear-say
    mange bruker hs som om det var egenerfart og det er en viss diff!
    personlig driter jeg i B1; den ble solgt til fordel for Audiomeca J-1, som igjen ble solgt til fordel for Basis Ovation
    armen med B-60 skulle jeg derimot gjerne ha hatt i dag
    mvh
    Leif
    Jeg har både armen og B-60, og det fungerer optimalt den dag i dag. 8) B-60 er jo et mekanisk mesterverk, for en presisjon på vta justeringen.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.569
    Antall liker
    103.011
    Torget vurderinger
    23
    rørlig skrev:
    Det fins mer i tre enn gran og bjørk.
    Epoxylaminer teak (eller pokkenholt eller greenheart) og formstabilitet er ikke noe problem.
    Teak er også lett å bearbeide.
    Pokkenholt er også et morsomt treslag. Det har så høy densitet(det dobbelte av eik) at det ikke flyter, er brukt bla. til lagerskåler. I tillegg påstås det å ha helende virkning på syfilis og herpes. ;D
    Det hadde vært noe, Rørlig! Etter en strevsom helg på byen så var det bare å gå ned i lytterommet og gnage litt på platespiller'n - så var vi "home safe" med alle følgeskadene ;D ;D ;D
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.569
    Antall liker
    103.011
    Torget vurderinger
    23
    Her er synsing tillatt og etterspurt! Innledene del av prosjektet er jo nettopp synsing - begrensningene og verifisering av egenskaper/muligheter følger senere.

    Vet du ikke det da Leif, at når en tar andres erfaring og prestasjoner og sammenfatter så kalles det forskning? Og ut av forskning kommer det resultater.
    Hva jeg prøver å få til her er en skikkelig ide-kasting som jeg så kan sammenfatte og plukke brukandes elementer fra til sluttproduktet. Dersom en eller annen foreslår oppblåste fryseposer som plint - so what? Kanskje upraktisk men poenget er at tanken bak, prinsippet - teori - hva vet jeg, men kanskje noe ved tanken trigger meg i en retning hvor en eventuell annen mekanisk løsning eller teknologi kan benyttes... Basert på innledende forslag's prinsipp og mulig gode egenskap.

    Det spennende er å ta alle variabler, forske frem flest mulige egenskaper hos disse for deretter å utnytte det beste. Og i dette prosjektet er det nok av variabler; kjente materialer brukt på ny måte, nye materialer brukt på gammelt vis, alle tenkelige relevante kombinasjoner av disse ighen osv.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.962
    Antall liker
    13.308
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    apropos vilje til forskning/testing:
    jeg har tom prøvd bobleplast som platematte
    virket knall, men så litt IKEA ut :eek:
    mvh
    Leif
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.569
    Antall liker
    103.011
    Torget vurderinger
    23
    Delrin er et merkelig stoff - første gang jeg var borti dette var i forbindelse med en Audio ETC tangentialarm (Sterkt ombygd og modifisert Rabco).

    Denne hadde ikke skruehull til pick-up'en som andre armer, derimot u-formet sleide innvendig på hver side av armen (som var 3 cm. bred og flat, eksotisk Redwood) hvor en kvadratisk plate kunne skyves frem/tilbake. På denne platen var så pick - up montert. Dette stoffet i sleidene og platen var Delrin. Når du skjøv plata bortover i sleiden var det nesten ingen friksjon (lett å finjustere pick-up) men når plata sto stille så var det uendelig motstand mot sleiden! Merkelig materiale, men det funket.

    Lurer på hvor den Audio ETC armen ble av? Noen som vet? Bitte melden Sie sich!


    Litt dårlig bilde men her er Audio ETC armen påmontert første generasjons Oracle Delphi. Way cool!
     

    Vedlegg

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.962
    Antall liker
    13.308
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    jeg lånte den jo av deg
    lånte du den ut til Bolse også, eller kjøpte han den?
    han hadde jo en annen modifisert versjon også, der armrøret var som en stige i metall
    husker ikke hva den het
    mvh
    Leif
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.569
    Antall liker
    103.011
    Torget vurderinger
    23
    Er ikke kar om å huske hvem som kjøpte den. En av de få tingene jeg noensinne har solgt, og angret på etterpå. Den spilte jo bra....
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.962
    Antall liker
    13.308
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    kjøp den "Referencen" og bli ferdig med det; du får ikke fred i sjela før du har en likevel
    jeg husker forresten ikke hvem som kjøpte min DP-75 heller rundt 1983-1984
    mvh
    Leif
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.569
    Antall liker
    103.011
    Torget vurderinger
    23
    Akkurat et godt eksempel på invers design i forhold til hva jeg tenker på....
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.569
    Antall liker
    103.011
    Torget vurderinger
    23
    Her grubles & forskes det på drivverket som skal få plint - Victor Laboratory TT-101.

    Vekten er 10 kg., og alle komponenter er bygget inn i det runde chassiset slik at hulltagning bør være en enklere prosess enn for mange andre spillere, som har assymetrisk utskjæring og elementer som stikker ut.

    Fit and finish er som alltid på disse toppmodellene fra Japan helt i særklasse.
     

    Vedlegg

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.569
    Antall liker
    103.011
    Torget vurderinger
    23
    Sargen rundt platetallerkenen er støpt i ett med hovedchassis, og er utført slik at den ytre ringen (utenfor tallerkenen, med alle betjeningsknappene) "svever" en drøy cm. over selve plinten - hur "coolt" som hälst, som svensken ville sagt det...

    Dette bidrar til totalinntrykket designmessig, på en måte som er med og forsterker oppfatningen om at denne spilleren er en toppmodell hvor det ikke er spart på noe ei heller manpower på designstadiet. Så er deet også en av de mest elegante DD-spillerne fra denne tiden; i min oppfatning den mest forsegjorte og beste designet.

    Å se denne spilleren aksjon, i et matchende plint, med displayet (store røde LED-siffer) og de små elegante lysdioder for hastighet og justeringer er nesten bedre enn sex...


    Her sees sargen som har en mindre diameter på den delen som hviler på plintet i forhold til maks. ytre diam.
     

    Vedlegg

    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    pengesluk skrev:
    Sargen rundt platetallerkenen er støpt i ett med hovedchassis, og er utført slik at den ytre ringen (utenfor tallerkenen, med alle betjeningsknappene) "svever" en drøy cm. over selve plinten - hur "coolt" som hälst, som svensken ville sagt det...

    Dette bidrar til totalinntrykket designmessig, på en måte som er med og forsterker oppfatningen om at denne spilleren er en toppmodell hvor det ikke er spart på noe ei heller manpower på designstadiet. Så er deet også en av de mest elegante DD-spillerne fra denne tiden; i min oppfatning den mest forsegjorte og beste designet.

    Å se denne spilleren aksjon, i et matchende plint, med displayet (store røde LED-siffer) og de små elegante lysdioder for hastighet og justeringer er nesten bedre enn sex...


    Her sees sargen som har en mindre diameter på den delen som hviler på plintet i forhold til maks. ytre diam.
    Jeg vil ha, ørlite granne dårligere enn laserPU-spiller
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.569
    Antall liker
    103.011
    Torget vurderinger
    23
    Ikke i toget i år, Fingers?? ;D ;D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn